Flexen? Zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:33

DePennyBitch schreef:
Eerst zeg je "omdat het gewoonweg niet gaat" en daarna zeg je "hij kon het makkelijk". Dat zijn toch twee heel verschillende dingen hoor Knipoog


Dat zei jij

Ik zei dat hij daar in verhouding met mijn huidige paard daar meer moeite mee had, niet dat hij het niet kon.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 13:36

essie79 schreef:
Dat zei jij

Ik zei dat hij daar in verhouding met mijn huidige paard daar meer moeite mee had, niet dat hij het niet kon.


Oh ja, ik zie het, verkeerde quote gelezen... ik snapte het zelf al ff niet Bloos

Je hebt helemaal gelijk Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:41

Pipo schreef
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat ik daar niet genoeg gevoel voor heb en dus doe ik dat gewoon niet. Want inbuigen en voelen dat het achterbeen onder het lijf blijft treden en voelen dat hij niet over de schouder gaat en voelen dat hij niet op de kop gaat en voelen dat hij naar de hand gaat...........

Doe het eens als je ernaast staat.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:03

Ik heb een flink aantal reacties verwijderd.
Graag zou ik willen dat jullie niet zo op elkaar in zouden hakken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:06

abby schreef:
Pipo schreef
Doe het eens als je ernaast staat.


Waarom?

Tijdens het rijden voel je volgens mij op een normale manier ( door rechtuit te rijden al) of een paard scheef is of een blokkade heeft.

Dat lijkt me dat je dat voelt aan je been/hand/zit. Daarvoor hoef je een paard niet naar een bepaalde kant te laten kijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 17:03

Pipo schreef:
Waarom?

Tijdens het rijden voel je volgens mij op een normale manier ( door rechtuit te rijden al) of een paard scheef is of een blokkade heeft.

Dat lijkt me dat je dat voelt aan je been/hand/zit. Daarvoor hoef je een paard niet naar een bepaalde kant te laten kijken.



Dan blijf ik het maar WEER herhalen:

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dus meerder manieren om dingen uit te proberen.

Niet jouw mening, dat is prima.
Maar om alles maar gelijk te gaan weerleggen en alles per definitie van de hand te wijzen.... daar word ik nu wel een beetje moe van hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:11

Maar goed, je voelt onder het rijden dat hij niet los is.
ga je dan flexen? word hij daarvan dan los?
of hoe moet ik dat zien.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 17:28

runningkawa schreef:
Maar goed, je voelt onder het rijden dat hij niet los is.
ga je dan flexen? word hij daarvan dan los?
of hoe moet ik dat zien.


Het flexen op zich is geen doel, dat heb ik ook al meerdere keren gezegd. Overigens heb ik ook al meerdere keren gezegd dat het woord flexen misschien niet goed gekozen is door mij (want ik sleur geen kop van links naar rechts).

Maar aangezien er door de mod een aantal reacties is verwijderd kan het zijn dat belangrijke zaken weg zijn gehaald dus ik tik het gewoon maar weer opnieuw Lachen

Als ik tijdens het rijden merk dat Matador niet los is, doe ik diverse dingen: overgangen rijden, wachtoefeningen, voltes, slangenvoltes etc etc. En dus ook net ff dat beetje stelling méér mee pakken bijvoorbeeld, echter zonder daarbij te gaan rukken en plukken.
Dat, plus al die dingen die ik hierboven noem, werken mee om een losser paard te krijgen ja.... voor mij dan. Lachen

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:29

Voor mij ook Knipoog Ik vind het een fijne manier om mijn paard om mijn been te laten buigen.. En ik merk dan gelijk of hij wel of niet aan mijn binnenbeen is. Te samen met veel buigingsoefeningen(voltes) en overgangen, vind ik het een ideale manier om mijn paard los te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:02

Dan denk ik idd dat flexen niet het juiste woord is.
Net wat meer stelling en buiging vragen valt daar idd niet onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:09

Tulandro schreef:
Voor mij ook Knipoog Ik vind het een fijne manier om mijn paard om mijn been te laten buigen.. En ik merk dan gelijk of hij wel of niet aan mijn binnenbeen is. Te samen met veel buigingsoefeningen(voltes) en overgangen, vind ik het een ideale manier om mijn paard los te werken!


Maar buigt hij dan werkelijk om je been? Want om het been laten buigen hoef je niet perse wat meer stelling voor te hebben. Dat kan ook prima zonder.
Want met meer stelling loopt het paard automatisch naar buiten, daardoor kan het ook prima lijken alsof hij buigt om het binnenbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:20

Daar zit het hem nou net in Pipo...

