Wat te doen aan een té voorwaarts paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Wat te doen aan een té voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:43

Ik heb sinds 2 maanden een ander (bijrijd)paardje. 85% arabier en érg voorwaarts.

In het begin bleef 't bij vrij snel vooruit willen. Ze was wel terug te rijden en ik kon op een goede manier gebruik maken van het voorwaarts zijn.

De afgelopen 6x is het een racemonster.

Het lijkt alsof ze voor me aan't denken is. Als ik iets teveel been geef (en dat is miniminimaal) gaat ze zelf beslissen dat ze een volte in gaat, in galop gaat.
Ineens de andere kant op draait wanneer ik ook maar iets mijn teugel verleg. Wanneer ik mijn teugels in stap verpak om wat meer contact te krijgen na het losstappen, heeft ze zelf het idee in draf te moeten en dan schiet ze er vandoor.

De afgelopen keer met lessen zei mijn instructrice dat ik gebruik moet maken van de snelheid door me van de domme te houden. Wanneer ze bijvoorbeeld in galop gaat, net doen alsof er niets aan de hand is en door middel van volte openen/sluiten op mijn manier de galop 'zwaar' maken voor haar.

Vandaag probeerde ik overgangen te rijden met een vrij lange teugel, zo laag mogelijk in de hals, steeds tempo terug nemen en weer naar arbeidsdraf te rijden (wat overigens een supervliegende uitgestrekte draf wordt Knipoog ) . Na 3 zwenkbewegingen lag ik er bijna af... Bloos

Volte openen, volte sluiten in stap, draf en galop. En heel veel onverwachte figuren rijden zodat het voor haar spannend blijft en ze zich op mij moet focussen.

Maar toch had ik er na drie kwartier schoon genoeg van, terwijl ik nog niet gevoel had klaar te zijn. Het lijkt wel alsof het paardje zich totaal niet kan concentreren en het enige wat ze wil is 'uitbreken'.

Wie kan mij advies geven? Want met 1 á 2 x les in de week kom ik er niet. (ik werk onregelmatig en kan niet meer lessen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:46

Toch vind ik wat je instructrice zegt niet verkeerd.
Het is alleen zo als je een paard rijd met meer temperament, je zelden eens ff lekker kunt rond hupsen zonder allert te zijn.
Dat is maar net wat je leuk vind.
Ik persoonlijk hou er wel van Lachen

En verwacht geen wonderen
In een paar keer heeft je paard echt niet- wee-t ik -veel ineens geleerd

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:48

Nee nee nee... zo is het absoluut ook niet bedoeld hoor Haha! Mijn instructrice weet waar ze het over heeft
Maar ik wil graag wat meer tips omdat ik donderdag pas weer les heb (van een andere instructrice voor de 1e x) en ik morgen en woensdag ook nog wil rijden.
Ik blijf alleen hangen op héééél hard vooruit en dat wil ik niet!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:07

Ik heb vorige zaterdag ook op een bijna arabiertje gereden, en ik merkte telkens wanneer ze versnelde zonder dat ik het vroeg, ik een volte reed of terug ging naar de stap, het wat beter werd. In het eerste halfuur dacht ze aan me ontsnappen en stak ze haar neus in de wind, maar het volgende kwartier kon ik al doorzitten in draf. Galop bleef crossen. Maar ik denk dat je vooral niet aan de teugels mag hangen, maar veel overgangen rijden en ze altijd iets te doen geven. Veel succes!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:24

Een paard gaat grenzen verleggen. Het lukte hem om snel te lopen, ook al was dat in het begin controleerbaar, maar het lukte hem ook al snel om een paar passen weg te komen die niet controleerbaar waren. En die paar passen worden een paar zijdes en uiteindelijk is de hele tempo controle verloren.

Mijn instructeur zegt altijd: "Net als in een auto is het belangrijk voor de veiligheid en het plezier dat de rem en het gas goed werken."

En dan wil ik ook dat ze werken zoals ik dat wil. Doen ze dat niet, dan moet daar meteen verandering in komen. Zelf ben ik dan ook niet zo'n voorstander van "het van de domme houden". Wanneer een paard onder je uit loopt, meteen rustig terug pakken en weer doorgaan in het gewenste tempo. Constant het tempo controleren. Veel terugwaartse overgangen en schijnovergangen rijden. Ook vind ik het erg handig om paarden aan de longeerlijn en onder het zadel de stemhulpen aan te leren zodat ze naderhand nog beter naar mijn stem luisteren als een politiehond bij wijze van spreken.

