paard steeds omdraaien met buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:26

Skitter schreef:
Als je al jaren hetzelfde pad afloopt met je paard en ineens wil die niet meer, ja dat probeert ie onder uit te komen, lijkt mij. Als hij het nog niet kent, of vrij jong is..dan is die ook echt wel bang denk ik......


Hoeft niet persé, het kan ook echt koppigheid zijn als hij nog nooit eerder daar is geweest of als hij jong is. Kan je zo een aantal paarden opnoemen.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:28

Skitter schreef:
Ik weet niet of paarden zo denken, en zoiets kan onthouden. Het lijkt me raar iig.

Misschien werkt het alleen bij slimme paarden Haha! . Maar volgens mij zijn paarden best wel slim als het op het vermijden van "werk" aankomt. Ik weet ook niet of deze oplossing echt handig is, maar het geeft wel Rashid's visie aan. Het lijkt me dat een paard een buitenrit toch leuk vindt, dus zou je je moeten afvragen waarom ie zoiets doet, en dan een creatieve oplossing verzinnen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:29

WormBoy schreef:
Ik dacht meer aan "natural horsemanship"-achtige dingen die bedoeld zijn om de dominantiestructuur duidelijk te maken (a la Pat Parelli en Klaus Hempfling). Heb daar zelf nog weinig ervaring mee, moet ik bekennen, maar ik zou liever iets anders proberen als eerste keus dan de zweep.

De boeken van Mark Rashid geven ook leuke creatieve oplossingen voor "problemen" zonder gebruik van geweld. Als ik me goed herinner beschrijft hij ook een probleem van een paard dat steeds uit de groep liep en naar huis toe. Zijn oplossing: het paard lekker zijn gang laten gaan, maar zodra he bij de stal komt, hem uitgebreid aan het werk zetten in de bak. Als de andere paarden terugkomen van de buitenrit, deze lekker te eten geven, terwijl het "probleempaard" nog even door moet werken. Volgende keer heeft het paard een keuze die hij zelf mag bepalen: buitenrit maken of in de bak extra werk verzetten.

Nogmaals: ik heb hier zelf geen ervaring mee, en als iemand dit wel heeft, hoor ik daar heel graag meer. Maar ik zou dit soort trucs eerder proberen dan de zweep.


Met Natural Horsemanship heb ik totaal geen ervaring. Dus daar zou ik niks over durven zeggen.

Maar ik denk niet dat een paard die link legt tussen stout zijn buiten en hard werken in de rijbak en geen eten Daar geloof ik niet in.

Maar goed, er leiden vele wegen naar Rome en ieder moet proberen voor zichzelf en het paard de beste te nemen. Mijn weg ligt niet bij NH.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:31

WormBoy schreef:
Misschien werkt het alleen bij slimme paarden Haha! . Maar volgens mij zijn paarden best wel slim als het op het vermijden van "werk" aankomt. Ik weet ook niet of deze oplossing echt handig is, maar het geeft wel Rashid's visie aan. Het lijkt me dat een paard een buitenrit toch leuk vindt, dus zou je je moeten afvragen waarom ie zoiets doet, en dan een creatieve oplossing verzinnen.


Helaas zijn niet alle paarden er gelukkig mee. Ik ken een aantal paarden wat absoluut niet gelukkig worden van een buitenrit maar die in de rijbak juist heel werkwillig zijn. Zoals mijn merrie bijvoorbeeld. Ze is altijd heel koel en bijna niks lijkt haar te interesseren. Wanneer ik opstap gaan haar oortjes naar voren en is ze opeens attent naar alles om haar heen. Maar met een buitenrit doe ik haar alles behalve plezier en krijg ik constant verzet.
Ik ken ook paarden, worden ook wel klevers genoemd, die je met geen mogelijkheid van de hof af krijgt wanneer je erop zit of ernaast loopt.

