ANky manier, maar hoe???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:48

Ik zou de rug er weer iets bij willen hebben en wat meer ontspanning in het lijf.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:51

Pipo schreef
Citaat:
abby schreef:


Je kunt een vierjarige van voor mijn part 1.90 uitstekend op zijn achterbeen zetten. Is maar net welke trainingsmethode je erop na houdt.

.


Abby, sorry maar dat kan echt niet...........


Zie het in het juiste perspectief, stap uit je eigen referentiekader en denk na over de rest van mijn bericht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:52

De laatste foto is volgens mij genomen van het 1e rondje om de ring heen, het paard zal wellicht wat spanning hebben van al die indrukken.


abby schreef:
Je kunt de boel ook omdraaien: waarom gaan rennen als je nog niet eens kunt lopen.
Met andere woorden: je zet het paard eerst in balans, zelfs iets terug op de achterhand en gaat vandaaruit langzaam de beweging zoeken.

Bijna helemaal mee eens,
alleen is naar mijn mening ten alle tijde de voorwaartse drang het belangrijkste. Mijn jonge paard had snel de neiging tot trapzakkengedrag en die heb ik het 1e jaar alleen maar over zijn tempo heen gereden om maar te proberen hem voorwaarts te leren denken. (nou heb ik hem het 1e jaar heel weinig gereden, maar toch Knipoog ) Dat ging zeker ten koste van de balans maar volgens mij is de voorwaartse drang een 1e vereiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:52

abby schreef:
Pipo schreef

Zie het in het juiste perspectief, stap uit je eigen referentiekader en denk na over de rest van mijn bericht.



Dat heb ik gedaan, maar dan kan het nog niet.

Maar als jij graag wil dat het kan, dan vind ik het prima hoor Haha!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:53

Lovely schreef:
Ik zou de rug er weer iets bij willen hebben en wat meer ontspanning in het lijf.


Inderdaad maar dat zal die echt wat ronder ingesteld moeten worden waarbij het nek minder hoog komt en wat weer dus minder gewaardeerd wordt in de ring ....
Oprichting gaat gewoon ten koste van beweeglijkheid in de rug vandaar dat LDR is uitgevonden
Waar dus niet iedereen het mee eens zal zijn Haha! Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:55

Pipo, leg mij dan uit waarom het niet kan. Zeggen dat iets niet zo is maar verder niet uitleggen waarom houd ik niet zo van.

Sjuimpje: bij deze 'methode' houd je altijd de drang naar voren in de gaten. Sterker nog, als je het paard zo in balans zet bouw je aanspanning van de spieren op die het paard altijd naar voren zal willen wegzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:57

abby schreef:
Je kunt de boel ook omdraaien: waarom gaan rennen als je nog niet eens kunt lopen.
Met andere woorden: je zet het paard eerst in balans, zelfs iets terug op de achterhand en gaat vandaaruit langzaam de beweging zoeken. In die beweging ga je ook nooit zo snel dat het paard zijn evenwicht alsnog verliest.



Is absoluut niet iets nieuws Abby. Een paard kan in een hoog tempo nooit op het achterbeen komen. Je zult in een laag tempo het dier op het achterbeen moeten rijden, en dus de impuls ook in een laag tempo moeten krijgen. Veel mensen denken inderdaad dat snelheid en activiteit hetzelfde zijn. Maar dat is helaas nog steeds niet zo. In een laag tempo het dier scherp aan het been krijgen is de voorwaarde om door te gaan met de eventuele verdere scholing.

Controle houding tempo ...........dat is eigenlijk het enige waar je mee bezig bent tijdens het paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:00

Magique schreef:
Inderdaad maar dat zal die echt wat ronder ingesteld moeten worden waarbij het nek minder hoog komt en wat weer dus minder gewaardeerd wordt in de ring ....
Oprichting gaat gewoon ten koste van beweeglijkheid in de rug vandaar dat LDR is uitgevonden
Waar dus niet iedereen het mee eens zal zijn Haha! Haha!



Neusje er meer uit, kan het achterbeen meer doortreden waardoor de rug weer aangespannen word .................

Het klinkt zo simpel............ Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:00

abby schreef:
Pipo, leg mij dan uit waarom het niet kan. Zeggen dat iets niet zo is maar verder niet uitleggen waarom houd ik niet zo van.

Sjuimpje: bij deze 'methode' houd je altijd de drang naar voren in de gaten. Sterker nog, als je het paard zo in balans zet bouw je aanspanning van de spieren op die het paard altijd naar voren zal willen wegzetten.



