Galopeer-probleem in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Galopeer-probleem in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:29

Zoals sommigen weten, zit ikook regelmatig op de Haflingers van mijn pa. Ik vind ze geweldig, voral voor buitenritten. 1 Van deze hafs, 5 jaar, 1.40 m, wat grover type, loopt dressuurmatig ook helemaal niet slecht: netjes aan de teugel, wijken, schoudervoor, verzamelen/verruimen, ze doet het allemaal...behalve galoperen!

Buiten is ze als een speer weg in galop, je legt je been aan en ze gaat. Maar in de bak springt ze moeilijk aan, en je drijft je verloren om een hele hoefslag in galop te kunnen rijden. Aan voltes rijden moet je helemaal niet denken.

Aan de longeerlijn gaat ze met moeite in galop, waarna ze in een verschrikkelijk tempo rond gaat. Ze lijkt wel moeite te hebben met haar balans, maar in draf, ook op de 2e hoefslag, is balans geen probleem.

Het is zonde dat ze die galop maar niet onder de knie kan krijgen. Ze zou het anders leuk doen op een wedstrijd met een leuk kind erop (mn nichtje bijvoorbeeld). Wie heeft tips?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:53

Oefenen, oefenen, oefenen.
Het wegrennen en moeilijk aanspringen zijn er heel typisch voor.

Ik rijd zelf op een haflinger die er geen moeite mee heeft, maar een ander meisje rijdt op de halfzus van de mijne, en die is ook zo. Het zit er gewoon niet van nature in, vandaar dat ze moeite heeft om de balans te vinden...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 17:15

Heeft dit dan toch te maken met het ras? meer gemaakt voor kilometers, minder geschikt voor het fijnere werk? zoiets?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:26

Britty schreef:
Heeft dit dan toch te maken met het ras? meer gemaakt voor kilometers, minder geschikt voor het fijnere werk? zoiets?

Wie weet... het grappige is dat je een wat ouder type haflinger beschrijft, die van dat andere meisje wat ik noemde is ook een ouder type...
Die van mij is wat lichter gebouwd Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:38

het is ook een probleem met de balans denk ik.
de draver waar ik op rijd heeft ook moeite met de galop. ze gaat
keihard! en galloperen bij longeren vind ze echt heel erg moeilijk, ze hangt dan heel erg naar buiten toe om haar balans te bewaren.

gewoon blijven oefenen, het is bij mijn paard veel beter geworden!
en ze vind het zelfs leuk!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:20

Nee hoor,heeft niets met het ras te maken Haha!
Veelal wel met de balans van de ruiter.
Vooral ias het moeizaam gaat worden de hulpen te groot,te veel geschoven in het zadel en voorover gehangen.
Gewwon rustig de hulpen geven en als je eenmaal in galo zit rustig blijven zitten en zonodig met een zweepje galop onderhouden.
Op een gegeven moment begrijpt ie dat ie pas mag stoppen in de galop als jij dat aangeeft.
Groet dagmach

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:35

Als het met de balans van de ruiter te maken heeft, zou ze er aan de longe toch geen moeite mee moeten hebben?

WendytjeG: het is idd een wat ouderwetser type

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:09

Ik zou ook met de longeerlijn aan de slag gaan.
Dan leert ze het ook meteen op een volte.
In het begin veel overgangen terug naar de draf,en langzaam opbouwen.
Steeds langer en meer laten galoperen,dan vindt ze op den duur haar eigen balans ook wel.
Dit gaat,zowel aan de longe als met rijden,veel tijd en geduld vergen.
Succes ermee OK dan!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:55

Ik heb het ook gehad, en nu.. bijna een jaar later nog steeds. Ik ben er zelfs een keer mee omgegaan omdat hij gewoon niet op zijn eigen benen kon lopen en gewoon maar heel veel tempo ging maken om maar overein te blijven. Maar ik doe nou zo... Bij iedere galop sprong.. Zitten, knijpjes, been.. Geen Rukjes.. Geen schoppen... Maar gewoon heeeel zwaar gaan zitten, en gewoon iedere pas een knijpje geven dat hij rustig moet, maar dan je been eraan zodat hij wel in galop blijft. Het klinkt allemaal super tegenstrijdig, maar zo heb ik t geleerd. En het werkt goed. En vooral met volte's.. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar dan zwenkt hij/zij helemaal uit naar de zijkant, net of hij/zij tegen de bakrand aanrijd.. dan.. je buitenteugel er ECHT goed aan... en met je binnenteugel knijpjes (ik hield m vast, en toen ben ik gevallen) Het is het fijnst op hem eerst op de volte rustig te laten galoperen, en dan pas rechte banen.. Want ik heb de mijne op de volte goed in de hand, maar op de rechte baan heb ik hem nog niet helemaal onder controle.. Maar in ieder geval veel succes ermee.. *LOL*

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:05

Op de volte springt ze niet eens aan, en als ik in de hoek aanspring en op de volte ga, is het net of ze haar achterhand verliest. Meestal valt ze al terug als ik wil buigen.

