paarden en angst help me...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

seicento

paarden en angst help me...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:11

Nou ik heb angst voor paarden, klinkt misschien gek uit mijn woorden de grootste paardenfan op heel internet
nou ik heb dus altijd verzorgpaarden gehad heb een x een ongeluk gehad waarbij me meniskes kapot is gegaan mocht blij zijn dat ik nog kon lopen nu is dus mijn angst een trap krijgen van een paard, of dat ik de stal binnenkom en hij gaat op zn achterbenen staan.
Tijdens het rijden als ik ga instappen breekt het zweet me al uit omdat ze dan meestal nog fris zijn en meestal ervandoor willen schieten om zelf warm te worden.
als ik heb gedraafd komt er eindelijk rust in me, maar als ik hem niet in galop krijg durf ik hem geen tikje met de zweep te geven dus hij neemt altijd een loopje met me. nu kom ik dus gister op stal wou mn lieve mino gaan borstelen en opzadelen kreeg ik het zo benouwd dat ik zn stal weer ben uitgerent zal ik maar zeggen terwijl mino het enigste paard is wat ik 100% ooit heb vertrouwd hoe kan dit nou wegzijn
ik zou zo graag weereens willen genieten op een paardenrug zonder de angst dat ik erafval of een trap kan verwachten Verdrietig

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:21

Daar is niet echt 1 antwoord op. Gewoon alles rustig aan doen, op paarden rijden die je het meeste vertrouwd en het wordt vanzelf wel minder!!! OK dan!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:34

misschien kun je iemand anders t paard vast laten houden ofzow, en t paard vaak poetsen zodat je je vertrouwen in t paard weer terug krijgt. Je kunt je paard ook voordat je gaat rijden eerst even longeren dan is het frisse er een beetje af, Of eerst weer een maandje aan de longe rijden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:47

Ik denk dat het je goed zou doen om een tijdlang op hetzelfde (rustig!) paard te rijden. Dan leer je hem door en door kennen en dat zal je angst zeker verminderen. En als het dan een tijdlang goed gaat en je er weer plezier in hebt gekregen, kan je eens op een ander rustig paard proberen. Dat is dan waarschijnlijk wel weer van nul beginnen, maar de tijd die je nodig hebt om je weer goed in je vel te voelen zal steedt korter worden.

Maar heeeel belangrijk: zoek het paard / de pony heel zorgvuldig uit dat het echt een mak dier is. Anders schiet je er niets mee op!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:46

Mijn instructrice geeft speciale cursussen voor mensen die bang zijn (geworden) voor paarden.
Ze gaat dan heel rustig aan weer bij het begin beginnen en neemt er echt de tijd voor.
Zou zoiets niets voor je kunnen zijn?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:25

Ik zou zeggen doe eerst alles onder begeleiding. Het geeft altijd een gerust gevoel als er iemand is die zegt dat er niets kan gebeuren. Poets je paard niet in de stal als je bang bent. Je kan het paard er dan beter even uithalen. dan ben je niet op zijn terein en heb je veel meer ruimte om even afstand te nemen als je het niet meer ziet zitten. je kan dan ook niet in een hoekje terecht komen.
Wat rijden betreft is het misschien handig om wat lessen aan de longe te nemen. dan heeft iemand anders de leiding over je paard deze geeft het paard dan aan wat hij moet doen. Zo zal het paard makkelijker met jou angst overweg kunnen. Als je een beetje van je angst af bent dan kan je ook een paar keer zonder zadel aan de longe, hierdoor krijg je echt veel vertrouwen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. in ieder geval heel veel succes

seicento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 10:54

het is helaas mn eigen paard niet en ik rij L1 dus dan gaan ze niet van me verwachten dat ik aan de longen moet rijden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:34

Je kan wel een paar zitlessen aan de longe nemen. Daar word je zelf ook wat zekerder van, omdat je zit beter wordt. Je moet dan wel ontspannen om goed te kunnen blijven zitten.
Als je aan het losrijden ben. blijf wel rijden. Houd de aandacht van het paard bij jou. Vraag wat stelling naar buiten en dan weer naar binnen, rijd figuren. Zelf ben je meer bezig, zodat je minder snel angstig wordt. En het paard heeft meer de aandacht bij jou.
Ik was in het begin ook bang om een tikje te geven met de zweep. Maar rijd wel met dezweep. Mocht hij niet aanspringen in de galop, geef hem dan even een tikje op zijn schouder om aan te geven bij je paard, dat hij zijn aandacht bij jou moet houden. Op een gegeven moment durf je steeds meer. Je moet alleen eerst even zien hoe het paard reageert op de zweep. Daarom eerst een tikkie op de schouder. Voor sommigen is dat voldoende, andren moeten dan nog een tikkie bij hebben.