inrijden van een boze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

inrijden van een boze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 08:39

Hallo allemaal,

Ik ben momenteeel bezig met het inrijden van een fokmerrie die al een jaar of 7 is. Ze was al gewend om het zadel op te hebben, hoofdstel in en ook het longeren kende ze al. Haar gedrag is erg netjes in de omgang. Alleen bij het aansingelen bijt ze, dat vindt ze duidelijk niet aangenaam.

Nu het probleem. Op het moment dat je er op wil stapen draait ze volledig door. Ze lijkt echt boos te zijn, niet angstig. Zodra ze de druk op haar rug voelt flipt ze volledig. Ik zou graag willen weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Ik ben nu rustig met haar bezig, overal aanraken, zak zand op haar rug, beetje hangen in de beugels, enz. Ik denk dat ze verschrikkelijk dominant is, ze wordt echt boos. Graag tips, dank u!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:54

Weet je zeker dat ze geen pijn in de rug heeft?
En ligt het zadel wel goed?
En flipt ze al als je wilt opstijgen, dus als je er naast hangt? Want dan kan je het ook met een opstapje proberen.

Verder als je zeker weet dat ze geen pijn heeft, zou ik het rustig opbouwen. Iemand houd haar vast en jij gaat er op hangen, gelijk belonen en stoppen. Dat iedere dag opbouwen.

En als de reden dominantie is, zou ik dat eerst met grondwerk oplossen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:15

Jaa kijk inderdaad eerst of er geen pijn oorzaak kan zijn. zodra die dingen uitgesloten zijn zou ik eerst de merrie anders aanpakken... Dus de dominantie problemen oplossen.. Hierin moet je heel streng en consequent zijn, de merrie moet werkelijk respect voor je krijgen. Uit je verhaal begrijp ik dat dat er nog niet is. Pas als dat allemaal in orde is zou ik eens opnieuw kijken ..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:14

Ik heb haar rug bedrukt en bevoeld om te kijken of ze pijn heeft. Ook heb ik er nu al twee verschillende zadels opgehad, (waren beide goede zadels) die naar mijn mening goed lagen.

Ik ben idd met een opstapje aan het proberen. Boven haar staan (vond ze eerst niet leuk) en dan weer overal aanraken wat druk op haar rug en zo verder.

Ik ben ook langzaamaan dit probleem aan het aanpakken, alleen ik kan wel wat tips en feedback gebruiken, ik heb dit nog niet eerder zo erg meegemaakt.

Ik denk ook dat ze super dominant is, maar ik weet niet zo goed hoe ik verder boven haar kan staan. Ik ben (vind ik zelf) vrij streng en consequent, bij mij is nee ook echt nee. Ik pik het niet als ze probeert tegen mij aan te schuren en ik ben de eerste die naar buiten loopt ed.

Ik heb haar nog nooit een tip of zo verkocht omdat ik niet helemaal zeker ben van de aard/oorzaak van het probleem. Vandaar dat ik deze vraag aan jullie voorleg.

Btw er staat nog een veulen bij dat over een aantal weken weg gehaald gaat worden. Ik heb het geprobeert met en zonder het veulen erbij in de bak. Met werkte het beste.

Graag meer tips en wijze raad. Hoe los ik die dominantie problemen op??

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:36

Wanneer het niet medisch is, is ze er niet aan toe en accepteerd ze de ruiter duidelijk niet. Bij zadelmak maken ligt dit altijd wat moeilijk. Waarschijnlijk zou het met een strenge aanpak (als dominantie het probleem is) wel op te lossen zijn. Maar het risico dat er dan wat gebeurd is imo te groot.

Mijn ervaring is dat veel merries die veulens hebben gehad niet blij zijn met de singel. Heb je hem niet te strak? Zet haar anders eens met een anti rol singel 24 uur of wat langer op. Hoeft niet strak, maar zo wennen ze aan de druk. Heeft goede resultaten uit mijn ervaring.

Daarbij gebruiken wij een oude abraham pop (wat inmiddels een vrouwtje is geworden) die we op het paard binden als we het niet helemaal vertrouwen. En longeren die dan, dan kun je haar ook eens aanpakken als ze uit dominantie reageert. Zorg ervoor dat je haar aan de praat houdt. Ze moet voorwaarts blijven. De geringste twijfel kan voor de grootste problemen zorgen bij het zadelmak maken.
Misschien is die pop een idee. Wanneer ze daar braaf mee is kun je het opstappen oefenen. Iemand moet haar vasthouden, het liefst ergens waar ze geen kant op kan en dan wat brokken geven als je in de beugel gaat staan. Paar keer in de beugel staan, eraf, in de beugel staan eraf. Vooral brokken blijven geven en belonen. Met rust laten en de keer erop hetzelfde. Gaat dit goed, vertrouw je het ga je een beetje erover hangen. Steeds meer opbouwen tot je kan zitten zonder dat ze flipt.

Wat ook héél belangrijk is, is goede begeleiding op de grond. Zonder die begeleiding ben je imo nergens. Jullie moeten elkaar aanvoelen en op elkaar inspelen.