Maak je lang, ga naar achter zitten, probeer op je zit terug te rijden. Als dat niet lukt een ophouding maken en halt. Eis dat die dan ook meteen halt staat en niet wanneer het hem uitkomt. Weer wegstappen, is hij ontstpannen in de stap dan een rustige overgang naar de draf maken. Gaat hij weer over het tempo heen, proberen terug te rijden. Niet snel genoeg reactie -> Halt. Heel consequent zijn.

Succes!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:33

Okkie, superbedankt voor je reactie... dat is iets waar ik écht wat mee kan

ghislaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:47

iefke schreef:
Okkie, superbedankt voor je reactie... dat is iets waar ik écht wat mee kan

precies wat ik ook dacht.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:54

Bloos Geen dank Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 01:06

Misschien zou je eens naar je zadel kunnen laten kijken. Soms kan een zadel knellen of pijn doen waardoor het paard wil vluchten voor die druk. Ook is het mogelijk dat het paard niet goed in balans is. Paarden hebben dan het idee dat ze zullen gaan vallen en combineren hun balans daarom met snelheid. Maar het kan natuurlijk ook een combinatie zijn met bijvoorbeeld een temperament vol karakter. Toch moet ook een temperament vol paard goed te rijden zijn. wat je doet is erg goed, veel van de hoefslag gaan zodat het voor het paard niet voorspelbaar is wat er gaat komen is erg goed. Veel voltes rijden ook als hij weer hard wil gaan. Succes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:39

Het probleem is met veel van die temperamentvollep aardjes dat je ze nog niet met je zit of met een ophouding kan vertragen. En dan gaan er veel aan de teugels hangen, dat is ook niet goed. Daarom is het soms beter om de paarden directe overgangen te laten maken en nog geen 'schijn'overgangen. Gaat hij te hard: terug in stap, ofwel volte draaien en andere oefeningen. Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:37

Astragirl schreef:
Het probleem is met veel van die temperamentvollep aardjes dat je ze nog niet met je zit of met een ophouding kan vertragen. En dan gaan er veel aan de teugels hangen, dat is ook niet goed. Daarom is het soms beter om de paarden directe overgangen te laten maken en nog geen 'schijn'overgangen. Gaat hij te hard: terug in stap, ofwel volte draaien en andere oefeningen. Lachen

Hoe leer jij de paarden dan op je zit terug rijden?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:43

Zet hem aan het werk. Wil hij hard draven, laat hem dat dan doen, maar wel schoudervoor, zodat het erg moeilijk en zwaar voor hem wordt (eigenlijk net als je instructrice zegt). Gaat hij daarna het juiste tempo, beloon hem dan door te ontspannen en hem recht te stellen. Rijd veel voltes en voltes 10 m. Ook voltes openen en sluiten en slangevoltes oden het goed. Zelf rijd ik in mijn slangevoltes dan nog een volte 10 meter, elke keer als ik de hoefslag weer raak. Zo zet je de vooraartse energie om in energie voor de oefeningen. Zodra hij weer gaat versnellen, gelijk een volte 10 meter inzetten.
Ik heb ook zo'n paard gehad, dat onder mijn kont vandaan racete. En op een gegeven moment (wel een aantal weken verder hoor), ging ze uit zichzelf al langzamer als ze dan voelde dat ik een volte in wilde zetten, als ze weer zo racete. Het duurt misschien wel een poosje, maar oefening baart kunst en het zal beter gaan. Houdt er alleen wel rekening mee, dat je paard af en toe zijn periodes zal hebben. Maar dan weet je hoe je daarmee om kan gaan.
Maar je moet in ieder geval niet gaan hangen, dan kunnen ze alleen maar meer snelheid gaan maken. Dus laat los, maak een ophouding en laat dan weer los.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:28

even erg goed longeren? werkt ook bij mij... (heb geen idee of je hier iets mee bent)

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:14

Astragirl schreef:

ahum!..Alle Arabieren die ik rij, zijn zeer temperamentvol,
maar uitstekend op gewichtshulpen te rijden, en super gehoorzaam!
Ik rij western, dus moet je wel met je zit goed kunnen inwerken,
het is grote onzin dat dat met temperamentvolle paarden niet kan, misschien beter trainen?
En Anky dan? Bonfire was niet èèn van de sloomste, ik denk dat zij toch ect wel met haar zit goed kan inwerken!
En als je echt goed met je gewicht je paard kan terug nemen, heb je de ophouding zelfs niet meer nodig! Heerlijk toch?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:32

Ikzelf rij een haflinger die ook alsmaar zo hard gaat/ ging en heb het als volgt aangepakt:

Duidelijk zijn met de hulpen en als het goed gaat belonen. Vooral beenhulpen blijven geven (niet overdreven hard maar probeer ze iig ook niet te vergeten omdat ie toch al doorloopt, alleen teugelhulpen kun je nix mee behalve in de mond trekken).

