Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:26

Aqua8horse schreef:
Ach, laten we eerlijk zijn meiden: wie is daar nu niet mee bezig.......dat is toch rijkunst Lachen

Of soms het gebrek eraan Knipoog
Maar idd.... dat is wel de basis van het rijden denk ik.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:27

Lovely schreef:
Richtje, ik soms ook..... Nagelbijten / Gniffelen

sssssst, niet door vertellen hoor

ik zeg helemaal niets

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:29

Richtje, neem maar van mij aan dat je af en toe euforische momenten hebt omdat je paard laat merken dat ie iets begrepen heeft en dus weer iets knaps kan, maar er zijn veel méér momenten dat je je afvraagt wat je in vredesnaam fout doet omdat het lijkt alsof niets meer wil lukken. Zo word je iedere keer weer terug gezet en moet je weer 'opnieuw' beginnen om weer een stapje verder te komen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:34

Lovely schreef:
Richtje, neem maar van mij aan dat je af en toe euforische momenten hebt omdat je paard laat merken dat ie iets begrepen heeft en dus weer iets knaps kan, maar er zijn veel méér momenten dat je je afvraagt wat je in vredesnaam fout doet omdat het lijkt alsof niets meer wil lukken. Zo word je iedere keer weer terug gezet en moet je weer 'opnieuw' beginnen om weer een stapje verder te komen.

En dat geloof ik direct Lachen
En hoewel het soms behoorlijk frustrerend kan zijn, ben ik wel blij dat dit paard duidelijk laat merken als ik iets op de verkeerde manier vraag. Hoewel ik dan nog niet altijd door heb hoe ik het op moet lossen, en wat ik dan wel moet doen, ik weet bij haar iig zeker dat de fout bij mij ligt.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:13

Hmm...wiskunde kun je verschrikkelijk slecht in zijn en ook nooit beter worden (zoals.....eh .......ik Bloos ) bij paardrijden heb je dat gelukkig minder Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:03

Aqua8horse schreef:
oplossing = probleem + oorzaak
een oplossing bestaat niet uit het weten van het probleem en de oorzaak (zou overigens wel erg makkelijk zijn in oa. de geneeskunde). dus je wiskundige(?) vergelijking klopt niet.

eerder:

de eerste stap naar juiste oplossing = het weten van het probleem en kennis van de oorzaak

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:22

is paardrijden dan niet te vergelijken met een logigram?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:40

SmithsGirl schreef:
is paardrijden dan niet te vergelijken met een logigram?

ja, dat klopt.

logigrammen zijn leuk, maar niet de 5 sterren logi's

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:43

Als ik een discipline moet koppelen aan de theorie van het paardrijden, dan is dat wel natuurkunde met een flinke dosis psychologie.
Natuurkunde omdat je te maken hebt met krachten en bewegingen (werking van gewrichten enz)
Psychologie omdat je met een levend dier bezig bent.
Wiskunde is in mijn ogen veel te abstract (misschien dat ik er daarom niets van bakte...)

Je gevoel heb je nodig om bepaalde dingen te herkennen (aanvoelen) en om de theorie in praktijk te kunnen brengen. De theorie gebruik je om te analyseren en te verklaren wat er gebeurt. Daar pas je je rijden dan weer op aan.

Denk ik dan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:47

Wiskunde gaat in concreto nergens over. Of je moet je iets voor kunnen stellen bij wortel-3.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:08

Lovely schreef:
Wiskunde gaat in concreto nergens over. Of je moet je iets voor kunnen stellen bij wortel-3.


Da's drie keer niks Haha! Knipoog (wiskunde was niet mijn goedste vak) Schijnheilig Haha!
Toen ze over vectoren begonnen te zeveren ben ik afgehaakt. In tegenstelling tot economie, dat ging me altijd wel goed af, kwestie van logisch nadenken, net als paardrijden. Knipoog Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 00:35

annegti schreef:
Da's drie keer niks Haha! Knipoog (wiskunde was niet mijn goedste vak) Schijnheilig Haha!
Toen ze over vectoren begonnen te zeveren ben ik afgehaakt. In tegenstelling tot economie, dat ging me altijd wel goed af, kwestie van logisch nadenken, net als paardrijden. Knipoog Haha!

wiskunde is daarentegen dan ook erg onlogisch Tong uitsteken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:24

annegti schreef:
Da's drie keer niks Haha! Knipoog (wiskunde was niet mijn goedste vak) Schijnheilig Haha!
Toen ze over vectoren begonnen te zeveren ben ik afgehaakt. In tegenstelling tot economie, dat ging me altijd wel goed af, kwestie van logisch nadenken, net als paardrijden. Knipoog Haha!

En vectoren is imo dan weer meer natuurkunde Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:31

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat dus het verschil in rijden is Als ik een probleem heb analyseer ik het van te voren. Uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegd, is het opklossen een combinatie van logica en gevoel, waarbij het gevoel zeker net zo belangrijk is. Maar tijdens het rijden voel ik wat er gebeurd en analyseer ik het ook.

En iedereen kan leren paardrijden...dus ook de mensen zonder wiskunde knobbel OK dan!



Dit snap ik niet carole, Als ik een probleem constateer met rijden dan moet ik daarop reageren........ later als ik allang afgestapt ben dan ga ik het pas analyseren.

Hoe kan je een probleem dat zich voordoet eerst analyseren en dan erop reageren?

