Tips voor een te voorwaarts en gespannen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor een te voorwaarts en gespannen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:47

Ik rijd op het moment de pony van mijn nichtje bij, zij heeft haar arm gebroken na een val en mag 3 maanden niet rijden. Ik loop echter tegen een aantal problemen met het dier, en zou die graag oplossen voor haar. Ik zou dan graag wat tips en ideeën van jullie willen horen.

Het dier is een halfinger van 12 jaar, is op de manege geboren en zal zeker een jaar of 7-8 intensief gewerkt hebben. Op die manege moest er ook altijd heel hard gelopen worden, hard draven, hard galloperen, en hard stappen etc. Het probleem is dus dat hij zeer voorwaarts is en daarnaast totaal niet bij elkaar loopt en ik heb het gevoel dat hij zijn rug wegdrukt. Vervolgens is hij keihard in de mond en gebruikt kracht om zeer losse teugels te krijgen. Ik ben er dus constant mee in gevecht, want ik wil bitcontact en dat hij met name zijn rug gaat gebruiken. Verder wil ik dat hij wat nageeflijker en meer ontspannen rondloopt. Het "aan de teugel-krulletje" is niet iets wat ons doel is, maar gewoon dat ie lekker loopt.

Dus de probleempunten:
1. Zeer hard in de mond.
2. Rug wegdrukken, niet nagevelijk.
3. Zeer voorwaarts en wil crossen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:50

Of mijn remedie zal helpen weet ik niet, maar hoe ik 't altijd gedaan heb bij dergelijke paardjes is in 't begin (in eerste instantie de hele rijtijd, later alleen met losrijden) met lange teugel werken, in stap. Op de zit versnellen en vertragen, mn in stap dus. Overgangen, figuren...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:55

voltes rijden... en als ze racen, gewoon even laten gaan, maar zodra ze rustiger worden, belonen!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:02

Persoonlijk denk ik dat 'laten gaan' bij dit paard weinig zin heeft, gezien de voorgeschiedenis...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:04

Idd heel veel op zit gaan rijden.... Die mond mag je waarschijnlijk toch niet aankomen, dus teugelhulpen zullen ook niet doorkomen.
Op het moment dat ie goed op zithulpen reageerd en wat meer ontspannen is kan je de teugels erbij nemen, om aan de juiste houding en nagevelijkheid te gaan werken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:04

@ Sylvia:
explain....?

juist bij dat soort paarden deed ik dat altijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:05

Ik heb btw geen bak tot mijn beschkking. Strand is mogelijkheid (4 km afstand) maar ik heb begrepen dat hij daar nog heter wordt, en ik wil hem wel een beetje kunnen controleren Clown Volte's gaan helaas niet. Laten gaan is in deze omgeving helaas ook niet verantwoord.

Paard is helaas erg afgestompt en ik denk dat het op de zit rijden, dat ik daar ook lang mee bezig ga zijn. Ik weet dat drie maanden aan de korte kant zijn, maar wil toch het dier wat handzamer voor haar proberen te krijgen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:07

Hoezo gaan voltes niet?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:08

@Snowdon: dit paard is gewend hard te lopen, wsn hele dagen lang. Eer dat die gekalmeerd is... Denk dat Maya eerder moe is dan die Haf Lachen

@Maya: dat is dus net wat ik ook al op MSN zei, de tijd die je hebt is te weinig tijd om te doen wat je moet doen...

Ingevinkje: is een half uur/uur aan 't werk zetten aan de longe geen manier om daarna rustiger te rijden? Het is natuurlijk niet veel, maar alle beetjes helpen... Ik denk dat je daarmee de overgang hele dag rijden -> 1 uur p/d rijden ook wat meer op kunt vangen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:11

Sylvia schreef:
@Snowdon: dit paard is gewend hard te lopen, wsn hele dagen lang. Eer dat die gekalmeerd is... Denk dat Maya eerder moe is dan die Haf Lachen

tja, dat noemt men geduld Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:15

snowdon schreef:
tja, dat noemt men geduld Tong uitsteken

En met een beetje pech rent het dier zichzelf helemaal dood.... neuh, denk niet dat laten rennen altijd de oplossing is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:19