Je moet kunnen buigen terwijl hij recht op zijn benen vooruit blijft gaan, zonder naar de ene of de andere kant over te hellen, te plakken of uit te wijken. Voor de mindere goden onder ons vereist dat een oog op de grond dat jou heel precies kan vertellen wat er gebeurt. Dan leer je het op den duur wel aanvoelen hoor, zo moeilijk is het nou ook weer niet. (ik ben hier ervaringsdeskundige Haha! heb er niet voor niets elke dag iemand bij staan Haha!)

Het gros van de mensen (ga maar eens staan kijken op een landelijk concours) trekt echter alleen maar hun paard heen en weer. Daar word ie niet losser van hoor!

Ik doe in de training heel veel oefeningen om heel veel controle over de plaatsing van voor en achterhand te verkrijgen. Op die manier kan wat hier als "flexen" wordt omschreven voor mij een controlemiddel zijn om te kijken of hij niet uit wil gaan zwaaien. Ik doe het zowel vanuit een schoudervoor-positie met ook buiging in het lichaam, als ook met een recht lichaam en uitsluitend buiging in de hals. Op die laatste manier vraag ik bijvoorbeeld nog wel eens contrastelling in de contragalop, etc.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:14

Thanks zep, jij hebt het goed uitgelegd. Lukte mij niet

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:30

Ik denk idd dat het grote risico van deze oefening is dat het alleen maar trek en plukwerk wordt.
Eigenlijk gebruik ik het niet echt.. Alleen om mijn paard eens overdreven in te buigen in een volte of in een hoek maar ook dan is het vooral om 'm ronder om 't been te krijgen en ronder in zijn lijf te krijgen.... of idd tijdens de contragalop contrastelling die vind ik ook wel een goeie maar verder gebruik ik het niet veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 10:45

Zep schreef:
Daar zit het hem nou net in Pipo...

Je moet kunnen buigen terwijl hij recht op zijn benen vooruit blijft gaan, zonder naar de ene of de andere kant over te hellen, te plakken of uit te wijken. Voor de mindere goden onder ons vereist dat een oog op de grond dat jou heel precies kan vertellen wat er gebeurt. Dan leer je het op den duur wel aanvoelen hoor, zo moeilijk is het nou ook weer niet. (ik ben hier ervaringsdeskundige Haha! heb er niet voor niets elke dag iemand bij staan Haha!)

.


Waarom denk je dat ik de bovenstaande vragen stel, want voor een blokkade hoef je het paard niet te "flexen" dat probleem zul je in het achterbeen moeten zoeken.

Ik ben allergisch voor dit soort oefeningen maar dan vooral omdat ik op wedstrijd teveel mensen het totaal verkeerd zie doen. En die mensen vinden zelf dat ze het prima doen!
Voor dit soort oefeningen moet je redelijk nivo en gevoel hebben. En ik geloof niet dat al deze mensen op bokt rijtechnisch zitten. Dan zou zo beetje de gehele top van Nederland op dit topic moeten zitten.

Als je altijd denkt dat wat je doet goed is, dan zul je nooit leren wat werkelijk goed is. En daar gaan velen de fout in in mijn ogen.

Eigenljik zouden ze dit soort oefeningen in de basis moeten verbieden.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:34

Pipo schreef:
Eigenljik zouden ze dit soort oefeningen in de basis moeten verbieden.


Mmm... ik (B-basis-ruiter Haha! ) doe het wel eens een enkele keer in de les , om te kijken of je paard goed los is aan de voorkant en goed aan het been is. Maar nooit op de hoefslag, altijd 4 meter er vanaf - en dan maar proberen je paard rechtuit te laten lopen! Ik vind het echt moeilijk, maar trekken heeft helemaal geen zin omdat je paard dan zeker niet rechtuit blijft lopen - dus als je 't gewoon netjes probeert kan er niet zo heel veel mis gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:40

Ik ben het niet met je eens dat je een blokkade per definitie in het achterbeen moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:47

Zep schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je een blokkade per definitie in het achterbeen moet zoeken.



Tuurlijk zijn er nog medische problemen waar je het in kan zoeken. Maar 9/10 keren zit een blokkade in het verkeerd onderbrengen van het achterbeen.

Blokkades zul je zeker niet oplossen door te gaan "flexen". Als ervaringsdeskundige zal jij dat toch moeten weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:59

Ik ben dat niet met je eens, van dat achterbeen. Het werkt twee kanten uit namelijk, een paard dat zo vast als een huis zit in de rug, kan zijn achterbeen niet eens onderbrengen. Dan kun je wel bij dat achterbeen beginnen, daar schiet je in zo'n geval dus niks mee op.

Ik gebruik het "flexen" niet zozeer in de zin als het hier door TS word omschreven, maar ik werk in mijn training dus wel met heel overdreven buiging/stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:06

Zep schreef:
Ik ben dat niet met je eens, van dat achterbeen. Het werkt twee kanten uit namelijk, een paard dat zo vast als een huis zit in de rug, kan zijn achterbeen niet eens onderbrengen. Dan kun je wel bij dat achterbeen beginnen, daar schiet je in zo'n geval dus niks mee op.