Ik had er last van dat mijn paardje juist stelling naar buiten aannam waardoor ie alleen maar sneller ging rennen bij voltes enzo. Ik ben daarom bijna alleen maar gaan doorzitten (kun je je paard beter verzamelen) ipv lichtrijden, daarnaast ben ik best wel streng geweest met mijn handen. Heel veel voltes gereden (de eersten leken nergens op) en zodra ze harder ging deed ik druk leggen op de teugels en bleef stug stelling naarbinnen vragen. Zodra ze langzamer ging (desnoods met stelling recht ipv naarbinnen), deed ik mijn handen ontspannen en haar met mijn stem belonen. Ik ben echt een paar weken lang alleen maar bezig geweest met voltes (stap, draf, groot en klein, linksom rechtsom).

Nu is ze wat losser in de hals en zodra ik haar op mijn tempo heb, kan ze nu ook al veel makkelijker stelling aannemen en buigen.

Na die paar weken alleen maar voltes ben ik pas weer begonnen met hele rondjes hoefslag in de bak en ook hier doorzittend. Zodra ze te hard ging-> druk op beide teugels. Als ze langzamer ging, direct handen ontspannen (met binnenhand kleine ophoudingen blijven maken) en beloond. Natuurlijk ook veel voltes blijven rijden, maar nu ook afwisselend met links-/ rechtsomkeert/ gebroken lijnen/ van hand veranderen slangenvoltes enz.

Ik weet niet precies wat er wordt bedoeld met schijnovergangen, dus of dat helpt weet ik niet. Iig denk ik niet dat in de eesrte maand de verzamelde draf afwisselen met bv middendraf zinnig is, waarom als je eindelijk verzamelde draf hebt dat weer verliezen door middendraf te vragen? Snapt je paard ook niet dat als ie eindelijk rustig is dat ie weer hard moet. Beter overgang naar de stap en opnieuw aandraven en verzamelde draf proberen denk ik.

Nu heeft niet elk paard dezelfde reden waarom ie te hard loopt, maar misschien dat ik je toch een beetje heb kunnen helpen. P.s. galop gaat nu na een krap jaar nog steeds veel te hard, eerst draf beter en echt werken in galop komt nog wel.

Wordt iig niet overmoedig door te denken dat dit met een weekje opgelost kan worden, maar als je uiteindelijk met wat hulp (en dat heb je)het door hebt. Geloof me, de sprongen die je dan vooruit maakt zijn enorm en dat voelt echt goed!

Succes en als ik niet duidelijk ben geweest of je wil nog wat vragen-> pb maar even.

Succes!!! Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:56

O ja, dat harder willen tijdens oppakken van je teugels is ook lastig ja. Ook last van, misschien dat consequent weer terugnemen en als het een keer minder is belonen helpt?

O ja, heb even nageplozen wat schijnovergangen zijn, denk dat een paard dat de basis dressuur nog niet zo onder controle heeft daar niet geschikt voor is. Je vraagt als het ware een overgang, maar laat hem niet uitvoeren. Geeft mij het idee dat je niet erg consequent bent en dat kan bij een minder geschoold paard denk ik redelijk verwarrend zijn. Duidelijk beginnen en tempowisselingen pas als je je tempo onder controle hebt denk ik dus.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:49

joepje schreef:
ahum!..Alle Arabieren die ik rij, zijn zeer temperamentvol,
maar uitstekend op gewichtshulpen te rijden, en super gehoorzaam!
Ik rij western, dus moet je wel met je zit goed kunnen inwerken,
het is grote onzin dat dat met temperamentvolle paarden niet kan, misschien beter trainen?
En Anky dan? Bonfire was niet èèn van de sloomste, ik denk dat zij toch ect wel met haar zit goed kan inwerken!
En als je echt goed met je gewicht je paard kan terug nemen, heb je de ophouding zelfs niet meer nodig! Heerlijk toch?

