sterk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:24

fleem schreef:
muiszje:
denk je nou echt dat ze bitten verkopen die bijwijze van spreke een paard mishandelt...



er worden zoveel paardonvriendelijke dingen verkocht,, wat dacht je van een stootteugel? een slof? deze zijn naar mijn mening, zelfs met een goede manier van gebruiken niet echt paardvriendelijk.
dus ik denk dat er best een paar bitten tussen zitten die bij voorbaat al niet paardvriendelijk zijn, zoals pevoco zegt: bijv een stang met een gedraaid middenstuk of wat dan ook. paardvriendelijk? lijkt me niet.

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:27

muiszje schreef:
er worden zoveel paardonvriendelijke dingen verkocht,, wat dacht je van een stootteugel? een slof? deze zijn naar mijn mening, zelfs met een goede manier van gebruiken niet echt paardvriendelijk.
dus ik denk dat er best een paar bitten tussen zitten die bij voorbaat al niet paardvriendelijk zijn, zoals pevoco zegt: bijv een stang met een gedraaid middenstuk of wat dan ook. paardvriendelijk? lijkt me niet.

dat is jou mening...
helaas blijf ik hier bij mijn standpunt
en zeg ik het nogmaals...
met goede instructie kom je met gulpmiddellen wel ver...

wat betreft de slof...
als die op een goede manier gebruikt word kan het zommige paarden wel helpen...
vind het maar raar dat je het als 'moordwerktuigen' ziet

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:29

hmm met instuctie word er iniedergeval wel op de fouten gelet van de ruiter, fleem daar heb je een pluspunt, maar als tijdelijke oplossing? zou dat helpen? is dit meisje in staat het erdoorheen te rijden? en wat is de oorzaak dat hij zo door de teugel heen denderd? oorzaak oorzaak?oplossing oplossing?
of word het hier: pas oplossen als het probleem zich voordoet,
of blijven we bij de juiste manier: het voorkomen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:32

daarmee ben ik het eens. voorkomen is hier al te laat.
maar hier word een oplossing gezocht, zonder te weten wat de oorzaak is, dat is niet te doen.
stootteugel is een poedersuiker die ze zo uit de handel mogen halen van me!
en als haar instructrice op haar fouten let zou die (als het een goede is) ook een oplossing moerten vinden. tenminste zo denk ik er over

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:33

muiszje schreef:
hmm met instuctie word er iniedergeval wel op de fouten gelet van de ruiter, fleem daar heb je een pluspunt, maar als tijdelijke oplossing? zou dat helpen? is dit meisje in staat het erdoorheen te rijden? en wat is de oorzaak dat hij zo door de teugel heen denderd? oorzaak oorzaak?oplossing oplossing?
of word het hier: pas oplossen als het probleem zich voordoet,
of blijven we bij de juiste manier: het voorkomen?

of ze daar tot instaat is weet ik niet
dat zou ze moeten proberen...

als ze hem der uit kan rijden heb je de oplossing kan ze niet
moet ze het echt doen op jou manier... maar pevico laat hier zien
dat het op een andere manier kan
die jij de grond instampt...
ik weet helemaal niet wat de ts gaat doen

misschien volgt ze ook wel jou advies op...
dat zul je aan haar moeten vragen

pevico legt alleen haar ervaring uit
en hoe ze het bit moet gebruiken
dat jij dat hier liever niet had zien staan blijkt wel...

maar ZIJ vroeg erom dus vind ik dat ze best antwoord kan krijgen

ookal ben jij het daar niet mee eens...

