leerpaard probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tripper

leerpaard probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:45

Wij rijden nu ongeveer 4 jaar. We hebben sinds mei dit jaar een paard die L2 dressuur (M- startgerechtigd) heeft gelopen gekocht. Dit paard kent al heel veel.
Wij kunnen alleen nog steeds niet goed met hem overweg. Soms gaat het 1 a 2 dagen weer beter en daarna is het weer helemaal mis.
Thuis is ie lui. Hij reageert niet op been. Schoppen helpt ook niet. (ook niet met sporen) Hij wil dan niet meer voorwaarts en begint te staken. Vooral met rechtsom gaan. Hij begint dan wat van voor omhoog te huppen. Als je hem ergens mee naar toe neemt is ie wel voorwaartser.
Als ik les heb en de instructrice zegt wat ik precies moet doen en ik rijd in een grotere bak dan win ik wel van hem. Als ik dan de volgende dag echter weer thuis ga rijden is het weer mis en krijg hem niet meer rechtsom. Verward

We weten nu niet meer echt wat we moeten doen. We kunnen op dit moment weinig met hem thuis beginnen. De instructrice zegt dat ik goed door moet pakken, want anders wordt het gevaarlijk, maar het lukt me gewoon niet.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:02

Ik denk dat je paard je aan het testen is. Neem zoveel mogelijk les, ook thuis. En dan ook idd doorpakken, als ditnog even zo door gaat, loopt ie straks helemaal niet meer

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:03

Ja hij is je zeker aan het uitproberen.. Errug vervelend.. Ik weet er alles van Heb er een aantal maanden over gedaan om door die periode heen te komen.. Maar de tips die ik je kan geven..je moet niet te bang zijn om hem op het juiste moment te laten zien dat JIJ de baas bent. ! duidelijk en consequent zijn Veel tempo wisselingen rijden en veel voltes veel wendingen.. Gewoon dat beest aan het werk zetten...Je moet hem de tijd niet geven om allemaal van die fratsen uit te halen... Doet ie dat toch dan gallopeer je maar een paar rondjes flink in tempo... Hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. Maar geef niet op en stap vooral niet af als jij denkt dat het niet gaat, dan heeft je paard zowiezo al gewonnen
Succes ermee...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:27

ik ga met de vorige antwoorden mee van britty en knightloekie!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:40

Als je na een half jaar nog steeds niet met je paard om kunt gaan pas ke misschien gewoon niet bij elkaar.

Verkoop hem en koop 1 waar je wel mee overweg kan. Probeer of je bv een proefperiode kunt krijgen Lachen

Niet alle mensen passen bij alle paarden Knipoog

Let wel: Het is niet het paard wat het probleem is, maar jij. Dat is overigens helemaal niet erg, maar op deze manier is het voor allebei niet leuk Knipoog

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 18:54

Ik zal proberen om ook weer eens les thuis te krijgen. We hebben nu namelijk altijd les bij anderen. Ook reed er zondag iemand anders op en die kon er gewoon wel alles mee doen, maar die kon ook goed rijden.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:04

Ik ben ook bang dat je niet echt bij dit paard past. Mss moet je een paard kopen dat wat makkelijker is, zodat je eerst goed leert rijden. Op deze manier heb je nl. ook helemaal niks aan een paard dat wel oefeningen kan. Het lijkt me leuker voor jou en het paard om uit te kijken naar een ander.

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:51

We hebben al drie jaar eigen paarden. Een haflinger en een halve draver en op dit moment ook nog 1 met wat tuigersbloed. Met alle drie hebben we geen moeite of geen moeite gehad om ze te rijden. Alleen met dit L2 paard lukt het niet. Dit is ook het eerste paard dat aanstalten maakt om te gaan stijgeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:59

Het kan ook gewoon niet klikken. Ik zou ook dit paard verkopen en een wat makkelijker dier uitzoeken, deze is gewoon te lastig voor jullie. Een paard dat al veel kan hoeft helemaal niet een makkelijk paard te zijn om te rijden.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:41

zie wak zei op msn Boos! wat een paard

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:10

Tripper schreef:
We hebben al drie jaar eigen paarden. Een haflinger en een halve draver en op dit moment ook nog 1 met wat tuigersbloed. Met alle drie hebben we geen moeite of geen moeite gehad om ze te rijden. Alleen met dit L2 paard lukt het niet. Dit is ook het eerste paard dat aanstalten maakt om te gaan stijgeren.

Dat zegt echt niets hoor! Deze heeft misschien een wat heter karakter, wat lastiger. Je moet nu aanpakken, of misschien toch de conclusie trekken dat jullie niet bij elkaar passen, voor het te gek wordt.

