hoe belonen jullie je paard tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:34

Ik doe het tijdens het rijden met de stem of ik geef na met mijn hand(en). Ik geef nooit een klopje, daarmee rak je de aanleuning een moment kwijt, waardoor het paard daar makkelijk 'misbruik' van kan maken (kantelen, scheefgaan oid).
Als een moeilijke/ nieuwe oefening goed gaat. Herhaal ik dat nog een keer (onder uitvoerig belonen met stem) en geef ik lange teugel. Ongeacht of het in stap/ draf of galop gaat.

Kimmy1
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:12

gewoon tegen hem zegen goed zo of een schouwder klopje geven of een kriebel op zijn hals

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:34

Ik durf rustig mijn binnenhand even los te laten, als je hem goed over 2 teugels hebt met de nadruk op de buitenkant, zal je paard daar geen misbruik van maken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:37

Anoukie schreef:
Ik durf rustig mijn binnenhand even los te laten, als je hem goed over 2 teugels hebt met de nadruk op de buitenkant, zal je paard daar geen misbruik van maken.

En dat is dan gelijk een goede controle, of het zo is Lachen

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:54

ik beloon veel met m'n stem op een extreem blije ton braaf en goedzo...blijblijblijb en als t niet goed gaat bozer...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:20

ik krabbel altijd met me binneteugel over de hals als ze een oefening goed doet.

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:13

Ik beloon de goede oefeningen met mijn stem en eindig mijn rit altijd met een goed uitgevoerde oefening.

Ik wil wil even een opmerking plaatsen die ik ooit al eens door een instructeur naar mijn hoofd geslingerd kreeg:

"Hou je mond nu eens op het paard, denk je nu werkelijk dat hij iets terug gaat zeggen" ! Verward

Ik wijk dus af van deze regel.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:55

Zoals ik het hier lees ben ik de enige die het helemaal anders doet.
Want... belonen kan je constant met je stem en dat doe ik ook. Ook af en toe een kriebel op haar schoft of over haar manenkam. En natuurlijk ook de lange teugel en zo heel af en toe eerder stoppen als het echt super gaat.

Maar als ik iets nieuws leer en ik merk vooruitgang, dan beloon ik heel overdreven. Gelijk op een goede manier naar het halt, uitvoerig belonen en een stukje appel. Appelstukje opeten, teugels weer aannemen en het gevraagde nog een keer uitvoeren. Ik herhaal het nooit meer dan 3 keer.

Ik heb gewoon gemerkt dat dit super werkt en zo doet je paard ook heel erg graag goed zijn best. En nee, mijn paard is geen verwend monster wat nu tijdens het rijden alleen haar best nog maar doet voor dat stukje appel. Maar het valt wel op dat als ze dat krijgt dat ze dan nog net even dat stukje extra geeft, het geeft haar meer plezier want ze krijgt op dat moment zoveel waardering. Er gaan dagen soms weken voorbij dat ik zonder appel te geven aan het rijden ben. Na het rijden krijgt ze wel haar stukje appel!

Overigens... in een uur rijden heb je vaak toch maar 5 minuten dat het paard volledig los is, volledig van jou is. Die 5 minuten bouw je uit naar steeds meer minuten. Maar bij ons komt het nog regelmatig voor dat die 5 minuten zo rond een half uur rijden er zijn. Dan stop ik vaak. Dan gooi ik haar liever op een ander tijdstip die dag nog even los voor voldoende beweging, maar de beste beloning is in mijn ogen lekker ontspannen en stoppen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:09

een klopje op der hals of ff door de manen kriebelen vind de mijne heelrijk

marlou
Berichten: 1208
Geregistreerd: 10-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:31

Onder het rijden zeg ik dat ie het goed doet en een kriebeltje op de hals.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:56

snel klopje/kriebeltje op de hals, en als hij een oefening moeilij kvind, of een buiging en hij zit erin, ontspan ik me helemaal, en dan voel ik direct dat hij zich ook ontspant, dus dat is dus een beloning voor ons allebei.. verder zeg ik heel vaak: goed zo... braaf hoor jongen! enz. enz. die commando's gebruik ik namelijk overal bij, dus is hij wel gewend.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:40

Ik geef altijd een klopje op d'r hals en dan zie je altijd het oor heen en weer gaan aan de kant waar ik het klopje geef!
Dat werkt bij mijn pony het best merk ik zelf, dan is ze ook weer ffies vrolijk Haha!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:29

ik geef haar altijd een klopje en zeg van braaaaafff. En als ze iets niet goed doet zeg ik neeeejjj of uh uh. Als het super gaat en ben al aardig lang bezig zadel ik haar af en ga even buiten stappen en dan stop ik.

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:11

Ik heb niet iedereens reactie gelezen. Maar ontspannen (in je hand) is het beste!! en heel veel praten op een rustige toon

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:25

Klopjes geef ik niet, klopjes zijn voor honden, aaien is voor paarden Ik aai hem op zijn schoft, beloon met mijn stem, maar de beste beloning is altijd nog stilstaan of afstappen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:10

Ik praat altijd met de paarden.
Dus ''Braaf'' ''Super' ''Netjes hoor '' Haha!
Maar ook een klopje op de hals geef ik meestel even door de manenkam heen rossen.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:18

ik beloon het paard met mijn vlakke hand( wel altijd de binnenhand) tegen de manenkam. Hierbij hoef je niet eens de teugels los te laten. Als je net blij bent dat je paard aan twee teugels loopt kan je natuurlijk ook je stem gebruiken.
Daar is niks mis mee, helemaal niet in de training.

succes OK dan!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:39

ik geef hem vaak een aai tussen het rijden door, als hij iets netjes doet.
en ook klopjes, en omdat hij ook voor de wagen loopt, zeg ik ook vaak iets van 'braaf' ofzo.

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:56

Ik geef hem meestal een klopje op zijn hals, of beloon met mijn stem

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:26

ik zeg op een hoge toon ''braaaf''!!!!
en ik aai haar met me binnehand over de hals

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:33

ik beloon vaak door te zeggen: goed zo!, braaf! en met mijn binnenhand strijk ik vaak over haar hals en kriebel op haar schoft...

looniej

Berichten: 259
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:20

ik beloon haar altijd met 'braaaaf' of 'goed zo'
en soms geef ik haar ook een klopje...( best wel vaak eigenlijk)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:36

Met mijn stem of door een klopje te geven Lachen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:56

Met mijn binnenhand over haar hals aaien (wel pas zodra ze zo goed loopt dat ze dan ook de nageefelijkheid niet kwijt is), of met mijn stem.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:24

een kriebeltje of met mn stem.

van het begrijpen: denk dat als je appelflap poedersuiker knol, nog op een lieve manier zegt.. het paard dit nog als beloning opvat.. en ook andersom braaaaf zeggen op een boze toon.. dit niet als beloning opvat..