Veel succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:32

Ik heb het gezien, het is echt rampzalig. Alles gaat goed, totdat iemand het waagt om z'n voet in de beugel te steken. Dan gaat ze er als een raket vandoor, al trappend en bokkend....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:34

Daarom stappen wij op, waar het paard geen kant op kan. En gebruiken we een pop als we het niet vertrouwen Knipoog

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:35

hm vreemd, het klinkt precies hetzelfde als Wjukkel vorig jaar heeft gehad. Alleen die was spierbevangen.

Ratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:57

Die pop is inderdaad een goed ide. Maar okkie waar vind ik zo een pop zou me er ook graag eentje aanschaffen.
Heb nu een merrie zadel mak te maken en vertrouw het helemaal niet.
Maar hoe bind je zo een pop erop? Ze moet wel blijven zitten he ook als ze heel hard bokt he??
Groetjes

YellyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:14

Wat je doet is al goed, veel vanaf de grond met 'r werken. Ga inderdaad na of het zadel wel oke is, en of ze niet aan d'r rug heeft (da). Je kan 'r ook longeren, en dan bijv. na het longeren even met de hulp van iemand anders op 'r 'hangen'.. Zodra ze boos doet, blijf je hangen, zodra ze het ook maar een halve seconde accepteert, haal je je gewicht weg. Zo beloon je haar ervoor als ze niet boos reageert. Heel veel succes ermee, het zal vast gaan lukken!! Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:14

Ratje schreef:
Die pop is inderdaad een goed ide. Maar okkie waar vind ik zo een pop zou me er ook graag eentje aanschaffen.
Heb nu een merrie zadel mak te maken en vertrouw het helemaal niet.
Maar hoe bind je zo een pop erop? Ze moet wel blijven zitten he ook als ze heel hard bokt he??
Groetjes

Dit is een oeroude zelf in elkaar gezette abraham pop. Er zijn ook mensen die gebruiken een stro pop oid. Met een touw binden we die aan het zadel vast. Kun je beter even op een geroutineerd paard proberen wat de stevigste manier is. Bij ons is Harry (nu is ze Harriëtte Haha! ) nog nooit gevallen en werkt altijd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:24

YellyBelly schreef:
Zodra ze boos doet, blijf je hangen, zodra ze het ook maar een halve seconde accepteert, haal je je gewicht weg. Zo beloon je haar ervoor als ze niet boos reageert. Heel veel succes ermee, het zal vast gaan lukken!! Knipoog

Eh blijven hangen dat lukt je niet, je wordt direct gelanceerd naar de maan! Scheve mond

YellyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:27

Arabesk schreef:
Eh blijven hangen dat lukt je niet, je wordt direct gelanceerd naar de maan! Scheve mond

Is er geen seconde dat ze je wel accepteert? Volgens mij is er dan toch iets goed mis geweest, of gebeurd, toen ze haar zadelmak maakten... Scheve mond

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:31

Ik vrees dat je te maken hebt met een echte "pismerrie" zoals mensen dat vaak zo mooi kunnen noemen. Een tante met een eigen wil en niet zomaar om te praten. Het is wel leuk dat je nu weet dat je respect moet krijgen van dit paard maar dat is nog niet zo makkelijk. Ik zou zeggen: Haal er een ervaren persoon bij! Als je zelf lang aan blijft tobben kunnen de problemen steeds groter worden en niet meer te overzien...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:45

Desiree83 schreef:
Ik vrees dat je te maken hebt met een echte "pismerrie" zoals mensen dat vaak zo mooi kunnen noemen. Een tante met een eigen wil en niet zomaar om te praten. Het is wel leuk dat je nu weet dat je respect moet krijgen van dit paard maar dat is nog niet zo makkelijk. Ik zou zeggen: Haal er een ervaren persoon bij! Als je zelf lang aan blijft tobben kunnen de problemen steeds groter worden en niet meer te overzien...

Goede hulp vanaf de grond is net zo belangrijk als de ruiter die er uiteindelijk op moet!!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:55

Ja daarom ook: een ervaren persoon erbij halen...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:57

Desiree83 schreef:
Ja daarom ook: een ervaren persoon erbij halen...

Weet ik Knipoog Had het misschien fout geformuleerd maar ben het helemaal met je eens en wilde het even aanvullen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:23

Ik begin altijd met haar te longeren met een zadel er op. Dat singel ik voorzichtig aan, niet te strak. Later singel ik haar iets steviger aan. Na het longeren begin ik met de oefeningen met druk op haar rug.

Ik had dus voor het gewicht een zak zand op haar zadel gelegd. Het gekke is als die eenmaal licht dat ze dan wel weer rustig wordt. Maar zodra ik het zelf dan weer probeer (overheen hangen) dan begint het weer van voren af aan. De ene keer gaat het iets beter als de andere keer. Maar is een pop beter als een zak zand? De pop zit hoger, maar de zak heeft toch meer gewicht?