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:37

Verward Ik weet niet hoe jullie paardrijden, maar ik kan toch echt niet zonder mijn zitbeenknobbels.

De stelling dat je dus geen knobbels nodig hebt bij (het leren) paardrijden gaat dus niet op...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:42

gijsenkim schreef:
Dit snap ik niet carole, Als ik een probleem constateer met rijden dan moet ik daarop reageren........ later als ik allang afgestapt ben dan ga ik het pas analyseren.

Hoe kan je een probleem dat zich voordoet eerst analyseren en dan erop reageren?


Bij elk probleem dat zich voordoet, denk ik er over na waar dat aan zou kunnen liggen. Kijk, bij bepaalde problemen moet je acuut reageren, maar daarna ga ik toch na waar het aan zou kunnen liggen. Tijdens het rijden verander ik dat of stel ik dat bij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:51

Begrijp ik maar carole analyseert dit van te voren......... ik reageer eerst en analyseer later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:57

Je kunt ook snel analyses maken, zoals 'oeps, verkeerde galop' Haha!.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:05

in principe, G&K, als je alles al 100.000 keer opgelost hebt, kan je acuut reageren. dat heeft mi. weinig meer met het zoeken naar een oplossing via de oorzaak en het probleem te "analyseren" of wiskundig geratel (hoewel het ontzettend interessant klinkt natuurlijk ), maar gewoon met ervaring.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:13

SuperPepeijn schreef:
in principe, G&K, als je alles al 100.000 keer opgelost hebt, kan je acuut reageren. dat heeft mi. weinig meer met het zoeken naar een oplossing via de oorzaak en het probleem te "analyseren" of wiskundig geratel (hoewel het ontzettend interessant klinkt natuurlijk ), maar gewoon met ervaring.

Maar wat als je die ervaring nog niet hebt?
Dan zal je toch nog steeds eerst moeten reageren en kan je later pas analyseren m.i.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:15

klopt, ik ga ook in op de posting van G&K op het "acuut reageren".

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:34

gijsenkim"]
Begrijp ik maar carole analyseert dit van te voren......... ik reageer eerst en analyseer later.
[/quote]

Maar je zegt eerder dat jij pas analyseert na het rijden.

[quote="gijsenkim schreef:
Als ik een probleem constateer met rijden dan moet ik daarop reageren........ later als ik allang afgestapt ben dan ga ik het pas analyseren. .


En dat begreep ik niet, vandaar mijn reactie dat veel al gebeurt tijdens het rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:46

Neem als voorbeeld Toronto..... Dier is lief, wil graag werken maar ineens gaat hij vreselijk bokken.......... ik reageer dan eerst, eerst dier weer onder controle....... daarna ga ik pas analyseren WAT ik had kunnen doen om dit te voorkomen ........ door het analyseren van de gebeurtenissen voorafgaand aan het bokken zijn wij tot de conclusie gekomen dat hij dit gaat doen op het moment dat hij teveel vrijheid heeft...... vaak door samen te kijken en onder het genot van een kop koffie de hele zaak nog eens door te spreken. Na het rijden dus.

Ik bedoel ermee dat als je van te voren al een probleem analyseert, dan heb je toch geen probleem....... want dan heb je het al "opgelost" VOORDAT er uberhaupt een probleem is........ en daarom vind ik dit krom......... want er valt niks van te voren te analyseren.

En natuurlijk denk ik ook veel tijdens het rijden, tijdens een meningsverschil denk ik ook na hoe het op te lossen.... maar ik analyseer niet....... Ik denk actief, en uitvoerend......... niet passief
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 04-08-04 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 12:47

G&K, door dat je de theorie van de bewegingen van het paard logisch hebt geanalyseerd heb je dat gewoon in je hoofd zitten. Het analyseren en daarna de juiste hulp geven gaat dus ongemerkt en eigenlijk vanzelf.
MIsschien zou je het kunnen vergelijken met een stoplicht om een goed beeld te krijgen. Een stoplicht dat op rood staat, is automatisch het signaal voor stoppen. OP het moment dat je ziet dat het licht op rood staat, stop je zonder daar bij naar te denken. Doordat je je dat eigen hebt gemaakt, lijkt het of dat bijna onbewust gebeurd en maakt het gevoel dat het vanzelf gaat.

(lees je nieuwe reactie) Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk kan je ook na die tijd dingen analyseren, en twee weten altijd meer dan een. Daar is niets mis mee. Maar ik, en dat heb je kunnen lezen, doe het dus vooraf en als ik op het paard zit, en als het nodig is ook wel achteraf. Het voordeel daarvan vind ik dat je heel precies en op het exacte moment(dat is het streven) je hulp kan geven omdat je je heel bewust bent van wat er onder je mis gaat of dreigt te gaan.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:00

Oké GK, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik bespreek ook altijd veel dingen achteraf, daar kun je uren over praten Knipoog . Dus dat is zeker nuttig.

Maar veel problemen analyseer ik ook tijdens het rijden. Ook bijv als een paard bokt denk ik daar niet alleen achteraf over na, maar ook tijdens het rijden bedenk ik wat de oorzaak kan zijn en hoe ik het anders kan doen. Analyseren hoeft geen uren te duren toch? En dit is evengoed actief.

Aqua8horse, het gaat dus niet alleen om analyseren, maar eigenlijk ook om het begrijpen/doorgronden van de bewegingen van het paard. Van daaruit komen de logische stappen vanzelf.