Paard zoekt buiten z'n eigen weg.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Paard zoekt buiten z'n eigen weg.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 13:48

Is dit een rijtechnisch probleem? Ja, ik denk het wel!
Mijn 5 jarige ruin is een koele kikker. Hij wordt eigenlijk nergens anders van en is dus een makkelijk buitenpaard. De laatste weken ontwikkelt meneer opeens de vreemde gewoonte om onderweg zomaar links of rechts af te slaan. Ook als hij achter een ander paard loopt, kan ie - als hem dat zo uitkomt zelfs in galop, zomaar een andere kant opgaan.
Het is niet zo dat hij een voorkeur heeft voor links of rechts (dan zou ik scheef kunnen zitten en hem onbewust de verkeerde kant opsturen), het ligt er maar aan waar hij een leuk weggetje ziet Haha! .
Ik wou er eigenlijk niet enorm veel aan gaan rijden buiten - als ik er netjes op zit en niet te veel doe is rechtuit een logische richting Scheve mond toch?

Het is echt humoristisch - maar hij moet het wel afleren. Tips?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:37

Ik vind dat een paard best mag 'vragen' heej zullen we hierin gaan, en dan kan je beslissen. Ene keer wel, andere keer niet.
Mijn paard wil vaak zat een willekeurig pad in gaan. Maar licht terugduwen met mn been en we gaan weer in de juiste richting.
Een beetje eigen initiatief vind ik niet erg hoor. Als het maar bij vragen blijft en geen drammen wordt.
Maar zoals je zegt, zolang jij geen hulp geeft mag hij in principe niet van richting veranderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:21

is een kwestie van zelf richting bepalen, waarschijnlijk laat jij hem dan toch teveel kiezen en zo gaat hij zijn eigen gangetje..

het kan ook zijn dat hij gewoon bepaalde routes kent...
als jij vaak een weggetje langsgaat en meestal links gaat, dan zal hij daar aan wennen, dus de volgende keer als je zelf niet goed stuurt zal hij ook die weg gaan kiezen...
ze onthouden wel veel hoor..

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:08

misschien hulp vragen of niet zo veel op buitenrit gaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:19

Wat ik zelf zou doen is komende buitenritten goed opletten bij de kruisingen en zijwegen en zelf duidelijk aangeven waar ik naar toe wil (en waar dus niet Haha!).

Dan hoef je er niet gelijk veel aan te gaan rijden, maar wel zelf iets alerter zijn op zijn mogelijke suggesties Lachen. Iets meer begrenzen met been en/of teugel Lachen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:23

hihi... ik vind het wel grappig eigenlijk! Je moet hem net iets voor zijn, en misschien juist een andere richting insturen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:36

Malika koos vroeger ook wel vaak waar we heengingen! Meestal eerst langs mijn ouders, want daar kreeg ze altijd wat lekkers Knipoog.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:57

Mijn paard kent het bos op zijn duimpje. En voor hem geld de korste weg naar huis. Hij probeert dus ook mijn weg te bepalen. Niet dus. ikbepaal waar we heen gaan. Lachen

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:01

Mijn paard doet echt exact hetzelfde *LOL*

veel mensen zeggen van dat voel je aankomen, of rechtdoor sturen ofso.
Maar loe kijkt niet eens waar ze heen gaat, en ze neemt dus ook geen soepele bocht, maar een 90 graden sprong of iets, of ze nou een paard af snijd of in galop zit maakt niets uit. Ze bedenkt gewoon waar ze heen wil, en echt als ze naast dat pad is draait ze pas, je kan trekke schoppe doen wat je wil, maar dan is ze echt een betonnen ding Tong uitsteken
En ze gaat er verder niet vandoor ofso, blijft gewoon in der gangetje doorgaan

En uhm ja ik heb er verder ook nog niets op gevonden
Gewoon dat zelfde stukje nog een keer rijden, en dan zorgen dat ze het niet weer doet, maar ik kan niet zeggen dat het nu over is Schijnheilig

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:11

Als het bij een beetje aangeven blijft heb je nog geen probleem maar zodra hij begint te drammen of idd de kortste weg naar huis / de lekkerste weg naar huis kiest heb je dat dus wel! Consequent zijn en zelf je route kiezen. Kiest je paard links, kies jij rechts

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:01

Ja maar dat gaat moeilijk als je paard echt plots naar links of rechts gaat
Tuurlijk stuur je terug en word je boos

Maar bij mijn paard heeft dat nog gen effect gehad

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:12

Hoor je idd vaak dat je het aan voelt komen.
Maar wetende dat je paard zo kan doen, zou je em dan niet gewoon de gehele rit goed op moeten sluiten?! (waarschijnlijk domme opmerking, aangezien het logisch is)

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:32

nee, want als ik haar buiten de gehele tijd opsluit wordt ze knetter, ze is gewend dat buiten gewoon lekker ontspannen lopen is. Als ik er dan oppak wordt ze druk en dribbelig en gaat ze voor alles wegspringen

