Doorzitprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Doorzitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:01

Hallo,

Als ik ga doorzitten voordat ik in galop ga, gaat mijn pony heel hard draven en valt dan in de galop erg snel. Als ik gewoon lichtrijd en ik ga in galop dan gaat het wel gewoon rustig. Doorzitten is ook erg moeilijk.

Ook heb ik het idee dat als ik wat met mijn handen speel dat hij dan sneller gaat.

Jessica

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:02

Misschien knijp je heel hard met doorzitten. Maar waarschijnlijk zit de fout erin dat je nooit gaat doorzitten tussendoor, alleen als je een overgang gaat maken naar de galop. Daardoor denkt hij al vooruit en begint hij alvast. Klopt dat of niet?

Heb je trouwens ook les? Zo ja, wat zegt je instructrice ervan?

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:05

wellicht moet je eerst oefenen op het 'gewone'doorzitten Nu weet je pony dat wanneer de gaat doorzitten hij moet gaan galopperen. Doorzitten kan je oefenen door steeds korte stukjes te doen. Probeer zachtjes in het zadel te gaan zitten, blijf bijvoorbeeld 5 passen doorzitten, ga dan 10 passen lichtrijden, dan weer 5 passen doorzitten etc. Veel mensen gaan aan de teugels hangen bij het doorzitten, probeer dat ten alle tijde te voorkomen. Totdat het doorzitten goed gaat lekker aangalopperen vanuit het lichtrijden.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 12:26

Ik heb inderdaad les, zij zegt net als astridh dat ik het doorzitten moet gaan oefenen. Paar passen doorzitten en dan weer lichtrijden. Maar ik heb mijn pony nog niet zo lang en het doorzitten gaat nog niet zo goed. Kan slecht doorzitten op deze pony, ik heb ook nog een merrie van 24 en daar lukt het wel bij.

En wat betreft mijn handen, kan het zo zijn dat door het spelen met mijn binnenhand hij feller wordt. Moet ik dan wel blijven spelen of mijn hand stil houden en met mijn been en zit alleen rijden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:57

Ik denk idd dat je moet leren doorzitten voor jou en voor je paardje.. als jij met doorzitten niet goed in everwicht ben maak je het op die manier ook je paardje moeilijker waardoor die harder gaat galoperen om zn everwicht te bewaren

Mijn friesje gooit best wel op en kan galoperen als een kameel als ze heel rustig galopeerd en lekker der nek en rug eruit drukt om der achterhand te ontlasten.. wat ik dan doe is in de verlichte zit gaan zitten om der te onlasten. In draf zit ik ook niet.. ik sta een heel klein beetje en hou met mn benen goed contact met mn zadel en paard maar heel los omdat als ik klem ze ook drukker word.. ga dat eerst een oefenen en probeer des noods van uit stap aan te galoperen zodat der everwicht beter word en der achterhand sterker..

succes

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 15:59

Hoe galopeer je dan aan vanuit de stap?.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:11

Huh? dat staat er toch helemaal los van? Bovendien komt die oefening nog bij lange na niet voor in de B of de L, dus dat moet je maar gewoon even achterwege laten.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:38

Waarschijnlijk ben je zelf niet nageeflijk genoeg in je zit voor de paardenrug en zit je eigenlijk onbedoeld je pony wat in de weg. Lees het boek Verlichte rijkunst van Heather MOffett eens. Met name het gedeelte hoe je simpel en lekker soepel kunt doorzitten!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:55

les nemen lijkt me een goeie optie

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:40

jessica23 schreef:
Ik heb inderdaad les, zij zegt net als astridh dat ik het doorzitten moet gaan oefenen. Paar passen doorzitten en dan weer lichtrijden. Maar ik heb mijn pony nog niet zo lang en het doorzitten gaat nog niet zo goed. Kan slecht doorzitten op deze pony, ik heb ook nog een merrie van 24 en daar lukt het wel bij.

En wat betreft mijn handen, kan het zo zijn dat door het spelen met mijn binnenhand hij feller wordt. Moet ik dan wel blijven spelen of mijn hand stil houden en met mijn been en zit alleen rijden.

Zoals je hier kan lezen heb ik al les, maar 1 keer in de week een half uur vandaar dat ik hier nog om tips vraag.

Jessica

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:58

Laat idd eerst die galop lekker voor wat hij is. Ga vanuit een goede stap rustig draven en probeer dan direct te blijven zitten dat is vaak gemakkelijker dan eerst lichtrijden en dan doorzitten. Gaat je pony dan harder niet toestaan en direct terugnemen naar de stap. Stapt hij/zij weer zoals jij wilt dan probeer je het weer opnieuw. Op den duur zul je zien dat het lukt. Succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:06

jessica23 schreef:
Hoe galopeer je dan aan vanuit de stap?.

het zelfde als in draf.. binnebeen op de singel en buiten been achter de singel..

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:04

M3isSi3j schreef:
het zelfde als in draf.. binnebeen op de singel en buiten been achter de singel..

ja en daar komt nog een staaltje verzameling bij om de hoek kijken! Verward

Zodra jij door gaat zitten en je paard gaat galoperen moet je haar meteen weer terug nemen naar de stap (en niet terugtrekken!!!). Zoals het hier staat lijkt het inderdaad alsof je alleen doorzit bij het aangalopperen. De meeste paarden denken hierdoor vooruit.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:10

neem wat zitlessen aan de longeerlijn..dan leer je goed anafhankelijk zitten en dan is de druk minder omdat je toch weet dat hij geen kan t uit kan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:34

Nooit toleren dat een pony eerst zo hard gaat draven totdat hij niet meer kan en dan in galop valt. Altijd direct terugnemen en opniewn.

Doorzitten oefen altijd eerst maar twee pasjes en dan dire en dan vier, net zolang je jezelf jkunt houden.
Voordat je aandraaft neem je je teugels ietsje korter, gaat rechtop zitten benen heel erg lang hakken uitdrukken, dan aandraven en direct naar boven kijken (zit je rechterop) net zolang totdat je gaat stuiterern en dan weer terug in stap.
Wil je het snel leren dan moet je iemand nemen die jou even longeert dan kun je zonder beugels rijden dan leer je het wel snel.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:37

hmmm, bekend probleem!
[RT] Galopperen zodra ik ga doorzitten

Bij mij gaat het soms al een stuk beter (maar ook nog wel eens niet hoor! Bloos ). Ik oefen nu met stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden, en dat helpt goed Pling
Probeer je pony te slim af te zijn en spring op hele onverwachte momenten aan in galop (dat kan ook vanuit lichtrijden), dan associeert ze het minder met het moment van gaan doorzitten.
Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:54

heb je je zadel goed nagekeken of ie goed past? Misschien zit er wel een bobbel in je kussen waardoor je bij doorzitten er extra op duwt waardoor hij harder gaat. Je zegt dat je de pony nog niet zo lang hebt, was ie hiervoor al bereden of is ie nog maar pas onder het zadel? Misschien vlucht ie wel voor de extra druk van het doorzitten en spelen met je handen?

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:52

Ik weet niet wat hij hiervoor heeft gedaan. Dus ook niet hoelang hij al onder het zadel is.
Vorige eigenaar ken ik niet, komt bij een handelaar vandaan. Dat is dus het nadeel van handelaar kopen. Hij is zo ie zo heel gevoelig ook in zijn mond, als je zijn teugels tekort hebt gaat hij veel sneller lopen.
Zadel is wel al oud. (11 Jaar). Had ik nog van me vorige paard.