probleem met halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolan

probleem met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:09

Ik ben sinds een paar maanden weer aan het rijden. Door een ongeluk mocht ik een hele tijd niet rijden. Het gaat echt goed en ze loopt nu echt op twee teugels en lekker ondertredend. Heel ontspannen. Maar alleen het halthouden gaat nog niet. Ze vindt het moeilijk om gesloten te blijven staan. Ik maak heel veel tempowisselingen met veel halthouden. Ik doe dit niet abrupt. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen.
Moet nog wel vertellen dat ze nogal strak is aan de rechterkant van haar lijf. Ze is pas hiervoor weer naar de pysio geweest.

rowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:46

naar de pysio? wat is dat? Toch geen psysiotherapeut heh? Het moet toch niet gekker worden! Ik zou gewoon wat strenger tegen haar zijn, en ook duidelijke stemhulpen gebruiken. Zet haar desnoods tegen het hek aan.
Oefen niet te lang. Succes ermee

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:23

je doet het goed, gewoon dooroefenen. Onthoudt, dat een paard ongeveer 470 herhalingen nodig heeft om een oefening eigen te maken, en daarna moet het nog verbeterd/ geperfectioneerd worden. Dus verwacht niet dat je paard het halthouden als rijtechnisch hoogstandje binnen 6 maanden doet! Dat duurt! (dit is als positief steuntje bedoelt, zodat je niet twijfelt aan jezelf. Je doet het op de juiste manier, gewoon doorgaan en met de tijd zal het verbeteren!)
Succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:34

Rustig halthouden, meteen wegstappen. Probeer haar voor te zijn, al is het maar 1 seconde, weer wegstappen en nog eens. Probeer aan te voelen wanneer ze iets onrustiger staat en dan weer wegstappen, dus voor zij de kans heeft gekregen om weg te stappen. Steeds iets langer halthouden en wegstappen. Even belonen als ze het goed doet. Met geduld en consequente hulpen kom je er wel.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:35

Amadeo schreef:
je doet het goed, gewoon dooroefenen. Onthoudt, dat een paard ongeveer 470 herhalingen nodig heeft om een oefening eigen te maken, en daarna moet het nog verbeterd/ geperfectioneerd worden. Dus verwacht niet dat je paard het halthouden als rijtechnisch hoogstandje binnen 6 maanden doet! Dat duurt! (dit is als positief steuntje bedoelt, zodat je niet twijfelt aan jezelf. Je doet het op de juiste manier, gewoon doorgaan en met de tijd zal het verbeteren!)
Succes

Wow! Hoelang doe jij dan over het aanleren van aan de teugel lopen bij een jong paard bijvoorbeeld? Voor het halthouden heb ik ongeveer een kwartiertje nodig!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:07

Okkie1 schreef:
:wow: Hoelang doe jij dan over het aanleren van aan de teugel lopen bij een jong paard bijvoorbeeld? Voor het halthouden heb ik ongeveer een kwartiertje nodig!!

Halthouden in de zin van stoppen is niet zo een groot probleem. Halthouden als rijtechnische oefening, met de bedoeling van het trainen van je paard duurt langer. Goed verzamelt stil gaan staan, met het resultaat dat je paard door de juiste overgang vierkant staat, is een gevolg van een goede training. En niet door te stoppen en dan bij te drijven of tikken totdat het dier vierkant staat. Halthouden is een uitstekende oefening voor de verzameling.
Desalniettemin is stoppen een zeer hadig bij het rijden. Het is niet handig als je niet kunt stoppen/ stil kan gaan staan.

Dus halthouden heeft meerdere functies.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:12

Okkie1 schreef:
:wow: Hoelang doe jij dan over het aanleren van aan de teugel lopen bij een jong paard bijvoorbeeld?

Bovendien is "aan de teugel" ook een resultaat van de training, de manier waarop je je paard rijdt. Het is niet een oefening opzich. Het vloeit voort uit het rijden. Een paard met zn hoofd omlaag rijden, spelen met de teugels, in de krul laten lopen is geen rijtechnisch kunnen. Dus ik kan wel een paard dwingen met zijn hoofd in een bepaalde houding te lopen, dat duurt inderdaad niet zo lang. Maar ik wil dat mijn paard als gevolg van training het kunnen ontwikkeld om zijn lengte spieren dusdanig te gebruiken, dat een voorwaarts/ neerwaarste hoofd hals houding en op een later moment een meer opwaarts gerichte houding, aan kan nemen. En dat kost tijd en oefening en training.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:43

Eh, dat weet ik best lieve schat Knipoog Maar heb daar alsnog geen half jaar voor nodig. Wanneer ik een paard zadelmak heb gemaakt en hij is er klaar voor lopen ze binnen twee weken nagefelijk en voorwaarts neerwaarts. Ik zweer zelf bij vwnw rijden dus daar ga ik zowieso vanuit.

