trekken?! (wat kan ik doen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

trekken?! (wat kan ik doen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:58

Ik heb Misty nu aan de teugel lopen.
Zonder martigaal, slof, thiedeman of dergelijke.
Het gaat naar mijn gevoel heel erg goed.
Mensen op stal geven me ook complimenten.
Maar nu is het probleem dat Misty heel erg aan de hand trekt.
Of als ik mijn binnenhand naar voren doe dat ze weer omhoog gaat.
Drijven heeft dan niet veel zin want dan komt ze juist omhoog.
Ze is wel aan een been maar ze is niet echt snel(actief).
Maar als ik haar actief ga rijden komt ze weer omhoog.

Ik speel haar met mijn binnenhand naar beneden.
Dan laat in los,
maar dan gaat Misty weer iets omhoog.
Dus speel ik haar weer naar beneden.
En zo blijven we bezig.

Ze loopt nu ook in galop mooi naar beneden maar alleen als ik overdreven veel stelling vraag.
En alleen rechtsom want linksom zet ze nog vast(maar daar word aan gewerkt).

Heeft iemand tips??

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:05

het ' naar beneden komen ' moet eigenlijk vanuit de achterhand komen. Dus je begint van achteren met activeren en vangt dat op.
Als ik jouw verhaal zo lees, doe jij het van voor naar achter, jij bent hem voor aan het duidelijk maken dat hij jouw hand moet volgen, maar doet achter niks. Alle gewicht loopt ook op de voorhand. (vandaar dat gewicht in jouw handen)
Als je nu eens begint met van achter naar voren rijden en veel overgangen te rijden (om de achterhand goed te activeren) en dan niet op dat koppie letten voor je, dat volgt vanzelf wel echt. En dan heb je ook een lekkere aanleuning en een lekker los lijf onder je.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:09

Het probleem is dat Misty de kop in de lucht gooit en dan helemaal niet los komt.
ze zet dan alles vast.
ik rijd heel erg veel overgangen en dat gaat nu al veel beter.
ze blijft in de overgangen beneden.
vandaag gaat er een vriendin mee en ik vraag wel even aan haar of ze wilt kijken of misty haar achterhand gebruikt.

ook longeer ik best veel,
dat gaat heel goed Haha!.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:10

je rijdt m inderdaad van voren, ga m meer van achterrijden, richt je op de achterhand en niet op de teugels.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:17

idd meer van achteren rijden, meer actief rijden. Ook al komt ze dan omhoog. Dat moet ze leren dat ze dan naar onderen blijft. Dat is niet van de een op de andere dag opgelost.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:32

komt vanzelf...ben het met de anderen eens...laat maar lekker lopen met dat hoofdje omhoog en ga eerst werken aan de achterhand en voorwaartse drang...als het dan goed gaat en "het motertje" goed draait komt hij vanzelf naar beneden...vanuit ontspanning natuurlijk!!
succes!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:34

Je zegt dat je haar op je binnenhand naar beneden werkt. Je moet op je buitenhand rijden en niet op je binnenhand. En uiteraard eerst eens zorgen dat ze voldoende voorwaarts is en dan pas gaan werken aand die nageeflijkheid.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:59

Inderdaad zoals Stacy zegt, niet met je binnenhand naar beneden werken.

Werk met je binnenbeen naar je buitenhand. Je binnenhand geeft de richting aan en die vraagt en geeft weer na (stelling). Niet naar achteren verplaatsen maar iets optillen +/- 5cm. Vervolgens neem je met je buitenhand en buitenbeen je paardje mee op de volte of wat je dan ook wil doen. Voorkom het zgn "zagen".

Dit is eigenlijk maar in het heel kort een aanwijzing. Er komt nog wel wat meer bij kijken. Goed les is belangrijk!

Vergeet niet tussendoor regelmatig ook hals te strekken ook in draf. Niet door je teugels los te gooien maar door te drijven en vragen of ze je hand volgt naar beneden. Daar worden de rugspieren ook soepel van.

succes!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:34

Vandaag weer gereden.
ging heel goed.
we hebben foto's gemaakt en daar zet ze haar achterhand er mooi onder.
voor mijn gevoel is ze niet voorwaarts.
maar Irene2 die kwam kijken en zij dat ze best wel voorwaarts was en goed haar achterhand gebruikte.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:56

Zorg dat je haar achterhand goed activeerd, rij veel opwaartse overgangen maar ook overgangen terug. Dit zorgt ervoor dat ze haar gewicht, wat nu in het hoofd zit nar achter brengt onder jou zwaartepunt. Wanneer je dit voor elkaar hebt, heb je een paard wat op 2 teugels loopt en in balans is. Zorg ook dat je met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijdt. Zoals al eerder gezegd is. De buitenhand begrenst en de binnenhand vraagt zachtjes stelling. Je binnenbeen zorgt ervoor dat hij niet naar binnen valt en je buitenhand en been voorkomen uitzwaaien. Zodra je voelt dat je pony het zwaartepunt ook maar iets verplaatst naar achter, laat je los en ontspan je. Op een gegeven heb je geen gewicht meer in je handen en kun je alles met je zit. Begin dus met de achterkant en eindig met de voorkant. Hoe mee jij doet met je handen des te onrustiger zal je pony in de aanleuning worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:14

marijkedam schreef:
idd meer van achteren rijden, meer actief rijden. Ook al komt ze dan omhoog. Dat moet ze leren dat ze dan naar onderen blijft. Dat is niet van de een op de andere dag opgelost.

vind ik ook,

Het is iets war je "doorheen"moet rijden, tuurlijk is het niet prettig als je pony met zn hoofd in de lucht loopt, maar het zwaar in de hand zijn hou je niet lang vol en voor de pony is het zeker ook niet goed.