Daar is die Anky weer, die kan het natuurlijk wel goed op zo'n paarden. Maar ik rijd nu ook op een arabiertje, en dat paardje is totaal niet geleerd terug te komen op gewichtshulpen, maar crost toch int begin maar door. Moet ik dan als een gek naar achter gaan hangen? Nee....that's my point... Scheve mond Je kan pas met gewichtshulpen gaan werken als een paard deze nu éénmaal ook snapt en kan snappen. En dat is afhanklijk van hoe dat paard gereden is. Ik probeer altijd eerst ook of hij op die ideale manier kan terugkomen zonder ophouding, enz.. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:44

Astragirl schreef:
Daar is die Anky weer, die kan het natuurlijk wel goed op zo'n paarden. Maar ik rijd nu ook op een arabiertje, en dat paardje is totaal niet geleerd terug te komen op gewichtshulpen, maar crost toch int begin maar door. Moet ik dan als een gek naar achter gaan hangen? Nee....that's my point... Scheve mond Je kan pas met gewichtshulpen gaan werken als een paard deze nu éénmaal ook snapt en kan snappen. En dat is afhanklijk van hoe dat paard gereden is. Ik probeer altijd eerst ook of hij op die ideale manier kan terugkomen zonder ophouding, enz.. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Naar achter hangen is ook geen hulp. Daarbij zou ik je nog eens willen vragen. Hoe leer jij een paard de gewichtshulpen aan?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 22:31

Frannie schreef:
even erg goed longeren? werkt ook bij mij... (heb geen idee of je hier iets mee bent)

Hoe langer ik rijd, hoe harder ze gaat... Conditie afbouwen missschien Verward Haha! Grapje hoor!

Superbedankt voor jullie commentaar, ik kan er veel mee!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:26

Nee, Okki dat ben ik helemaal me je eens. Zeker als je op die manier een paard terug wil laten komen??? Maar als je nu naar achteren hangt, neem je dan de teugels mee? Of hang je enkel en alleen met je gewicht naar achteren Astyragirl? Als je de hulpen goed geeft en een paard is in balans dan ervaren ze de hulpen als natuurlijk. Een hulp voelt dus eigenlijk logisch voor een paard. En als je het goed doet, heb je niet eens een ophouding nodig om je paard terug te laten komen. Het is natuurlijk altijd moeilijk omdat wij op bokt je paard niet kennen en jullie als combinatie niet. Misschien zou je eens naar je zadel kunnen laten kijken door een deskundige. Als ze zadel namelijk niet past of goed ligt komen de hulpen namelijk ook veel minder goed door. In ieder geval succes en het zal best goedkomen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:07

Onze merrie had dat in het begin ook. Het is een Engelse volbloed en een zenuwachtig typje. Het wegrennen tijdens het rijden is gewoon een soort vluchtgedrag. Spanningen, beetje faalangstig en dan maar wegrennen.
In zo'n geval moet je niet teveel gaan terugrijden, want dat maakt de drang om nog harder te willen alleen erger.
Jouw instructrice heeft je tot nog toe hele goeie tips gegeven. Gewoon heel rustig blijven en veel figuren rijden. Niet teveel andere paarden in de bak.

Bij onze merrie is het kwartje op een gegeven moment vanzelf gevallen. Toen ze eenmaal in de gaten had dat er niks aan de hand was werd ze vanzelf rustiger en ging ze naar mijn hulpen luisteren. En toen had ik echt een super fijn en licht paard om op te rijden.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 09:42

Klopt Scum, daar lijkt 't ook het meeste op! Dank je wel

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:42

Ik vind wat je instructrice zegt wel goed hoor

Zelf heb ik ook een heethoofd welsh/arabier..

Mijn instructrice zegt ook altijd dat ik het voorwaarts op moet lossen. Ook moet je proberen om constant je been er aan te houden dus niet constant hulpen geven, maar wel je been er aan te houden zodat hij niet wegschiet op het moment dat je je been eraan legt.

En een hoop geduld Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:16

Je pakt dit net zo aan als bij alle andere paarden: overgangen rijden. Je paard staat namelijk gewoon niet goed aan de hulpen. Laat je niet van je stuk brengen door het vliegerige, en verwar vooral niet een paard dat alleen maar hard wil met een paard dat voor het been is. Dat gaat meestal niet samen namelijk.

Je paard moet heel simpel leren om voorwaarts te gaan op je been, en terug te komen op je hand.

Bij de overgangen terug maak je een duidelijke ophouding tot ze echt reageert, en daarna geef je zelf ook echt na. Niet eraan gaan blijven hangen. Als ze totaal niet wil reageren ook niet gaan sleuren, maar met een korte felle ophouding stilzetten. Stil laten staan - belonen - wegrijden en meteen weer een (normale) ophouding maken dat laatste is heel belangrijk, anders leren ze nooit het verband te leggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 13:46

Terugkomen op de zit toch?