[edit]Heel slim wat betreft onder het werk uit komen zijn ze trouwens niet naar mijn ervaring. Let maar eens op, meestal doen ze het precies op dezelfde plek waardoor je ze voor kunt zijn en het probleem op kunt lossen met een beetje handigheid. Haha! [/edit]
Laatst bijgewerkt door Solvej op 06-09-04 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:32

Okkie1 schreef:
Maar ik denk niet dat een paard die link legt tussen stout zijn buiten en hard werken in de rijbak en geen eten Daar geloof ik niet in.

Kijk zo dacht ik dus ook Knipoog
Maar hoe moet je dan precies weten of je paard je nu uitdagd of echt bang is? Het is toch wel mogelijk dat ie ergens bang van wordt?
Aan de andere kant, een paard moet zijn ruiter vertrouwen, als die net zo bang is als het paard, dan gaat ie natuurlijk omdraaien ja...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:35

Okkie1 schreef:
.
Ik ken ook paarden, worden ook wel klevers genoemd, die je met geen mogelijkheid van de hof af krijgt wanneer je erop zit of ernaast loopt.

In het engels is het Barn Sour, en ja ken zo ook een paar..Een schimmel merrie die op stal stond met hengsten, wat een drama zeg
En ook die van de vrouw bij ons op stal...Tja, ze loopt denk ik ook echt liever haar rondjes in de bak dan naar buiten gaan.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:36

Meestal merk je dat aan de manier waarop een paard reageert of het uit angst of puur uit verzet komt. Vooral als je het paard een beetje kent merk je dat verschil wel. Mijn merrie bijvoorbeeld blijft uit verzet stokstijf staan, gaat achterwaarts en maakt een onderdanige houding. Wanneer ze zich verzet heeft ze een dominante houding en gaat de lucht in.

Een ander paard vlucht bijvoorbeeld wanneer hij angst heeft en gaat in verzet door tegen de hulpen in te gaan op welke manier dan ook.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:06

Okkie1"]
Met Natural Horsemanship heb ik totaal geen ervaring. Dus daar zou ik niks over durven zeggen.

Maar ik denk niet dat een paard die link legt tussen stout zijn buiten en hard werken in de rijbak en geen eten Daar geloof ik niet in.
[/quote]
Misschien moeten we een cross-linkje leggen met het NH-forum en zien hoe de meningen daar liggen ... Heb er zelf ook geen ervaring mee, maar bij het lezen vond ik het heel overtuigend klinken.
[quote="Okkie1 schreef:
Heel slim wat betreft onder het werk uit komen zijn ze trouwens niet naar mijn ervaring. Let maar eens op, meestal doen ze het precies op dezelfde plek waardoor je ze voor kunt zijn en het probleem op kunt lossen met een beetje handigheid.

Dat was ook een beetje wat ik in gedachten had: je mag er vanuit gaan dat de meeste ruiters slimmer zijn dan hun paarden Haha! , dus als je het paard door hebt kun je met wat handigheid/creativiteit waarschijnlijk wel een oplossing verzinnen voordat je verzet krijgt en naar de zweep moet grijpen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:24

Het topic heeft een hele andere draai gekregen en we gaan een beetje offtopic dus ik reageer even per pb als je het niet erg vindt.

[edit]Ik heb zojuist het hele verhaal getypt per pb. En eigenlijk denk ik dat de TS er misschien ook iets aan heeft dus plaats ik het bij nader inzien ook hier als daar geen bezwaren tegen zijn. (Dan is de TEM knop terecht en heb ik er geen probleem mee als het verwijderd wordt)

Citaat:
[RT] paard steeds omdraaien met buitenritten

Het onderwerp heeft een hele andere draai gekregen, wat sneu is voor de TS. vandaar dat ik even per pb reageer.

WormBoy schreef:
Dat was ook een beetje wat ik in gedachten had: je mag er vanuit gaan dat de meeste ruiters slimmer zijn dan hun paarden Haha! , dus als je het paard door hebt kun je met wat handigheid/creativiteit waarschijnlijk wel een oplossing verzinnen voordat je verzet krijgt en naar de zweep moet grijpen.

