Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjuimpje schreef:Ik zie het nut er niet zo van in,
ik gebruik mijn zit wel om ze op te vangen of echt te verruimen.
Het met je zit drijven is volgens mij vrijwel altijd een ondersteunende hulp en zo wil ik niet rijde, volgens mij komt het een onafhankelijke zit ook niet ten goede wat het wegdrukken van de rug wel zou kunnen verklaren.
Ik probeer sowieso niet tot nauwelijks te drijven, als ze niet in het tempo blijven waarin ik ze gezet heb geef ik 1 lichte beenhulp en als de gewenste reactie uitblijft een flinke schop. Ik zou niet weten hoe je het laatste met je zit moet doen, omstanders zouden er maar rare ideeën aan over kunnen houden
Sjuimpje schreef:Het met je zit drijven is volgens mij vrijwel altijd een ondersteunende hulp en zo wil ik niet rijde, volgens mij komt het een onafhankelijke zit ook niet ten goede wat het wegdrukken van de rug wel zou kunnen verklaren.
Je drijft met je zit niet door te duwen, ook niet een heel klein beetje, maar door subtiel te varieren met de kanteling van je bekken, en daarvoor hoef je als het goed is alleen je buikspieren licht aan te spannen, verder blijf je stil en ontspannen meezitten in de beweging. Dat vind ik persoonlijk een fijnere manier van rijden dan alleen met been en hand rijden, tenminste bij mijn paarden (geen KWPN'ers maar IJslanders, misschien ligt het daaraan). Tessebes schreef:Dat lijkt mij ook ja.Een onafhankelijke zit is totaal wat anders dan een inactieve ongevoelige zit.
Citaat:Bij een drijvende zit ga je eigenlijk overdreven mee in de beweging wat niet echt fijn is voor het paard, omdat het eigenlijk stoort in de beweging.
,ik zat te stil.
Dan voel je hoe die zitbeenknobbels weggetrokken worden als je je billen aanspant. Dit is iets wat ik bij mijn huidige instructrice geleerd heb en ik vond het verschil bij mijn paard zo groot. 'Ineens' kreeg ik hem heel makkelijk een versnelling lager op deze manier, en dan vooral ook op de juiste manier. Maar in de rest van mijn lijf maak ik mij dan wel weer lang en 'dwingend' dus in die zin is het wel een verzwaring. Maar dan terwijl je zit op zich weer lichter wordt.
Wel merk ik nog steeds: knijpen = remmen, ontspannen/loslaten = van de rem af... Hoe fel het paard daarop reageert hangt af van hoe graag het loopt (verschilt bij die van mij van dag tot dag) en hoe goed het aan de hulpen staat...