hoe juist bezweet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

hoe juist bezweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:55

Kan mij iemand vertellen hoe een paard juist bezweet is??
Ik bedoel dus hier mee welke spieren moeten bezweet zijn en wanneer is een paard verkeerd bezweet bevoorbeeld door spanningen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:58

bestaat dat dan? Niet ieder paard zweet evenveel. Als penotti hard gewerkt heeft zweet hij overal waar je kijkt, behalve bovenop zijn kont. Ik vind het belangrijker dat een paard ontspannen is dan dat ik zweet zie.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:04

hmm weet ik ook niets van, maar dat kan uiteraard aan mij liggen. Enige waar ik altijd op let is dat een paard niet zeiknat is na het rijden en vervolgens nog nat op stal of wei wordt gezet. Verder.. geen idee? Ben benieuwd!

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:07

Ik snap de vraag wel (denk ik). Ik hoor ook regelmatig dat een paard goed gewerkt heeft, ómdat hij bezweet is Verward Naja, blijkt dat de ruiter een tijd heeft zitten galoperen ofzo... (imo dus niet bezweet van het inspanning, maar vermoeidheid)

Maar als je een paard op een goede manier rijdt, dan zal het door de inspanning gaan zweten, en niet door het 'afmatten'...

Als ik lekker heb gereden, veel gedaan (les bijv.) dan is ze nat op haar hals/borst, achterbenen/lies en schuim tussen haar billen/benen... (en een lekker kwijlbekkie, hihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:27

Bezweet op hoofd, oren en hals is iets wat jeniet wilt zien Haha!
Je paard moet bezweet zijn op de plekken waar hij zijn spieren heeft aangesproken. Dan heb je het over de achterhand en schouder.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 11:28

en dat kwijlbekkie is dan omdat ze ontspannen heeft gelopen...???
toch ja sorry als dit een stomme vraag is hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:30

Als een paard het bit aanneemt gaat hij er op knabbelen. Dat zie je aan de vlokken schuim om de mond.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:36

oke, ik snap de vraag nu ook. Haha! (tsja, het is nog vroeg) Vaak zie je idd paarden die van top tot teen bezweet zijn doordat de ruiter ze eens flink heeft laten lopen.
Ik vrees alleen dat paarden bij mij nooit zo hard werken dat ze zo zweten zoals je graag wilt zien. (mja, dan heb je het ook over een vrij oud paard, die het allemaal niet meer zo hoeft )

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:37

Jippie schreef:
Je paard moet bezweet zijn op de plekken waar hij zijn spieren heeft aangesproken. Dan heb je het over de achterhand en schouder.

Ohja, ze is idd ook bezweet tussen haar oren en op de plek waar het hoofdstel zit, maar ik weet eigelijk niet of dit is van een goede inspanning, of van het vele draven en galoperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:41

Als dat de enige plek is waar je paard bezweet is dan is het niet best Knipoog
Maar als je paard verder over zijn hele lijf ook bezweet is dan is logisch dat die plekken ook nat zijn.

Als ik een intensieve training heb dan staat het schuim op de stiksels van mijn hoofdstel. Maar gelukkig staat er dan ook schuim tussen de billen en op de schouders van mijn paard Haha!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 11:51

mag het paard dan ook over de hele hals bezweet zijn
?

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 13:09

Jippie schreef:
Maar als je paard verder over zijn hele lijf ook bezweet is dan is logisch dat die plekken ook nat zijn.

Als ik een intensieve training heb dan staat het schuim op de stiksels van mijn hoofdstel. Maar gelukkig staat er dan ook schuim tussen de billen en op de schouders van mijn paard Haha!