Nou Verward Knipoog

Die handigheid ligt hem soms in de zweep. En soms is het verzet er al voordat je hem voor kan zijn met die handigheid.
Een zweep betekend overigens niet meteen dat je je paard ermee verrot slaat.
Ik grijp weer naar een voorbeeld:

Wat ik veel merk bij het zadelmak maken is dat paarden aan de hoefslag plakken om evenwicht te zoeken en dan al snel doorhebben dat over de schouder weg lopen daar heel goed bij helpt. Aangezien de knopjes er bij die paarden nog niet opzitten ga je zoeken wat wél helpt. Soms helpt het al om de zweep naar voren te houden, langs het hoofd van het paard en dan wenden ze wel van de hoefslag af. Soms moet je ze een tikje op de schouder geven oid.

Maar niet alleen met sturen, ook met de beenhulpen komt die heel handig van pas. Bij sommige paarden hoef je maar te denken dat je aan gaat sporen en ze schieten naar voren. Maar ik heb ook al een paar paarden zadelmak gemaakt (waarvan de meeste Friezen Bloos! ) die je echt met geen mogelijkheid vooruit kreeg. Dan is een zweep (of iets anders waar ze van onder de indruk zijn, maar bedenk maar eens iets) toch wel érg handig!

Een man (met overigens héél veel ervaring met paarden) zei eens: 'Sommige paarden weten niet dat de zweep pijn doet, op het moment dat ze dat door hebben en er respect voor krijgen heb je hem vaak niet meer nodig'
En gelijk heeft 'ie (naar mijn mening). Zo hebben we eens een paard gehad dat niet wou lopen aan de longeerlijn, hij sloeg naar de zweep en verroerde zich verder niet. Van alles hebben we geprobeerd, gepiekerd tot we groen en geel zagen.

Na veel doorzetten hadden we hem zo ver dat hij 4 meter liep. Op 3 plaatsen hebben we gestaan met een longeerzweep om hem naar voren te drijgen. Ik heb achter hem aangerend om hem naar voren te drijven. Van alles...
Toen hij een paar keer gericht begon te schoppen (hij heeft toen ook de hoefsmid en mijn vader geraakt) heeft hij ze ervan langs gekregen anders zouden er nog hele gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Daarna was hij heel goed te longeren (heeft wel even geduurd) en toen ik er op ging, had ik de zweep niet meer nodig, ook niemand op de grond met een longeerzweep om hem eventueel voorwaarts te drijven en het is uiteindelijk het braafste en liefste dier geworden.

Daarmee bedoel ik te zeggen, soms gaat het niet allemaal zo makkelijk. We hebben een handel en africhtingsstal en ik zie zóveel 'probleem mensen' met paarden (oftewel "probleempaarden") langs komen. En elk paard heeft andere problemen, elk paard een ander karakter en bij elk paard past een andere oplossing.

We hebben een paard hier gehad die je met álle rust van de wereld moet behandelen anders raakt hij zo gestresst dat hij LEVENS!gevaarlijk wordt voor zichzelf maar ook voor de ruiter.
Na een hele tijd bloed, zweet en tranen hadden we hem zover dat hij braaf was en netjes zijn werk deed. Hij is doorverkocht geworden naar een proffesionele stal waar ze hem juist hard aan hadden gepakt. Na precies een week kregen ze hem de stal niet meer in en durfden ze hem niet meer te rijden (op een proffesionele stal van dergelijk hoog niveau, kun je nagaan). Daarna is hij doorverkocht naar een stal in België, daar hebben ze hem weer hard aangepakt en na 3 dagen kregen ze hem niet meer uit de hoek in de rijbak en was hij ook daar niet meer te rijden. Vorige week ben ik hem toevallig tegengekomen op een handelstal. Zo schuw als maar wat en hij blijft jo-jo'en van de ene naar de andere stal. Uiteindelijk zal zo'n paard bij de slager belanden.

