Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dat ie scheef is weet ik en ik probeer hem ook zeker op allebei de handen gewoon te werken, maar omdat hij linksom dus slecht aan het been is kan ik weinig andere dingen met hem doen, terwijl hij rechtsom wel lekker aan mijn been is en ook echt steeds beter wordt... En op 2 handen verschillend aan het been zijn (dus nog met de gewone voorwaartse hulp) vind ik nogal vaag eigenlijk... Stijfheid enz enz ken ik en kan ik ook wat mee, maar vooral dat aan het been zijn zit het probleem, sowieso omdat ik van achter naar voor wil werken, maar ook omat aan de voorkant zitten erg weinig effect heeft bij hem
Maudje schreef:Mijn paard is ook op 2 verschillende handen verschillend aan het been. Dat kun je eigenlijk alleen oplossen door op beide handen hem goed aan het been te houden en zodra hij niet op je kuithulp reageert -> tik.
Femmes86 schreef:Ja maar je kunt alles wel 10 duizend keer op de nette behandeling gaan doen, uiteindelijk rijd jij je paard en je paard niet jou! Dus doorpakken (zoals ik aangaf longeren,contrastelling,voltes en overgangen) en niet meteen verwachten dat het binnen 1 dag goed is.
contrastelling ga ik wel uitproberen, maar dat doe ik liever onder leiding van instructie (die ik bij gebrek aan geld dus niet heb helaas, ik weet dat dat ideaal zou zijn...) Longeren loopt ie meestal wel goed, doen we met pessoa, dan geeft ie op allebei de handen na... Heb af en toe bijna de neiging om met de pessoa te gaan rijden
Gewoon goed op beide handen blijven trainen. Zoqwel linksom als rechtsom altijd van achter naar voren naar de ontspannen ademende hand toe. Je moet mischien zelfs de slechte kant iets meer trainen dan de goede hand. En vooral proberen niet te trekken, vast te houden ofzo. Hij is waarschijnlijk gewoon iets stijver aan die kant en dat moet jij trainen.Kafue schreef::) Gewoon goed op beide handen blijven trainen. Zoqwel linksom als rechtsom altijd van achter naar voren naar de ontspannen ademende hand toe. Je moet mischien zelfs de slechte kant iets meer trainen dan de goede hand. En vooral proberen niet te trekken, vast te houden ofzo. Hij is waarschijnlijk gewoon iets stijver aan die kant en dat moet jij trainen.
Sucses
Jacksel schreef:Die ontspannen hand is idd wat ik doe, af en toe heel zacht vragen, maar meestal gewoon helemaal ontspannen, niets doen... trekken en vasthouden probeer ik dus niet te doen, hoewel ik dondersgoed weet dat ik daar af en toe de neiging toe heb, let er ook echt bewust op...
Jacksel schreef:wijken en travers gaan erg lastig, omdat ik het paard dus niet lekker aan het been krijg...
Overigens heeft de eigenaresse juist andersom problemenVolgens mij ligt het toch aan de ruiters
Ook een ruiter heeft een sterke en een zwakke kant. Dus een moeilijke en een makkelijke kant. Een stijf paard zal mischien wat moeilijker wijken en travers en schouderbinnenwaarts gaan maar het zijn wel manieren om een paard soepel te maken. Volte verkleinen en vergroten dmv van wijken, en je mag ook in stap hoor dat is zelf makkelijker.
Jacksel schreef:Wedstrijden doen we niet aan hoorHet is meer dat het voor het paard zelf van belang is om soepel te zijn (en dat ik het gewoon leuk vind om te dressuren), aangezien hij artrose heeft, iig aan zijn voorbenen, achterbenen staan niet op de foto...