Het probleem is dat we ook niet weten wat er met haar gebeurt is bij het inrijden, maar als ik dit gedrag zie, dan denk ik dat het niet helemaal goed is gegaan (understatement) Scheve mond

Ik rijd haar voor iemand anders in, heb al meer paarden gedaan en rijd zelf toch ook al een jaar of 12 nu. Maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Meestal durf ik eigenlijk overal wel op en gaat dat altijd 'goed'. Maar dit weet ik echt niet. Misschien gaat dit toch even te ver voor mij.

De arabier in kwestie heet Varina en er is iemand op Bokt die haar zus heeft en die hebben ze ook weg moeten brengen om ingereden te laten worden.

Ik heb goed hulp vanaf de grond die haar voor mij vasthoud en ook Arabesk wil me altijd wel helpen. Het werk vanaf de grond doet ze gewoon prima, ze is verder lief en makkelijk in de omgang. Longeren gaat echt perfect, ze reageert zo goed op stemhulpen .

Ik ga het echt nog een paar weken proberen, rustig niet overhaast en geen gekke fratsen. Dan kan ik altijd nog overwegen om iemand anders er bij te halen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:02

Misschien is het gewicht niet het probleem maar het feit dat er iets boven haar rug uitsteekt.
Op dit moment gedraagt mijn Wjukkel zich als er iemand op zit, maar als degene die er op zit aan zijn cap gaat zitten of zijn handen in de lucht steekt dan gaat hij geheid aan de haal.
Ook vind hij het eng als hij vast staat aan de stal en iemand komt met een flinke baal zaagsel op zijn nek aan sjouwen. Hij vindt dingen die er boven zijn hoofd gebeuren eng. Ook als ik bijv. een zwarte emmer op zijn hals plaats etc.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:19

Ziet ze geen schaduwen voor of naast zich? dat zou ze ook heel eng kunnen vinden.
verder zou ik als het echt niet lukt niet proberen om het alleen en ondeskundig op te lossen, maar zoek iemand die er echt heel veel ervaring mee heeft, en dan bedoel ik ook ervaring met zulke paarden

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:35

Het gaat niet om het gewicht maar om de beweging. Wanneer je denkt het niet aan te kunnen, ga dan niet verder maar zoek iemand die ervaring heeft met dit soort paarden of vertel de eigenaren dat ze beter iemand anders kunnen zoeken. Is misschien wel rot, maar ga niet onnodig risico's nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:38

Misschien is oefenen met plastic wat? Zo'n oranje zeil, eerst eroverheen lopen. Vervolgens proberen het als een deken op te leggen, dan over zijn hals en dan over zijn kop. (zijn= haar trouwens) Lachen
Dan went ze aan enge dingen 'boven' haar.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:41

Arabesk schreef:
Misschien is oefenen met plastic wat? Zo'n oranje zeil, eerst eroverheen lopen. Vervolgens proberen het als een deken op te leggen, dan over zijn hals en dan over zijn kop. (zijn= haar trouwens) Lachen
Dan went ze aan enge dingen 'boven' haar.

Dat is problemen opzoeken! Bij zo'n paard is het belangrijk rust te krijgen, niet angst en paniek.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:58

Welke bloedlijn heeft de merrie in kwestie?? Onderschat fokmerries niet. Zij hebben al een aantal malen de zorg voor een veulen gehad en daardoor een sterk eigen wil ontwikkeld. Heb je dan ook nog een dominante merrie, dan ga je veel plezier krijgen OK dan!

Naar mijn mening is het een typje waarmee je NIET moet gaan lopen tuttebellen. Opstappen en wegrijden.....!! Al het gebokt, getreiter, geblaas en rondom liggende heisa gewoon negeren. Laat dr maar 20 minuten uitrazen zonder aan dr kop te gaan trekken en rukken. Na verloop van tijd is de accu vanzelf leeg en zal ze zich langzaam gaan schikken. Hoe meer je gaat vechten hoe groter het probleem gaat worden. Natuurlijk moet je wel een ervaren ruiter hebben die het kan uitzitten én niet in de verleiding gaat komen alsnog aan dr mond te gaan hangen of allerlei hulpmiddelen uit stal gaat trekken. Beloon het positieve en negeer(niet straffen dus!) het negatieve gedrag.

Zelfs met mijn merrie is het goed gekomen, al ben ik menig maal incl. paard tegen de muur omhoog gevlogen, met paard en al tegen de grond gekletterd en door aardig wat omheiningen gestromd. Maar deze tante had dan ook wel een absurde sterke wil. OK dan! en werd (net zoals als die van jouw) VRESELIJK BOOS!!

Succes!! Het is een leuke uitdaging Knipoog maar blijf je verstand gebruiken.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:11

Pegassa, het is misschien een oplossing maar naar mijn mening moet je geen onnodige risico's nemen als het om je gezondheid gaat in de paardensport. Zelfs de beste ruiter kan er eens afvallen en je hoeft maar verkeerd te vallen. De kans dat je van dit paard afvalt is heel groot, en dan?

Ik blijf erbij eerst een pop rodeo te laten tijden en wanneer dat goed gaat zelf erop gaan. Heeft hier nog altijd gewerkt en de keren dat een paard bij ons gebokt heeft onder de man met zadelmak maken/inrijden is op één hand te tellen!