Maar er is ook eens een Haflinger hier geweest, die ik zadelmak heb gemaakt voor die mensen, het liefste dier wat je je kon bedenken. Daar kon je werkelijk álles mee doen. Een jaar later kwam hij terug op stal. Dat meisje durfde er niet meer op. Hij bokte, rende weg, was 'onhandelbaar' verklaart. Of we hem konden corrigeren en verkopen.
Ik kon die meid en dacht dat het wat overdreven was dus ik klom erop en inderdaad in het begin een Rodeo. Dat dier was zo verwend als maar wat. Onbewust? Ze had dat gedrag al die tijd toegestaan en het was daardoor alleen maar erger geworden. Ik heb hem toen hard aangepakt en laten weten dat ík de baas was, en dat er gebeurde wat ik wilde. Hij kon 22 uur per dag genieten op de wei, die 2 uurtjes dat ik met hem bezig was mocht hij zich best aanpassen. Na precies 2 weken was hij het liefste paard op stal. Liep een nette b-proef en ik kon er mijn demente oma achterstevoren opzetten dan zou hij nog niks gedaan hebben.
Hij is verkocht en die mensen zijn nog altijd heel tevreden met hem. Waar lag het dus aan? Teveel toestaan en té lief zijn.

Paarden zijn net als kinderen. Ze gaan je grenzen zoeken en proberen het zichzelf daarbij zo gemakkelijk en aangenam mogelijk te maken. Lukt het ze om onder het werk uit te komen gaan ze steeds verder. En dan is het zoeken naar een oplossing.

Hoe zet je een verwend kind er toe dat hij/zij het huiswerk goed maakt en uiteindelijk als harde werker een baan gaat zoeken. Want dat willen we immers allemaal. Niet door het gedrag toe te staan iig.
Het ene kind is gevoeliger dan het andere. Het gevoelige kind krijg je al aan de slag door een keer te schelden of compromissen te sluiten. Het andere kind zul je straf moeten geven waar hij/zij van onder de indruk is. En soms best een draai om de oren moeten geven om je doel te bereiken.

Dat is met paarden precies zo. Met het gevoelige paard sluit je compromissen en dreig je een beetje. Het andere paard geef je een keer flink op de donder, al dan niet met de zweep. Aangezien communiceren op een andere manier vaak erg lastig/onmogelijk is.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je mijn standpunt een beetje begrijpt. En snapt dat soms een zweep hele oplossingen met zich mee brengt en gevaarlijke situaties voorkomt.

Groetjes Solvej
[/edit]

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:46

Ik heb geen bezwaar hoor, had je al uitgebreid ge-pbt maar voor de topiclezers in het kort: ik ben het met je eens dat er situaties zijn waarin je met een zweep kunt werken (in de juiste situatie, op de juiste manier, en bij het juiste paard). Ik denk dat je daar goede voorbeelden van geeft. Maar het zou niet mijn advies aan de TS zijn om (zonder dat ik de situatie en het paard ken) de zweep als eerste oplossing te gebruiken, en ik denk dat je het daar mee eens kan zijn gezien je toelichting Lachen .

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:48

Ik ben het er idd mee eens. Vandaar dat ik haar ook advies heb gegeven iemand erbij te halen met voldoende ervaring en handigheid.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:06

Mijn merrie was een ramp op buitenrit!
Zelfs gevaarlijk, keek niet uit wat ze deed ging bijna achterwaarts de sloot in.
Tot dat iemand met mij mee wou op buitenrit ze vertrouwde het paard blindelings en sinds dien kan ik met mijn 2 eigen paarden opstap Haha!
Ik heb ook wel eens staan schreeuwen op de weg tegen haar en schop onder der hol gegeven , maar dat hielp allemaal niet bij mijn paard.
Ineens ging het goed Verward

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:23

WormBoy schreef:
ik ben het met je eens dat er situaties zijn waarin je met een zweep kunt werken (in de juiste situatie, op de juiste manier, en bij het juiste paard)


Idd, bij het juiste paard. Onze merrie doet daar dus echt niets op uit he.. Een zweep. Op stal of poetplaats..Dood en doodbang voor. Onder het rijden? Doet dr niks, absoluut niks. Ik weet het niet, misschien dat ze zwart ziet of zo als ze 'boos wordt' maar het maakt haar niks uit, als sla je zo hard dat ze bulten van krijgt...*Er zit een verhaal achter deze paard, en daarvoor moet je maar ff mijn profiel lezen*

Hoop dat dit niet offtopic is... Verward

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:45

Mijne doet het soms ook (als ie een boomspook ziet! Tong uitsteken) wat ik dan doe is meteen terug draaien en m een ongelooflijke rotschop meegeven! En proberen hem voor te zijn wil ook helpen. Mijne gaat eerst heel erg lopen loeren en dan weet ik al dat ik me been erbij moet houden. Vaak lukt het me nu wel om m er dan langs te krijgen.

