Mijn paard stompt MIJ af!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:04

Pjelk schreef:
Het scheelt te weten DAT er wel Fjorden zijn die echt goed aan de hulpen zijn. Nu heb je Fjorden ook in soorten (vooral de Myrstein dieren zijn pittig) maar jullie hebben gelijk.


Ik wilde net vragen of er iemand op Pablo(v Myrstein) wilde rijden Haha! Die gaat menig groot paard voorbij Bloos

Maar het zwaar op de hand ken ik ook. Vorig jaar heb ik een tijdje op een superlicht in de hand lopend ponietje gereden en dan merk je pas het verschil. Een oplossing is lastig. Misschien op zoek naar iemand bij jou in de buurt die klassieke dressuur lesgeeft? Plaats een oproep op marktplaats of iets?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:05

Pjelk: ja, daar woon ik! Inderdaad een tof plekje. We hadden voorheen ook al jaren onze IJslanders daar staan, dus toen het te koop kwam, waren wij de eerste gegadigden Lachen

Lautjuh: een paard kan je hand ook volgen en zijn rug goed gebruiken zonder voortdurende druk op de teugels te houden!

Als je signaal-achtig rijdt in plaats van met een constante aanleuning, leer je je paard om op eigen benen te lopen en niet op het bit te gaan hangen. Je rijdt je paard daarbij voornamelijk met zit en benen.
Alleen als hij op het bit komt, vang je dat op door je handen te sluiten en evt. een kneepje te geven. Daarna laat je de teugel weer licht doorhangen. Niet zodanig dat je helemaal geen contact hebt en het paard zijn onderhals uit kan drukken of 'uitelkaar valt', maar wel zodanig dat het paard niet op je hand gaat hangen, ook niet een heel klein beetje.

Als je dit goed doet, wordt het paard lekker licht en los, gaat hij meer dragen met zijn achterhand en loopt hij met meer ruggebruik en schoudervrijheid.

Voor een aantal paarden is het zo veel gemakkelijker om nageeflijk te lopen dan wanneer ze op de standaard-dressuurmanier aan de teugel worden gereden (ik bedoel laag ingesteld - hetzij vwnw, hetzij ldr, met voortdurende aanleuning). Bijvoorbeeld voor paarden die overbouwd zijn, een traag achterbeen hebben, van nature weinig sensibel zijn, van nature niet los in het lijf zijn, maar ook voor paarden in tölt getraind worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:09

Oh haha Pjelk , ik zie nu pas (in je profiel) dat ik je wel ken van Punktur! Jij hebt daar toch een tijdje stage gelopen? Ik werkte altijd als vrijwilliger op de vrijdagen (sorry voor off topic)

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:18

Jippie schreef:
Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt.


Daar kan ik me ook wel in vinden... Ik reed lange tijd gelijktijdig een Groninger en een branderige K-welsh (als m`n zus en ik samen relaxed door het Lauwersmeergebied stapten liep de Groninger 100m achter als ik ff niet oplette). Nu was de eerste Groninger die ik reed nog steeds vrij branderig, maar Hercules niet. Toch lukt het nu steeds meer om 'niks' in m`n handen te hebben (hoezee!) maar ik heb mijn beengebruik heel erg moeten aanpassen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:28

ik snap wat je bedoelt pjelk, ik moet op mijn tinker ook keihard werken om hem lekker te laten lopen Lachen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:41

Branderig? Verward Die kende ik nog niet!
Leuk toch, al die beeldspraken met vuur, brand etc. (zie mijn onderschrift) ...

In ieder geval beter dan 'bloederig', dat vind ik toch zo'n onsmakelijk woord Haha! Wie DAT toch verzonnen heeft?!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:23

Ik vind trouwens dat veel haflingers juist wel heetbloedig zijn in hun rijden. De haflingers die ik ken kunnen wel eigenwijs en koppig zijn, maar zijn wel degelijk gevoelig, zowel in aanleuning als voor het been. en dat zijn gewoon recreatiepony's. Denk dat het meer een stukje karakter is... En dat zal bij Fjorden ook zo zijn. Mijn eigen pony is kruising New Forest met Engels Volbloed. Die is dus best flegmatiek zodra hij de stalmoed of gekkigheid eruit had. Bij hem moest ik er ook echt om denken hem niet van voor te veel druk te willen, want dan ging hij op de handrem en liep helemaal niet meer door. Die moest ik echt heel licht met de hand rijden, met hele lichte aanleuning (wel een keer vragen en loslaten als hij omhoog liep, maar dan ook echt vooral loslaten) en dan laat hij in zijn lijf genoeg los om meer door te kunnen lopen en te gaan reageren op kleinere hulpen. Hoe meer je druk hebt, hoe stijver en stugger ze zich vaak gaan maken in hun lijf, en met verkeerde spierspanning, kan hij niet meer lekker reageren. Misschien een leuk voorbeeld: Als jij weet dat iemand jou gaat kietelen, dan span je al je spieren en dan kun je er beter tegen omdat je het minder erg voelt... Hetzelfde doe je als je een stomp verwacht, dan vangen je spieren de klap op en je bereid je lichaam voor... Denk dat het met afgestompte paarden een beetje op dezelfde manier werkt. Ze wapenen zich. Het moeilijke is dat wij dat moeten zien te doorbreken en met harder schoppen of slaan lukt dat meestal niet echt...
Succes met het fijner afstemmen Pjelk, en wees blij met hele kleine stapjes en probeer van daaruit weer verder te werken. Zo probeer ik nu mijn eigen pony ook weer in conditie te brengen (spat en erg stijf en traag in draf) Ik probeer of ik die trage slome draf op lichte hulpen weer langzaam uit kan bouwen naar een actievere draf... Voelt heel frustrerend als je weet dat het geen gezicht is, maar weet dat ik op die manier wel een paard krijg dat los door zijn lijf blijft lopen en omdat ik dat heb mogen ervaren weet ik dat dat pas echt super voelt!!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 23:27

Ik kan me helemaal vinden in jouw reactie Joyce. Vooral dat van het spierspannen tegen bv kietelen of een stomp. Heel logisch eigenlijk dat een paard zich zo ook zou kunnen afschermen voor een schop of een ruk in zijn mond.
En idd, stapjes terug kunnen best goed zijn maar je moet ze wel DURVEN maken! Als ik voor mezelf rij gaat het bijvoorbeeld prima maar rij ik in de les dan heb ik toch de neiging te voldoen aan het plaatje wat de instructrice van Pjelk en mij heeft Scheve mond . Ik ga dan gauw dingen forceren dus strenger met mijn hand inwerken bv dan ik eigenlijk zou willen....