Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:33

Ik begrijp wel weer dat niet alleen fokkers last hebben van bedrijfsblindheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:51

Aimee, A8 is best bereid naar jou toe te komen hoor, dat is geen punt.

Ik denk dat goede ruiters best kunnen doen en analyseren en aanpassen tegelijk.

Ik had het gisteren met iemand over hoe Joep Bartels zijn dochter Imke begeleidt. Ik heb dat wel eens gevolgd op een clinic en ik vond het een supersysteem. Joep geeft met signalen door aan Imke wat er goed is en wat nog beter moet. Dat is niet zo bijzonder nee, klopt. Maar Imke heeft zoveel beheersing en zoveel controle over zichzelf en zoveel kennis van wat ze zelf doet, dat ze dus volledig open kan staan voor nieuwe informatie. Ze kan in een fractie van een seconde zien en begrijpen wat Joep bedoelt EN precies die wijziging toepassen in haar rijden.
Feit is wel dat Joep hier de analyses doet vanaf de kant en niet Imke zelf. Imke moet open staan voor de input van Joep en daarvoor is het essentieel dat ze al zo goed voor elkaar moet hebben wat ze doet.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:11

Juist Lovely, Joep is daarbij dus de blackbox. Die twee zijn zo op elkaar ingespeeld dat Imke niet hoeft na te denken over de veranderingen. Er gaat direct een "stroompje" naar het bedoelde lichaamsdeel zonder eerst uitgebreid door de hersenen te moeten zijn verwerkt. Er is dus een automatisme ingeslopen, net als dat lopen op een gegeven moment automatisch gaat nadat een kind eerst elke beweging vanuit de hersenen aan moest sturen. Op een gegeven moment worden die bewegingen opgeslagen en kan daar op terug gegrepen worden. (even in babytaal, exacte termen zou ik op moeten zoeken of na moeten vragen)
Aangezien Imke geen beginner is en zij met de paarden waarmee ze clinics verzorgt al goede combinaties vormt zal ze terug kunnen grijpen op een schat aan automatismen.



Overigens bedoel ik met een vreemd paard een paard dat ik nog nooit heb gezien. Ik loop een (vreemde) stal in, dat paard wordt aangewezen om te rijden, wordt gezadeld en ik stap op... rijden met die hap. Waar ben ik dan op aangewezen? op de automatische reacties die ik geef naar aanleiding van wat ik onder me voel. Wellicht dat ik in een stappause even het één en ander kan overdenken, zodat ik mijn lichaam bepaalde andere signalen kan sturen. Maar dat is dan nádat ik het één en ander aan informatie heb opgenomen en vóórdat ik weer verder ga met rijden. Alsof ik dus aan de keukentafel zit na te analyseren over het rijden van die dag, maar er dan meteen weer mee verder rijd ipv pas de volgende morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:17

Vaak rijden mensen veel beter op paarden die ze niet kennen dan degene die ze wel kennen. Komt omdat mensen dan puur op hun gevoel gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:17

Aimee, je bedoelt het (her) programmeren van spieren?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:35

Aqua8horse schreef:
Aimee: ik heb het paard wel zien lopen. Dan heb ik daar al een beeld van gemaakt. Door er op te stappen kan ik voelen of het beeld wat ik had klopt. Ik analyseer dus wel voordat ik erop ga. Nou zit ik op dat vreemde paard dan voel ik wat er onder mij gebeurd als dat iest is wat ik niet wil(dus dan ben ik eigenlijk te laat) en als het dreigt te gebeuren(dan ben ik dus op tijd) voel ik direct hoe ik daarop moet reageren. Dan heb ik in mijn kop dus al geanalyseerd wat het probleem is en hoe ik dat ga oplossen of ga voorkomen. Natuurlijk bespreek ik de problemen ook nog wel eens aan de keuken tafel. Maar dat is dan meer evalureren en niet zo zeer analyseren.


Volgens mij praten jullie allemaal langs elkaar heen. Want wat A8H doet is volgens mij gewoonweg heel logisch. Ze zegt dat ze het paard van tevoren ziet. Dus ze ziet bijv iemand erop rijden of ziet het paard lopen aan de longe of gewoon los. Van daaruit ziet ze de bewegingen van het paard en probeert te doorgronden waar evt problemen te verwachten zijn. Door dit goed op een rijtje te zetten, weet ze al wat ze kan verwachten en wat voor acties ze kan ondernemen om die problemen niet meteen al te laten ontstaan tijdens het rijden, maar kortweg deze dus te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:41

ja maar dat doet toch iedereen?
Ik bedoel, een hele poos geleden zat ik op verzoek van een stalgenoot op haar paard.
ik zei haar dat ze losser moest laten van voor, dat haar probleem met een paard dat sterrekijkt en wegrent daar zat.