Succes ermee!!

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:19

Mijn paard is totáál niet onder de indruk van de zweep (huh? vliegje?) maar ik merk dat mijn combi tegenwoordig toch het beste werkt en ja, daarbij zit een tik met de zweep. Maar sommige dingen laat ik maar. En andere dingen (omdraaien dus) mag ie niet.
Ik heb ook een keer inderdaad bij terugkomst extra hard in de bak gewerkt ("verandering van motivatie" heet deze methode en in sommige situaties helpt het) maar hij legde echt de link niet tussen: buitenrijden wil ik niet = omdraaien = werken in de bak.
Hij onthield alleen: "vorige keer omdraaien werkte dus wél"
want dat gedeelte in de bak: "tja, dat moet ik vaak zat doen, dus nu ook. Heee, lekker ff m'n energie kwijt"
Verandering van motivatie werkt dus wel bij mijn paard als ie een "enge plek" in de bak ziet (ik sta op een nieuwe stal en daar staat een boom in de hoek en hij nam elke keer een spurt bij de boom, want er kwamen allerlei enge dingen uit, zoals joggers, fietsers en auto's) en op dat moment stuur ik hem wel 10x langs de boom. Eerst in galop (wat? wil je in galop? nou dan gáán we in galop! in een volte! langs de boom!) en later belonen door de teugels steeds losser te doen en op het laatst ging hij in stap met lange teugel langs de boom.
Deze "verandering van motivatie" heeft bij mij ook bijv. geholpen bij bijten. Elke keer als hij wou bijten, dan pake ik zijn lip en begon erin te knijpen, eraan te trekken, enz. Maar dan echt té lang.
Op een gegeven moment was ie het bijten zat *LOL*
Maar ik denk dat deze methode alleen op korte termijn werkt (dus meteen reageren op het foute gedrag)
Bij mijn paard in elk geval wel, anders legt ie de verkeerde link.
Maargoed dit is redelijk off-topic. Ik denk dat lopen aan de hand het beste is en hem niet belonen door bij het omdraaien terug naar stal te gaan. Wat ik ook doe, is op de terugweg de stal voorbijlopen (heheh) dan zie je 'm lekker lopen - stal -we gaan verder: huh? Hij weet dan ff niet of ie nou lekker door moet lopen (want we hadden zo'n lekker tempo) of niet? Meestal is ie wel zo gekalmeerd dat ie "vergeet" om lastig te doen....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:23

Maar dan wat doe je dan. Je bent 1, 2 misschien wel 20x met hem aan de hand gaan lopen. Dat gaat prima. Je gaat erop. En dan is het weer feest. Wat is je volgende stap na het wandelen? Hier heeft de TS niet veel aan ben ik bang.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:29

Nee, idd ik vind dat als je ergens nieuw op stal bent of zo, ja dan ga je ff wandelen, waar je straks van plan bent on buiten te rijden, maar niet elke keer als die gaat om draaien..Misschien is dat nou juist wat ie wil..Als je weet dat je paard gewoon aant ouwhoeren is, vind ik dat een (paar zo nodig) tik met een zweep op zijn plaats is.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:19

Toen wij onze tinker in het begin kregen deed hij niets anders dan steigeren en in het omhooggaan vliegensvlug omdraaien. Hij wou ook nog geen twee meter bij het erf vandaan. Maar dit lag puur aan een gebrek aan vertrouwen. Er was heel veel gebeurd met dit paard in een hele korte tijd, we hebben hem dan ook eerst een maandje op de wei gezet.