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:36

ik zie het niet als moordwerktuigen of als mishandeling, maar als iets wat mensen gebruiken als ze er zelf niet meer uitkomen, of beter gezegd de moeite er niet voor willen nemen..
en waarom , fleem, zou een slof willen helpen bij sommige paarden? precies! omdat de ruiter er een fout in heeft gereden.. en het probeerd op te lossen om het paard naar beneden te dwingen,. want ja, de slofteugel is een dwangteugel.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:38

pevoco laat duidelijk merken (in het begin) dat ze het eens is met de keuze van een ander bit. is dat de oplossing?
Laatst bijgewerkt door muiszje op 23-08-04 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:39

jij gaat er gelijk vanuit dat een slof strak aan word gezet Rolleyes
ik gebruik zelf nooit een slof maar ben er niet tegen...
als je een pony koopt waar een fout inzit...
dan heb je die slof als hulpmiddel...

maar misschien moet jij eens naar dat meiske toe gaan jij kan het allemaal mooi vertellen...
maar als je het allemaal zo goed weet help haar er dan eens mee... Rolleyes

ik ga mijn bed opzoeken dus reageer hier vandaag nietmeer Rolleyes

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:39

muiszje schreef:
hmm met instuctie word er iniedergeval wel op de fouten gelet van de ruiter, fleem daar heb je een pluspunt, maar als tijdelijke oplossing? zou dat helpen? is dit meisje in staat het erdoorheen te rijden? en wat is de oorzaak dat hij zo door de teugel heen denderd? oorzaak oorzaak?oplossing oplossing?
of word het hier: pas oplossen als het probleem zich voordoet,
of blijven we bij de juiste manier: het voorkomen?


niet aanvallen bedoeld hoor Lachen

maar voorkomen lukt denk ik ook niet altijd.. je hebt soms van die ingevingen van paarden, die dat misschien wel maanden blijven doen.
sommige dingen kun je gewoon niet voorkomen.
wat betreft de oplossing, ik heb ook wat problemen met mijn pony en ik zoek naar oplossingen samen met mijn instructrice. we gaan zeg maar niet zitten denken van hey zou dat helpen of dit enz. enz. als mijn instructrice kijkt hoe mijn pony loopt proberen we gewoon, lukt het dan houden we het aan tot we iets anders hebben gevonden, lukt het niet.. gaan we net zo lang door tot we het wel vinden.
nu is mijn pony niet een van de makkelijkste en rijd ik af en toe ook met stang.
vandaag heb ik voor het eerst met slof gereden en dat ging werkelijk goed.

en als ik er alleen voor stond had ik dit allemaal nooit geprobeerd. Lachen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:43

ik zeg ook, Mits op de juiste manier gebruikt kunnen hulpteugels (En dus niet dwangteugels) best een uitkomst bieden..
en NEE fleem, ik denk niet meteen dat de slof op het strakst word vastgezet, gewoon een slof alleen al, vind jij dat paardvriendelijk?

en ik wil niet bet-weterig doen, dat jij dat nu denkt dat ik alles beter weet, prima jouw probleem.
ik probeer hier alleen maar mijn statement te verdedigen: rijden op zit en beenhulpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 01:12

zoek een andere lesgever Rolleyes
eentje die je leert werken op je paard Rolleyes
sorry dattik het zo grof zeg

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:16

[quote="muiszje"]hefboom werking: dit betekend dus dat de stang tegen de kinketting word aangedrukt: de tong word platgedrukt, de lagen krijgen druk.. ja, paardvriendelijk. (oftewel:kinketting wordt tegen de kingroeve aangedrukt: mondstuk(en dus eigenlijke stang) word tegen de tong en de lagen geperst)
quote]

Wat zijn al de grand prix ruiters toch onvreindelijk Boos! Die stang gebruiken en al. Nee ik weet wat je bedoeld, maar zeg dat ff bij, MITS VERKEERD GEBRUKT en niet dat ze in het algemeen ' paardenonvriendelijk zijn'. Dat is niet zo. Er zijn eigenlijk weinig dingen die gemaakt voor paarden zijn, die ook nog eens paarden onvriendelijk zijn. Veel zijn voor paarden van hogere niveau, verschillende rassen, noem maar op, niet alles is bij elk paard te gebruiken, maar het is niet ' onvriendelijk'. MENSEN kunnen paarden onvriendlijk zijn, en maken dingen wat niet voor hun paard bedoeld zijn, paarden onvriendelijk. Scheve mond

