Ben ik nou de enige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Ben ik nou de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:09

Of lijkt dat maar zo?

Ik wil zo graag meedoen aan een springwedstrijd, maar ik durf het maar steeds niet aan Huilen Bloos! .

De hoogte gaat nu wel, maar ik denk niet, oh, makkie ofzo. In de les spring ik ook wel een paar hindernissen achter elkaar van 1.00 tot 1.10, en ook heb ik regelmatig oefenparcoursen gesprongen. De ene keer gaat het geweldig, springt ze alles, en de andere keer is het weer helemaal niks. Weigeren tot en met. Veel heeft ook te maken met hoe ik zelf in mijn vel zit. Als het "moet" gebeuren zit er teveel druk achter en wordt het helemaal niks.

ulisse springt op zich wel makkelijk, maar omdat ze geen wedstrijdervaring heeft, en heel erg kijkerig is, moet je wel flink rijden. Je moet dan bij iedere sprong heel zeker van jezelf zijn en tot op het laatst er goed bij blijven. Tja, en doordat ik zelf ook geen wedstijd(spring)ervaring heb, schort daar bij mij nog wel eens aan.

Ik ben zo bang dat als ik met een officiële wedstijd meedoe, het helemaal mis gaat, en ik haar "in de stop" heb. Dat hoor ik zo vaak om me heen.

Laatst heb ik meegedaan aan de SGW Vasse, daar hoorde ook een officieel springparcours bij, maar de hindernissen stonden tenminste niet zo hoog (70-75 cm).

Herkent iemand dit en hoe ben jij ermee omgegaan, of heb je goede tips?
Alles is welkom!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:20

denk dat vele ruiters dit soort 'angst' hebben. Ik zou in jouw plaats toch zon wedstrijd meedoen. Het gaat er niet om of je wint of niet, maar het is een zeer goede oefening en na paar keren voel je je stukken ontspannender en beter in je vel. ook geldt hetzelfde voor je paardje, als je dit veel doet weet hij hoe het er allemaal aan toe gaat. Ik zou wel met lagere hindernissen beginnen en telkens opbouwen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:52

je bent niet de enige hoor. dat heb ik ook altijd gehad.
thuis en op les gaat alles super, maar ben ik op wedstrijd dan gaat echt werkelijk waar alles mis.
ik had zeg maar wel een paard die veel ervaring had, maar toch hing het van mij af.
hoe ik dit heb opgelost? ben gewoon wedstrijden gaan rijden. de ervaring die je daar bij op doet leer je veel van. ik was altijd bang als er teveel mensen langs de kant stonden ed. ik heb me gewoon daarvan afgesloten en deed net alsof ik en mn paard een oefenparcours aan t springen waren met wedstrijd tenue. En na een paar wedstrijden werkte het.!!
op sommige wedstrijden hebben ze ook eerst BB, die je moet rijden in je wedstrijd tenue, maar het staat dan maar 80cm. en het is een echt parcours. misschien is dat wat om eerst mee te gaan oefenen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:14

begin eens met wat oefenparcoursen. In onze regio varieren die van 50 cm tot een L parcours, dan kun je lekker proberen gewoon.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:25

Ik heb juist het tegenovergestelde, op wedstrijd spring ik alles gemakkelijk. Maar thuis moet ik voor een gewone hindernis nog wel eens slikken.

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:33

Ik vind een springwedstrijd juist eng omdat ik bang ben dat ik het parcour vergeet Verward ik ben daar echt zo bang voor dat ik springen maar helemaal niet meer doe ook niet meer nadat ik hard ben gevallen, maar daar zou ik denk ik nog overheen kunnenkomen.
Soms ga ikw el is naar een springwedstrijd kijken en dan zie ik hoe kort de ruiters hebben om het parcour te verkennen, dan denk ik echt hoe doe je het toch in zo'n korte tijd die hindernissen onthouden.
En nu doe ik alleen nog maar dresuur *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:48

maar die lijnen zijn bijna altijd heel erg logisch *LOL* Ik heb in mijn hele carrière een keer een verkeerd parcours gereden, toen er twee lijntjes naast elkaar op de diagonaal stonden. Boven hindernis 8 had ik zoiets van "waar is 4 eigenlijk Verward" "oh, daar links naast me dus Bloos! "

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:07

Ik ben 1 keer en hindernis even kwijt geweest, maar dat kwam doordat ik een gigantische noodsprong maakte en mijn cap over mijn ogen schoot. Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:58

Ik zou maar gewoon een keer meedoen. Je komt niet meteen voor de eerste prijs toch??? Je gaat gewoon voor hindernis 1 en dan komt de rest vanzelf wel. mijn paard wilde de eerste 10 keer niet verder dan hindernis 3. dat had ik al teveel weigeringen. Thuis sprong ze alles dus het ging bij haar om de wedstrijdspanning. Ik kon er wel om lachen. iedereen verklaarde me voor gek dat ik nog geen ander paard kocht. Toen ze het eenmaal deed ging het heel goed en nu ben ik in een haar van de L naar de M.
Wat de volgorde betreft. Dat overkomt me twee keer per jaar. vaak juist als het heel goed gaat. dat gaat het zo fijn dat ik vergeet op te letten.
Ga gewoon lekker wedstrijden rijden. komt vast wel goed

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:00

Het rare is dat ik in het bos bijna alles spring. Dat staat allemaal vast. Maar zodra ik in de bak een hindernis moet nemen dan zakt de moed me in mijn schoenen. Ik vind het heel raar. Maar ik weet ook dat als ik echt serieus er mee aan het werk zou gaan dat ik er zo vanaf zal zijn. Dus in jou geval zou ik zeggen: probeer het!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:14

gewoon doen!!!!!!!
wat heb je te verliezen?
helemaal niks.het kan hooguit fout gaan nou en?
ik ken het wel hoor heheheh maar oefening baart kunst.
mijn eerste wedstrijd zo verkrampt paard wou geen stap zetten maar blijven proberen en je zult zien dat het steeds beter gaat
leg de lat niet te hoog zeg als je het pacour uitrijd ben je tevreden.
hoeft niet eens foutloos je weet dat jullie het kunnen, ga ervoor
ik nam mijn vriendin mee zei niks tegen vrienden en famillie(als die zouden komen kijken zou de druk nog groter zijn) en nu nu mag iedereen komen kijken
suc6