Op de rechte stukken, gaat ze niet ongecontroleerd hard. Ja, ze gaat wel hard, maar is niet onstuurbaar ofzo, ze gaat er niet vandoor ofzo.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:27

Ik heb dit ook een lange tijd gehad met mn fries..

Wat ik toen moest doen is veel der achterhand trainen.. heb dat toen gedaan door veel door het mulle zand te rijden op het strand, door de duinen te galoperen en gewerkt met de pessao aan de longeerlijn..

Daarbij moest ik der everwicht trainen door veel en vaak aan te springen in galop vanuit zowel draf als stap en dan maar korte stukjes te galoperen..

Ook kan je dit doen met balkjes galoperen.. maar daar was ik (en mijn friesje al helemaal niet) niet zn ster in.. dus dat hebben we uit veiligheidsmaatregelen maar achter wege gelaten Knipoog

Ik moet zeggen dat ik na 2 weken al duidelijk een verschil merkte!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:15

Britty schreef:

mijntes doet het ook zo en dat is een bastaard paard... moeite met evenwicht en de verkeerde spieren ontwikkeld. tja.. t blijft lastig

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 16:36

Haar achterhand is lekker sterk, in stap en draf buigt ze best wel lekker, maar die galop...pff

Ik ga over een tijdje een combie van bovenstaande longeertips en de tip van mijn instructrice onder het zadel proberen ( op de hoefslag "schakelen" in verschillende galop-tempo's) en de tip van M3issi3j, jullie horen er nog van!

over een tijdje pas, omdat ik momenteel met een gebroken bovenbeen loop Boos!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:14

auw.. bovenbeen.. lekker ongelukkig.. sterkte er mee en dat je maar snel weer op t paard mag zitten

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:31

Ja heeeel fijn...maar nu wel zeeen van tijd om te bokken. Ik hoop wel weer snelop mijn paarden te kunnen zitten. In de tussentijd heb ik tijd om de strategie voor het galop-probleem uit te denken...Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:51

hahahah.. alleen is dat een probleem dat je in de praktijk zou moeten oplossen.. haha succes er mee

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:11

Ik heb dus precies hetzelfde probleem met de Haflinger waar ik op rijd... Ik rijd haar gewoon zo veel mogelijk buiten de bak, en oefen vooral veel met haar in galop in zandwegen enz... maar heeft iemand tips hoe dit ook in de bak lukt, want daar versnelt ze gewoon heel erg in draf, maar ik kom ook niet in de galop Verdrietig HELLUP!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:14

oefenen oefenen oefenen en opeens doet ze het.. jaaah echt waar
en niet te veel buiten de bak rijden want dan kan ze versnellen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:17

Ik kan mijn hafje buiten wel laten "schakelen' in galop, ze loopt dan zo hard ik het wil, dat gaat prima. Maar het probleem doet zich uitsluitend voor in de bak

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:23

ohw.. vaag.. spring je dan aan in de bocht of op de lange zijde?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:38

In de hoek. Aanspringen gaat al beter, maar ze gaat erg hard, en als je een volte inzet, valt ze er meteen uit. Als ik op de lange zijde hulpen geeft om wat rustiger te galoperen, valt ze ook meteen in een snelle draf.

Op de lange zijde aanspringen lukt niet

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:39

ik probeer ( Scheve mond ) m altijd aan te galloperen in de bocht, maar dat lukt dus niet!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:41

lijkt op hetzelfde wat mijn paard ook heeft.. wat doet ze dan met dr hoofd als je de hulpen geeft?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:51

nou niets bijzonders.. maar wat kan ik eraan doen??! Heeft de jouwe dan hetzelfde?? Wat doe je eraan dan??!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:54

doet ze haar hoofd omhoog of niet.. blijft ze nageven? of vlucht ze onder je vandaan? buiten ook, het zelfde verhaal..
bij mijn paard is het zo dat ze me niet draagt.. ze heeft haar vluchtspieren ontwikkeld.. als er meerdere paarden in de bak rijden houdt ze haar kop niet bij mij en racet ze ook onder me vandaan.
als ze steeds te snel gaat, dan maar niet galopperen, eerst kalmte en rust.
ze vind het leuk en gaat crossen, pas als ze zich kan gedragen door galopperen, anders steeds terug nemen,
als ze snel gaat draven, terugnemen tot arbeidsdraf en opnieuw proberen.
geduld is een schone zaak