Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Arabesk schreef:Ik deed het om zadel en hoofdstelmak apart te kunnen doen. 1 ding tegelijk zeg maar.
sanne83 schreef:Ik vind het vooral handig om je paard alles aan te leren. Daarna alles zonder hoofstel, en dan het bit erbij voor verfijning. Verder is het voor buitenritten heerlijk, omdat het fijn is voor het paard om te dragen (lekker licht) en ze makkelijker kan eten en drinken. Ik heb het idee dat mijn paard het prettiger vind zonder bit

)callippo schreef:Buitenrijden met een touwhalster is enkel veilig wanneer je dat goed voorbereid hebt (of wanneer je een supermak paard hebt)
Maar als je paard goed reageert op het halster en je hem altijd losse teugel kunt rijden zonder dat hij versnelt, dan kun je net zo veilig naar buiten als met een bit.
. 
CCCCorine schreef:Dat is in principe wel zo, maar ALS er eens een keer iets mis gaat, dan heb je een groter probleem dan met bit. Natuurlijk stop je een op hol geslagen paard ook niet zomaar even met een bit, maar de kans dat je het wel voor elkaar krijgt is met bit toch een stuk groter.

Naomi21 schreef:ik zie nl vaak foto's van mensen die "met een lang teugeltje" rondrijden.