Reageert niet snel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayraa

Reageert niet snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:11

Hallo,

ik rijd op een haflinger elke zaterdag (op de manege) maar die reageert niet al te snel.sins zaterdag 9 okt. ben ik begonnen om met sporen te rijden (niet zulke ovedreve grote maar van 1,5 cm.) hij reageert al beter maar ik moet eerst toch nog wel een paar keer aandrijven voordat hij een beetje hobbeld Verward Iemand die tips heeft *LOL*

groetjes verzorgpony (may)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:58

manege paarden/pony stompen vaak af, reageren niet meer op je been.zodra hij doet wat je zegt, geen been meer geven om hem b.v. harder te laten lopen. Maar mag jij op een manege pony met sporen rijden??

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:03

wij ook hoor, ik denk dat ik geen tips heeft.. als het een manegepony is (sorry) en jij er 1x in de week op rijd, heeft het denk ik niet veel zin om iets er aan te doen. Misschien doe jij het wel goed maar de andere 6 keren in de week dat er iemand anders op rijd niet..

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:06

Ik vind sporen nou niet direct de beste oplossing.

Die haflinger is waarschijnlijk lui voor het been geworden omdat al die manege-ruiters constant zitten te drijven. Veel overgangen rijden wil vaak helpen. Rij afwisselend, volg niet te lang de hoefslag. Rij veel verschillende figuren. Maak de volte ook eens wat kleiner etc.

Sporen zijn er niet om een paard vooruit te krijgen. Dat moet zonder spoortje ook echt lukken hoor.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 07:55

hallo Knipoog,

ik snap dat de spoor er niet is om de hele tijd te gebruiken.
Ik heb hem om me gwoon soms een beetje te helpen

groetjes may Lachen

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:35

Ik rijd ook regelmatig manegepaarden/pony's die (bij beginners) niet goed aan het been zijn. Als je drijft, kuitdruk geeft, moet je paard direct reageren. Zoniet direct een tik met de zweep net achter je kuit. Actie = reactie! Dit herhaal je iedere (!!) keer als je paard niet direct op jouw kuithulp reageert. Let wel op dat de tik achter je kuit is en niet op de schouder of kont en houdt het paard aan de de voorkant niet (teveel) tegen.
Over het algemeen zal het paard met max. een minuut of 10 doorhebben dat het de bedoeling is direct op jou kuit te reageren.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:55

Arnyek schreef:
Ik rijd ook regelmatig manegepaarden/pony's die (bij beginners) niet goed aan het been zijn. Als je drijft, kuitdruk geeft, moet je paard direct reageren. Zoniet direct een tik met de zweep net achter je kuit. Actie = reactie! Dit herhaal je iedere (!!) keer als je paard niet direct op jouw kuithulp reageert. Let wel op dat de tik achter je kuit is en niet op de schouder of kont en houdt het paard aan de de voorkant niet (teveel) tegen.
Over het algemeen zal het paard met max. een minuut of 10 doorhebben dat het de bedoeling is direct op jou kuit te reageren.

zo zal ik het ook doen,dan meteen een spoor erbij pakken,
probeer eerst rijtechnisch het op te lossen,
maak je paard dus voorwaarts,veel overgangen maken en dergelijke !
succes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:05

IK zou de sporen afdoen een een zweepje pakken. Als jij kuit geeft en je krijgt geen reactie, dan geef je wat harder kuit en meteen een tikje kort achter je kuit. Paarden en pony's hebben dat over het algemeen zeer snel door. Gaat je eerste keer aandraven niet vlot genoeg, dan weer stappen en nog een keer proberen.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:55

hallo,

ten eerste super bedankt voor deze reackties Haha! weer wat geleerd.
Maar ik hoop niet dat jullie denken dat ik die spoor daar alleen voor heb nee die heb ik als bijhulp.Ik zal ook zeker jullie reackties uitproberen

groetjes may

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 02:16

Ik zou idd je sporen afdoen, en overgangen rijden. Reageert ie niet, Meteen een Tik achter je kuit, daarbij hem de ruimte van voren geven!!.. En als ie loopt, niet gaan zitten sjorren of overdreven bij gaan drijven.. Pas als jij voelt dat ie weer inkakt, druk geven met je benen, en dan moet ie als het goed is reageren!..
Reageer ie niet, dan gewoon het hele proces herhalen! ~~}> Lachen

Veel paarden/pony's zijn gewend om op de lange zijde te veruimen of overgangen te rijden, probeer juist eens op de korte zijde, of tijdens een volte o.i.d.!!

*Ps. Mijn ervaring met sporen is, was dat ik TE veel met sporen ging rijden ipv met m'n kuiten, waardoor ik op een gegeven moment zelfs met m'n sporen niks meer in te brengen had. En als dat gebeurt, kan je gewoon bijna stoppen met het paard!!

