Hoe een koetspaard de volte doorkrijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Hoe een koetspaard de volte doorkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:34

Ik rijdt nu tijdelijk een jonge fries die veel voor de koets loopt. Zogauw ik met hem een volte wil rijden, buigt zijn hals netjes in, mar lijkt het of zijn rug een plank is geworden! Hij draait zijn achterhand zo weg, dat zijn rug recht blijft. Ik heb al geprobeertdit te begrenzen met buitenbeen en zweepje, maar hij loopt er dwars doorheen.
Iemand tips???

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:55

Oefenen, oefenen,oefenen. Regelmatig onder het zadel rijden en les nemen. Je hebt er voor de wagen zeer veel profijt van, als het paard gegymnastiseerd is. Het paard is gewoon stijf en niet gewend zo'n wending door te zetten. Het zal op de ene hand makkelijker gaan dan op de andere hand. Oefenen is de enige oplossing.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:43

haha.. dat heb ik ook met mn friesje gehad.. wat je moet doen is de volte sluiten en dan naar buiten wijken voor je binnenbeen zodat ze der schouder niet tegen je binnenbeen of binneteugel kan gooien. Dit hoeft echt maar 1 of 2 pasjes en dan vang je der weer op met je buiten teugel.. valt ze weer met der schouder naar binnen begin je weer op nieuw..

Dit moet heeeeeel veel oefenen.. en constant blijven herhalen, valt ze naar binnen pasje op zij..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:53

idd, veel gaan buigen en eventueel vaker aan de longeerlijn zetten met de pessoateugel!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:09

Ik zet mijn paard echt niet bij aan de longeerlijn als he tniet eens door een bocht kan!

Als je hem bijzet ben je snel genijgd om de binnekant strakker te zetten dan de buitenkant om stelling te verkrijgen. MEt als gevolg dat je met rijden aan de kant dat die vast zit meer druk nodig zal hebben..

Als je wilt longeren zou ik het met dubbele lijnen doen of gewoon met een halstertje en lekker laten rennen.. Ik denk dat je zn probleem echt rijtechtnisch eerst moet oplossen tot je verder aan gaat werken aan de lijnen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:23

Eerst gewoon lekker voorwaarts neerwaarts rijden, dat zijn rugspieren een beetje loskomen en ontspannen. Want doordat die koetsier van jouw paard daar niet meer bezig is, wat blijkt uit je verhaal, zit zijn rug gewoon helemaal vast. Maar de vraag blijft natuurlijk; als diezelfde persoon met dat paard blijft mennen, heeft jou werk dan nut?