Ik heb al geruime tijd problemen met ontspannen tijdens het rijden. Mijn paard probeerd in draf regelmatig onder me uit te lopen als ik haar die kans geef. Als ze dit doet krijg ik altijd (onbewust) de neiging om mijn rechter- pols, arm en schouder te verkrampen. Wanneer ik dan eenmaal zo verkrampt zit krijg ik de ontspanning er dus echt bijna niet meer in en is er vrijwel niets meer met mij te beginnen. Als ik echter gewoon goed ontspannen begin en mijn paard loopt lekker rustig heb ik dit probleem niet, opzich is mijn zit dan best netjes en loopt mijn paard over het algemeen ook fijn ontspannen. (al heb ik over het algemeen altijd wel iets meer druk op rechts
)Vreemd genoeg heb ik dit probleem altijd 10x zo erg tijdens mijn lessen
Ik les 1 keer per week en de laatste 2 maanden gaat het werkelijk echt bagger slecht
De hele week rijd ik voor mezelf en heb ik vrijwel geen last van dit probleem, als ik het wel heb krijg ik de rust er opzich vrij snel weer in. Zodra ik echter ga lessen is het werkelijk van alle kanten stress. Mijn paard reageert heel sterk op mij en stress van mijn kant zorgt dus voor een paard wat niks anders doet als rennen
Soms is het zelf zo erg dat ik als een stijve hark zit en zelf naast het drafritme zit met lichtrijden
Ik begrijp er zelf eigenlijk helemaal niks van omdat we het samen wel degelijk kunnen, toch is het nu al 2 maanden lang iedere week opnieuw raak tijdens het lessen
Van lessen zou je uiteraard moeten verbeteren maar aangezien het de laatste tijd zo slecht gaat wordt het dus alles behalve beter op. Mijn instructrice geeft overigens wel goed les en legt dingen wel duidelijk uit maar toch lijkt het niet te lukken
Behoorlijk frustrerend dus... Heeft iemand weleens hetzelfde gehad en hoe zijn jullie hier over heen gekomen? 

en dat ik het goed begrepen heb!