Als je dan opstapt, is dat dan ook wat je doet.

verder voel je op dat moment dat hij niet goed voor je been is, waar je dan ook meet gaat "spelen"

maar dat is toch gewoon ?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:50

Ja, dat is op zich gewoon (misschien heb ik ook niet gelijk betreffende A8H methode Knipoog ), maar naar mijn idee doet lang niet iedereen dat.

En het vooraf analyseren kan heel nuttig zijn. Je zei dat je vond dat ze niet teveel losliet van voren. Maar toen je erop stapte voelde je bijv ook dat het paard niet goed voor het been was. Dat had je ook van tevoren kunnen zien en dan had je haar daar meteen op kunnen wijzen.
En wat is de oorzaak dat het paard niet voor het been was? Omdat ze teveel vasthield? Of omdat haar houding het paard ook remde? Of liet ze het paard te weinig op eigen benen lopen? Of heeft het paard een lichamelijk probleem...etc.?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:50

Nee Lovely, ik doel op het verschil tussen de linker- en de rechterhersenhelft.
Wanneer een ruiter puur op gevoel rijdt is de meest storende factor in het rijden uitgeschakeld. Namelijk de overheersende linkerhersenhelft die signalen af wil geven en graag de "mening doordrukt".
Het programmeren van het lichaam vanuit de rechterhersenhelft is de oplossing, dat is nodig om de kinetische perceptie te vergroten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:54

spierprogramma's dus, juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:58

Appie schreef:
Ja, dat is op zich gewoon (misschien heb ik ook niet gelijk betreffende A8H methode Knipoog ), maar naar mijn idee doet lang niet iedereen dat.

En het vooraf analyseren kan heel nuttig zijn. Je zei dat je vond dat ze niet teveel losliet van voren. Maar toen je erop stapte voelde je bijv ook dat het paard niet goed voor het been was. Dat had je ook van tevoren kunnen zien en dan had je haar daar meteen op kunnen wijzen.
En wat is de oorzaak dat het paard niet voor het been was? Omdat ze teveel vasthield? Of omdat haar houding het paard ook remde? Of liet ze het paard te weinig op eigen benen lopen? Of heeft het paard een lichamelijk probleem...etc.?

zij dacht idd dat hij niet nageeflijk kon lopen door rug problemen.
Echter na 5 min liep hij ontspannen vwnw, dus dat werd uitgesloten

Hijw as naar mijn idee niet voor het been door spanning
dat was dus zo weg en kwam ik al beter door.
echter niet genoeg, maar dat kan ook niet als daar het laatste half jaar geen training in gestopt is.

Dus wat gaan schakelen, (schijn)overganen enz en het werd al beter.

Allemaal dingen die je toepast uit wat je voelt
dat is toch paardrijden?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:06

Natuurlijk, dat is idd ook paardrijden. Maar volgens mij bedoelt A8H (hoewel ik natuurlijk niet voor haar kan praten, dus dat kan ze misschien zelf verder nog uitleggen Knipoog ) dat ze alvorens er op te stappen al geanalyseerd heeft wat de problemen zijn en hoe ze van daaruit zal gaan rijden. En dan klopt haar analyse met haar gevoel als ze op het paard zit.

P.s. Het kan trouwens dan best zijn dat het paard wel pijn in zijn rug had (gezien de symptomen) door de wijze van rijden. Doordat jij het waarschijnlijk beter aanpakte verdwenen deze problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:10

Maar niet alles kun je zien van te voren
Misschien zou hij wel helemaal averrecht daarop reageren
en wat dan? daar gaat je analyse
Dus dan is het doen wat je geleerd heb door je ervaringen en daarui verder handelen

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:27

Nee Lovely, niet alléén spierprogramma's. De twee hersenhelften verschillen in de manier waarop ze problemen oplossen. De linkerhelft verwerkt de informatie op volgorde, door het ene deel achter het andere te voegen. Deze helft staat hoog in aanzien omdat het de spraak en logische gedachtengang beheerst. De rechterhersenhelft verwerkt informatie door naar het geheel te kijken.
Ik doel echter specifiek op de kinetische capaciteit van de rechterhersenhelft; het waarnemen van huidsensaties en het herkennen van hitte, kou, druk enz. Deze hersenhelft verteld ons alles over onze interne ervaringen en hoe het lichaam zich in de ruimte bevindt. Receptoren in de gewrichten en de spieren geven constante informatie door aan de hersenen en controleren voortdurend onze houding, de positie van de armen en benen, de mate van spanning die in ons lichaam is opgebouwd enz. Bij het leren rijden wordt informatie opgenomen via dit gevoelszintuig die gereproduceerd wordt in de kinetische verbeelding en die herkend wordt wanneer je dezelfde gevoelens ervaart. De meeste mensen zijn veel vertrouwder met visuele beelden dan met kinetische 'voeling'. Deze vaardigheid is echter uitermate belangrijk, omdat de kwantiteit en kwaliteit van de 'voeling' en de rechterhersenhelft van een ruiter van doorslaggevend belang zijn voor het vaststellen van het huidige vaardigheidsniveau.
De manier waarop de linkerhersenhelft problemen oplost, met een stap-voor-stap benadering, is veel arbeidsintensiever dan de manier van de rechterhersenhelft, die de oplossing vaak brengt uit het niets, met een plotseling 'aha!'. Einstein en andere genieën hebben vaak beschreven dat hun ontdekkingen in eerste instantie bestonden uit een intuïtieve flits. Pas daarna konden ze zich werpen op de formulering van het logische bewijs van hun ingeving. Het kunnen uitwisselen van informatie tussen de twee hersenhelften en het gebruikmaken van de vermogens van beide helften ontsluit een veel groter potentieel dan het gebruik van maar een van beide hersenhelften.