Nadat hij een beetje handelbaar was in de bak zijn we naar buiten gegaan met die van mij voorop. Gewoon er achter aan laten hobbelen, dan waren er niet zoveel problemen. Voor het geval hij wel wou omkeren hadden we een kneveltrens. Een gewoon trensbitje met aan de zijkanten twee grote stangen die voorkomen dat je het bit door de mond heen trekt.

Het buitenrijden hebben we rustig uitgebouwd: eventjes voorop, een hele weg voorop, de halve rit voorop en uiteindelijk de hele weg.

Ondertussen werd er in de bak ook hard gewerkt aan de gehoorzaamheid met het rijden, en het vertrouwen dmv NH/vrijheidsdressuur (veel belonen voor iets waarbij je korte tijd bezig bent met weinig inspannende oefeningen).

Het is nog steeds iets wat er in zit, maar nu is het vaak wel voorspelbaar. Als hij nu iets niet vertrouwd blijft hij stilstaan. Als je eist dat hij doorloopt in zo'n geval zal hij omdraaien. Als je gewoon even wacht raapt hij zijn moed bij elkaar en gaat weer vrolijk verder. Hoe meer er met hem wordt gedaan, hoe beter het gaat omdat hij dan steeds meer vertrouwen krijgt in die persoon. Je moet trouwens wel goed aan kunnen voelen wanneer het angst is en wanneer hij gewoon geen zin heeft. In het laatste geval krijgt hij gewoon een tik en loopt hij ook weer netjes verder.

Maar goed, dit was dus een geval appart. Als het pure ongehoorzaamheid is zul je in de eerste plaats moeten zorgen dat hij gehoorzamer wordt dmv dressuurwerk en consequent zijn in de omgang. Als een paard dan omdraait is het straffen van je paard de beste oplossing: hij weet wat hij verkeerd doet en hij doet het om onder de hulpen uit te komen.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:22

Klinkt mij in de oren als een verstandig programma om het probleem aan te pakken (IMO beter dan beginnen met een rotschop of de zweep).

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:17

Ik heb ook al geprobeerd dat zij ( Ollie) in het midden gaat rijden, 1 paard voor haar 1 paard achter haar, maar ze is groter dan de rest en dan wilt ze zowiezo voorop lopen, en als ik haar met de zweep ga slaan gaat ze bokken en steigeren en dat heb ik liever niet weer... en been moet ik haar gewoon zo'n harde trap geven dan pas dat ze echt luisterd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:35

Hopeloos he, echt om moedeloos van te worden. Een hengst die ik tot begin dit jaar gereden hebt deed dat ook op het laatst. In de bak poeslief, maar op een gegeven moment had hij bij een andere bijrijdster de smaak van omdraaien te pakken gekregen en ging hij het bij mij ook doen. Je kon echt op je kop gaan staan en dan deed hij het nog. Ik heb wat gevloekt op dat beest, omdraaien en dan in volle galop op een drukke weg afrennen. Boos! Ik ben er maar mee gestopt uiteindelijk, het was gewoon levensgevaarlijk.

Maar goed, het beste kun je dus zorgen dat je je paard dressuurmatig helemaal voor elkaar hebt en dat je duidelijk de baas bent, ook op de grond. Wees dus consequent.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 07:29