.


Dan is dat paard gewoon verreden, dus kom je uiteindelijk weer bij dat achterbeen uit.

Waarom vind je dat je een ervaringsdeskundige bent, als je 23 jaar bent en zoiets over jezelf kan zeggen? Hoe kom je daar zo bij?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:10

Ook wij gebruiken in de training een soort flexen, niet links/rechts, maar op de lange zijde met overdreven stelling naar binnen rijden (laag en rond), om hem losser te krijgen. Ik heb dat eigenlijk bij geen enkele andere instructie gedaan en keer er in het begin ook raar tegen aan, maar moet zeggen dat ik er wel resultaten van zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:22

Ga jij toch lekker met het achterbeen aan de gang Pipo? Ik buig ze daarnaast ook nog een keertje in

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:31

Pipo, dat jij het nou fout vindt, maar ik merk dat mijn paard er heerlijk los van voor door wordt, en ik kan goed controleren of mijn paard op mijn binnenbeen reageert. Is dat nou zo erg? Ik beweeg niks met mijn handen, vraag ook niet veel druk, het enige wat ik doe is even een ophouding maken, en dan mijn been aandrukken om hem om te buigen. Wat kan je hier nou mee verpesten? Mijn paard verpest ik er niet mee, hij gaat steeds lekkerder en beter lopen!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 09:02

Tulandro schreef:
Pipo, dat jij het nou fout vindt, maar ik merk dat mijn paard er heerlijk los van voor door wordt, en ik kan goed controleren of mijn paard op mijn binnenbeen reageert. Is dat nou zo erg? Ik beweeg niks met mijn handen, vraag ook niet veel druk, het enige wat ik doe is even een ophouding maken, en dan mijn been aandrukken om hem om te buigen. Wat kan je hier nou mee verpesten? Mijn paard verpest ik er niet mee, hij gaat steeds lekkerder en beter lopen!


Precies........

En dus nogmaals... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Voor de rest krijg ik een beeeeetje erg veel genoeg van dit topic, dus bij deze:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:31

Een normale stelling of buiging vragen op een rechte lijn is volgens mij heel gezond, omdat je, doordat je het hele lijf in de oefening betrekt, precies kunt voelen waar de eventuele problemen zitten. Als je paard bij het officiele flexen (dus waar het lijf recht blijft en de hals opzij wordt gevraagd) niet of verkeerd reageert, bijvoorbeeld door de schouder opzij te zetten of met de achterhand uit te zwaaien, dan weet je nog niet waar het probleem precies zit: hals? schouder? rug? achterhand? Door alles evenredig en gelijkmatig te belasten kun je meteen en veel preciezer voelen waar de probleemgebieden zitten.

Daarnaast vraag ik me af wat het nut van het officiele sterke flexen is. Een ruiter zit met zijn lichaamsgewicht pontificaal boven de voorbenen, benen die in vergelijking met de achterbenen veel rechter zijn en minder goed schokken kunnen opvangen. Om het overbelastende effect van die ruiter te verminderen, werk je toe naar de verzameling, waarin de beter schokdempende achterhand een deel van het lichaams- + ruitergewicht overneemt om overbelasting van de voorbenen te voorkomen. In praktijk houdt dat in dat het hoofd aan de teugel, dus verder 'naar achteren' wordt gebracht (en daarbij bedoel ik dus niet in de krul!), en de achterhand verder naar voren. Het paard wordt dus in zijn geheel korter in het lichaam.

Ga je nu flexen, in beweging of stilstaand (dus het officiele flexen of het extreem inbuigen van de hals met daarachter nog wat buiging), dan breng je het relatief zware hoofd inclusief hals uit dat evenwicht waarbij alles gericht is op het dragen op de achterhand, omdat het nu niet meer voor het lichaam, zoveel mogelijk in de buurt van de schouderpartij wordt gehouden. Ga je het paard extreem inbuigen, dan komt daar nog eens bij dat je het binnenbeen, waar het paard omheen buigt, in zijn eentje de volledige hals + hoofd moet dragen, en dus extra belast wordt. Stapt een paard dan met dat binnenbeen naar binnen toe, dan houdt dat in feite in dat hij zijn natuurlijke, gezonde evenwicht probeert te herstellen om weer in de buurt van de 'verzameling' te komen. Blijft je paard sterk ingebogen staan/lopen, dan houdt dat in feite in dat je hem geleerd hebt om zijn oefeningen ook volledig uit balans te voltooien. Dat betekent dat je paard leert om de dressuuroefeningen ook braaf door te lopen als hij volledig op de voorhand loopt, en dat mag dan als ruiter erg prettig (want altijd gewillig, wordt steeds soepeler en makkelijker reagerend!) aanvoelen, voor het paard zelf is het op den duur funest.