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:58

muiszje schreef:
ik zeg ook, Mits op de juiste manier gebruikt kunnen hulpteugels (En dus niet dwangteugels) best een uitkomst bieden..
en NEE fleem, ik denk niet meteen dat de slof op het strakst word vastgezet, gewoon een slof alleen al, vind jij dat paardvriendelijk?

en ik wil niet bet-weterig doen, dat jij dat nu denkt dat ik alles beter weet, prima jouw probleem.
ik probeer hier alleen maar mijn statement te verdedigen: rijden op zit en beenhulpen.

ik heb op dit moment over de slof dat dat nergens op slaat want dat vind jij een dwangteugel Rolleyes
als het op de juiste manier gebruikt word vind ik het paardvriendelijk ja
maar aan jou mening is dat niet te veranderen
voor je hier helemaal op door gaat:
de mijne ook niet Rolleyes
en een probleem is het voor mij al helemaal niet
ik kan daar namenlijk niet mee zitten >;)
ik snap dat je je srarement wil verdedigen...
en dat doe ik ook Cool

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:09

Ik ben met fleem mee eens: Een slof hoeft niet paarden onvriendelijk te zijn. Het stelt je paard op een bepaalde manier grenzen, dat hij zover met zijn hoofd omhoog kan. Het hoeft niet strak, maar het kan wel strakker als je paard daarvan gebruik neemt. Veel mensen zijn zo bang om iets ' gemeens' te doen bioj hun paard, terwijl als jij het niet doet (en het nodig is) doet je paard het wel Knipoog. Nou ben ik absoluut niet voor paardenmishandeling (zoals de meesten) maar ik ben niet bang om respect te eisen. Als een paard niet naar de been-/zit-/teugel hulpen luistern, wat dan? Gewoon door gaan? Dan wordt ie helemaal doof ervoor. Je kan beter een keer een slof gebruiken, of een keer een spoortje of scherper bit gebruiken, dan zo hard mogelijk schoppen zonder sporen, of zo hard mogelijk aan je 'zachte' trens trekken.

Maar alweer..iemands mening.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:36

Dat gedraaide mondstuk bit, daar had ik het over. Die werd namelijk bij ons gebruikt bij een Z2 dressuur paard, die ontzettend doof voor been en teugel is. Dat wil zeggen, op een gewone trens, kun je met hem (stelling, zijgangen, verzamelen) weinig. Vandaar die bit. Ik rij hem nu ook met een pessoa en kinketting, en Ja, met een 'scherpere' bit, heb ik een super lichte hand Bij mij pony was het hetzelfde, ik kon haar met de lichtste druk op de teugel prima rijden, dus niet iedereen gaat scherper op met een scherper bit Boos! .
En alsof je een keer een correctie bit gebruikt, dat het paard meteen daar aan went...nou..nee
En waarom is een slof onvriendelijk precies? Warom gebruik je het? Nou ik gebruik het omdat ik dat liever doe dat overdreven veel met de teugels spelen. Bvb om het paard weer laag te krijgen of daar te houden, en een keertje gebruiken is ook wel goed genoeg om het paard weer te vertellen, nou daar moet je hoofd. En als je paard niet naar beneden WIL dan moet je idd geen slof gebruiken, en eerst kijken of het geen medische probleem is.
Als je je paard goed kent en hij doet misschien een keer eigenwijs of heeft 'geen zin' zou ik je aanraden om een slof te gebruiken. Dat vind ik dan wel weer vriendlijker dan met je paard vechten dat jij de baas bent. Zo geef je hem geen eens de kans hemzelf dat af te vragen.

Zo. Haha!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:52

goed, laatmaar., gebruik vooral de slof en raad een kind van 11 aan een ander bit te gebruiken, ik zeg niet dat kinderen van 11 niet kunnen rijden, er zitten zeker hele goede ruitertjes bij,
deze discussie gaat eigenlijk nu meer over paardvriendelijk of niet. slof is paardvriendelijk,.. sure. stang is paardvriendelijk (ja, het kan, MET stille hand, zoals ik al eerder had gezegd) maar een stang in hangen om lekker te gaan trekken zodat daanboy haar pony kan houden? prima, mij best, ze doet maar.