mijn merrie deed het ook, nu probeert ze het nog maar heel soms (en met wat sturen is dat verholpen)
in het begin was ze niet weg te krijgen bij de boerderij (terwijl ze daar alleen stond) 3 passen vooruit, steigeren omdraaien, terug sturen, en achteruit lopen maar.
dit ging de hele tijd zo door, zo heb ik eens over 500 meter 3 uur gedaan,
uiteindelijk is de boer er achter aan gaan lopen, en elke keer als ze stopte om omte draaien gaf hij een brul (en daar kon mijn geschreeuw niet tegen op Haha! dus daar was ze van onder de indruk.)
maar het enige resultaat wat ik hiermee bereikte was dat we niet meer stil gingen staan om te draaien, ze sprong als het ware om, ( steiger, en draai te gelijk ) en op zij springen (vooral in gallop) en dan snel omdraaien enz enz
ik heb haar toen met de zweep vooruit gekregen, ( en ja dat ging er soms hard aan toe) dan liep ze evengoed nog wel achter uit, en stond te bokken op de plaats, maar we gingen ook steeds een stapje naar voren, en natuurlijk dat beloont.
nu ongeveer 2 jaar later kan ik bijna helemaal gewoon rijden.
de heenweg gaat heeeel langzaam (slinger slinger ) en ben ik de hele weg aan het drijven, ik kan wel draven en galloperen, maar het schiet gewoon niet op. en als we richting huis gaan is ze in een keer super snel en moet ik haar juist weer bij me houden.
maar ja vergeleken met hoe het was en hoe het buitenrijden nu gaat. ben ik al tevreden
maar je moet gewoon doorzetten. ik heb ook vaak genoeg bijna in de sloot gelegen, maar gewoon doorzetten, je moet slimmer zijn dan je paard en je paard moet respect voor je krijgen.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:50

Soms kan een zweep wel uitkomst bieden. Ik ben een echt buitenritten fan en ik kom dus ook wel eens bij een situatie uit dat mevrouw verrekt om door te lopen. Ik ken haar nu een dikke 8 jaar dus ik voel aan haar wel wat er aan de hand is. Als het paard begint te stressen kun je beter even hard optreden en even streng zijn dan op dat punt blijven tutten. Tijd rekken eigenlijk. Zoals Okki ook al aangeeft probeer haar voor te zijn en voorwaarts blijven drijven.Succes! OK dan!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:08

WormBoy schreef:
Er moet toch een betere manier zijn om zo'n probleem op te lossen dan met de zweep te meppen? Naar mijn bescheiden mening creeer je zo drie dingen die je niet wilt: paard wordt bang voor de zweep, wordt bang voor buitenritten, en evt. bang voor jou ... Misschien draait hij zich niet meer om, maar in een kritieke situatie denkt ie misschien eerst aan zich zelf en niet aan jou ...

Als het paard bang voor buiten is: misschien je laten vergezellen dus een rustig dominant paard dat voorop loopt zodat jou paard vertrouwen krijgt in buiten rijden? Als het een dominantiekwestie is met een "ongehoorzaam paard": eerst in de bak proberen op te lossen met grondwerk bijvoorbeeld?


Dat is mischien wel een leuke tip met een dominant paard naar buiten.
Doe ik nu namelijk al 2 jaar en mijn merrie loopt nu zelfs naast dit paard (liep eerst alleen in zijn kont).
Dat grondwerk heb ik ook allemaal al gehad en daar is ze super in maar nog steeds kan ik dus niet alleen met dit paard naar buiten en dat was wel de opzet .
Zou het dus niet snel zo meer doen mijn ervaring is dat je dan telkens afhankelijk bent van een ander paard en dat is echt lastig.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 10:46

Ze draait zich niet om op bepaalde plekken, want ik ging gistren avond weer even naar buiten naar het bos en daar stond zo'n groene grote container en daar wou ze absoluut niet langs en ik had dus een zweep mee en toen sloeg ik dr een x op de hals en op dr kont en toen begon ze me toch een partij te steigeren en mijn vriendin was mee op haar pony, dus die had Ollie even een klap op haar kont gegeven en toen wou ze in een keer wel doorlopen.
en even later we reden net 400 meter lekker door komt er een auto aan die parkeert zijn auto dus en de deuren stonden open, en daar wou ze ook al niet langs dus ik been geven, nee helpt niet, de zweep?, helpt ook niet, daardoor begon ze alleen maar hoger door te steigeren, toen sloeg mijn vriendin op ollie haar kont en toen keek die man ons aan echt zo van, waar slaat dat nou op?? dat je die paard slaat, en toen wou ze er wel langs, het is gewoon elke keer als mijn vriendin die op haar pony zit Ollie dan een klap geeft dat ze dan wel wilt doorlopen :S ik vind het wel allemaal een vaag gedoe Boos!