hoe lang rijden jullie per keer met je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:21

ik rijd meestal 3 kwartier als ik aant dressuren ben, buitenritten is heel verschillend.. Knipoog

ik ben van mening dat zodra hij goed loopt, je niet nog kei lang door moet gaan.. gewoon stoppen zodra het nog goed gaat..

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:56

DaphneL schreef:
De ene keer ben ik na een half uur trainen al "klaar" (of zelfs na 10 minuten Bloos!)

Hoe doe je dat?? Ik stap namelijk altijd 10 minuten los, daarna begin ik met rijden

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:05

ik ben klaar wanneer ik vind dat we klaar zijn Knipoog

heel verschillend dus Haha!

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:02

hee hee
ik rijd meestal half uur 3 kwartier maar ja soms gaat het niet lekker en dan rijd ik net zo lang door tot ik denk nu gaat het goed maar sosm zit ik der ook maar ff op want dan loopt ze gewoon keurig in de houding Tong uitsteken

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:39

Ineke2 schreef:
Hoe doe je dat?? Ik stap namelijk altijd 10 minuten los, daarna begin ik met rijden

Er staat ook trainen voor hè Knipoog Dus zonder los- en uitstappen.. Maar 10 minuten losstappen zonder iets te doen hoef ik ook niet aan te beginnen, dan heb ik een ontzettend traag paard wat zich verveelt.. Met losstappen maak ik ook altijd veel grote wendingen en voltes op m'n been, dan heb je ook al een wat "losser" en alerter paard als je echt gaat werken.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:29

Ellebel schreef:
Ik heb bewust geen horloge om tijdens het rijden, als ik het genoeg vindt voor die dag dan stop ik er mee.



OK dan! Dit heb ik ook, maar ik kijk wel even voor de tijd hoe laat het is en na de tijd hoe laat het is, om ff te kijken hoe lang we bezig zijn geweest Tong uitsteken

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:26

DaphneL schreef:
Er staat ook trainen voor hè Knipoog Dus zonder los- en uitstappen.. Maar 10 minuten losstappen zonder iets te doen hoef ik ook niet aan te beginnen, dan heb ik een ontzettend traag paard wat zich verveelt.. Met losstappen maak ik ook altijd veel grote wendingen en voltes op m'n been, dan heb je ook al een wat "losser" en alerter paard als je echt gaat werken.

Dat doe ik ook, maar dat is nog steeds 10 minuten stappen, daarna ga ik beginnen met losdraven en dan meestal wat overgangen, galopje etc...

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:32

Dat is heel erg verschillend, ik had namelijk nooit een klok Schijnheilig
Ik stap in zolang ik voel dat dat nodig is, en als het lekker gaat rijd ik door, gaat het niet zo lekker rijd ik tot een bepaald punt en bouw dan weer af. Uitstappen, ook geen idee hoelang ik daar over deed, gewoon tot paard weer op adem was, niet meer extreem nat, daarna ging die nog even in de paddock en daarna de wei op/stal in. Dus minuutje meer of minder uitstappen maakte niet uit

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:33

In de bak normaal gesproken een uur, inclusief in- en uitstappen. Als ik naar buiten ga heel verschillend, soms een kwartier (waarbij ik nog wel in de bak rij ervoor), soms 2 à 3 uur Lachen

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:51

Ineke2 schreef:
Dat doe ik ook, maar dat is nog steeds 10 minuten stappen, daarna ga ik beginnen met losdraven en dan meestal wat overgangen, galopje etc...

Dan red ik nog de 10 minuten niet.. Meestal niet in elk geval, maar dat verschilt gewoon per paard Lachen Die van mij wordt dan ontzettend slecht aan m'n been of dendert juist overal doorheen, omdat ze zich gaat vervelen..
Ik pak haar ook niet meteen strak op o.i.d, maar begin vaak met een pasje opzij (en dan echt een pasje, niet meteen 5 meter o.i.d. Knipoog), dus niet echt meer aan een lange teugel "rondhobbelen"..
Galop pak ik sowieso niet snel mee, maar dat ligt ook aan je paard, als ik haar niet los heb in stap en draf is de galop alleen maar gespannen rondcrossen (anders ook weleens, maar dat is een ander verhaal Tong uitsteken)

Maar goed, we gaan een klein beetje offtopic volgens mij..

