begrenzen probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:58

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig mijn merrie het wijken fatsoenlijk te leren. Wijken voor het rechterbeen gaat met sprongen vooruit maar wijken voor het linker been is een totale ramp. In theorie weet ik precies hoe het wijken zou moeten en probeer dit natuurlijk ook in practijk uit te voeren. De buitenschouder begrenzen met buitenbeen en buitenteugel, een ienieminie beetje stelling naar binnen (echt maar heel weinig) en dan druk geven met binnenbeen.

Het probleem is echter dat mijn paard bij wijken voor het linkerbeen over de buitenschouder weg loopt. Ik weet dat ik dan de buitenkant meer moet begrenzen, dat is ook wat mijn intructrice zegt.
Dit doet mijn paard...
begrens ik buiten niet loopt ze met veel te veel stelling naar binnen over de buitenschouder weg, terwijl ik mijn binnen hand heel lichtjes en onstpannen heb en ik echt bijna geen stelling vraag. En ze loopt onder me vandaan, begrens ik de buitenkant wel, gaat ze nog meer onder me vandaan lopen, en probeert ze door mijn hand en been rechtuit naar de rechterkant te lopen. Mijn instructrice roept dan... ophouding op de buitenteugel (om het tempo terug te nemen) en dan extra begrenzen (desnoods buitenbeen spoor dr in) op het moment dat zij naar haar zin te veel begrensd word gaat ze omhoog. waarop mijn instructrice zegt naar voren schoppen.... waarna het hele spelltje op nieuw begint... en ik weet het zelfde advies van mijn instructrice krijg. en zo gaat het circeltje verder zeg maar Boos!
Dit doet ze ook als ik probeer te wijken tegen de vaste kant aan. Ik probeer zoveel mogelijk op mijn zit te rijden en niet hard te worden in de hand. Maar aangezien ze dit gedrag vertoont doe ik toch iets fout.

dus wát doe ik fout en hoe los ik het op (mss nieuwe instructrice zoeken Tong uitsteken)

ps: zijn ook al bezig paard te leren wijken voor druk aan de hand, en dat gaat al redelijk

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:06

Tegenhouden met de teugel, schoppen, sporen er in...tja, niet zo vreemd dat je paard in protest komt - waarschijnlijk snapt ie er niks meer van en wordt het erg vervelend zo.

Dat van die nieuwe instructrice dacht ik ook gelijk Rolleyes ze komt niet best uit de verf zo.

Ik denk dat je er veel aan hebt aan iemand die doordacht blijft werken met jou en je paard, die er het geduld voor heeft.
Eén kant gaat vaak moeilijker, vaak is het paard en de ruiter een beetje scheef. Je hebt dus echt iemand nodig die vanaf de kant aanwijzingen geeft en dit met jou rustig op kan lossen.

Er zijn nl. zat mogelijkheden en oefeningen te bedenken waarbij je dit kan verbeteren.
- rechte lijnen rijden, en dan te vreden zijn met 1 pas opzij, dan weer rechtstellen om de schouder te corrigeren. Echt weer recht vooruit en dan later weer 1 of 2 passen.
Of wanneer je paard over zijn schouder weg loopt helemaal de andere kant uit rijden. Je paard moet eerst leren bij wijze van zijn schouders tussen jou teugels te houden, daarna kan je een pas zijwaarts vragen. Rij ook zo weinig mogelijk op de hoefslag.
- wijken door volte openen en sluiten
- lichte contra stelling nemen, in ieder geval geen stelling.

Maar het handigste is gewoon goede hulp!

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:34

Toch is het wel gek met mijn instructrice, soms zegt ze echt dingen waar ik veel aan heb en soms heb ik helemaal niks aan dr. Ik heb zoieso best een lastig paard en zij zegt eigenlijk nooit dat ik boos moet worden en moet gaan schoppen (of straffen) alleen bij dit

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:47

Waarschijnlijk bedoeld ze het ook niet zo, maar ze wil waarschijnlijk ook dat je duidelijk rechtuit rijdt ipv nog opzij gaat. Daarbij wil ze niet dat ze dat van het omhoog gaan een gewoonte gaat maken.

Ik zou proberen om als je naar rechts wijkt (voor je linkerbeen) om een lijn naar links te rijden als ze over de schouder weg loopt.
Dus wijk je van A naar H en loopt ze weg over de schouder dan rij je naar B of M oid.

