(te) goed voor het been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

(te) goed voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 20:05

Ik rijd sinds een paar weken een tinker, die nogal dribbelig is. (dribbelig of stilstaan, idd in een eerder topic Haha! ) Probleem is nu dat hij té goed voor het been is, zodat ik niet kan wenden of hem nageeflijk rijden. Hij is nog erg stijf wegens lang stil staan, dus dat hij vierkant de bocht door gaat, is niet echt een probleem, komt wel met de tijd. Maar als hij iedere keer dat ik been geef om een wendig in te gaan, weg draaft, dan wordt het erg moeilijk om hem 'rond' en nageeflijk te krijgen. Iemand een oplossing om ervoor te zorgen dat hij niet meteen in draf schiet. (als ik een draf vraag, wordt dit btw iedere keer een galop na verloop van tijd)

( en ja, ik heb met de zoekfunctie gezocht, maar niet echt wat kunnen vinden en als we alleen maar antwoorden krijgen als: gebruik de zoekfunctie" wordt bokt een beetje zinloos niet waar? Haha!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:18

Is het niet zo dat hij weg draaft, om niet te moeten buigen? Met andere woorden: gewoon onder het werk uit wilt komen. Ik denk namelijk niet meteen dat dit te maken heeft met aan het been zijn. Ik denk zelf dat dit gewoon een vorm van verzet is.

Dus: consequent zijn, meteen terug in stap/draf of wat je ook aan het doen was, en dan alsnog die buiging maken, door bijvoorbeeld een volte in te zetten, of een wending.

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:18

Laat hem wennen aan je been. Doe dit door constant je been aan de buik te houden. Je hoeft geen druk te geven, maar wel je been er aan houden, zodat het normaal voor hem wordt.
Laat de nageeflijkheid voorlopig maar voor wat het is, dat hij aan je been went en er niet meer voor "wegloopt" is nu belangrijker.
Succes ermee!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 06:31

Jouw paard is niet TE goed aan je been hoor
In tegendeel, hij is helemaal niet aan je been. Zodra hij een lichte druk voelt wil hij daarvoor wegrennen.
Om je paard beter aan je been te krijgen, moet je er in eerste instantie voor zorgen dat je je been niet gaat afsteken, maar dat je hem er wel aanhoudt.
Verder kun je oefeningen doen als schoudervoor/schouderbinnenwaarts, waardoor je het binnenachterbeen dwingt verder onder te komen. Hiermee kun je beginnen in stap en later (als je paard niet meer onder je uitrent) kun je het ook doen in draf OK dan!
En nog als laatste punt zou ik een goede instructeur gaan zoeken als ik jou was, die kan je zo verder helpen met je probleem OK dan!
Suc6

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:52

dit klinkt meer als vluchten voor het been. Hij wil gewoon niet wenden en gaat daarom harder lopen om eronderuit te komen. (Mijn paard doet dit tegenover gesteld, die gaat heel langzaam lopen als ze het niet meer leuk vind)
Iedere keer als je pony harder gaat, zal je hem moeten terug nemen. Wel je been blijven gebruiken. Alles met been oplossen werd mij altijd verteld, ook als je langzamer wilt. Afsteken maakt het vaak alleen erger. Verder zou ik zou les gaan nemen om dit met goede hulp op te lossen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:21

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande. Jouw paard is niet aan je been, maar vlucht voor je been. Wegrennen is makkelijker dan inbuigen.
Ik zou wel met been blijven rijden, maar misschien kun je zachter inwerken (misschien geef je wel een iets te sterke beenhulp als je been geeft en kan het minder streng, of hard) en probeer de overgangen voorwaarts en terug eens op je zit te rijden zonder dat je veel verandert aan je beenwerking. Dus gewoon aan laten liggen, maar met je zit aandraven (mijn instructrice omschrijft het als (onder)buik naar voren doen, je ontspant je bovenbenen en laat jet paard onder je door wegdraven) en op je zit terug naar stap (hals lang maken en zwaar gaan zitten/ bekken kantelen.) Je beenhulpen kan je dan gebruiken voor andere dingen als inbuigen, achterhand wegdrukken, schouder voor rijden enz.

