Paard is koppig en trekt aan het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Paard is koppig en trekt aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:34

Als ik rechts wil en Arabesk links, dan trekt hij gewoon aan het bit Verward . Gooit zijn kop naar links en omhoog. Iemand suggesties?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 07:56

Buitenteugel er heel goed bij houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:18

Gewoon stug correct blijven sturen. Hij is nog jong. Dat deed Roos in het begin ook, en Angel ook nog zo nu en dan. Dat komt van zelf wel goed.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:26

je benen er bij houden!!!!geef maar een schop al hij niet reageert.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:31

Paard is niet rechtgericht, pakt meer aan 1 kant en gaat daardoor dwars doen. Punt is als eerste rechtrichten en zelfs in hoeken en op voltes rechtrichten, zorg dat je paard op 2 teugels gelijkmatige aanleuning krijgt met juiste drang, waardoor paard kan ontspannen.
Ook zorg je voor juiste lichaamsgewicht van ruiter. Dus compenseer de scheefheid niet met gewicht van ruiter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:36

Het lijkt erop dat je paard niet recht is maar het kan ook zinnigheid zijn misschien. Dat kan ik zo niet inschatten. In het eerste geval is zorgen dat je paard recht wordt erg belangrijk. Wat ik zou doen is het volgende: een meter voor de wending naar rechts zou ik met mijn gewicht iets meer leunen op de buitenbeugel (je brengt je gewicht iets naar buiten) Je buitenteugel houd je goed aangeleund tegen de hals van het paard. Op het moment dat je werkelijk gaat wenden kom je met de kuithulp van je binnenbeen in en sta je je buitehand toe om te wenden. Je binnenteugel houd je tegen de hals ook in aanleuning en je binnenbeen blijft allert om aan te gaan liggen als ze haar hoofd wil omdraaien. Je binnenhand begrenst in dit geval ook mee. Na de wenidng belonen, ookal was het nog lang niet perfect. Gewoon oefenen dus.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:46

Aqua8horse schreef:
Wat ik zou doen is het volgende: een meter voor de wending naar rechts zou ik met mijn gewicht iets meer leunen op de buitenbeugel (je brengt je gewicht iets naar buiten)

Dit mag je NOOIT doen, als je wending maakt, moet je juist zorgen dat je gewicht ten alle tijde binnen is. Het gewicht van paard moet buiten zijn zodat jij als ruiter gewicht naar binnen moet plaatsen.
Als je juist je gewicht buiten gaat zetten krijg je gegarandeerd spanning in de rug! En dan zal paard dwars kunnen gaan worden, of gaan rennen of wat dan ook. Juiste manier van gewichtshulpen moeten in orde zijn.

Je moet zo zien, als je op een fiets zit met 2 mensen en de ene gaat naar links hangen, dan zal de andere naar rechts moeten gaan hangen om een rechte lijn te maken (ongeacht of dit via binnenhoefslag/middenlijn of voltelijn is) Dus dat geldt bij paard ook, paard moet buiten zijn zodat ruiter aan binnekant kan zitten. Vaak bij scheve paarden gaat ruiter lichaamsgewicht compenseren aan scheefheid van paard. Dat gaat dus fout en brengt spanning met zich mee, met alle gevolgen van dien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 23:50

shaneen schreef:

Wahaha, nou dan mag je het komen voordoen. Als je ook maar iets te hard drijft naar meneer zijn zin, wordt ie gelijk pissed, en lig jij er af Haha! .

Ik heb nu weer het touwhalster ónder het hoofdsteld en rijd dus met dubbele 'teugel', dat gaat beter.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:08

Ja, Bets ik weet dat jij daar anders over denkt. Dat is net het verschil tussen de methode die jij aanhangt en die wij gebruiken. Dat jij zegt dat dat nooit mag vind ik niet terecht. Dat is in jouw visie het geval. Bovendien klopt het niet wat jij zegt want er komt nooit spanning in de rug van het paard. Paarden worden juist helemaal niet dwars omdat het voor hun natuurlijk voelt bovendien gaan ze niet rennen omdat ze juist niet in paniek raken. Dat voorbeeld van de fiets vind ik geen vergelijking.
Maar ik ben het met je eens...bij een paard wat goed in balans is, moet je zo stil mogelijk blijven zitten en zijn je hulpen genoeg. Maar daar ging het in deze topic niet over. Wij verschillen van mening en daar hebben we het al eens vaker over gehad.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:24

Aqua dit heeft niet met verschil van mening te maken, ik heb het puur over spanning in de rug rijden, wat elke keer weer aangetoond word bij scheve paarden, dat ruiters verkeerd zitten met lichaamsgewicht. Dat brengt spanning met zich mee. Waarom moet je in een wending naar rechts je gewicht buiten brengen? Op volte of wending moet paard ten alle tijde gewicht buiten hebben en ruiter gewicht binnenkant van paard zijn rug zitten (dus binnenbeugel wat lager als buitenbeugel) anders kun je een volte niet rechtgericht rijden of een wending.
Als je juist buitenkant belast zal paard spanning in rug krijgen en zal hij geen wending kunnen maken op een rechtgerichte manier.
Elke keer word het weer letterlijk aangetoond op clinics of lesdagen dat het niet klopt als ruiter gewicht aan buitenkant plaats terwijl paard naar binnen moet komen (dus richting wending of volte) Ga zo maar eens een volte verkleinen, zal niet lukken om paard rechtgericht te houden met gewicht buiten.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:58

