overgang galop --> draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefke

overgang galop --> draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:08

bij de overgang galop naar draf, heb ik met mn haf een probleem..

het galoperen op zich gaat prima, netjes met aanleuning enzovoort, maar zodra ik terug ga na de draf, is hij ineens heel erg opgefokt en gooit ie zn hoofd in de lucht, aanleuning weg, en vol met spanning. daarna is hij ook hartstikke gespannen en ontspant hij zich de eerste 5 minuten niet meer in de draf, hij pakt de stelling niet meer aan enzovoort.
als ik dan weer aanspring gaat de galop verder weer goed. en bij het terugkomen, weer hetzelfde verhaal.

meestal ga ik na f proberen gelijk stappen, om de ontspanning weer te krijgen, die vrij snel dan weer komt, en begin ik weer opnieuw.
maar op wedstrijd heb ik niks aan een paard wat na de galop eerst moet stappen.. en meestal is hij in de draf dan nog heel gespannen, maar dan loopt hij iig niet meer met zn hoofd in de lucht.

ook de heletijd achterelkaar galop, draf, galop draf, galop draf te doen.. h ij word er alleen nog maar meer opgefokt van.
meer druk op de teugels, minder druk, heb het allemaal geprobeerd, maar het helpt niet.

wat moet ik volgens jullie doen?
Laatst bijgewerkt door eefke op 17-10-04 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:22

Ik zou toch goed blijven oefenen. Veel overgangen maken van galop naar draf. Dus rondje galop, terugnemen naar draf. Zodra hij ontspannen draaft weer naar de galop.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:33

Toch heel veel overgangen naar galop en terug maken.
Waarschijnlijk valt hij in galop nog een beetje uit elkaar en dan kan hij idd geen nette overgang terug maken. Door aan te springen en dan maar een klein stukje te galopperen (niet eens 1 lange zijde) geef je hem minder kans om uit elkaar te vallen en is de overgang terug ook netter, dan kun je dat stuk galop steeds langer gaan maken en blijft hij ook daarin waarschijnlijk beter bij elkaar lopen.
Als hij er heel druk van wordt, niet teveel overgangen achter elkaar, maar dan over je hele training verspreid.. En toch proberen het vaker te doen, ondanks dat hij gespannen raakt, daar moet hij waarschijnlijk even doorheen.

Ik heb hetzelfde probleem (gehad).. Het aanspringen ging heel netjes, maar de overgang terug was een ramp, neus de lucht in, trekken, helemaal gespannen. Door veel overgangen te maken van stap naar galop op de volte en dan bijna meteen terug te nemen, bleef ze ook van voren rustiger en werd de overgang een stuk netter, omdat ze met de overgang van stap naar galop (als je hem correct rijdt Knipoog) goed actief moet zijn van achter en door dat hele kleine stukje galop, bleef ze ook redelijk bij elkaar. Inmiddels (bijna 2 maanden later) kan ik ook langere stukken galopperen en dan een redelijke overgang terug maken. Ze blijft nog iets gespannen in de overgang, maar een stuk minder en ze trekt niet steeds d'r neus de sterren in..

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:57

Goed terugzetten in de galop, naar de verzameling toerijden, zodat ze meer op de achterhand komt, en van voren los blijft of loslaat. En vandaaruit, vanuit de achterhand de overgang naar de draf maken. En als je dan in draf zit, meteen ook weer laten nageven, door snel te zijn met je hand en je kuit. Anders is hij alsnog weg. Ik zou gewoon vaak dit soort overgangen rijden, om te beginnen op de volte, als dat bevestigd is op rechte stukken en dan pas veel later op de letter de overgang rijden. Is best lastig, maar als je geduld hebt en je blijft gewoon dooroefenen met overgangen, gaat het echt wel lukken!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:25

probeer em met de overgangen op een volte te houden met stelling dan zullen ze de ontspanning sneller opzoeken dan op het rechte stuk.
blijven oefenen veel overgangen

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:05

dankjewel voor jullie tips

ik heb het er ook met een van mn instructeurs over gehad.
ik moest iets meer druk op de teugels zetten,en meer met mn benen erbij, bij het terug komen, ik liet hem te los en dat gebruikte hij meteen om omhoog te komen, als hij dan nog omhoog probeerde te komen, moest ik meteen een kleine volte draaien, en zo de ontspanning weer opzoeken, zodat hij niet de kans krijgt om omhoog te komen, en zo weer verder werken, totdat ik hem gewoon netjes rond terug kan rijden in draf