aan teugel op recht stuk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

aan teugel op recht stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:50

Ik rij momenteel een 3kwart arabiertje die al aardig nageeflijk is in stap en draf na de nodige arbeid. Schijnheilig Maar in galop lukt het enkel in de wendingen, dan schiet haar hoofd omhoog en is ze weg. Moet ik verder blijven voltes rijden en dan vergroten of doorvragen op het rechte stuk? Ik hoop dat iemand tips kan geven.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:54

ik ben nu ook bezig een pittige draver nageeflijk te rijden.
en dat gaat inderdaad niet makkelijk, vooral de galop vind ze heel erg moeilijk om haar rug los te laten en te ontspannen (omdat ze de galop nooit goed heeft geleerd).

ik rijd daarom alleen maar op de grote volte in de galop, zodat ze niet
te hard kan gaan en niet afgeleid wordt. ze komt dan na verloop van tijd
naar beneden en gaat ontspannen en rustiger galloperen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:09

Ja, denk ook dat we het niet moeten forceren op een recht stuk en ze gewoon lekker op de volte laten galloperen, bedankt ! Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:39

in mijn pony zit ook arabierenbloed en die heeft dit ook constant gedaan.
mijn instructrice raad mij aan om je binnenhand achter je knie t eleggn en de buitenteugel er goed aan te houden beide met ophoudingen, mijn pony doet het op de volte ook uitstekend.
het is verder een kwestie van veel oefenen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:43

ook hou dik trouwens nu mijn buitenhand goed in contact en geef goede ophoudingen, met mijn rechterteugel geef ik iets minder ophoudingen, mijn binnenbeen houd ik er goed aan zodat ze niet scheef gaat lopen.
na veel oefenen lukt het bij mij al goed

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:49

Bedankt voor de tips! Ik hou trouwens gewoon al goed contact met buitenteugel, en dan lichte ophoudingen met binnenhand, maar ben bang om haar te veel terug te nemen soms, dan valt ze in draf. Het probleem is vanaf ze maar mijn been voelt, spurt ze weg. Maar je tips zullen zeker helpen! Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:53

mijn pony valt ook vaak terug naar de draf, ik drijf dan een keer aan en gaat ze weer verder.. vaak komt het ook voor dat ze het niet voelt en dan is het even het spoortje gebruiken, moet zeggen dat ze daar goed op reageert en ik bijna niet hoef aan te drijven in de galop. als ze eenmaal goed aan de teugel is aan d egalop (goed met haar achterhand er ook onder) dan valt ze niet meer terug...

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:14

probeer steeds een klein stukje rechtuit te gaan en vervolgens zodra je voelt dat het mis gaat weer een volte inzetten. Beloon haar ook met een nageeflijke hand en ga geen extra tegendruk geven.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:01

ja, nageven is dd heel belangrijk dan, bedankt! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:22

Het is best een lastige vraag omdat je niet precies weet waarom je paard dat doet. Als een paard goed kan dragen mag de nageeflijkheid eigenlijk geen probleem zijn ook niet in de galop. Dat hij na de wending zijn hoofd omhoog gooit betekent dat hij zijn rug ontlast. Het lijkt er dus op dat je paard niet goed in balans is het het liefste zijn gewicht teveel op het binnenbeen wil houden. Met de galop is het binnenbeen standbeen en tijdens de wending heb je daar dus meer druk op. Op het moment dat het paard uit de wendig komt zou de druk in verhouding gelijk moeten kunnen zijn. Puur theoretisch gezien lijkt het er dus op dat je paard niet in balans is, dus niet goed recht is. Draagt hij misschien zijn staart ook iets mee naar 1 kant?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:42

Nee, dat niet aqua. In de wending van de bak moet ze wel verzamelen en kan zeniet er vandoor vliegen, en met een lichte ophouding en wat benen, geeft ze dan na. Maar vanaf dat ze die 60m vooruit ziet, drukt ze haar rug weg om voldoende snelheid te kunnen maken. En dan kan ik er niets meer aan doen. Ik denk ook dat ze gewoon nog wat problemen heeft met in balans galoperen. Lachen

irisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:41

Cow_horse schreef:
mijn instructrice raad mij aan om je binnenhand achter je knie te leggen

Verward En wat wil jouw instructrice hier precies mee bereiken dan? Volgens mij heeft dat niks meer met paardrijden te maken... de buitenhand naar binnen, ok, maar dan opzij of evt naar voren, maar ZEKER niet naar achter (=richting bovenbeen)!! Maar misschien heb ik het wel verkeerd geleerd... Scheve mond

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:00

achter de knie vind ik persoonlijk ook een beetje te veel vant goede Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:16

Het is precies wat ik bedoel Astragirl.