Aqua8horse schreef:
Het lijkt erop dat je paard niet recht is maar het kan ook zinnigheid zijn misschien. Dat kan ik zo niet inschatten. In het eerste geval is zorgen dat je paard recht wordt erg belangrijk.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:59

shaneen schreef:

Ja dat helpt vast, tjonge jonge, ooit eraan gedacht dat de kans groter is dat de fout bij de ruiter ligt, dan dat het paard denkt als een mens en besluit de ruiter in het ootje te nemen? Ja met schoppen komen we ver Ga zo door OK dan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:01

uhmmm les nemen???

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:37

Aqua8horse schreef:
Ja, Bets ik weet dat jij daar anders over denkt. Dat is net het verschil tussen de methode die jij aanhangt en die wij gebruiken. Dat jij zegt dat dat nooit mag vind ik niet terecht. Dat is in jouw visie het geval. Bovendien klopt het niet wat jij zegt want er komt nooit spanning in de rug van het paard. Paarden worden juist helemaal niet dwars omdat het voor hun natuurlijk voelt bovendien gaan ze niet rennen omdat ze juist niet in paniek raken. Dat voorbeeld van de fiets vind ik geen vergelijking.

Hierin geef ik je ook geen gelijk en ga helemaal met Bets mee. Ik vind het vreemd dat jij zo rijdt, omdat jij altijd over balans praat Verward .
Juist als je je gewicht naar buiten brengt in een wending, krijg je wel degelijk spanning in de rug van het paard. Waarom? Omdat het paard dan uit balans raakt. Hij moet dan zelf ook wat naar buiten gaan (scheef) om die balans te bewaren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:15

Het gaat hier wel om een jong(nog bijna groen) paard(als ik het goed heb). Dus hij moet nog helemaal leren reageren(neem ik aan). Dus dan zegt been weinig, en druk met binnen en/of buiten teugels ook niet.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:39

Maar hij moet het wel goed leren. Vooral de gewichtshulpen, anders krijg je alleen maar problemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 00:32

Belangrijk detail, daar waar hij soms links gaat waar ik rechts wil, is links de wei zeg maar Knipoog = prettige plek + eten hahahahaha.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 00:34

LiSSy schreef:
uhmmm les nemen???

Tong uitsteken
in je profiel zie ik foto's van een net ingereden paard wat met pessoa wordt gelongeerd, ja aan al dat touwen-gedoe begin ik niet hoor.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:29

Arabesk schreef:
in je profiel zie ik foto's van een net ingereden paard wat met pessoa wordt gelongeerd, ja aan al dat touwen-gedoe begin ik niet hoor.

Ze geeft het toch niet aan als tip?

Wat je kan doen is héél goed meekeken naar de richting waar jij naartoe wilt, en eventueel zo sturen. Door te kijken verleg je je gewicht een klein grammetje iets meer op de binnenbeugel.

Houdt ook je schouders mooi recht tegenover elkaar en draai je bekken en probeer zo min mogelijk met die teugels te moeten helpen (Wenden => Geen reactie => Meer druk => Steeds geen reactie => Kijken naar paard => Onbewuste krachtontwikkeling dus meer druk => Verzet) Dus doe ook wat met die bekken, gewicht.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:29

Mijn paard deed dat ook, ik ben naar Antione geweest in Elst. Bleek dat ik mijn gewichtshulp helemaal verkeerd gaf, ik zat meer naar buiten. Dus tegen de beweging in. Hij kon door mijn houding niet ontspannen en ik had mijn handen veel te laag. Antoine heeft mij laten zien "hoe" ik moest zitten en hoe ik mijn handen moest houden (in 1 lijn met de paardenmond) en mijn houding moest ik veranderen door meer gewicht naar binnen te zetten i.p.v. naar buiten. Toen ik dat deed: Nou ik wist niet hoe ik het had, hij begon te ontspannen en heeft zijn hoofd niet meer in de lucht gegooid. Wel goed de buitenteugel erbij houden. Maar alleen om Mijn gewichtshulp ging mijn paard totaal anders lopen. In de voltes ook: Gewichts hulp naar binnen zodat hij kon buigen in zijn lichaam zonder dat ik hem er in tegen werkte. Ik raad je dan ook aan om goed aan je gewichthulpen te denken. Zorg dat je je gewicht naar binnen plaatst. Mijn paard ging echt na een half uurtje ontspannen en gooide niet zijn hoofd omhoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:33

Wat zegt je instrukteur hiervan?

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:51

gijsenkim schreef:
Wat zegt je instrukteur hiervan?

ja dat d8 ik ook,
voor de rest is het al gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:54

In de worst stoppen dat dier Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:48

Arabesk schreef:
:P

ik neem tenminste les met mijn net ingereden paard... enne 1 a 2x per week 10 minuten pessoa gaat ze echt niet dood aan Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:36

Pipo schreef:
In de worst stoppen dat dier Haha!

Ik dacht meer aan soep.

Op zich luistert hij wel alleen bij die ene hoek waar links de wei is, heeft ie zo zijn eigen plannen