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:06

Hallo,
Ik rij eigenlijk altijd wel een uur. Ik vind het erg belangrijk om goed in en uit te stappen. Daarna begin ik met draf en galop zowel linksom als rechtsom. Ik doe dat eigenlijk altijd op de grote voltes. Ik heb van de fysio begrepen dat de pezen pas na een minuut of 20 echt opgewarmd zijn. Pezen hebben geen eigen bloed toevoer, ze worden warm doordat de spieren geactiveerd worden en meer bloed gaan gebruiken. Hij (de fysio) is ook van mening dat je niet met zijgangen en verkleinen/vergroten moet beginnen totdat je paard echt goed warm is, dus na zo'n 20 min. Pas als is lekker soepel is pak ik hem op en begin ik met mijn echte training.
Op die manier ben ik dus snel een uur bezig. En als ik pech heb dan heb ik na een uur pas echt het gevoel dat ik alles kan doen. Meestal pak ik dan nog één oefening en train die nog even. Daarna stap ik hem goed uit, minstens 10 min, voor een goede cooling down.

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:12

Ik heb ook altijd een goed uur nodig.
Om goed los te kunnen stappen/draven heb je idd wel 20/30 minuten nodig en om dan nog wat oefeningen te kunnen doen met tussen door nog wat ontspanning en dan ook nog goed uitrijden en goed uitstappen, heb je vanzelf wel een uurtje nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:03

Het verschilt nogal met wat ik aan het doen ben.
Als ik echt fanatiek aan het trainen ben dan kan ik er wel een uur op zitten, dit gebeurt overigens maar ong. 1 keer in de week hooguit.
Als ik wat simpeler train dan rij ik gemiddeld 30 min.
Als ik buiten rij dan is dat gemiddeld zo'n 1,5 uur.
Soms ben ik ook wel eens binnen 20 minuten klaar.
Als ik spring dan ben ik gemiddeld ook 30 minuten bezig.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:29

Dat ligt eraan, meestal gewoon een uur, net als mijn les. Word soms ook driekwartier of ruim een uur. En als ik geen niet veel tijd heb soms ook een half uurtje.

Imre

Berichten: 14208
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:38

Donja rij ik eigenlijk altijd 3 kwartier als ik in de bak rij, soms langer, soms korter. Ze heeft het laatste half jaar veel stilgestaan omdat ik er niet was en ik wil niet ineens heel fanatiek gaan rijden. Ook als ik naar buiten ga doe ik ongeveer 40 minuten over ons standaard rondje.

Thattur rij ik een half uur. Soms 20 minuten, maar eigenlijk nooit langer. Ik rij hem 'kort maar krachtig' en ben hem echt aan het 'trainen' terwijl ik met Donja heel anders bezig ben. Thattur is veel te dik en begint te struikelen als hij wat vermoeid raakt, meestal na een minuut of 20. Ik ben laatst bijna met hem onderuit gegaan omdat hij ineens in draf door zijn knien zakte. Scheve mond

Ik rij beide paarden trouwens 3x per week.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:45

Ik train voornamelijk in de bak, dressuur.
Hoe lang ik train dat varieert, ongeveer van 25 tot 50 minuten.
Over het algemeen ben ik in een (dik) half uur wel klaar.

Mijn merrie is 5 jr en nu een ruim jaar onder het zadel, ze loopt inmiddels L2. Een dik half uur trainen vind ik voor haar lang zat, alles komt dan aan bod en daar hebben we genoeg aan Lachen.

Van de zomer heb ik een paar keer een buitenrit met haar gemaakt door een natuurgebied in de buurt, en dan was ik wel een dik uur onderweg. Heerlijk !!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:22

hangt er vanaf,hoe de pony loopt en hoe ik me zelf voel. ik rijd meestal 20 min / 30 minuten los. Soms duurt het losrijden wel een uur, en doe ik dan nog wat oefeningen en dan ga ik uitstappen. Soms duurt het heel kort voordat hij los is, en rij ik 20 min. Longeren doe ik meetsal 3 kwartier - een uur [met touwtjes]

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:15

Hangt ervanaf of ik zin heb om te rijden en hoe het rijden gaat.
Tussen 20 min en een uur in de bak. Buiten rij ik vaak veel langer.

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:58

ik rij meestal een uur, soms ook langer, maar korter niet vaak, eigenlijk alleen een dag na de wedstrijd dan rijd ik em even naar de ontspanning en dan is ie klaar.
Mijn paard is een beetje zo`n ouwe diesel, die heeft even tijd nodig om op gang te komen, de laatste 15 min, loopt ie dan ook et fijnst Haha!

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:03

met in en uitstappen erbij rijd ik 1.5 uur in de bak en buiten tussen de 1.5 en 3 uur.