Na rustperiode een rodeopaard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica24

Na rustperiode een rodeopaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:06

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met zo'n paard.
Als mijn merrie een poosje niets gedaan heeft kan ze heel fel op het zadel en ruiter reageren en zich echt weer als een driejarige gedragen.
Ik had nu een aantal maanden niet gereden i.v.m kreupelheid.
En had bedacht dat ze wel braaf zou zijn.
Opzadelen ging prima, tot dat ik erop ging zitten.
Zo erge rodeo had ik nog nooit gehad.
Na even longeren was de spanning er af en kon ik zo op stappen en weg
rijden.
Nu moet ik zeggen dat ze wel een erg rillerig en gevoelig paard is, absoluut geen last heeft van rugklachten e.d.
Maar ze ontploft op zo'n moment gewoon even.
Wie herkent dit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:10

ach misschien is ze gewoon blij om weer aan het werk te mogen Haha! Haha! Haha! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:19

Mijn pony heeft dat ook jaren lang gehad. Het zadelen ging goed, maar als ik dan op zijn rug stapte na een tijdje niet rijden (hoefde soms maar een paar dagen te zijn) liep hij als een kat die zijn rug opzet, zwiepend met zijn staart en kon elk moment ontploffen (wat dus ook geregeld gebeurde) Gelukkig is hij de laatste jaren wat makkelijker geworden daarin en bokt hij nog maar zelden, en weet ik inmiddels hoe ik (meestal Schijnheilig) kan voorkomen dat hij me binnen no-time kan lanceren als hij toch weer eens zo'n bui krijgt Haha!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:24

Nou ze was zeker blij!! Knipoog
En ik kon zandhappen!
Naar ben al blij om te horen dat ik niet de enige ben.
Ze doet het inderdaad ook wel als ze een paar daagjes rust heeft gehad.
Dan maakt ze zich helemaal bol.
Maar als ik haar dan rond maak en gerust stel is het meteen over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:27

Het is een soort van zadeldwang Haha! Haha! Haha! en eigenlijk heel normaal, er zijn maar weinig paarden waar je na een lange rustperiode weer zomaar opstapt hoor Haha!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:05

toen ze die maanden stil stond heb je toen het voer aangepast er zijn mensen die normale hoeveelheid voer blijven geven dan stap je op een bommetje:p
maar zo te horen is ze het niet helemaal eens met rust periodes hehehe lekker rijden dus..........

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:12

Jawel, ik heb het voerschema aangepast.
Maar ze is het waarschijnlijk inderdaad niet eens geweest met de rustperiode. Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:41

Herkenbaar hoor. Mijn merrie doet dat al na een paar dagen stilstand en op zo'n manier dat het levensgevaarlijk is. Het is absoluut geen stalmoed want ze loopt overdag de hele dag buiten, het is echt gericht bokken naar het zadel en de amazone. Na 5 minuten is het over en is ze superbraaf. Even longeren helpt vaak, maar ook niet altijd helaas.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:27

Ik ben van de week voor het eerst weer op Ozep gestapt na 3 maanden alleen weidegang, hij was in het begin wat frissig. Dribbelde wat in stap, maar ik heb net zo lang gestapt tot hij de rust in zijn lijf kreeg en na een minuutje of 10 kon ik zo wegdraven en ook de galopjes waren geen probleem.
Hij was zo braaf als maar zijn kan, zeker gezien die koude wind met zon, daar worden ze toch normaal altijd wel erg vrolijk van Haha!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:38

die vorige van mij kon er ook wat van na een rustperiode. Standaard eerst aan de longe, kon hij de gekste sprongen maken met mij ernaast.

Mijn huidige paard is heel anders. Volgens mij zou ik er na een jaar nog zo op kunnen stappen alsof ik er de dag ervoor nog gewoon op gereden heb.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:16

Ik moet binnenkort weer op mijn merrie stappen na een rustperiode van 2 maanden, ben benieuwd maar ik denk dat ik wel wat bokjes kan verwachten. Heel normaal zeker voor een jong paard.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:46

Citaat:
Hij was zo braaf als maar zijn kan, zeker gezien die koude wind met zon, daar worden ze toch normaal altijd wel erg vrolijk van

Idd, mijn merrie van 15 heeft dat ook nog steeds hoor. Als het lekker fris is krijgt ze altijd een beetje de kolder in d'r kop Haha!
FF aan het werk zetten en dan is het zo weer over....

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:08

Hoezo 3-jarige???? Niet elke 3 jarige reageert heftig. Er zijn ook hele nuchtere 3 jarigen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:10

Ulissa schreef:
Hoezo 3-jarige???? Niet elke 3 jarige reageert heftig. Er zijn ook hele nuchtere 3 jarigen.

niet letterlijk nemen he

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:05

Je hoort het inderdaad wel vaker..
Ben ik blij met mijn merrie, zelfs nadat ze 9 maanden op rust had gestaan kon ik zo opstappen en wegrijden Lovers

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:07

Stond je paard in de rustperiode op stal of in de wei?

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:07

gewoon enerige , eerst longeren opjagen dat ze een beetje energie kwijt raakt, tenzij ze tekenen toont als zwiepen staart ect.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:51

de mijne doet het ook als ik 2 dagen binnen heb gereden.. dan is er buiten ook geen houden aan.. ik heb der min of meer aan geleerd dat ze op het scheurpad dan mag gaan... en dan terug stapppen we.. als ik dit niet doe is ze niet te genieten in de bak..

Toen ik weer mocht beginnen met rijden na 1,5 jaar (ik kon niet longeren van te vore om het eigelijk enkel rechtuit mocht) ben ik met der naar het strand gelopen.. daar kan ze zo hard als ze zelf wilt en bokken en doen.. Ik ben gewoon in de verlichte zit gaan zitten en na 3 piertjes was ze helemaal verrot en heb ik er weinig last van gehad!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 17:25

Paard staat de hele dag in de wei Blossomm

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:02

gewoon ff losgooien van tevoren of ff an de longe ze moet gewoon ff haar energie teveel kwijt heb ik oowk wel eens en dan i ser geen beginnen aan dan gooi ik haar maar ff an de longe of ik laat haar eerst ff 10 minute galopperen Tong uitsteken groetjes

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:03

gewoon ff losgooien van tevoren of ff an de longe ze moet gewoon ff haar energie teveel kwijt heb ik oowk wel eens en dan i ser geen beginnen aan dan gooi ik haar maar ff an de longe of ik laat haar eerst ff 10 minute galopperen Tong uitsteken groetjes

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:08

Ik ken het HELAAS, ben vorig jaar in zon gekke bui (kei harde galop, met hoofd tussen de benen bokken en door een bocht sjezen) flink hard tegen de rand van de bak gevlogen... heb 3 dagen niet kunnen lopen... Voortaan longeer ik eerst wel ff Tong uitsteken

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:15

manonutjuh schreef:

dit deed ik dus met mijn paard en die begon zo te redeneren:
eerst gek doen, dan werken... ohw... ruiter er al op? doet zij toch mee met gek doen? neeh nooit weer... maar er geen gewoonte van je paard eerst los te gooien voor je gaat rijden, heb je je zelf mee,
nu heb ik een makkelijk paard wat na een week alleen maar iets te snel loopt, dus ik heb niets te klagen, maar t kan knap vervelend zijn...