Wijken voor de kuit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 18:00

Ik zou graag eens jullie mening willen weten over de volgende stellingen:

1) Ik laat mijn paard pas wijken, als hij los en soepel is. Eerder niet, omdat dit anders een te zware belasting is

2) ik gebruik het wijken juist om mijn paard sopel en los te krijgen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:07

Ik gebruik stelling twee. Tijdens het losrijden, gebruik ik het wijken om hem even los van mijn binnenbeen te krijgen, of om te controleren of hij op een eenzijdige kuithulp reageert.
Ik vind wijken niet dusdanig zware belasting dat hij daarvoor helemaal losgereden en warm moet zijn.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:55

je mag natuurlijk niet binnenkomen en onmiddellijk beginnen wijken. als je wat voltes met hem gedraafd hebt zodat hij toch al wat losser in zijn lichaam zit, dan kan je wijken om hem nog losser te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:59

Ik doe het pas als hij echt helemaal los is en lekker aan het bit loopt. Hij komt zowiezo nogal snel in verzet en zeker bij dingen die hij nog wel moeilijk vind.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:01

Stelling 2.
Ik open en sluit veel voltes, dit om hem goed op mijn been te laten reageren.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:43

stelling1
Ik rijd hem altijd eerst goed los in stap, draf en een klein stukje galop zodat hij lekker soepel in zijn lichaam is, en gehoorzaam is.
Vergelijk het eens met jezelf;
stel jij bent turnster, als je gaat trainen, zou je dan meteen met een supersonische dubbele flikflak beginnen? Ik denk het niet. Eerst ga je lekker een beetje opwarmen door wat makkelijke oefeningen te doen en een beetje te rekken. Als je dan echt goed los bent, ga je pas de moeilijke dingen doen.
(volgens mij rijden Edward Gal en Anky ook eerst rustig in de basisgangen los en beginnen dan pas aan de zijgangen etc)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:45

wijken is voor mij een loswerkende oefening. Een paar pasjes opzij zijn nou ook niet echt het zwaarste werk van de training *LOL* Schoudervoor neem ik ook altijd al heel snel mee.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 23:14

Grappig, dat je ook hier weer verschillende meningen ziet. Ik ben er zelf nog niet uit, of ik wijken nou wil gebruiken als oefening om Opium los te krijgen. Vooralsnog ben ik het met alle stellingen hier wel eens...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:25

Ben met Lielle mee eens. Zo'n zwaar oefening is dat idd niet..Wat Icie zegt, zou je kunnen vergelijken met een GP paard meteen uit zijn stal halen, en meteen naar de bak passgeren...ofzoiets, Maar wijken begint in de L[icht] en wordt dus niet gezien als een zwaar oefening..FF weer on topic: Ik zou dus zeggen wijken om los te werken, zo komt ze beter op je been, en looser in het algemeen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:05

ligt aan de ruiter, het paard en de situatie. ik pas het toe wanneer het god voeld en als ik merk dat het averechts werkt, stop ik meteen weer en stel het uit tot een later stadium van de training van die dag. Dus het ligt er allemaal maar net aan.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:21

ikke ga weer moeilijk doen.. ik gebruik bijde stellingen..

Ik begin met losrijden waarin ik vaak voltes sluit en weer open en mn paardje daarbij voor mn kuit naar binnen of buiten laat wijken. Hierdoor krijg je een goeie reactie op het been, kan je kijken hoe goed ze is voor je been en word ze lekker los van.. Ook is het ideaal voor mij als mn paardje moeilijk terug te rijden is.. als ze zijwaards loopt kan je ze niet harder naar vore..

Pas als ze goed los is ga ik lange zijde wijken, appieren, schouder binnewaards (gebruik ik ook wel een heeel klein beetje bij het los rijden maar dan zijn het enkele pasjes)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:12

er is vor mij ok verschil tussen wijken als losmakende oefening en proefgericht wijken Ik ben gisteren gewoon begonnen met wijken in stap en heb 20 minuten lang vrijwel niets anders gedaan. In de proef had het geen punten opgeleverd, maar ik had wel een los en gehoorzaam paard daarna.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:17

Wijken is voor mij meer een gehoorzaamheidsoefening, want volgens mij maakt het niet echt veel los aangezien je paard geen buiging heeft tijdens het wijken. Maar een zware oefening is het iig niet imo.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:26