Verder moet je even goed kijken naar hoe jij zit en hoe scheef je paard van nature loopt. Rechtstellen aan de lange lijnen is soms een oplossing.

Hoezo is je paard sowieso best lastig?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:22

Ik ken het Bloos

Wij zij ook tijden bezig met wijken (en van ellende doen we het maar niet te vaak Tong uitsteken).. Ik weet hoe het moet (precies hetzelfde zoals jij zegt) en ik weet ook wel dat ik echt maar een iniminie beetje stelling moet vragen en goed moet begrenzen. Elke keer als ik na de A afwend dan geef ik volgens mij al allerlei signalen dat ik wil wijken met het gevolg dat mijn pony zelf zijn hoofd al naar binnenzwiept (zelfs als ik mijn hand zowat naar zijn mond breng om vooral er niet aan te zitten) en heerlijk over de buitenschouder wegvalt. Begrens ik? Dan is het feest en sjesen we de bak door.... echter heeft mijn pony dan geen rem meer (jaja..als we weer op de korte zijde zijn Tong uitsteken)

Frustrerend he Clown . En het ergste is dat ze mij op een paard zetten om te kijken of ik hem het principe van pootje over kan leren..het zo lukt.. grrr Koe Sigaar

Hoe wij het oplossen (althans poging doen tot Tong uitsteken):
Probeer eerst echte controle te krijgen, dus op de derde/vierde hoefslag afwenden en je paard eerst door rechts heenstellen en weer door links, weer door rechts en weer door links, zonder dat hij van de rechte lijn af mag wijken. Dus een rechte lijn en afwisselend stelling rechts en links. Let er hierbij op dat je paardje niet harder mag, maar jij er wel aan kan blijven rijden!
Als dit lukt ga je een stapje verder.
Heel rustig draven.. echt heel rustig. Ik wend af (weer derde/vierde hoefslag) Dan maak ik mijn pony recht en houd ik haar een aantal passen recht. Vervolgens wijk ik 1!! pasje en maak ik haar gelijk weer recht. Ik doe bewust maar 1 pasje, omdat ze anders gelijk onder mij vandaan gaat rennen of over de buitenschouder wegrent. Dat recht maken lukt meestal niet gelijk en daarom stel ik haar meestal gelijk door de andere kant heen (maar wel op een rechte lijn). Zo speel ik een beetje met haar en ik merk dat dit werkt.
Dus afwisselend korte pasjes wijken (valt ze heel erg over de buitenschouder weg en kan je het niet opvangen door buitenstelling te vragen dan 'wijk' je gewoon weer terug (gaat vaak niet zo mooi en niet zoals het hoort...maar ze mag niet wegvallen) en afwisselend rechte lijnen met stelling aan verschillende kanten vragen. Ik merk dat als ik mijn pony onder me kan houden en met mijn binnenbeen + buitenteugel en buitenbeen aan mijn pony kan komen ik een heel end ben..... maarja, laat dat nou het lastigst zijn Tong uitsteken

Wij zijn ook veel bezig met schoudervoor, hetgeen mijn wijken enorm verbeterd (in hoeverre je het wijken kan noemen Tong uitsteken). Ook met schoudervoor moet je goed begrenzen, en vooral niet te hard gaan. Daarbij moet je in schoudervoor ook maar lichte stelling nemen, maar toch met je binnenbeen het binnenachterbeen op de hoefslag houden...

Damn...paardrijden is zo frusti, maar tegelijkertijd zo leuk Haha!

Veel succes!

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 00:43

Lise81: Mijn instuctrice is in alles heel duidelijk met wat ze zegt ik weet zeker dat ze dan niet bedoelt rechtuitrijden, want als ik toch rechtuitrij zegt ze: doorzettten schop haar er maar doorheen.
Rechtstellen is op allebij de handen geen probleem. Ik ben zelf een beetje scheef gebouwd (ene schouder is lager dan andere) en heb daarvoor op een andere stal van eind aug tmt november zitlessen gevolgd, eerst op een braaf paard van daar en daarna onder begeleiding van hen met mijn eigen knollie. Ik ben daar "recht" weg gegaan en zat scheef naar de kant waar mijn paard niet op wil wijken. ik probeer er ook zoveel mogelijk op te letten dat mijn gewicht evenredig verdeelt is over mijn zitbeenknobbels