En ze doet het ook niet elke keer, of altijd bij hetzelfde stukje ofso
het ligt gewoon aan der dag enh of ze zin heeft Tong uitsteken
En de wegen die ze neemt zijn meestal ook niet eens richting de terug weg

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:22

Maf paard haha Tong uitsteken Is idd ook wel wat lastig je paard constant op te sluiten..Lijkt me ook niet echt fijn buitenritje rijden natuurlk..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:26

Kath_ schreef:
nee, want als ik haar buiten de gehele tijd opsluit wordt ze knetter, ze is gewend dat buiten gewoon lekker ontspannen lopen is. Als ik er dan oppak wordt ze druk en dribbelig en gaat ze voor alles wegspringen

En ze doet het ook niet elke keer, of altijd bij hetzelfde stukje ofso
het ligt gewoon aan der dag enh of ze zin heeft Tong uitsteken
En de wegen die ze neemt zijn meestal ook niet eens richting de terug weg

Beetje hetzelfde......als ik 'em stevig rijd komt het wel goed, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet. En inderdaagSyl gaat ook helemaal niet terug naar huis, dat vindt ie niet interessant, maar dat ene dammetje of dat vreemde smalle bospaadje (50 cm breed), daar wil ie in!
Nou ja, misschien moet ik me er maar mee verzoenen. Ik vind het ook wel humoristisch, het is super-onafhankelijk gedrag en het voordeel daarvan is dat ik onbeperkt alleen met hem naar buiten kan. Hij gaat wel eens de verkeerde kant op, maar zal nooit verlatingsangst hebben of wat dan ook - en dat heeft natuurlijk ook wat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:30

Gewoon lekker laten lopen, ik denk dat ze zich gaat vervelen en zelf maar initiatief gaat nemen. Voor een kruising kan je misschien aangeven dat je rechtuit wil, de manier hoe je dit normaal doet met dressuur

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:41

Marjan heeft me eens even uitgelegd wat voor soort paard Syl is en hoe hij zomaar vanuit het niets ineens af kan slaan.
Tja, dan toch maar tussen twee andere paarden in gaan rijden zodat hij niet opzij kan?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:47

Loe snijdt die andere paarden gewoon af Tong uitsteken
En op veel paadjes kan je echt niet met z'n drien naast elkaar rijden Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:48

niet iets hier mee te maken, maar indd een paard weet de weg zelf heel goed, vanaag is mijn paard alleen terug naar huis gerend vanuit het bos dat 5km verderop ligt(verzorgster was eraf gevallen)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 00:18

Kitty schreef:
Marjan heeft me eens even uitgelegd wat voor soort paard Syl is en hoe hij zomaar vanuit het niets ineens af kan slaan.
Tja, dan toch maar tussen twee andere paarden in gaan rijden zodat hij niet opzij kan?

Doet ie het ook Haha! Haha! Haha! Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:40

Mijn ijslsnder had hier ook wat van toen ik hem net had.
Maar hij ging zelfs van de paden af, dwars door de struiken etc, als ik hem zijn gang liet gaan.
Maar dit is eigenlijk vanzelf weer opgehouden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:18

die van mij wil wel eens ineens de bocht door als hij naast m iets leuks ziet, een pony'tje in een wei ofzo. Maar als daar dan een sloot tussenzit, heb ik wel een probleem! Gelukkig kan ik m weer aardig rechtsturen.

Ik zou toch wel blijven proberen het recht in eigen hand te houden, want als dat steeds verder gaat krijg je er op termijn toch wel last mee. Dan gaan ze ook in eens bepalen dat ze alleen nog maar terug willen ofzo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:55

toch iets meer je eigenwil opleggen... hem blijven sturen, goed je benen eraan.
Wanneer je namelijk tijdens het rijden niet rechtricht of begrenst kan je paard het gevoel krijgen dat jij de keuze aan hem overlaat en dat zal hij, als hij een beetje een eigen wil heeft, ook doen Haha!
Andere zijn echte kudde/onderdanige paarden en sukkelen dan gewoon achter de rest aan of rechtuit totdat jij wat anders zegt Lachen
Maar jouw paard is wat vrijer en gaat omdat jij hem van tevoren geen grenzen stelt de kant op waar hij heen wil.
Dus, ook al rij je lekker relax buiten, toch je benen eraan houden en je paard in de richting rijden waar JIJ heen wil Lachen

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:06

De mijne heeft ook zoiets, maar die kiest niet bepaald een richting waar een leuk zandpad is.. Maar die slingerd gewoon de hele tijd.. Hij is namelijk heel kijkerig.. En als ik dan niet zou sturen dan zou hij zo in de sloot belanden.. ik ben dus min of meer het stuur voor zijn lichaam en meneer kijkt Tong uitsteken K weet ook niet hoe ik t op moet lossen...