wat voor instructeur heeft zij? tuurlijk kan een ander bit een tijdelijke oplossing zijn, maar ben toch erg van het feit dat het toch echt op te lossen moet zijn met zit en beenhulpen. deze pony is waarschijnlijk correct gereden, anders liep hij nu niet M1. en ik neem aan dat Daanboy pas kort dit probleem heeft, anders had ze hem niet naar de M1 kunnen rijden (of heeft ze een hele goede pony gekregen?!)
dus ik neem aan dat ZIJ iets moet corrigeren (als er iets mis was met die pony zou die dat al van het begin af aan doen,) de oorzaak zoeken, en daarma het probleem verhelpen.
misschien doet ze rijtechnisch iets fout?
als die pony sowieso van af het begin af aan al zo deed had ik ook gezegd: hulpteugels of ander bit.
maar als dit probleem nog vers is doet zij waarschijnlijk iets rijtechnisch iets niet goed, daar ben ik van overtuigd.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:58

muiszje schreef:
goed, laatmaar., gebruik vooral de slof en raad een kind van 11 aan een ander bit te gebruiken, ik zeg niet dat kinderen van 11 niet kunnen rijden, er zitten zeker hele goede ruitertjes bij,
deze discussie gaat eigenlijk nu meer over paardvriendelijk of niet. slof is paardvriendelijk,.. sure. stang is paardvriendelijk (ja, het kan, MET stille hand, zoals ik al eerder had gezegd) maar een stang in hangen om lekker te gaan trekken zodat daanboy haar pony kan houden? prima, mij best, ze doet maar.


Wij zeggen niet dat Daanboy al deze dingen moeten gaan gebruiken, voor hetzelfde reden wat jij aangeeft, maar je hoeft al die dingen niet zwart te maken? Een slof is niet onvriendlijk voor paarden, alleen als die verkeerd gebruikt wordt, en precies hetzelfde met een stang. Dat bedoel ik, tenminste. Dat het misschien niet de oplossing voor deze pony is, nee, maar ze zijn zeker niet on paardenvriendelijk..

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:02

goed, vind een slof toch paard onvriendelijk, ookal als correctie gebruikt, maargoed, misschien ga ik dat later als ik een paard heb ook gebruiken, wie weet.
aan deze discussie komt geen eind, slof enz paardonvriendelijk/paardvriendelijk,, zal wel.

maar wat adviseren wij daanboy nou? wat moet ze doen? (dus ff weer on-topic)

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:08

Tja..mijn pony wat sterk was (en deze verhaal is al verteld) heb ik een andere bit gebruikt. Een pessoa met kinketting. Ik werd dit geadviseerd door een (niet de mijne) instructriese, omdat volgens haar veel haflingers met kinketting werd gereden. Toen ik dit ging proberen, was het echt een wonder, ik kon alles met mijn pony, tot wel een fatsoenlijk M proef neerleggen met enkele Z oefeningen. (Met een lichte hand he, maak maar geen zorgen Knipoog )
Het paard wat ik nu rij was vooral erg zwaar met een enkel gebroken trens, nu rij ik hem met een dubbel gebroken, met goed resultaat. Krijg nu ook bijna elke dag les, en als die zwaar wordt, gaat hangen, sterk wordt etc, moet ik volte rijden, steeds groot en klein maken, en veel spelen met de teugels. Het helpt, maar hij blijft topch wel iets vasthouden en hangen, en ja, ik doe wat ik (op dit moment) rij technisch kan, en het gaat steeds beter. Maar meer ervaring daarmee heb ik niet.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:20

ik ben absoluut niet tegen gewone trensen, dubbelgebroken is naar mijn mening zelfs zachter dan enkel.
wat jij nu omschrijft: die volte rijden en veel spelen met je hand,, dat is rijtechnisch oplossen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:27

Ja, en ik heb gelukkig een zeer goede instructuur die mij bijna elke dag wil helpen Haha!
Met mijn pony had ik die luxe niet, dus ging ik raar plegen bij de instructriese van mn stiefzusje en kreeg dat als antwoord. Het had ook erg slecht kunnen aflopen met mij en mn pony maar gelukkig is dat niet zo.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:05

Ik vind het vervelend voor daanboy dat dit topic een beetje uit de hand gelopen is. Als ik daar mede schuld aan heb dan hierbij mijn excuses. Ik heb alles nog eens nagelezen. Is het niet zo dat we allemaal vinden dat we niet te snel naar hulpteugels en speciale bitten moeten grijpen om een probleem dat redelijkerwijs door ruiter en instructeur op een rijtechnische manier verholpen kan worden op te lossen?