Wij hebben thuis al jaren paarden, dat wilt nogniet zeggen dat je met alle paarden overweg kan. En ik wil niet banketstaaf doen, maar in 4 jaar heb je heus nog niet alles meegemaakt hoor, op het gebied van paarden

iig succes

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 07:33

Anderen zeiden dat dit een geschikt paard voor ons is. Terwijl wij het zelf juist anders zien. Verward Ik vind niet dat ik en het paard een klik hebben.
Toen we 2 keer op hem proef reden was ie lekker voorwaarts. Toen we de eerste dag thuis rijden was dat weg en maakte ie al 2 hupjes. Toen had ik al zoiets hij past niet bij mij, maar anderen zeiden juist hij is superbraaf en past goed bij jou.
Nu sinds mei dit jaar lukt het nog steeds niet. Er is even een tijdje geweest dat het beter ging, maar de laatste tijd begint hij steeds hoger. Het is op dit moment nog niet gevaarlijk, maar net zoals de instructrice zei als ik hem niet doorpak wordt het gevaarlijk. Scheve mond
Voor mijn gevoel is dit paard wat te 'lui' voor ons. Ik heb niet het gevoel dat hij voor mij wil werken. Als een ander er op rijd zie je diegene weinig aansporen, maar bij mij valt hij door het been heen.

Ook zeggen ze als het met dit paard niet klikt hoef je geen ander sportpaard te zoeken, omdat je geen makker paard kan vinden. Maar er zijn toch ook wel brave en voorwaartsere sportpaarden te vinden? Verward
Ik wil er wel wedstrijden mee rijden en ik heb liever een sneller braaf paard dan een luie staker.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:36

Je moet een paard kopen met het doel dat het met jou klikt en dat jullie lol hebben, en niet omdat het al hoog gelopen heeft. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste. Ook met een paard dat nog niet zo hoog gelopen heeft, kun je wedstrijden strarten, dat gaat iig beter dan met een waarmee het niet klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:09

Als een ander hem rijdt is het dan een leuk goed voorwaarts paard?

Ik denk dat je een slim maar wel bazig paard hebt. Je moet dit snel oplossen anders gaat hij met je lopen. Ik heb ook een bazig ding en er heel lang over gedaan het op te lossen. Ik had geen hulp en werd snel bang. Dat steigerproberen ken ik, zal meer gaan volgen.

Een hele goede tip voor je.
Doe de longeerlijn eraan en event. longeerzweep erbij. Aan de longe rechtsom laten galopperen en draven. alleen rechtsom. Niet slaan gewoon aan het werk zetten en houden. Net zolang totdat hij ontspant en gaat lopen. Dan halthouden, stappen en aandraven op je been. Werk hem maar in het zweet, maar werk naar ontspanning toe en maak er geen machtspel van. Dit paard zal willen winnen, dus overbluffen. Daarna goed belonen, uitstappen, op stal met lekker worteltje en hooi.

Nadat ik dit had gedaan was ik van die ellenlange rechtsomtragiek verlost. Ik had gewonnen en hij had ontspannen lekker gelopen zonder dat ik hem kwaad had gemaakt en hem gefrusteerd terug had gezet.

Succes en houd de moed erin. Misschien kan iemand die er beter mee uit de voeten kan hem tussendoor rijden zodat hij bij de les blijft. Als hij voortdurend kan gallen wordt hij ook lui.

Als het rijden een probleem was, longeer hem dan evt. met pessoa. Blijf wel vriendelijk want hij moet je ook nog leren kennen en geen hekel aan je krijgen. Hij zal toch wat voor je moeten doen als het op dit moment niet in het zadel lukt, dan er maar naast.

Raadpleeg de vorige eigenaar en vraag wat je fout doet. Misschien kan die je helpen met het rijden. Misschien houd je te lang vast en krijgt hij niet de ruimte om te kunnen lopen. Als je het in zijn ogen niet goed doet kan hij gaan kwallen. Zo eentje heb ik althans. Ook nog eens eigenwijs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:24

Schoppen met en zonder spoor is de oplossing niet om hem voorwaarts te houden. Rij je met zweep? Hoe reageert hij daarop?

Als je onder begeleiding van een instructeur wel goed rijdt en met hem overweg kunt en alleen niet, denk ik dat het toch een gebrek aan overtuigingskracht is als je alleen bent. Probeer eens heel resoluut te zijn als je hem thuis rijdt, wordt desnoods een keertje echt kwaad (zonder gemeen te worden) . Doorgaans helpt dat wel.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:33

Dat anderen zeggen dat het een goed paard is voor jou, wilt nog niet zeggen dat het zo is! Dit moet je zelf aanvoelen. Aangezien je nu zelf al zegt dat je de klik niet voelt, zal je dit waarschijnlijk ook overbrengen op je paard.

