jong paard dat achter de teugel kruipt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:13

Je moet er dan meer van achteren aan werken, dus die achterbenen meer activeren. Rij op een volte in vwnw houding, verklein deze en vergroot deze weer LANGZAAM door met je binnenbeen te drijven. Zorg hierbij dat je voelt dat je contact in je buitenteugel krijgt, niet je binnenteugel (die liever met bochtje, dan te strak). Pas als je in deze houding, met dit contact de volte kan verkleinen-vergroten, ga je heel voorzichtig iets teugel opnemen. Steeds eerst je buitenteugel iets verkorten en goed erop letten dat je activiteit behoud: zonodig bijdrijven dus (best is al iets bijdrijven voordat je begint met teugels verkorten). Als tijdens het verkorten je paard weer gaat opkrullen: direct bijdrijven en een paar cm teugels toegeven, zodat de vwnw drang weer wordt hersteld.
Dit kan je volhouden tot je de hoofdhouding op de gewenste positie hebt. Hierna ga je dan ook rechtuit rijdend en in andere figuren dit proberen vol te houden. Door wat richting middendraf op de lange zijdes te rijden (waarbij je ook iets ruimte geeft door je handen iets richting mond te bewegen-en weer terugzetten met de arbeidsdraf) kan je desgewenst iets meer gewicht in je handen rijden.
Het is allemaal wat lastig om het zo goed te beschrijven, natuurlijk.
Ik wil ook best eens langs komen hoor

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:39

Ik zou willen dat er altijd iemand langs de kant kon staan om me op alle dingen te wijzen! (spiegel hebben we ook al niet) Als je voor jezelf bezig bent sluipen er zoveel dingen in terwijl je in theorie alles wel erbij hebt. zucht...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:13

en al staat er iemand naast, dan nog is het moeilijk hoor Schijnheilig Knipoog
Mijn eerste les met Aranka was een rotles omdat ze me steeds te snel af was en ik voor mijn gevoel als kip zonder kop (paard zonder stuur) de bak door zwalkte... Gelukkig ging het heel snel beter Knipoog
Nogmaals succes!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:07

Okee, ondertussen is er nog een vraag gerezen, hoe zet je zo'n paard bij met longeren? Zonder hulpstukken kan ze ineens wel met dr neus eruit lopen, en niet zo'n klein beetje ook Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:41

LANG afgestelde slof kan helpen om 'm de weg naar beneden op de juiste manier te laten opzoeken.
Zoek liefst iemand die je hier in praktijk mee kan helpen.
Niet te kort bijzetten, anders kruipt ie er binnenkort weer achter, ook aan de longe.

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:05

Ik ben zelf wel een voorstander van een pessoa-teugel, kun je op verschillende manieren instellen en leert je paard goed door z`n lijf te lopen.http://www.ooteman.nl/images/groot/pessoateugel.jpg