Met dank aan Mary Wanless, want voor specifieke info heb ik haar boek er maar weer eens op nageslagen. Voor verdere info kunnen anderen dat natuurlijk ook doen, ik ga hier niet haar hele uitleg van het belang van het goed gebruik maken van de rechterhersenhelft voor de ruiter uitleggen.



Waarom haal ik dit aan bij het vergelijken van paardrijden en wiskunde?
Omdat die redenatie mij verteld dat A8h het paardrijden - dat een uitermate "rechterhersenhelft-gebeuren" is - vergelijkt met een uitermate "linkerhersenhelft-gebeuren" als wiskunde. De vergelijking gaat imo gewoon totaal niet op, kan eigenlijk niet eens gemaakt worden.
Tenzij A8h natuurlijk voornamelijk met haar linkerhersenhelft rijdt en daarmee nog een hééééle lange weg te gaan heeft om goed te leren paardrijden. Wanneer ze de kinetische perceptie zou vergroten zou ze ook beter in staat zijn het eigen huidige vaardigheidsniveau in te schatten.
En daar hoef ik haar niet eens voor te hebben zien rijden, dat kan iedereen opmaken door de redenaties die ze maakt.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:28

runningkawa schreef:
en wat dan? daar gaat je analyse
Dus dan is het doen wat je geleerd heb door je ervaringen en daarui verder handelen


Dit is dus een kinetische vaardigheid, aangestuurd door de rechterhersenhelft! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:31

Nou Aimee, als je daar allemaal mee bezig bent tijdens een ritje op een paard, dan ben je wel even bezig. Ik weet welke principes je bedoelt hoor, ik weet waar het over gaat.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:32

mijn linkerhersenhelft krijgt een beetje kramp bij het zien van je posting, aimee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:32

jaja...
dat gaat me allemaal te ver, mijn studie is eerder gestopt Haha!
Ik huppel zo wat rond, niet wetende welke hersen helft iets aan het doen is.

trouwens bedankt voor het compliment
Ik heb hersens !!!
igg een rechter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:33

lezen vergt ook kinetische vaardigheid hoor maan, je moet namelijk de kinetische bewustwording krijgen waar jeje ogen laat, net als bij 'kijk naar je eigen!'.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:35

Lovely schreef:
Nou Aimee, als je daar allemaal mee bezig bent tijdens een ritje op een paard, dan ben je wel even bezig. Ik weet welke principes je bedoelt hoor, ik weet waar het over gaat.


Haha!
De kunst is dus juist om er niet mee bezig te zijn maar het te laten gebeuren....

Maar díe kunst (leren te) beheersen, poeh... daar ben ík in ieder geval ook nog wel even zoet mee hoor.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:39

SuperPepeijn schreef:
mijn linkerhersenhelft krijgt een beetje kramp bij het zien van je posting, aimee Haha!


Tijd om je rechterhersenhelft het werk over te laten nemen SP... Knipoog:D

Maar Lov heeft idd gelijk, ook voor lezen gebruik je je rechterhersenhelft. Helaas wel als ondergeschoven kindje... Scheve mond

En RK; niet te veel gaan werken met je linkerhersenhelft nou he, straks antrofieert je rechterhelft nog... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:49

Zeg Aimee, hoe zit dat met mannen en paardrijden. Bedoel die kunnen maar een hersenhelft gebruiken, ipv tegelijk.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:05

Haha!
Goede vraag Pipo en heel eerlijk; ik heb geen flauw benul. Maar het valt natuurlijk wel logisch te beredeneren... Knipoog

Wanneer mannen rijden, zou dat betekenen dat ze of alléén op hun rechterhersenhelft functioneren óf alleen op hun linkerhersenhelft. Dus óf ze rijden met - kinetisch - gevoel óf ze rijden zonder.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:42

waarschijnlijk dezelfde reden waarom mannen slecht zijn in het huishouden en vrouwen dat zouden moeten doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:49

SuperPepeijn schreef:
waarschijnlijk dezelfde reden waarom mannen slecht zijn in het huishouden en vrouwen dat zouden moeten doen.

Jij durft Bloos!

Haha!