Mijn 3 jarige weigert te lopen drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:08

Met jonge paardnmoet je inderdaad streng en vooral concequent zijn .. maat je kan een paard niet straffen voor iets dat ie niet begrijpt vind ik.
Er zijn ook Profs die de paarden heel vriendelijk en rustig inrijden btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:05

Wij hebben met een friese hengst hetzelfde gehad. Zodra er iemand opging alklemaal prima, maar als degene uit het midden wegging kreeg je hem écht nergens meer toe. Betekent waarschijnlijk dat het nog te zwaar is en ook dat gedrag is na veel oefenen en iedere keer korte stukjes alleen vanzelf weggegaan.
Je kan ook proberen voor die 5 minuten in te houden en halt te laten houden net zolang totdat ze het stilstaan zat is en gaat lopen (kan ff duren).

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:06

Juist een jong paard MOET je vriendelijk inrijden, het is wel de basis voor de rest van zijn leven. Helaas gebeurt dat nog niet altijd en ontstaan er grote problemen.

Voor praktisch elk probleem is een oplossing, alleen moet die wel specifiek voor de combinatie zijn. Alleen een paard trainen heeft dus weinig zin, de eigenaar erbij betrekken is noodzakelijk, die moet thuis ook weer zelf verder kunnen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:26

Een jong paard moet je DUIDELIJK inrijden, Beter DUIDELIJK dan VRIENDELIJK alhoewel de COMBINATIE van DUIDELIJK en VRIENDELIJK de voorkeur prefereert

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:56

Precies... eerst vragen... altijd eerst vragen (vriendelijk). Maar dan wel vertellen. Duidelijk vertellen!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:19

SheDevil28 schreef:
Jeetje wat een reacties.
Denk je dat een kenner het paard niet op zijn * geeft?
Een paard is niet standaard te jong met 3,5 jaar om ingereden te worden, sommige kunnen al op 2,5 jarige leeftijd ingereden worden...dat ligt totaal aan het type paard.

Als je je paard weg brengt naar een "kenner" weet je ook niet wat daar gebeurt en daar gaat het niet met 3 minuutjes en weer 5 minuutjes...weet je wat het dan zou gaan kosten.
Waarom niet zelf doen...die kenners zijn ook ooit eens zelf begonnen.

Misschien neemt ze je wel lekker in de maling omdat ze er op deze manier onderuit komt....daarnaast longeren niet goed met 2,5 jaar?? Hoezo niet..?? Moet je ze dan maar altijd op stal laten staan of een stukje wandelen??

Jij kent je paard en jij weet wat ze aan kan. Je hebt haar moeder ook ingereden begreep ik dus je bent geen leek. Nu is elk paard anders en ik ben nu zelf ook 3 paarden aan het inrijden...de ene is heel erg voorwaarts de andere 2 helemaal niet...nou echt wel dat ze een tik met de zweep krijgen als ze niet meer voorwaarts gaan...en als ze dan lopen dan is het braaf en worden ze beloond. Als je er 3 minuten op gaat en ze mag weer naar stal is dat heel snel als gewoonte aangeleerd.

Om er iemand bij te halen die je helpt is natuurlijk nooit verkeerd maar dat hoeft geen kenner te zijn, iemand die gewoon met een longeer zweep in de bak staat is voldoende....aan de longeerlijn zou ik ze niet doen terwijl je erop zit...dan belast je het paard juist meer omdat je op een volte rijdt. Neem lekker een hele bak...zeg je hulpen terwijl je op dat moment ook de hulp geeft...laat de persoon in de bak er alleen zijn ter ondersteuning.

Maar je bent echt niet te vroeg bezig hoor...mijn touch is in augustus 3 geworden en daar ben ik nu mee begonnen....Up to date is in Juli 3 geworden en ook daar ben ik mee aan het werk...en Marlando is van april en ook hij moet aan het werk. Moet je voor de gein eens gaan kijken bij Prinsenstad wat daar aan 3-jarige rondlopen en hoe ze al lopen...die zijn vaak al met 2,5 jaar begonnen...en dat kan ook geen kwaad als je paard er al aan toe is.
En er is maar 1 iemand die dat weet en dat ben JIJ....JIJ bent hier de kenner van je paard.

Zo beetje lang verhaal maar dit is mijn mening. Knipoog


Ik ben het zeker met jouw eens! De eigenaar kent het paard toch het beste, maar ik zou haar zeker ok aanraden om een goede instructeur ind e arm te nemen! Verder wens ik de eigenaar veel plezier toe met haar paard, en met de juiste mensen en hulpen komt het allemaal wel goed! Knipoog