Mijn paard is lastig in de zin van: bij alles wat nieuw is en ik dat van haar gedaan wil krijgen gaat een lange weg vooraf. Ik krijg het niet zomaar van haar. Iemand ander er op (ook al rijd deze persoon "beter en op hoger niveau") die krijgen niks van haar gedaan, zelfs nageeflijk lopen is dan al te veel gevraagd. Het is een paard waar je het vertrouwen bij moet winnen en haar respect moet krijgen, heb je dat niet dan doet ze niks voor je. En als je iets nieuws vraag wat ze niet zo goed snapt is ze heel snel beledigt. t is dus een paardje voor fluwelen handschoentjes, als ik ongesteld ben ga ik ook nooit serieus dressuren Tong uitsteken dan ben ik zelf te opvliegend, dan rijd ik vooral bosritjes, springen (vind ze geweldig) of longeren of grondwerk

Zap: bedankt voor je tips, ik ga zeker jou manier proberen. Beter met baby stapjes vooruit dan met reuzensprongen achteruit Lachen

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:49

Ik denk dat je teveel bezig bent met het zijwaarts en niet met het voorwaarts en dat het voor je paard te voorspelbaar word wat je doet, wat ik zelf moest doen om dit zelfde probleem op te lossen was bv de ene keer afwenden rechtuit en dan vanaf de B-E lijn wijken richtingen hoefslag, een paar passen en dan wegrijden alsof je middendraf wilt doen, dan houd je het voorwaarts erin, verder alleen teugel van de hals bij het begin van het wijken en daarna weer tegen de schouder/hals om te begrenzen, de andere keer rijd je gewoon rechtdoor na het afwenden of wel meteen na de wending en het rechtzetten, het wijken inzetten en ook af en toe van de hoefslag naar de Ac lijn wijken, zo houd je de aandacht van je paard erbij en moet je bewust rechtstellen, maar vooral voorwaarts blijven denken ookal ga je opzij.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 01:33

Dan snap ik wat je met best lastig bedoeld. Het is geen paard wat je kan dwingen / druk op kan leggen om iets te doen.

Wat zap zegt over links/rechts stelling vragen vind ik meer wat voor tempo controle, over de schouder krijg je idd meer controle door bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts te doen, buitenwaarts/travers. Daarmee kan je je paard ook rechterrichten.
Ik ga ook helemaal met sjorsie mee, is ook gedeeltelijk wat ik bedoelde.

Ik denk dat het met een dosis geduld en doorzettingsvermogen best goed gaat komen Knipoog

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 01:45

Is je paard wel nagefelijk genoeg (op bit, zit en benen? Dit soort problemen komen vaak uit een slechte/ niet volledige nagefelijkheid...

Verder: probeer de oefening op te delen in kleine stukjes: wat vraag je van de achterhand? Zie dat je die afzonderlijk opzij kunt zetten. Hetzelfde voor hoofd/ hals, en schouder. Doe dit rustig, spelenderwijs, en niet te lang achter elkaar. Zet je training zo op dat je paard succesvol kan zijn, zo zal hij minder gefrustreerd raken. Zie het wijken als resultaat van een goede voorbereiding.

Succes!

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: begrenzen probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:24

Ik denk ook dat sjorsie en snuffelhues wel voor een deel gelijk hebben, te veel focusen op het willen wijken waardoor mijn paard in de gaten krijgt wat ik wil en daarom juist vervelend gaat doen.
Ik ga er op letten dat ik meer afwisseling in de oefening zelf toe pas.
Vanavond heb ik op school les (dat is 1x in de twee weken met eigenpaard) dus zal ik aan mijn instructrice daar vragen hoe zij het oplost, misschien komt daar een wat helderdere oplossing uit dan van mijn eigen instructrice

Snuffelhues: Mijn paard is verder prima voor erlkaar, het is een tijd anders geweest, (paard liep gigantisch op de voorhand) maar daar hebben we eerst aangewerkt. Ze is zeer goed aan het been, klein beetje kuitdruk en ze gaat meer voorwaarts, is op zit terug te nemen en goed nageefelijk, kan haar hoog instellen of laag wat ik wil. Loopt nu ook goed op de achterhand (kan natuurlijk altijd beter maar je moet ook naar de schaal van africhting kijken) Ik ben het verder helemaal met je eens dat dit eerst allemaal in orde moet zijn voordat je met de wat "moeilijkere" oefeningen begint. De basis blijft het belangrijkst.