Waarschijnlijk voelt hij je onzekerheid, en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Als hij bij anderen wel goed aan het been/voorwaarts is, kan het er dus niet aan liggen dat het een lui paard is.

Dus doorpakken, met goede begeleiding, of misschien toch de conclusie trekken dat dit niet jou paard is, en op zoek gaan naar wat anders

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:31

Inderdaad wat Britty zegt, ook al zeggen anderen dat het een goed paard is voor jou. Als jij zelf denkt en vindt dat het geen geschikt paard is voor jou, zul je toch een andere oplossing moeten vinden -> Verkopen.
Er zijn echt wel bravere paarden hoor, ook al zeggen anderen van niet. Niet ieder paard is lui en gaat op zijn achterbenen staan. Je zei toch dat je hiervoor paarden had die wel braaf waren? Ze bestaan dus toch.
Ik zou toch een ander huis voor hem proberen te vinden. Zoiets zorgt ervoor dat je de lol van rijden snel kwijtraakt. Er zal heus wel iemand zijn die er wel goed mee overweg kan en er toekomst mee heeft.
Tenzij je hem echt perse wilt houden, zul je er heel erg aan moeten gaan werken. Heel veel les nemen, veel aandacht besteden aan het paard. Een band opbouwen. Maar als die klik er nog niet is geweest, zal die waarschijnlijk ook niet meer komen.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:46

Mijn paard staat te koop en is ook een leerpaard. Tot ZZ-Zwaar niveau afgericht en ik kan dus wel iedereen erop zetten en die kunnen dan ook na wat aanwijzingen een wisseltje enz. rijden met hem. Dat noem ik een leerpaard!!! Een paard wat snel in verzet gaat is geen Leerpaard!!!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:51

[quote="Romkabouter"]Als je na een half jaar nog steeds niet met je paard om kunt gaan pas ke misschien gewoon niet bij elkaar.

Verkoop hem en koop 1 waar je wel mee overweg kan. Probeer of je bv een proefperiode kunt krijgen Lachen

dat is wel een makkelijke oplossing... Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:58

knightloekie"]
[quote="Romkabouter schreef:
Als je na een half jaar nog steeds niet met je paard om kunt gaan pas ke misschien gewoon niet bij elkaar.

[/quote]

Maar misschien wel de beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:00

Ik zeg het nog maar weer eens:

je bent er niet mee getrouwd!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:02

knightloekie schreef:

Ja misschien wel. Maar aangezien TS zelf al aangeeft dat de klik er niet is, is het wellicht beter om afscheid van elkaar te nemen. Of de schouders er onder te zetten en er aan werken, maar ik proef van TS een beetje de ondertoon, dat ze daar al niet meer zoveel zin in heeft.

Voor de bestwil vanbeiden, is ht dan misschien beter om hem te verkopen, aan iemand die hem wel kan rijden, en zelf een paard te kopen waar je wel mee overweg kan. Zo blijft het leuk voor paard en ruiter

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:08

knightloekie schreef:

Tja, als doorvechten tot je er allebei sch*tziek van bent jouw voorkeur heeft Knipoog
Dat is voor iedereen anders en te snel opgevne hoeft ook niet. Maar een half jaar vind ik toch wel een periode waarbij je het wel of niet passen wel goed kunt beoordelen Lachen

Tripper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 15:49

We hebben er iemand die M1 dressuur rijdt ook op laten rijden. Diegene had er toen ook geen goed gevoel over. Ook staken en omhoog springen.
We hebben ook les van haar in haar rijbak. Twee keer toen ik daar net was en ik stapte op, toen bokte hij en ging van voren omhoog. Zijn hele rug stond bol. Net of wou hij mij er meteen weer afgooien. Verward
Gelukkig had ze hem beet, maar eng was het in ieder geval wel. Diegene heeft ook nagevraagd en het schijnt ook dat de afstammelingen van Uniform ook niet echt gemakkelijk zijn. Scheve mond

Afgelopen dinsdag ging hij thuis weer omhoog. Woensdag hadden we hem mee naar een binnenmanege en daar ging het weer goed.
We kunnen gewoon niet goed op hem aan.

We gaan nu overleggen wat we doen. Als het niet wil lukken moet ie maar weer weg. Thuis rijd ik er ook al niet meer op, alleen lukt dat me niet.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:52

Romkabouter schreef:
Tja, als doorvechten tot je er allebei sch*tziek van bent jouw voorkeur heeft Knipoog
Dat is voor iedereen anders en te snel opgevne hoeft ook niet. Maar een half jaar vind ik toch wel een periode waarbij je het wel of niet passen wel goed kunt beoordelen Lachen

Dat klopt ook wel maar dat zou ik niet doen ik ben een doorzetter en ik ga echt door tot ik er bij neerval Cool , maar ja ieder zijn eigen mening he Haha! OK dan!