Daarentegen, Het mag van mij best moeilijk zijn maar het moet ook haalbaar zijn. Ik ken een pony die na twee rondjes door mij met een slof te zijn gereden precies snapte waar ik heen wilde. Niet dat zijn berijder daarna moeiteloos met hem door de dressuurring ging maar nu de bedoeling duidelijk was konden paard en ruiter samen aan de slag. (zonder slof, want de ruiter in kwestie had genoeg aan een paar teugels in haar handen).

Ik heb ook wel eens een pony gehad die van een martingaal helemaal in paniek raakte.

We houden als het goed is allemaal van ons paard en willen het beste voor hem of haar. Ik persoonlijk kijk vooral naar de veiligheid van ruiter en paard. Als je weet dat een manegepony zijn bit vastpakt in het bos dan is het niet verantwoord om daar niets aan te doen.
Dat paard is gewoon slim. Daar straf ik hem niet voor maar ik moet dan wel net iets slimmer zijn (lees tonglepeltje) anders gebeuren er ongelukken.

Misschien schrijf ik hier nog wel eens een boek over Knipoog

Daanboy, houd me op de hoogte, komt vast goed!

fleem
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:41

hmm soms ben ik misschien wat ffel geweest
maar mijn advies voor DB:
een hulpmiddel kan je gebruiken als je zeker weet dat je het met het voltes rijden en het beter aan het been krijgen en op zit niet lukt...

ik zal met je instructie hier eens over leggen zodat ze je ermee kan helpen...
als het nou echt niet wil lukken en je bent al heel lang aan het proberen...
dan kun je eens aan een hulpmiddel denken
maar omdat je zelf niet weet hoe ze werken en wat de inwerking kan zijn
moet je ook hierbij met je instructie over leggen zij kan je hier denk ik het meest mee helpen
omdat ze weet hoe jij rijd en hoe jou pony is

ik wens je veel succes

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:11

hey, die van mij (welsh cob 6jr, een jaar onder het zadel) heeft mij er 2 keer afgegooid door te gaan rennen+bokkesprongen dit was met een enkel gebroken bitje...
toen overgegaan op een stang met ketting, want voor de wagen deed ie het perfect... later deze met een zeem eromheen.. dus al minder scherp... en hij liep nageeflijk rustig etc...
nu weer overgegaan op een enkelgebroken, wel wat gerend maar ben nu een paar weken verder en langzamerhand gaat het beter... jah we gaan wel es links als ik rechts wil maar alleen volhouden helpt daarbij want dat gaat nu ook (bijna) goed, hij liep niet meer aan de teugel, maar nu hij steeds wat `beter` gaat lopen (en ik natuurlijk ook meer leer) gaat hij ook weer wat meer naar beneden met zn koppie.

wat ik hiermee wil zeggen is... het lukt niet in 1 dag, maar heeft veel tijd nodig... ik rijd 3a 4 keer per week liefst meer als ik tijd heb en we doen dan allerlei oefeningen die kunnen helpen om hem weer mooi en ontspannen te laten lopen zodat ik hem weer meer kan leren... en langzaam gaat dat vooruit, en soms gaat het weer minder.

succes

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:11

wens daanboy ook succes, en fleem en pevoco en skitter, sorry voor mijn felle wering.

wat ik mij nogsteeds alleen afvraag (en niet negatief bedoeld) is: waarom doet de instructie niets? waarom geeft deze geen raad om de pony beter te houden? (of heeft ze dat wel gedaan en heeft daanboy dat perongeluk vergeten te melden?!)

veel succes