Wat betreft het halthouden, ook daar heb ik geen half jaar voor nodig. Het vierkant staan pakt de ene sneller op dan de ander, maar heb er nog nooit een half jaar over hoeven doen!! En met maar een beetje been erbij treedt de achterhand vanzelf onder, mits het paard goed voor het been is maar aangezien dat de basis is van alle oefeningen ga ik ook hier maar even vanuit.

Dat het halthouden veel functies en voordelen heeft in een training weet ik ook Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:05

Ik ben het eens met okkie1...
@ amadeo: in je profiel heb je een stukje tekst staan bij persoonlijke info...maar met je reactie hier komt de tekst niet meer tot zijn recht.
Overigens is je info niet verkeerd of slecht hoor, maar iedereen heeft zijn eigen manier net zoals jij die hebt ontwikkeld en kunnen andere mensen andere opvattingen hebben dan jij. Anders wordt het z'on topic wel /niet / wel / niet.

OoMissFameoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:14

precies...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:56

ik wil er ook helemaal geen welles niettes spelletje van maken! dus gelukkig zijn we het daarover eens. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:39

Zoals Okkie1 al zei, veel oefenen. Maar sta niet te lang stil. Ook niet 20x achter elkaar oefenen. Doe het gewoon zo af en toe hooguit 3x achter elkaar tussen je andere oefeningen.

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 19:28

Ik blijf geduldig oefenen. Ik heb alle tijd.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:42

Sjonniej schreef:
Zoals Okkie1 al zei, veel oefenen. Maar sta niet te lang stil. Ook niet 20x achter elkaar oefenen. Doe het gewoon zo af en toe hooguit 3x achter elkaar tussen je andere oefeningen.

Het halthouden kun je best vaak achter elkaar oefenen, mits je je paard voor bent met wegstappen. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:39

Maar als je 100x achter elkaar blijft halthouden is het best te begrijpen dat je paard gaat denken: je doet het zelf maar.
Ik doe het max. 3 x achter elkaar tenzij het meteen goed gaat en ga ik meteen verder.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:22

Sjonniej schreef:
Maar als je 100x achter elkaar blijft halthouden is het best te begrijpen dat je paard gaat denken: je doet het zelf maar.
Ik doe het max. 3 x achter elkaar tenzij het meteen goed gaat en ga ik meteen verder.

Vandaag 3 kwartier alleen maar in de stap gewerkt. En heb misschien wel honderd overgangen naar het halthouden geoefend met m'n 4 jarige merrie en daarna corrigeerde ze zichzelf al veel sneller en ging vierkant staan en wachtte geduldig op mijn hulpen. En bij alle paarden waarbij ik dat geoefend heb werkte het goed, zonder protest. Bij het halthouden is het wat anders als 100 keer een middendraf doen wat veel mensen ó zo belangrijk vinden maar waar het paard juist lastiger en gespannen van wordt bij teveel oefenen. Bij halthouden kan dat naar mijn ervaring geen kwaad, alleen maar goed.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:51

Als je niet 100x in een training je halthouden oefent, maar ongeveer 3x per training, dan duurt het natuurlijk wel wat langer dan een kwartier om een perfecte overgang te rijden waarbij het paard er van achteren goed onder staat, vierkant staat en nagefelijk en voor onbepaalde tijd op deze manier stil kan blijven staan. Je moet oefeningen zoals het halthouden en hals laten strekken gewoon in elke training een paar keer meenemen en niet uren achterelkaar doorgaan met het herhalen van 1 bepaalde oefening.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:49

Dressuurgek schreef:
Als je niet 100x in een training je halthouden oefent, maar ongeveer 3x per training, dan duurt het natuurlijk wel wat langer dan een kwartier om een perfecte overgang te rijden waarbij het paard er van achteren goed onder staat, vierkant staat en nagefelijk en voor onbepaalde tijd op deze manier stil kan blijven staan. Je moet oefeningen zoals het halthouden en hals laten strekken gewoon in elke training een paar keer meenemen en niet uren achterelkaar doorgaan met het herhalen van 1 bepaalde oefening.

Soms is mijn training alleen gebasseerd op voorwaarts neerwaarts rijden, soms wel een week lang als een paard vast zit in de rug. Dat is alleen maar goed voor ze. Al onze paarden staan er tevreden bij en zijn fijn te rijden. Dus erg slecht zal het niet zijn.