Ik bedoelde dus ook... Als ik echt intensief heb gereden, is ze nat op haar hals, borst, achterbenen/lies, schuim tussen haar billen en dus op de plek van het hoofdstel en tussen de oren. ohja, en een lekker schuimend bekkie! Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:52

Volgens mij is het de reinste onzin. Wij zweten toch ook niet alleen op onze benen als je aan het hardlopen bent. Het is volgens mij gewoon heel afhankelijk van het paard de een zweet hard en de ander gewoon niet zo snel. In de lesje bij ons op stal worden de paarden even veel aan het werk gezet en de 1 zweet zich een ongeluk en de ander is nog kurkdroog, en dat ligt echt niet aan de ruiters want dat zijn stuk voor stuk echte beginners die nog nooit van aan de teugel rijden hebben gehoord.
Bij marquez is het ook heel verschillend ben wel eens uit de les gekomen dat alleen het bovenste vn zijn kont nog droog was en ook wel eens dat alleen zijn hals, billen/liezen, en de plek van het zadel/hoofdstel bezweet waren.
Het lijkt mij ook totaal onlogisch de lichaamswarmte neemt toch overal in het lichaam even snel toe?

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:56

Ik begrijp je wel marquez, maar ik zie echt verschil als mijn paard bezweet is omdat ik flink hebben zitten galoperen (zonder verder wat te hebben gevraagd dus) en een half uur intensief les!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:18

ze hebben mij altijd verteld dat asl je paard goed zweet tussen zijn billen,dat ie dan zijn achterhand geod gebruikt....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:31

Mijn ene paard zweet veel op zijn hals, de ander op zijn hoofd. Heeft die laatste dan meer zijn hoofd gebruikt? Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:45

Citaat:
Bezweet op hoofd, oren en hals is iets wat jeniet wilt zien

oh oh dan is er iets erg mis met Morrie..... hij begint al op de hals te zweten als ie mij met het zadel aan ziet komen Scheve mond en bij zijn oren is ie ook altijd nat, wij noemden dat vroeger "denkzweet"

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:11

Jippie schreef:

Hmm, dan rij ik mn paard erg verkeerd zeker? Schijnheilig

Die van mij zweet altijd bij -10 C en +30 C onder zn hoofdstel.
Vind ik niet zo vreemd, aangezien het direct op de huid ligt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:10

Jippie schreef:

En bij de overgang hals/hoofd toch?

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:20

Ik sluit me aan bij Jippie. Als je een paard intensief heeft gewerkt moet hij zweten op de plekken waar hij zijn spieren heeft gebruikt. Welke spieren hij gebruikt hangt vaak weer van de ruiter af Knipoog Misschien verklaar je hiermee een verschil?:P

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:55

Tyrza schreef:
Mijn ene paard zweet veel op zijn hals, de ander op zijn hoofd. Heeft die laatste dan meer zijn hoofd gebruikt? Haha!

Hij heeft er gewoon erg goed over nagedacht.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:57

Waar komt die wijsheid vandaan dat hij op zijn hoofd niet moet zweten? Ik zweet me te pletter op mn voorhoofd na een rondje hardlopen, maar niet te spreken van mn oksels! Bloos! En dat terwijl daar niet eens veel spieren gebruikt zijn Verward Haha!

Maar als ik het fout heb wil ik er wel eens een wetenschappelijk artikel over lezen! Want dan zou ik mijn paard, die als hij hard gewerkt heeft ook zweet rond zijn ogen heeft zitten, toch een beetje verkeerd rijden Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:00

Mijn paard zweet altijd op haar hoofd, bij haar oren en op haar hals. Wat wel erg opvalt is soms dat een kant van haar hals natter is van het zweet dan de ander. En dat is meestal de kant die tegenovergesteld is aan de kant waar ze vastzit in haar hals.

En als ik echt hard werk heeft ze de natte plekken ook op haar achterhand zitten, en schuim tussen haar billen. En vooral in de winter iedere keer witte snot uit haar neus (al sinds ik haar heb) waar de DA al naar heeft gekeken en het niet alarmerend vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:11

Ik zal mijn paard wel helemaal niet goed rijden .Die zweet zelfs na een flinke bosrit amper ,dan net onder het zadel, hoofdstel en op haar nek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:13

Mijn paard zweet niet na een rondje longeren, en weinig na een buitenrit. En is drijfnat na een uurtje flinke training...