Succes ermee!!! OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:29

abigaillover schreef:
wij ook hoor, ik denk dat ik geen tips heeft.. als het een manegepony is (sorry) en jij er 1x in de week op rijd, heeft het denk ik niet veel zin om iets er aan te doen. Misschien doe jij het wel goed maar de andere 6 keren in de week dat er iemand anders op rijd niet..

daar ben ik het niet mee eens
ik rij nu ongeveer een jaar 1 maal per week op een manegepaard
in het begin kon ik er geen middendraf uitkrijgen, laat staan een goede galop
nu reageert ze na 10 minuten heel netjes op men been, gaat vlugger wanneer ik het vraag, gaat trager wanneer ik het vraag, springt aan, gebruikt haar achterhand goed
komt netjes aan teugel in stap en draf, en zelfs ale een beginnetje in galop Lachen
dus het is wel mogelijk!
gewoon consequent zijn
been=geen reactie?
ferme tik
als ze daar niet op reageren neem je desnoods de zweep vast en geef je hem een ferme zwieper, zodat ze goed schrikken, gegarandeert dat die gaat opletten op je been!
en veel kans dat die de week erna heel goed luistert alks je hem er eens aan herinnert ~~}>

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 21:41

Hallo,

ik heb het geprobeerd (maar wel mijn sporen omgehouden Bloos ).
Het hielp super en hij reageerde heel goed vandaag.Ook met springen.

groetjes may Haha!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 01:13

dutske schreef:
nu reageert ze na 10 minuten heel netjes op men been, gaat vlugger wanneer ik het vraag, gaat trager wanneer ik het vraag, springt aan>

Verward
En wanneer reageert de pony sneller? Verward

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:15

de eerste 10 minuten reageert ze bijna niet op het been
echt bijna niks
na een minuut of 10 heb ik haar zo lopen dat ze heel netjes nageeflk loopt§, en mooi voorwaarts gaat en wacht op mijn been
dus bij een manegepaard dat normaal sloom is vind ik dit al een hele prestatie Haha!

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:21

een kennisje van mij had hetzelfde probleem en dat is opgelost door na de eerste, niet doorkomende beenhulp vervolgens gelijk met het zweepje en het been een hulp te geven. Deze pony is nu echt snel voor het been. Dit is echter alleen een oplossing als het zweepje nooit gebruikt is om te straffen, maar enkel als hulpmiddel en dat zal bij een manegepaard de vraag zijn aangezien je er niet altijd op rijdt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:37

maar dat manegepaaard weet dondersgoed wie dat er op zijn rug kruipt hoor
ik heb daar al mensen mee zien sukkelen, echt sukkelen
en tijdens het uitstappen kruipen er andere mensen op terwijl de lessers de hoefslag toeleggen
en zodra ik daarop kruip moet ik efkes sterker doorkomen met men been, eventueel tik van de zweep erbij, en in een paar minuutjes heb ik haar netjes rond en ontspannen

Snorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:07

Hmmmm ja dat is meestal een probleem bij manege paarden..Maar met stem gebruik en wat been kom je al een heel eind..Knipoog..Dus gebruik je stem eens een keer inplaats van sporen..Helpt je stem niet pak dan een zweepje erbij gebruik aub geen sporen..Ik vindt sporen zo op marteling lijken een zweep ook wel maar met de zweep hoef je meestal maar een klein tikje te geven en dan lopen ze wel beter en met sporen moet je trappen om ze een beetje voorwaarts te laten lopen..Denk er maar eens over na over je stem gebruiken Helpt bij heel veel paarden

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:10

dutske schreef:
maar dat manegepaaard weet dondersgoed wie dat er op zijn rug kruipt hoor
ik heb daar al mensen mee zien sukkelen, echt sukkelen
en tijdens het uitstappen kruipen er andere mensen op terwijl de lessers de hoefslag toeleggen
en zodra ik daarop kruip moet ik efkes sterker doorkomen met men been, eventueel tik van de zweep erbij, en in een paar minuutjes heb ik haar netjes rond en ontspannen

dit heeft denk ik niet te maken met het feit dat het paard weet wie je bent, als ik heel eerlijk ben....
ik denk dat ie net zo zou reageren als er iemand anders op zijn rug kruipt die hetzelfde reageerd en rijd als jij doet...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:11

Ididit schreef:
dit heeft denk ik niet te maken met het feit dat het paard weet wie je bent, als ik heel eerlijk ben....
ik denk dat ie net zo zou reageren als er iemand anders op zijn rug kruipt die hetzelfde reageerd en rijd als jij doet...

waarschijnlijk is dat paard dan een uitzondering Haha!
ze loopt wel
maar bijna iedereen heeft het eerste halfuur moeite ermee
en bijna niemand kan haar netjes nageeflijk laten lopen
dus bij haar moet e er zeker meerdere keren meegereden hebben voordat ze totaal wil ontspannen en wil werken voor je...
ofje moet uiteraard een hele goede ruiter zijn die al meeredere paarden onder zijn kont geheeft had (die zin klopt nie zeker? Verward )
maar ik praat nu wel over mensen die enkel met manegepaarden rijden,ter goede orde Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:43

oplossing... je sporen af doen, been stiller houden (beugels uit helpt) en dan conseqenter zijn.. 1x drijven reageerd die niet een tik

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:22

Ik denk ipv. sporen een zweepje en als er dan niet gereageerd word op je been gelijk een tikje met de zweep geven.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:38

Hallo,

Zaterdag mochten wij een tijdje even voor ons zelf rijden.Ik heb veel overgangen geoefend.Zoals Eerst Draven dan steeds rustiger tot dat hij bijna stapt en dan een goed aandrijven zodat hij meteen weer netjes doorloopt zonder dat ik eerst 10x moet aandrijven.Ook van de galop naar de draf en dan na twee keer aandrijven zat hij weer in galop.Het helpt allemaal.

gr.may Haha! echt bedankt voor jullie hulp