Ik heb al eens vertelt over Rico en het rijden. Maar het gaat de laatste tijd echt niet lekker. Opzich valt het rijden nog wel mee: hij doet zijn best en ik ook. Maar hij word zo sterk! Als ik met hem in de les rijd, zeker de eerste 15 tot 20 minuten is hij echt verschrikkelijk sterk. Hij geeft dan wel na, maar moeilikj en begint dan op mijn handen te hangen. Hij loopt hierdoor dus niet meer op zijn eigen benen, maar als het ware op mijn handen. Ik denk ook dat dit de rede is dat hij vaak struikelt. Als hij dit doet probeer ik heb goed op mn zit te rijden en goed voorwaarts te drijven en zijn achterhad er onder te krijgen zodat hij te druk bezig is om nog te hangen. Maar als ik dat probeer word hij weer té voorwaarst en rent hij onder me vandaan en word hij helemaal onstuurbaar. Meestal draaide hij na 20 minuutjes warm, en dan ging het wel weer, maar dit begint ook steeds meer af te zakken, en gedraagt hij zich het hele uur zo.
Heeft iemand tips voor me, of kent dit probleem? Wat heb je er aan gedaan? Alles is welkom Groetjes Romy
shaneen
Geplaatst: 19-10-04 12:29
stap hem warm met een lange teugel pak hem op en galopeer meteen aan, veel voltes enz... lekker soepel rijden binnen stelling buiten stelling dit afwisselen en ga daarna met jou training beginnen, meestal werkt dit en evt het gebit nalaten kijken, dit wil ook wel eens helpen. succes
Rota
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 12:31
zn gebit is opngeveer anderhalve maand geleden nagekenen dus dat zit wel goed. Voor de rest bedankt voor de tip, misschien helpt het
CaroleKlomp
Geplaatst: 19-10-04 13:43
Te sterk mag eigenlijk niet bestaan. Paarden zijn immers altijd vele malen sterker dan wij. Vanuit mijn visie zou het kunnen zijn dat het paard niet genoeg respect heeft voor je of dat hij jouw hulpen niet goed begrijpt of dat je ze verkeerd uitvoerd of misschien niet op het juiste moment en dat hij niet goed in balans is. Als een paard hangt direct je hand ontspannen en been geven. Gaat hij er vandoor dan probeer je hem terug te krijgen lukt dat niet dan probeer je om hem beheerst te laten gaan en wacht tot hij terug komt. Vervolgens beveel je hem weer in diezelfde gang te gaan. Na een paar passen probeer je hem terug te nemen. Het is toch een kwestie van oefenen. En duidelijk je probleem voorleggen aan je instructeur want goede begeleiding is natuurlijk het beste.
Astragirl
Geplaatst: 19-10-04 13:46
Probeer eens je paard wat meer terug te krijgen op je zit dan op je teugels. Dan hoef je ook niet zo sterk je teugels te gebruiken en kan hij er niet op hangen. Probeer dit dan ook als je gewoon aan het rijden bent. Een licht contact, zit en lichte ophoudingen maken dan hangen onmogelijk. Ook veel overgangen rjden zodat hij niet op voorhand en jouw hand gaat gaan leunen.