hackmore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 10:33

Hackmore wordt gebruikt voor paarden die iets harder zijn in de mond. Voor welke reden nog?
Kan je met een hackmore op wandeling gaan? Is het aangeraden voor paarden die op wandeling sterk vooruit zijn? Hoe is de werking op de paardenneus? Hackmore voor ingespannen paarden? Ik heb me laten vertellen dat je een paard zijn neus er kan mee breken?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:01

elsie1 schreef:
Hackmore wordt gebruikt voor paarden die iets harder zijn in de mond. Voor welke reden nog?
Als je bitloos wil rijden of als je paard een zere mond heeft

Kan je met een hackmore op wandeling gaan?
Jup gaat prima (mits je paard er ook goed op reageerd

Is het aangeraden voor paarden die op wandeling sterk vooruit zijn?
Elk paard is anders, dat is iets wat je moet proberen

Hoe is de werking op de paardenneus?
vrij scherp afhankelijk van de ruiterhand natuurlijk, 1 met lange scharen heft een scherpere inwerking dan 1 met kort scharen

Hackmore voor ingespannen paarden?
Is geloof ik niet zo'n heel goed idee aangezien je bij een ingespannen paard de zit en been hulpen mist die ook erg belangrijk zijn

Ik heb me laten vertellen dat je een paard zijn neus er kan mee breken?
Dan moet je heel erg je best doen, of de hack verkeerd (te laag dus) vastmaken.

Anoniem

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:07

RT-P --> HAR

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:43

Er zijn verschillende Hackamores, en ze zijn niet per definitie vriendelijker omdat je paard niets in zijn mond heeft. Verkeerd gebruik van de Hackamore kan er idd toe leiden dat het paard zijn neusbeen breekt. Mits het paard eraan gewend is en verder goed onder appel staat (maar dat geldt ook voor het rijden met bit) kun je er gewoon buitenritten mee maken (ik ga er van uit dat je dat met "op wandeling gaan" bedoelt?

Omdat een paard wat harder in de mond is, is dat nog geen reden om over te stappen op bitloos. Sommige paarden vind een bit in de mond niet fijn, of hebben problemen met de mond zodat het bit pijn doet. Bitloos kan ook een tijdelijke oplossing zijn in het geval van paarden die aan het wisselen zijn. En sommige ruiters vinden het onnodig om met bit te rijden, en zijn van mening dat bitloos per definitie zachter is voor het paard (en dat is dus niet zo).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-07-06 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:51

Er zijn verschillende Hackamores.

Mechanische Hackamore:

Afbeelding

Afbeelding

Bosal:

Afbeelding

Soft Hackamore:

Afbeelding


Zoals je ziet, keuze genoeg. Alle Hackamores hebben een andere werking. Welke bedoel je nu?

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:54

wel eentje voor op wandeling te gaan voor een paard die sterk vooruit is, welke is dan de geschikte?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:04

Geen enkele. Een hackamore gebruiken om je paard onder controle te houden is de oplossing niet. Welke gewone bitten heb je zoal geprobeerd?

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 12:09

ik ben goed geholpen met het huidig bit en wil eingelijk niet veranderen voor mijn paard. Ik gebruik pessoa op wandeling, dubbelgebroken bit voor dressuur en myler bit voor aangespannen.

Maar ik was gewoon even nieuwschierig naar uitleg over die hackemore. Ik kende het niet.

Zou het goed zijn voor jonge paarden die op wandeling gaan? Kan je met die hackemore ook werken aan het rechtrichten van je paard? Of moet je eerst je paarden als rechtgereden hebben met een gewoon bit?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hackmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:16

Rijden met Hackamore is een verhaal apart en moet geleerd worden. Reacties van het paard zijn minder direct. Hackamore werkt in op neusrug, onderkaak en achter de oren, in het geval van de Bosal ook op zijkant van de kaak. Rechtrichten met Bosal is zeer zeker mogelijk, rijden met constante aanleuning echter niet.

In de Californische ruiterij begint men met Bosal en stapt later over op bit. In de overgangsfase worden beide optomingen tegelijkertijd gebruikt (dus bosal over het hoofdstel met bit heen), om het paard de overgang duidelijk te maken en in te kunnen grijpen als er een miscommunicatie ontstaat. De ruiter heeft in dat geval beide optomingen tegelijkertijd vast.