Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:38

Paardrijden is gevoel en er bestaat geen formule voor. Iedere paard is anders en moet anders behandelt worden. Het heeft dus echt niks met elkaar te maken.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:12

Ik vind het een beetje een vage beredenering. Ok, ergens zit er in dat idee van je wel iets... maar om het nou wiskunde te noemen Verward

Als je het zo gaat bekijken bestaat het hele leven uit wiskunde.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:50

Wat in principe ook zo is. Er zijn best veel wetenschappers bezig om wiskundige formules op te stellen voor alles. Kijk maar eens naar de natuurkunde Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:38

is paardrijden dan niet te vergelijken met maatschappijleer? (of hoe dat vak tegenwoordig ook mag heten...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:48

Voor sommigen ook wel met Godsdienstleer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:49

Vond het vanavond meer conflictleer........of bestaat dat niet Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:52

Pipo schreef:
Vond het vanavond meer conflictleer........of bestaat dat niet Haha!


als onderdeel van maatschappijleer wel... Haha!

Paardrijden is voor mij het vinden van compromissen om op een harmonieuze manier een fijne samenwerking tot stand te brengen... en dat heb ik volgens mij bij Maatschappijleer geleerd... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:53

Het is gewoon economie, beetje meer van dit geeft minder dat en als je bezuinigt op t een heeft dat effect op t ander en een scheutje meer is niet altijd goed. En als je dan eindelijk een uitkomst hebt, dan levert dat weer input voor het volgende vraagstuk.

Het is dus Economie!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:01

dat is ook een goede Lovely... die houden we er ook in!

Het bezuinigen op de hulpen geeft meer bereidwilligheid van het paard om iets voor je te willen doen... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:04

Ja maar als de economie stil ligt dan zul je ergens er wat in moeten pompen anders heb je helemaal niks meer en gebeurt er ook niks meer. Tenminste, zo ervoer ik dat vandaag, duurde even voordat de balans in balans was.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:17

Pipo schreef:
Vond het vanavond meer conflictleer........of bestaat dat niet Haha!


maar qua cijfer kwam het vandaag bij mij aardig overeen met de cijfers die vroeger voor wiskunde haalde Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:21

Oew, dan slaat de balans wel uit naar de verkeerde kant, tijd om de zaak weer wat in evenwicht te brengen. Het is een kwestie van winst en verlies, baten en lasten.

Woestein

Berichten: 2847
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:21

Als paardrijden wiskunde is zou het betekenen dat ik voor geen meter kan rijden...

(heb namelijk niet voor niets wiskunde uit mijn examen pakket geschrapt Schijnheilig )

Oorzaak = gevolg

Oorzaak= ruiter uit balans, slecht zittend zadel, paard is eigenwijs, schrik reactie, ruiter denkt onbewust aan de andere kant, enz

gevolg= paard gaat andere kant op dan gewenst

Volgens mij valt dit onder ehhhh Nederlands...
(maar ben alweer dit jaar 10 jaar van school af dus sorry als het toch uit een ander vak komt... Haha! )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:07

Lovely schreef:
Voor sommigen ook wel met Godsdienstleer.


GOOOHHOOOOOD..V..D bedoel je Haha! Haha!

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:18

Citaat:
Hebben jullie paardrijden wel eens zo bekeken en wat vinden jullie ervan?


aha nu snap ik waarom ik na 36 jaar nog steeds niet kan paardrijden..... ik kan ook geen wiskunde, kan niet eens rekenen (dat jaar dat ze dat leerden, was ik ziek Cool )...... wat een logica Tong uitsteken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 09:21

Tyrza schreef:
Wiskunde? Voor dat vak had ik vroegah hoogstens een 3 Boos!

Ik zie het paardrijden gewoon als een soort logica, waar een stukje gevoel bij aan te pas komt. Zoals G&K al aangeeft: geen enkel paard is gelijk en dat geldt natuurlijk ook voor elk mens, waardoor je zogenaamde "regeltjes" dubbelop anders moet uitleggen.

Als een paard bv scheef loopt, kan dat aan zovele (kleine) dingen liggen.
'
Ik denk daarom zelf nooit zwart/wit, maar grijs. Natuurlijk moet je met lesgeven een bepaalde basis onder de knie hebben, maar ook die basis kan op verschillende manieren bereikt worden.


Ja, dat ben ik met je eens Tyrza. Het is een samenspel van logica en gevoel. Het gevoel gebruik je vooral tijdens het uitvoeren van de oplossing. Met de logica breng je behalve het probleem ook de daadwerkelijke oorzaak in beeld. Er was ook iemand die het had over regeltjes. En inderdaad er zijn geen regeltjes voor want ieder paard kan op een soort gelijk probleem anders reageren maar ook kan voor het oog een soort gelijk een hele andere oorzaak hebben. Door de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk te maken houd je overzicht en kan je analyseren en beredeneren, en krijg je geen probleem dat je door de bo,en het bos niet meer ziet Haha! En als je daarin duidelijk de weg wordt gewezen heb je daar geen uitmuntende IQ voor nodig. In de praktijk zie je veel dingen. Dus de praktijk laat je het beeld zien, wat je logisch niet voor elkaar krijgt. En dan valt het kwartje als nog.

Je kan er gewoon bijna alle problemen die je tegen komt mee oplossen. Of het nu ernstige problemen zijn of kleine, dat maakt niet uit. Daarbij heb je geen hulp van sporen, harde ruiterhand, hulpteugels en dergelijke nodig.
Je kan het zien als een aanvulling voor jezelf, je paard en als combinatie om het uiterste uit je paard te halen En dat wil in principe iedereen..toch?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 09:23

Tja, economie daar zit zeker wat in................in de tijd van de euro is het best heel handig om je DA kosten zo laag mogelijk te houden

En maatschappijleer past er inderdaad ook wel tussen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:30

Aqua8horse schreef:
Je kan er gewoon bijna alle problemen die je tegen komt mee oplossen.

Waarmee??

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:36

maatschappijleer heet op de school waar ik werk Sociale Vaardigheden ook wel van toepassing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:38

Fitzroy schreef:
maar qua cijfer kwam het vandaag bij mij aardig overeen met de cijfers die vroeger voor wiskunde haalde Schijnheilig


Ja dat kwam bij mij ook goed in de buurt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:41

Wat nou als jij en je paard beiden slecht in wiskunde waren vroeger Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:42

Die van mij kan nog niet eens tot 4 tellen, dus reken maar uit.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 10:06

Lovely schreef:
Waarmee??



Heb je werkelijk geen idee.......

Met de balans tussen je gevoel en je verstand. Je maakt de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk waardoor je met de juiste balans tussen logica en gevoel, zowel het probleem als de oorzaak kan oplossen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:39

Ik denk alleen dat die logica vaak pas achteraf te zien is. Op het moment dat je op je paard zit, moet je gevoelsmatig handelen. Achteraf kan je erover nadenken en misschien de logica, van de reactie van je paard op jou bijv. ervan inzien.

Verder ben ik het niet helemaal eens met dat bij wiskunde geen gevoel komt kijken. Volgens mij moet je daar namelijk ook een bepaald gevoel (of knobbel of hoe je het wilt noemen) voor hebben om ermee overweg te kunnen.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:57

jammer genoeg ben ik dus net gezakt voor m'n wiskunde.. hmm dan maar geen paardrijden meer Haha!