Snowdon, ik kan voorlopig alleen in de polder rijden, op polderwegen (hier) kan je geen voltes draaien, hij loopt blootsvoets dus ik kan ook niet over de weg gaan.
Daarnaast dit is een manegepaard wat 3 uur op de dag heeft gelopen. En ook alleen maar in de versnelling hard. Het dier heeft een conditie van hier tot gunter, en ik heb niet de tijd om de hele middag erop te rijden. Ik kan er twee uur aan besteden, en dan heb ik ongeveer een uur de tijd om te rijden. Tel daarbij mijn verslete knieën op en de draf is de slechtste gang die ik kan hebben, op dit paard gaat het nog redelijk. Ik snap je principe, en bij andere paarden zou ik het ook gelijk toepassen, maar bij dit paard zie ik het niet zitten Lachen

Ik ga met mijn oom overleggen of ik een gedeelte van de weide kan afzetten van de buurman om daar te longeren. Nu die kennis nog opfrissen Knipoog

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:25

Wat ik wel eens heb gedaan bij zo'n onder het werk uit renner is, op vrij lange teugel steeds (en dus echt heel vaak) halve ophoudingen vragen, bij elke tempoverlaging loslaten en belonen, door die kleine tempowisselingen krijg je hem dan ook wat meer op de achterhand.
Van hele overgangen worden ze vaak nog heter merk ik.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:01

Grondwerk, zodat de rust terugkomt en de hulpen weer goed doorkomen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:03

Veel voltes rijden, veel schakelen, hand rustig houden en veel belonen. Tempowisselingen en voltes rijden houd hem bezig en een rustige hand en belonen kan hem helpen te ontspannen. Je kan ook proberen met een wat langere teugel te rijden, maar dat werkt niet altijd goed Toen ik ooit begon met Splash was het ook zo'n stressbom en toen veel geoefend, dan komt het vanzelf goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:06

Hoeveel en welk voer krijgt hij?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:25

SplashIsLief schreef:
Toen ik ooit begon met Splash was het ook zo'n stressbom en toen veel geoefend, dan komt het vanzelf goed!

Maar dit is geen stressbom Lachen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:53

Sylvia schreef:
Maar dit is geen stressbom Lachen

Gespannen en rennerig, vind ik hetzelfde Lachen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:41

Ik niet... een paard kan rennerig zijn omdat hem nou eenmaal is aangeleerd dat ie hard moet gaan (net zoals je hem kan aanleren voor het been te zijn, enz) en een paard kan rennerig zijn door de stress (en vast door nog wel een miljoen andere redenen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:09

Dit is geen stresserig paard, maar een paard met teveel energie. Hij is verder wel relaxed in zijn hoofd en verkeersmak etc. hij wil alleen zo graag lopen. Vergeet niet dat dit wel een manegepony was die 6 dagen in de week 2-3 uur op een dag moest werken. Nu loopt hij bijna niet. Ik rij er in ieder geval 1 en soms 2-3 keer per week op.

Het gespannen slaat op zijn rug en hoofd, hij drukt zijn rug een beetje weg, in plaats van hem goed te gebruiken, gespannen bedoel ik hier als niet ontspannen, nageeflijk en goed ruggebruik lopen.

Gijsenkim, het dier staat 5 uur op een zeer schrale weide en krijgt 2 plakjes hooi (kleine baaltjes) op een dag. Minder voeren kan imo niet Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:21

Idd Haha! Haha! Haha! Maarja je moet ze de kost geven die er 6 kilo sportbrok indouwen Haha!

Misschien moet je heb een tijd met bijzets longeren, ik denk dat hij zo te horen toch wat last heeft van zn rug. Heel logisch eigenlijk. Hij heeft altijd manegelessen gelopen. Manegepaarden zijn ontzettend goed in het zichzelf ontzien. door bijvoorbeeld alles helemaal vast te zetten. Nu ga jij hem rijden. Rijd m wat ronder, vraagt wat meer buiging en stelling....... tja en dan gaan je spieren best zeer doen.