Ik zal er vanavond op terugkomen Abby.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:03

Ik zeg toch niet dat het iets nieuws is?
Ik zeg dat je hier (Noord-Europa) veel ziet dat het dier vanuit een hoog tempo uiteindelijk in balans gaat komen en pas dan terug gezet wordt op het achterbeen. Achterbeen komt dus relatief laat in de opleiding van het paard als 'onderwerp' aan bod. En dan ook nog vaak met lekker veel druk aan de voorkant om alles een beetje in bedwang te houden (en dat noemen ze dan weer aanleuning).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:05

Magique schreef:
Inderdaad maar dat zal die echt wat ronder ingesteld moeten worden waarbij het nek minder hoog komt en wat weer dus minder gewaardeerd wordt in de ring ....
Oprichting gaat gewoon ten koste van beweeglijkheid in de rug vandaar dat LDR is uitgevonden
Waar dus niet iedereen het mee eens zal zijn Haha! Haha!

Volgens mij hoeft dat niet per se. Hoofd mag iets meer naar voren en iets zakken, zodat de halslijn wat meer in het verlengde komt van de rug, dan kom je al een heel eind, het zijn maar kleine verschillen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:09

Sjuimpje over de foto van Branderup schreef:
Maar dit puntje viel mij in eerste instantie op, de afstand tussen de linkervoorhoef en rechterachterhoef is veel groter dan van het benenpaar wat op de grond staat. In de ideale situatie zou je graag alles paralel willen zien.

Dat komt deels door de extreme buiging. Meet maar eens van kogel tot kogel, dan klopt het wel
Door de enorme hoeveelheid swung die dit paard bezit (enorme ruime trage bewegingen) kan ie in het strekken zoveel buigen. Toch beweegt de sprong zich altijd naar voren en is dus niet hakkentrekkerig.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:13

QQQQ schreef:
Dat komt deels door de extreme buiging. Meet maar eens van kogel tot kogel, dan klopt het wel
Door de enorme hoeveelheid swung die dit paard bezit (enorme ruime trage bewegingen) kan ie in het strekken zoveel buigen. Toch beweegt de sprong zich altijd naar voren en is dus niet hakkentrekkerig.


Dat lijkt me nooit goed.
Vanaf de foto lijkt het wat hakketrekkerig, misschien is dat irl anders, dat weet ik niet.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:13

Magique schreef:
Nek als hoogste punt ? Bij bovenstaande foto kan je zien, dat dat volgens mij onmogelijk is bij dit paard ?
Zoals Lovely al zei: Kap niet meerekenen. Pol moet hoogste punt zijn van de wervelkolom (zou bij dit paard nog iets hoger mogen zijn, maar da's muggeziften Haha! )
Tweede foto is pol misschien het hoogste, maar zijn er (net als in de foto van Sjuimpje) andere randvoorwaarden die ontbreken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:14

essie79 schreef:
Dat lijkt me nooit goed.
Vanaf de foto lijkt het wat hakketrekkerig, misschien is dat irl anders, dat weet ik niet.

Sinds wanneer is een trage beweging niet goed??
Hij is wel vloeiend, namelijk, we hebben het niet over een zweefdraf....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:20

Q,
Nagemeten op de kogels kom ik op 3.5 en 4.5 cm dat is toch een behoorlijk verschil.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:25

Sjuimpje schreef:

Mijn jonge paard had snel de neiging tot
trapzakkengedrag
.


Kan je het woord trapzakkengedrag eens definiƫren aub?
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 28-09-04 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:26

Zichzelf castreren denk, scheelt weer DA kosten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:29

Een trapzak is een paard wat achter het been is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:30

aaaaah k. Jullie Nederlanders hebben fijne woorden hoor, moet alleen iedere keer weten te ontcijferen wat je dermee bedoelt. Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:03

Sjuimpje schreef:
Q,
Nagemeten op de kogels kom ik op 3.5 en 4.5 cm dat is toch een behoorlijk verschil.

Ik op 4.2 en 5.2, maar als je van de standbenen de hoeven meet (die daar wel op eenzelfde manier staan) kom ik op 4.5 en 5.2. Blijft idd nog een aardig verschil, maar het is ook niet zuiver meetbaar door de hoek.
Ze zullen overigens wel (vrij) gelijk op de grond aankomen, want het voorbeen strekt nu tot voorbij de neus en kan de grond maximaal loodrecht onder de neus raken. Dit is iets dat je bij bijna elke 'spectaculaire' uitgestrekte draf ziet (bij elk paard met veel schoudervrijheid). Achterbeen activiteit is zeker het belangrijkste, want vaak doet die dan niets. Hier is dat niet het geval, maar dat is idd van deze momentopname moeilijk af te lezen.
maar goed, we dwalen zo weer erg af... Haha!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:20

het lager en ronder rijden moet geen doel worden. Het is een gevolg van de nagevelijkheid van achter naar voor. In deze volgorde moet dus ook aan de slag. Je zorgt met je been dat het achterbaan actief wordt en met je zithulpen en ophoudingen vraag je je paard ronder.
Maar nooit voor beginnen!!!