Ruiter: Probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Ruiter: Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:27

Hey,

Ik rij op diverse paarden en ik merk dus steeds opnieuw iets.

Ik neem steeds mijn linkerteugel een paar mm (geen 2cm Knipoog) korter als mijn rechterteugel. Bijna onmerkbaar. Als ik dan mijn eigen weer op dit probleem wijs en ik dus mijn linkerteugel iets losser laat is het net of hij echt héél los hangt.

Rechts is ook mijn slechte kant op een paard (ben rechtshandig gewoon). Zo merk ik dat bijna 75 % van de paarden waar ik op rijd rechts hun slechte kant is en vaste kant.

Ik wil eerst aan mezelf werken en ik ben ervan overtuigd dat dit probleem niet op 1,2,3 opgelost is. Wat kan ik eraan doen om mijn rechterkant 'beter' te maken en het teugelprobleem op te lossen?

Ik denk ook dat ik door dit probleem iets schever ben gaan zitten, dus iets meer op de linkerbeugel steun als op de rechter. Het probleem is dat geen enkele instructie die ik heb mij op dit probleem wijst.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:37

Misschien is dit handig:

plak op elke teugel een stuk tape,op gelijke afstand,
gebruik desnoods een elastiekje of een "stop"
Zo kun je zien of je teugels gelijk zijn.

Of probeer eens met springteugels te rijden.
En tel op elke teugel het aantal teugelstops.
Hou dan elke teugel voor of na dezelfde stop vast

Het laatste heeft mij ook geholpen *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 02:01

Belangrijk is om te weten of je misschien verschil hebt in je beenlengte. Hierdoor kan je bekken niet recht staan. Dit kan er mee te maken hebben. Ook is het belangrijk om te weten of je zadel recht is, en of hij goed op het paard ligt.(dus dat je zelf goed in het middelpunt zit) Het probleem wat je noemt komt inderdaad erg veel voor. Je moet zoveel mogelijk van je binnenteugel af blijven omdat het paard anders zijn binnenachterbeen onmogelij kan gebruiken zoals het hoort. Hij kan hem dan niet goed onder de massa zetten. Hierdoor is het paard genoodzaakt om zijn balans ergens te compenseren. Het paard maakt zichzelf dan scheef en zal dus ergens een krijgen, bv vastzitten aan een kant. Je moet overigens zoveel mogelijk van je teugels afblijven en ze enkel gebruiken als begrenzing. En zeker nooit de teugels gebruiken om een paard nageeflijk te houden of om hem op te richten. Een paard kan als geen ander zijn eigen balans het beste bepalen en dus ook de oprichting. Naarmate er meer verzameling is, zal het paard zich meer oprichten. Wat Danielle 1 zegt kan je goed proberen. Ik zou voor de tape of het elastiekje gaan. Probeer tijdens een wending je binnenhand te ontspannen en je buiten teugel aan te nemen met druk van je binnenbeen. Je buitenbeen maak je iets langer. Gebruik nooit een teugel hulp zonder beenhulp. Veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:40

ik doe het ook, maar nog erger, ik houd mijn linkerhand dus iets meer naar mezelf toe, zodat er dus ongelijke druk op de teugels is. probeer er al de hele tijd op te letten, maar vergeet t te vaak....

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:46

een paar mm verschil zou niet uit moeten maken als je je handen normaal in rij positie houdt zitten ze ook echt niet tot op de mm nauwkeurig naast elkaar. Het gaat pas echt erg worden als je idd veel meer druk op de ene teugel neemt dan op de ander, maarja aan de andere kant heb je toch altijd meer druk op je buiten dan op je binnenteugel. Kan het probleem rechtsom niet komen doordat je zelf misschien minder flexibel bent in je heupen aan die kant?? Dat je dus anders (minder sterk) met je been inwerkt/kunt inwerken dan links??? Dit lijkt mij eerder een probleem geven dan hetgeen waar jij nu op gefocusd bent.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:17

hey hey!
ik heb dit probleem ook!!
eerst was het bij mn rechterhand (die had ik korter vast en daardoor ging mn paard scheef lopen) ik zat ook scheef! mn trainer heeft blijven drammen dat ik de rechterhand iets losser moet laten. ik luisterde .... ontspande de rechter teugel steeds meer en idd met springteugels rijden is heel goed! later ging ik links vasthouden (heb ik nu dus nog) het gaat al weer beter nu. ik ontspan mijn linker arm meer (ontspannen rijde is heeeeeel belangrijk!!!) probeer op allebei de armen evenveel gewicht te houden (zo heb ik het gedaan en het werkt wel)

veel succes!!!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:28

Inderdaad, ik kan dus minder goed inwerken met mijn rechterbeen. Dat is ook een deel van het probleem dat bijvoorbeeld het wijken voor de rechterkuit minder goed gaat bij mij.

paarden4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:11

ik heb dat ook vaak, ongemerkt de ene teugel langer dan de andere en door een paard wat iets scheef was was ik ook scheef gaan zitten, maar niet alleen op hem maar ook op andere paarden nam ik die houding aan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:21

Doordat jij rechthandig bent oefen je rechts (onmerkbaar) iets meer druk uit dan links. Waardoor paarden dus rechts beetpakken, omdat ze hier niet echt van houden, logisch. Meestal zie je dan ook dat bij linkshandigen de paarden links vastzitten.

Je teugelprobleem kan je oplossen met tapejes, waar je leer niet van houdt. Maar ook met elastiekjes wat beter is voor je leer en net zo effectief. Je voelt ook nog waar het stiekje zit. Of je kan ook nog tijdelijk met springteugels gaan rijden, alhoewel ik zal zelf niet zou doen omdat ik gewoon een gruwelijke hekel heb aan die nopjes, je kan niet 'effe snel' de maat van je teugels veranderen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:06

dit is heel moeilijk!!bijna iedereen heefy wel 1 kant waar die meer druk heeft, ik heb dat op links. probeer veel rechte lijnen te rijden, in het bos ofzo en dan je paard recht houden, gelijke druk op 2 teugels, das de enige maniet om je paard rechtuit te laten lopen, want zodra je maar op 1 teugel meer druk heb gaat ie slingeren of de andere kant op. als je dit in de bak doet probeer dan op de 2e/3e hoefslag te rijden zo kan je goed oefenenen, gaat je paard scheef lopen dat zit je dus weer verkeerd. op de hoefslag zelf gaat dit niet want dat heeft die die aanleuning van de bakrand

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:00

Een mens is van zichzelf gewoon niet helemaal recht, net als een paard. Bij mensen is het zelfs zo, dat je benen en armen gewoon niet helemaal gelijk zijn!

Ik heb door rugklachten eentijd heel scheef gelopen, en zat dus ook scheef op mn paard, met alle gevolgen van dien. Ik ben mensendiecktherapie gaan volgen, wat werkt aan je houding, en daarna zitlessen op basis van tai-chie (schrijf je vast anders!!). Ik ben er goed mee geholpen iig!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:13

Ik doe dat ook altijd...ik kan ook nooit de teugels gelijk houden en de paarden lopen altijd scheef bij mij...