Aan de longeerlijn met behulp van een bijzet de spieren loswerken een week of twee.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:22

Ik denk ook niet dat een tijdje boven tempo laten rennen iets oplost. Het paard weet niet beter, dus zal altijd zo hard mogelijk gaan totdat het helemaal op is! En dan je paard belonen omdat het zich helemaal klem heb gelopen?! Lijkt mij niet goed hoor. Een beetje frisheid kun je wel bij een paard eruit rijden met een paar minuten vlot tempo, maar zo'n paardje niet denk ik.

Ook kun je dit niet even in 3 maanden oplossen, hier gaat heel wat werk in zitten en helemaal als je geen goede werkplek tijdens het rijden heb zoals een bak.

Ik heb ook zoiets gehad en nu na ruim een halfjaar zie ik vooruitgang. Even in het kort hoe ik het oplos:

Vooral been blijven geven en niet ondanks dat ze al hard gaan alleen maar teugelhulpen geven. Verder een tijd lang alleen maar voltes en stap/draf overgangen (doorzitten in draf). Probeer ook je stem te gebruiken.
Probeer te verzamelen in draf door je buitenteugel strak te houden (hiermee tempo regelen) en met je binnenhand 'spelen'. Zodra je paardje te hard gaat, geef je op beide teugels druk en probeer je met je stem duidelijk te maken dat ie langzamer moet. Zodra je (ook al is het maar even) voelt dat het tempo iets lager wordt, gelijk je handen ontspannen en bv met je stem belonen. Als je te laat bent, dan krijg je een touwtrekwedstrijdje en dat kun je niet winnen.

Ikzelf heb echt bijna een maand alleen maar voltes gereden, toen had ik de stelling redelijk onder controle zodat we geen renwedstrijd kregen met het hoofd naar buiten en rennen naar binnen.
Daarna ben ik pas begonnen met rondjes op de hoefslag. Tussendoor natuurlijk weer heel veel voltes maar nu ook afgewisseld met gebroken lijnen enzo.

Om een paard zijn tempo onder controle te krijgen, hebben jij en je paard nu eenmaal een basisje dressuur nodig. En dat kun je alleen maar in een afgezet stuk oefenen. Probeer dus een land(je) op te zoeken waar je in ieder geval kunt oefenen.

Bijvoorbeeld op het strand heb je veel te veel vrijheid voor je paard, rechte stukken zijn nu eenmaal moeilijk om snellere paarden op in te houden. Vandaar de voltes!

Misschien kun je wat hulp inschakelen van iemand met ervaring, meestal ontzettend prettig als er iemand naast je staat die je juist op het goede moment kan vertellen hoe iets aan te pakken!

In ieder geval succes!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:28

Probeer te beginnen met het tempo denk ik, dan komt het nageven vanzelf. Een hard rennend paard kan moelijk nageven, als ze eenmaal langzamer gaan komt de ontspanning hopelijk vanzelf (bij mij wel).
Probeer wel goede stelling te vragen in hoeken/ voltes enz, maar niet overvragen want dan zal hij misschien allleen maar weer harder gaan om er onderuit te komen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:35

Begin eens met de teugels los te gooien doe er een halsverlengertje om (NIET TE STRAK) en ga rustig lichtrijden in de draf.. ga dus niet met zijn tempo mee maar probeer hem met jou tempo mee te laten gaan.. Succes..

Groetjes

Yvon

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:35

ik heb ook zon haflinger die zo graag wil lopen.
ik stap altijd eerst in, stukje draven, maar hij kan pas ontspannen na een flinke galop, net of heeft ie zich daarna afgereageerd en dan kan ik echt met hem aan het werk, dan kan ie zich concentreren.
Hang niet aan de teugels maar probeer m op je zit te rijden, maak veel overgangen, doe onverwachtse dingen, stukje middendraf en dan weer arbeidsdraf.
Als ie gaat hangen aan de teugels; meegeven, beendruk en mondcontact weer oppakken.
Porbeer zelf ook heel ontspannen te zitten.