Ik heb het zelf bij Opium een tijd gebruikt, als "loswerk-oefening" om hem aan mijn been te krijgen, alert te maken. Mijn instructrice zei dat dit absoluut niet goed was, dat de spieren daar nog niet aan toe waren. Zei adviseerde veel overgangen, maar daar wordt mijn paard best heet van. Ook goed aan het been, maar erg pittig. Met het wijken ertussen,, was dat minder. Ik vroeg mij dus af of het idd slecht was om wijken tijdens het losrijden toe te passen, maar er zijn er dus meer die dit doen..,!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:32

stelling 2. Ik wijk vaak al tijdens het losrijden. Wijken gaat tenslotte vooral om de reactie op de kuit en kan dus al vrij snel. Ik gebruik het soms zelfs al met losstappen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:32

Stelling 2.
Eerst rij ik hem wel even los in stap draf galop, paar figuren en goed aan het been zetten, daarna een paar pasjes wijken.
Het wijken hoeft dan voor mij nog niet te zijn als in een proefje, dat komt later pas in de training. (ik rij dan ook L, dus voor mij is het nog niet een oefening die altijd perfect gaat).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:33

Marliesje schreef:
Wijken is voor mij meer een gehoorzaamheidsoefening, want volgens mij maakt het niet echt veel los aangezien je paard geen buiging heeft tijdens het wijken. Maar een zware oefening is het iig niet imo.

Ja, dat klopt. Ik heb het niet echt handig geformuleerd mischien, wat ik bedoel is het gebruik van wijken tijdens het losrijden. Voor mij is dat idd vooral als gehoorzaamheid, net als trouwens wat schoudervoor.

Britty, als jouw instructrice wijken als veel te zwaar ziet met losrijden, vraag ik me af waarom overgangen dat niet zijn. Een goed gereden overgang vraagt veel meer sluiten/verruimen dan die paar pasjes pootje over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:34

Hangt nogal van je paard af. Sommige paarden zijn idd zo stijf dat je daar beter niet mee begint, maar een beetje fatsoenlijk gereden paard slijt niet van wijken hoor. En dat pak ik dus mee in het loswerken.

Ik doe het ook regelmatig heel overdreven, en dan is het meer als middel om hem heel scherp aan mijn hulpen te krijgen. Dan wil ik dus dat hij bijna recht opzij gaat en echt heel duidelijk schaart, en dat op een minimale hulp.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:11

Lielle schreef:
Britty, als jouw instructrice wijken als veel te zwaar ziet met losrijden, vraag ik me af waarom overgangen dat niet zijn. Een goed gereden overgang vraagt veel meer sluiten/verruimen dan die paar pasjes pootje over.

Zij is van mening dat het wijken dan nog niet correct uitgevoerd kan worden door Opium, juist omdat hij nog niet los genoeg is. Hierdoor zou ik spieren forceren en het wijken hem voor hem onprettig maken, of het hem zelfs verkeerd kunnen aanleren. Overgangen behoren volgens haar meer tot de basis en de natuurlijkere gangen.

Ik was van mening dat ik hem fijner los kon werken met wat wijken, omdat hij dan wel goed aan het been wordt, maar niet te heet. Door haar uitsprken vroeg ik mij af, of ik hem iddniet aan het forceren was

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:13

het hpeft IMO dan ook nog niet proeftechnisch correct als ik maar die zijwaartse reactie op mijn been krijg (en niet over zijn schouder valt en zo) . Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:22

Volgens mijn instructrice dus wel. Haar stelling: als je er nu (bij het loswerken) genoegen mee neemt, valt het voor je paard niet te begrijpen dat het later op deze manier niet voldoende is. Consequent zijn.

Zoals ze het op dat moment bracht, zag ik er wel logica in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:26

Britty schreef:
Volgens mijn instructrice dus wel. Haar stelling: als je er nu (bij het loswerken) genoegen mee neemt, valt het voor je paard niet te begrijpen dat het later op deze manier niet voldoende is. Consequent zijn.

Zoals ze het op dat moment bracht, zag ik er wel logica in.

ik vraag zelfs nog veel meer reactie tijdens het losrijden (veel scherper opzij, net wat Zep zegt) dan je in een proef zou doen. Volgens mij begrijpen ze dat maar al te goed, als je je hulpen maar duidelijk geeft.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:35

Misschien pakte ik het tijdens het loswerken niet streng genoeg aan. Ik ga het iig nog eens met haar bespreken. Er zijn blijkbaar meer mensen die het doen, heel veel zelfs, en van mening zijn dat het niet "schadelijk" is. Bovendien vond ik het wel fijn werken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:49

Maar een paard hoeft tijdens het wijken toch niet te buigen, alleen voor de kuit weg te zijn en een beetje stelling te hebben. Dan zou een grote volte rijden ook al te zwaar zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:11

volgens mij snapt je paard zoiets wel hoor. Tijdens losrijden ben ik als ik middendraf vraag ook sneller tevreden dan na het losrijden. Ze moet reageren, dat is het belangrijkste.