nageeflijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:41

Hai, ik heb een vraagje over nageeflijkheid.
Mag je eigenlijk wel met je handen meebewegen? (Ik bedoel hiermee naar voor en achter meebewegen met de mond van het paard) Of moet je je handen echt altijd helemaal stil houden? Ik dacht dat het eerste goed was, maar sinds kort ben ik terug beginnen rijden en ik ben helemaal niet meer zeker van mezelf. Bloos Ik heb ook net op een site gelezen dat je eigenlijk een soort van spanning moet creeren met je teugels en die dan weer moet loslaten opdat je paard nageeflijk wordt.
Heb ik het juist?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:53

Handen stil houden. Je buitenhand regelt het tempo, met je binnenhand geef je na (kneepjes).

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 15:05

Wat bedoel je dan juist met 'je buitenhand regelt het tempo'? Op welke manier dan? Sorry als ik voor de handliggende vragen stel

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:26

Geeft niks hoor Knipoog We moeten het allemaal leren.

Je handen hou je gewoon stil. Dus niet met je handen mee gaan in de beweging van je paard. Met je binnenhand geef je over het algemeen na. Een klein kneepje met je hand (ophouding maken), en dan weer loslaten. Niet gelijk je teugel los gooien zodat er een boog in komt, maar dit kan je heel subtiel doen. Als je paard even wat vaster houdt, kun je altijd even je binnenhand richting zijn oor naar voren nageven. Maar over het algemeen werken de 'kleinere' ophoudingen heel goed.

Je buitenhand regelt het tempo. Daarmee bedoel ik dat je buitenhand een extra hulp is, naast je gewichthulp, om je paard terug te rijden. Ook hier weer een ophouding maken met je hand, en dan weer nageven. Dit vergt wat oefenen, je paard zal er waarschijnlijk niet gelijk op reageren. Daarom is het ook belangrijk dat je je gewichthulp goed en duidelijk inzet. Veel oefenen, dan leert je paard (en jij) het wel Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:46

Je handen liggen ongeveer stil, maar je moet wel de beweging van het paardenhoofd volgen. Dus in de stap en galop beweeg je je handen iets, omdat je anders je paard zou belemmeren in zijn beweging. Maar dit is iets was je aan moet voelen.

Rietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:26

Klopt helemaal, buitenhand sluiten en binnenhand spannen en ontspannen

Sinds een aantal weken reageert mijn paard hier perfekt op en vergeet niet je zit en benen.

Mijn paard heeft ongeveer een half jaar lang last gehad van een " lage rooster ". Wanneer ik probeerde om een aanleuning te krijgen (en dan vooral op de linkerhand) keek zij naar buiten en kwam haar tong naar buiten. Ik heb dus een tijd lang met een langere teugel gewerkt en verder maar niet te veel gevraagd.
Nu vernam ik de laaste weken dat het beter ging en dat ze het bit weer lekker ging aannemen.
Ook hebben wij op de manege een nieuwe instrukteur (zoon van de manege houder , hij heeft 3 jaar in duitsland gewerkt op een springstal) en deze gaf bovenstaande aanwijzing en herhaald dit elke keer weer. Het werkt, echt waar, gewoon doorzetten...en zeker niet gaan trekken. Rustig opbouwen, dan komt het vanzelf...en DURF na te geven...

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:34

Lijkt toch wel erg ingewikkeld hoor Lachen Maar ik ga het zeker is uitproberen!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:36

Als je het trucje eenmaal doorhebt, is er niks aan. Veel oefenen!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:02

als hij nageeft ontspan jij (probeer je pinken naar voren te steken) verder houd je je handen stil als je grove bewegingen maakt lijkt het op zagen en dan gaat op een gegeven moment je paard schudden met zijn hoofd
suc6

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:06

VValar schreef:
Je handen hou je gewoon stil. Dus niet met je handen mee gaan in de beweging van je paard.