Bij een vluchterig paard moest ik eerst beneden het tempo gaan stappen en draven (proberen op zit bij je te houden in plaats van teugels) tot ze ontspande en af ging wachten, zodat ik haar weer voorwaarts kon rijden. Op deze manier werd ze gedwongen haar achterhand te gebruiken en had ik been over voor controleoefeningen en buiging (ze liep op de voorhand weg van de achterhand door haar snelheid en was daardoor amper te sturen, laat staan gecontroleerd te rijden)

Misschien heb je hier wat aan. Succes!!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:49

Thx voor jullie tips en tuurlijk weet ik wel dat dit paard niet goed op been reageert. Met té goed voor het been, bedoelde ik simpelweg dat hij al weg is zodra ik mijn been eraan leg.

Ik weet zo even niet zeker of ik mijn benen er aan heb of dat ik ze afsteek, zal er eens op letten. Verder gebeurt dit ook niet alleen tijdens of voor een wendig. Ook wanneer we gewoon rechtuit over de hoefslag gaan, draaft hij aan.

@joyce: mijn beenhulp is iig niet té sterkt, waarschijnlijk eerder het tegenovergestelde..

Schouderbinnenwaarts of buitenwaarts gaat denk ik nog niet zo lukken... Weet ook niet eens of jhij dat wel kan, ga er niet van uit en ik benook niet zo'n topruiter dat ik een 'groen' paard dat zo even (op de goede manier) kan leren.

Les... Heb ik over gedacht, maar punt is dat ik dit paard nog maar sinds kort bijrijd en niet eens weet of ik dit seriues wil blijven doen. Mijn bijrijd paard staat op die stal en zodoende ben ik voor de stalhouder zijn paard wat gaan bijrijden. Maar misschien probeer ik het idd gewoon wel eens: 1 les om hieraan te werken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:52

PriscaZ schreef:
(Mijn paard doet dit tegenover gesteld, die gaat heel langzaam lopen als ze het niet meer leuk vind)
.

Hier is dit paard idd ook erg goed in, maar na twee weken toch maar een zweepje gepakt en dat bleek de oplossing Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:54

misschien vlucht je paard dan niet voor je been, maar voor de zweep Schijnheilig Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 11:02

haha nee hoor, absoluut niet. Ik pakte die zweep er ook pas na 2 weken bij, rijd liever zonder, maar als je paard stil gaat staan en écht geen stap meer verzet, geloof me, dan voel je je vrij hulpeloos! Haha! En verder zal dat hele kleine aanrakinkje van die zweep hem geen trauma bezorgen, dacht ik zo.

Ow btw; gister hebik hem voor het eerst buiten gereden en daar is hij precies zo. Zonder dat je been geeft, al meteen gaan dribbelen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:41

was een geintje, maar wel een kern van waarheid in de zin dat ik meerdere pony's ken die van de kook raken alleen al als je een zweep in je hand hebt, dan doe je er dus niets mee, maar ze weten het en reageren er wel op, gooi je hem aan de kant, dan doen ze weer normaal.
Maaruh, jij kent het paard en zult het vast al uitgeprobeerd hebben Haha!
Veel succes!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 22:23

nou dat is het probleem. Ik ken het paard dus nog niet zo goed, omdat ik hem nog maar 2 weken rijd! En ik snapte je opmerking wel hoor, zou idd heel goed kunnen en dit paard is ook zeker zo dat je hem niet te veel moet dwingen, dan doet ie het juits niet! Maar dit gebeurde al voordat ik de zweep erbij pakte, dus dat kan het niet zijn.
En tsja.. verder weet ik de reden dus ook nog niet zo.. Vaak idd 'vluchten'voor het been, maar ook vaak ineens draven zonder reden (dus zonder been) Tsja.. als paarden nou eens konden praten he! Haha!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:52

Ik denk dat een paard wel "te goed" aan het been kan zijn. Ik rijd een paardje, een vrij jong dier nog, waar de associatie "been=lopen" wel erg goed inzit. Lachen Van eenzijdige kuitdruk begrijpt hij gewoon heel weinig. Pas na veel wendingen en voltes gaat er een lampje branden. Maar als hij nagevelijk loopt en ik zet een volte in, dan versnelt hij vaak ook voor mijn been, maar dat is wel om zo onder het buigen uit te komen. Dus het kan beide zijn, en ik denk dat je goed moet kijken waarom dit paard zo op je been reageert, zodat jij daar weer aan kan werken.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:28

heb je een pb gestuurd