Idd. van achter naar voren rijden, KORTE DUIDELIJKE HULPEN geven. Niet 3 of 4 keer aandrijven voordat ze in draf wilt gaan, 1 keer hulp geven, geen reactie hulp versterken, nog geen reactie tikje met de zweep op de plek waar jij met je been aandrijft, een tik op de kont is geen aanwijzing of versterking van je hulpen maar een lukrake tik in de rondte.

Vanaf de eerste meter die je weg stapt gelijk been eraan en acief, geen gemier.
Rijd met losse (lichte)armen en benen, let goed op je lichaamhouding die mag niet verkrampen daarmee versterk je het hangen in het bit.

Veel overgangen en figuren rijden om je paard losser te krijgen en zorg dat ie allert blijft, bij ALLES wat je doet, ook als je bv even je jas over de bakrand heen hangt. ik noem maar iets stoms.

gatelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:53

Ik denk dat je beter eerst kan zorgen dat je paard actief loopt, dan dat ze naar beneden loopt. En trouwens, als je je handen gewoon op dezelfde plek houdt als je aandrijft, kan ze toch niet omhoog komen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:50

Als ik je verhaal zo lees heb je je paard niet van achter naar voren gereden. Jij activeert de achterhand met je been en daar moet ze echt op reargeren zodat de basis nr 1 takt komt, dan zul jij haar tegen je ontspannen ademende hand aan moet rijden. Die hand blijft echt altijd op de plek, binnenhand mag iets hoger geplaatst worden maar NOOIT lager om aanleunig te krijgen. Een paard moet jouw hand opzoeken en als jij je hand iedere keer op een andere plek legt dan kun je nooit tot een goede analeunig en lichte aanleuning komen omdat zij simpelweg je hand niet kan vinden.Als jij drijft zul je door fijne ophouding aan de buitenhand duidelijk moeten maken dat jij haar achterbeen activeert en niet wilt dat ze voor hoog komt dus licht sluiten en openen. Spelen met ophoudingen om de aanleuning moet maar de parade voor de aanleuning wordt slechts op de buitenhand gegeven en nooit op de binnenhand. De binnenhand mag iets indraaien voor de stelling van het paard meer niet. Met een pony of paard waarmee je een fijne stille aanleinig wilt mag je nooit VEEL STELLING vragen. Te veel stelling veroorzaakt onrust in de aanleuning.
En dan moet je zorgen voor een onafhanklijke zit.

Ik denk dat het belangrijk voor je is dat je zorgt dat je van een goede instructeur les gaat nemen want ik denk dat je niet helemaal juist bezig bent. Dan kunnen de mensen op stal zeggen het gaat goed, maar ik denk dat je in de problemen komt op de weg omhoog je geeft in mijn inzicht en met mijn leservaring de hulpen niet helemaal juist.

In de omgeving Enschede Losser zijn best wel goede instructeurs te vinden, ik woon er namelijk zelf ook maar les nu in Duitsland daar gaan ze dieper op de lesstof in. Ik weet daarom hoe dat met die aanleuning zit, heb het ook pas bij deze instructeur geleerd deed het voorheen ook fout dus je probleem is voor mij heel herkenbaar.

Op welke manege hebben ze eigelijk gezegt dat het goed gaat, ben ik erg benieuwd naar. Wij hebben namelijk ook een meisje op stal tegen wie de instructeur waar ze altijd heen gaat om te lessen altijd zegt dat het heeeel goed gaat terwijl ze gewoon scheef op de pony zit.

Nou ik wens je veel sucses en als je wat wilt weten je vraagt maar

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:16

Kafue schreef:
Op welke manege hebben ze eigelijk gezegt dat het goed gaat, ben ik erg benieuwd naar. Wij hebben namelijk ook een meisje op stal tegen wie de instructeur waar ze altijd heen gaat om te lessen altijd zegt dat het heeeel goed gaat terwijl ze gewoon scheef op de pony zit.

ik heb een instructrice bij huis.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:29

suziej schreef:
ik heb een instructrice bij huis.

Lachen Wie is dat dan, ben ik wel benieuwd naar. Ken er namelijk heel veel in Enschede en omgeving.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:47

Als je haar goed actief aan het been hebt
dus goed de achterhand aan het werk hebt
zakt ze vanzelf aan de voorkant zo kan je ook controleren
of ze goed van achteren loopt.
Als ze omhoog komt loopt ze niet goed van achteren.
Je fout is dat je teveel aan de voorkant bezig bent,maar
het is juist belangrijker dat ze goed loopt dan wordt
ze vanzelf nageefelijk.