Wat Sjonniej al aangeeft, je moet wel de beweging van het paardenhoofd volgen! Dus niet star je handen stil houden, anders belemmer je juist de beweging van je paard.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 20:13

Ok bedankt voor de reacties! Met mijn handen volg ik de beweging, dus dat doe ik dan wel goed denk ik. Ben wel nog niet helemaal zeker wat ik met men buitenteugel moet doen. Ik denk ongeveer hetzelfde als met de binnenteugel maar minder frequent en iets duidelijkere kneepjes geven? En moet je dit dan de hele tijd doen die kneepjes geven? Scheve mond
Pffoeeh moeilijke materie voor mij hoor Tong uitsteken Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:27

Appie schreef:
Wat Sjonniej al aangeeft, je moet wel de beweging van het paardenhoofd volgen! Dus niet star je handen stil houden, anders belemmer je juist de beweging van je paard.

Je beweegt altijd mee met je paard, met je gehele lichaam. Anders kun je ook niet stil zitten, en een goede, vaste zit hebben. Je handen juist niet extra nog gaan meebewegen. Je hoeft niet heen en weer te bengelen met je handen. Gewoon in de beweging van je paard mee gaan, en daardoor blijven je handen juist wel stil liggen!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:30

VValar schreef:
Je beweegt altijd mee met je paard, met je gehele lichaam. Anders kun je ook niet stil zitten, en een goede, vaste zit hebben. Je handen juist niet extra nog gaan meebewegen. Je hoeft niet heen en weer te bengelen met je handen. Gewoon in de beweging van je paard mee gaan, en daardoor blijven je handen juist wel stil liggen!

Je schreef dat je niet met de handen mee moest gaan in de beweging, vandaar mijn reactie. Nu omschrijf je het even anders en blijken we het toch met elkaar eens te zijn Knipoog .

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:02

vergeten we het hele verhaal van beengeven niet?zonder been krijg je je paard nooit goed nagevelijk!!!!
eerst vanuit je been rijden dan met je handen begrenzen, dus tegenhouden(NIET TREKKEN!)daar zal het paard uiteindelijk op moeten nageven, komt het weer met het hoofd omhoog dan weer eerst been en dan begrenzen, niet altijd meteen aan die kop gaan trekken....(wat je vaak zelf niet ineens in de gaten hebt)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:38

het is de kunst je handen zo stil mogelijk te houden en daarnaast constante druk te houden.. dus niet losgooien, oppakken, losgooien, oppakken omdat het paard zn hoofd beweegd, dan bewegen je handen dus automatisch iets wat mee..

De beste manier om een paard nagevelijk te rijden is tempowisselingen en overgangen te maken. Daarnaast veel figuren rijden en je zou hem een beetje kunnen helpen door af en toe wat te spelen met het bit (je hand beetje sluiten aan de binnenkant en gelijk weer open)..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:43

er zijn zoveel theorieën over nageeflijkheid, en het is per paard verschillend.. zoek een leuke en goede instructeur die kan zien wat voor jou paard het beste werkt.. Veel plezier met rijden..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:19

Princess schreef:
vergeten we het hele verhaal van beengeven niet?zonder been krijg je je paard nooit goed nagevelijk!!!!
eerst vanuit je been rijden dan met je handen begrenzen, dus tegenhouden(NIET TREKKEN!)daar zal het paard uiteindelijk op moeten nageven, komt het weer met het hoofd omhoog dan weer eerst been en dan begrenzen, niet altijd meteen aan die kop gaan trekken....(wat je vaak zelf niet ineens in de gaten hebt)

Wie heeft het over aan de kop trekken gehad? Ze vroeg wat ze met haar handen moest doen, en dat is hier ook uitgelegd. Beenhulpen zijn natuurlijk onmisbaar, maar daar vroeg ze niks over Knipoog

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 12:00

ik vind dat VValar het goed heeft uitgelegd

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:31

... Ik vind hoe het hier uitgelegd is heeel goed *LOL* Maar Elliza66, dat lukt niet allemaal in 1 keer.. Het is heus niet erg als je in het begin wel heel erg met je handen beweegt.. Dat moet je allemaal leren. Het kan natuurlijk nooit in 1 x helemaal perfect gaan.. Maar succes ermee Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:34

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:54

Ik ga morgen ook goed oevenen Tong uitsteken Stap lukt goed maar draf niet.. ik denk ook wel dat het aan mn handen ligt.. Vind ligtrijden en mn handen stil houden best moelijk ..Bloos!