. Op vakantie heb ik goed les gehad (klassieke dressuur) en heb zo heel fijn kunnen rijden met vooral een ontspannen rug. Ik had daar aan het eind van de week genoeg aan zit hulpen om sneller te gaan, te vertragen en te sturen. Dit alles met lange beugels natuurlijk, anders is het lastig inwerken met de zit. Bovendien had ik een heel licht contact met de mond.
Bij thuiskomst ben ik natuurlijk meteen gaan proberen of ik dit met Pjelk voortzetten kon.Tijdens buitenritten ging dat nog wel maar wanneer ik hem echt aan het werk wilde hebben (in de dressuurles) kreeg ik niks voor elkaar op de mij in de vakantie geleerde rijwijze
.Pjelk (Fjord) is namelijk behoorlijk sterk en om hem netjes aan de teugel te kunnen rijden MOET ik gewoon haast wel kracht gebruiken
. Ik heb nu weer dik een week met Pjelk gereden en vind mijn handen nu alweer harder geworden. Gisteren reed ik bv even op een gevoeliger paard en het duurde wel een tijdje voor ik die lekker aan de praat had. En dat was alleen omdat hij zich verzette tegen mijn strakke hand! Als ik zijn beweging volgde was hij heel makkelijk.Met Pjelk wil ik ook met een dergelijk licht contact kunnen rijden als met dat paard. Maar ik merk dat als ik weer een tijd met Pjelk rij het op kracht rijden echt een gewoonte wordt.
Herkent iemand zich hierin en wat zou ik kunnen doen om die sleur van (in mijn ogen) foutief rijden te doorbreken? Ik had zelf al bedacht dat ik maar eens per week op een wat gevoeliger paardje klimmen moet om mezelf te corrigeren.
Hoe denken jullie hierover en wat zou ik nog meer kunnen doen?
) en mag ik heel even proeven aan het gevoel hoe dat is.

geeft ze hem been alsof ze een tientonner vooriuit moet schoppen.. Vrrrooeemmmm bok bok
zat ze bijna op z'n nek.. is niets geworden ook met haar