3jaar geleden ben ik begonnen met Ramses te verzorgen nadat de eigenaar had ontdekt dat het meisje dat erop reed alleen maar met slof reed en hem echt niet goed behandelde. Ramses is zo helemaal in het verzet gegaan. Z'n vertrouwen in de mens was volledig weg, als ik in z'n weide kwam kwam hij aangegalopeerd en steigerde tegen me op of stampte naar mij, als er iemand passeerde beet hij ernaar. Het heeft me dan ook bloed (beet in m'n kaak) zweet en tranen gekost om z'n vertrouwen te winnen. Maar langzamer hand kwam dat terug en het rijden ging vanaf toen met sprongen vooruit het is echt een super paard en het monstertje wet een grote knuffelbeer. Maar vorig jaar kreeg ik problemen met m'n rug waardoor ik niet meer kon rijden, de eigenaar en ik hebben toen naar een andere verzorgster gezord en hebben die ook gevonnden. het leek een heel gemotiveerde en goede ruiter. Tot ik op een dag naar Ramses ging en zij aan het rijden was, met enorm fijne stang en grote scharen, slof en aan de teugels aan het trekken met haar sporen in z'n buik geplant. Ik werd echt misselijk toen ik het zag. Toen heb ik beslist dat ik terug voor Ramses ging zorgen, pijn aan m'n rug of niet, niks komt daar ooit nog tussen Ik mocht dus weer vanaf o beginnen of betergezecht vanaf -10. Nu 3maanden later begint het vertrouwen een heel klein beetje terug te komen maar zijn wil om te werken is volledig weg
Dus ik zou ook graag tips willen om dit terug te krijgen wil hem zeker niet forceren
Laatst bijgewerkt door Ramsesje op 17-10-04 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt
ibikus
Geplaatst: 17-10-04 21:45
Vertrouwen krijg je terug door heel consequent te zijn zodat hij weet wat hij aan je heeft. Wees dus ook niet bang om hem te straffen wanneer dat nodig is, je ziet namelijk vaak dat mensen een paard in zo'n situatie vaak met fluwelen handschoentjes aanpakken. Zo weet het paard echter nog niet wat hij aan de mens heeft.
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-04 21:49
'k ben denk 'k wel consequent maar soms verlies ik m'n geduld en dan stop 'k liever met rijdne dan domme dingen doen. 'k heb gewoon schrik dat 'k iets verkeerd doe en les nemen met hem is onmogelijk (waar hij staat komt er nl 1 instructuur en die vraag iets van een 60 of 70 euro en dat is echt wel te duur, 'k neem wel les met ander paard)
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 19:53
niemand tips?
josien
Geplaatst: 19-10-04 20:11
Een leuk paard is het.
Dit paard kan duidelijk niet tegen onrecht en dat wijst zijn hoofd ook aan. Daarbij is hij inteligent en rustig en zacht als hij goed behandeld word.
Ik denk dat je met NH oefeningen op de grond een heel eind komt. Kijk maar is op mijnsite voro verschillende oefeningen.
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-04 15:16
zal zeker es een kijkje gaan nepmen
Achterom
Geplaatst: 20-10-04 16:46
Ik denk inderdaad ook dat je met NH een heel eind kunt komen... Heel veel succes!
Ik begin me steeds meer af te vragen waar dat soort foute ruiters toch vandaan komen!
Mama_Suus
Geplaatst: 20-10-04 17:52
Ik denk dat je in elk geval rustig moet blijven hoe moeilijk het ook is... Heb ook een soort gelijk paardje gehad. Consequent zijn is zeker heel belangrijk, en zie je het tijdens het rijden even niet meer zitten ga dan even stappen kom weer tot rust en begin weer opnieuw. Lukt het dan wel, beloon hem dan ook.
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-04 20:56
vandaag naar hem toe gegaan ben echt gelukkig, normaal als er iemand naar z'n weide gaat loopt ie weg, nu riep ik hem en kwam hij aangegalopeerd 'k ben echt heel blij
LBLGypsyCobs
Geplaatst: 23-10-04 17:07
Ik denk dat je al op de goede weg bent, hou in je achterhoofd dat het je al eerder gelukt is. Laat steeds zien dat je het goed bedoeld en heb geduld. Onthou dat wat je er uiteindelijk voor terug krijgt onbetaalbaar is!
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-04 22:04
ja maar juist met dat het al eerder gebeurd is is het nu nog veel moeilijker om z'n vertrouwen terug te winnen
LBLGypsyCobs
Geplaatst: 23-10-04 22:14
Het zal inderdaad moeilijker gaan dan de eerste keer want hij heeft er nu weer een slechte ervaring bij. Het zal je heel veel tijd gaan kosten, maar het komt goed, je zegt zelf dat het alweer vooruit gaat en er zullen ook wel wat terugslagen zijn. Volhouden, das het enige wat je kunt doen. En als je het even niet ziet zitten zet je het gewoon op Bokt, dan praten we je er hier wel weer doorheen. Heel veel sterkte!!
fleursan
Geplaatst: 23-10-04 22:15
Nou mijn haf was eerst best wel vervelend toen ik haar kreeg. toen ik der kreeg ben ik ontzetten rustig met der omgegaan. stapje voor stapje. dus je zou bv kunnen beginnen met naar der toe te gaan naar de wei een aai te geven en een snoepje dat ze weet dat je vriendleijk bent en nix doet. de volgende keren neem je der uit de wei en ga je lekker poetsten, of 'n eindje wandelen. en als je weer gaat rijden doe het super rustig en doe het pas als ze vertrouwen in je heeft. en zo ga je steeds een stapje verder. en dan gaat het echt veel beter. want ik heb nou een schat van een beest.
Ramsesje
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-04 18:18
vandaag geweest en hij had me al van ver zien afkomen en stond al klaar, 'k heb niet gereden alleen geborsteld en t ging goed
Achterom
Geplaatst: 26-10-04 10:38
Ramsesje schreef:
vandaag geweest en hij had me al van ver zien afkomen en stond al klaar, 'k heb niet gereden alleen geborsteld en t ging goed
Hartstikke goed toch? Als je zo doorgaat, ziet hij dat hij je echt kan vertrouwen!