Roskur schreef:Ik denk niet dat ik zelf kan inschatten wanneer precies het paard moet springen. Hoe zou ik dit aan moeten geven, met benen, een zacht duwje op de schouder met zweep? Ik denk zelf dat als hij verkeerd uitkomt, het toch niet uit maakt of ik hem aangeef wanneer hij moet afzetten, hij zal dan alsnog te ver of kort van te voren moeten springen als ik verkeerd aangeef.
Je kan niet tegen je paard zeggen wanneer hij moet afzetten.
Wat je kan doen is zelf op voorhand zijn passen wat verruimen of verkorten om het zo te laten uitkomen, maar dat is echt heel moeilijk en dat leer je met veel springen.
Ik vind het in het begin echt gewoon belangrijk om een vlot basistempo te hebben, en door veel combinaties leren zowel jij als je paard je afstanden inschatten.
Citaat:
Ik zou alleen niet weten hoe ik moet inschatten wanneer ik zoveel en zoveel galopsprongen voor een hindernis zit en dus moet aangalopperen...

Ik kan dat simpelweg niet inschatten.

Oefening baart kunst 
Niemand kan dat van in het begin, en ik zou dat eerlijk gezegd ook niet gaan proberen op je eentje.
Als je les hebt kan je gaan spelen (bv eenzelfde combinatie de ene keer op drie galopsprongen rijden en de andere keer op 4, zulke dingen) maar als je dat op je eentje moet gaan doen doe je vaak meer fout dan goed!!
Citaat:
En ik kan me inderdaad ook voorstellen dat paarden bang worden als je ze teveel inhoudt voor sprongen. Ik ben eigenlijk juist wel blij dat Roskur nu uit zichzelf sneller gaat voor sprongen, er zijn tijden geweest dat hij in zijn superslome zweefgalopje eropaf 'stormde' en ik hem elke keer moest aansporen voor en na de hindernis omdat ie anders in draf viel. Hij is verder niet bang aangelegd, en zal dus niet gaan staken of bang worden als ik hem terugneem, zo is hij niet...
Ik zou hem ook niet toestaan om sneller te gaan.
Dan worden ze vaak lang, en gaan ze zowiezo moeilijker springen (ook al omdat ze dan vaak helemaal op hun voorhand gaan lopen)
Zorg voor ene goed basistempo (ik val in herhaling
) eerder te snel dan te traag, en laat hem dan niet meer versnellen, maar hou hem gewoon onder druk (vergeet daarbij je benen niet, anders zal hij idd misschien in draf vallen)
Citaat:
Ik zal wat tips gaan gebruiken... Ik vind het op zich ook wel apart dat hij zelf niet zijn tempo aanpast aan hoe ver de hindernis is, als je er over nadenkt zou je denken dat paarden zelf ook wel wat proberen in te schatten... (of heb ik dat nou helemaal fout?) Misschien ben ik niet de enige die niet zo goed kan inschatten.

Dat is wat paarden zouden moeten leren, maar als de ruiter er van in het begin zelf teveel mee bezig is gaat het paard dat niet meer doen.
Een paard past trouwens niet zijn hele tempo aan aan de afstand, maar enkel de laatste 2 à 3 galopsprongen. (tenzij je misschien een hele slimme hebt, maar ik heb het iig nog nooit gezien
)