Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:00

tja dat is een mooie redenatie a8, maar groen/rood zijn 2 variabelen, daar kan je wel acuut op reageren. maar paardrijden bestaat wel uit een miljoen variabelen. voor je daar uit instinct op kan reageren... (duurt een leven lang?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:11

Ik analyseer onder het rijden op een gespannen, bangig paard ook wel eens dat ik niet te veel been moet geven omdat ik dan vliegles krijg en er ontspanning in wil brengen
Maar dan komt er ineens eenv ogel uit de struiken gevlogen en analyseer ik ineens het zand Haha!
En achteraf analyseer ik dat mijn kont zeer doet Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:14

runningkawa schreef:
En achteraf analyseer ik dat mijn kont zeer doet Haha!
werkt A8's oplossing = oorzaak + probleem functie dan niet?? Tong uitsteken

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:25

Aqua8horse schreef:
(lees je nieuwe reactie) Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk kan je ook na die tijd dingen analyseren, en twee weten altijd meer dan een. Daar is niets mis mee. Maar ik, en dat heb je kunnen lezen, doe het dus vooraf en als ik op het paard zit, en als het nodig is ook wel achteraf. Het voordeel daarvan vind ik dat je heel precies en op het exacte moment(dat is het streven) je hulp kan geven omdat je je heel bewust bent van wat er onder je mis gaat of dreigt te gaan.


A8h; die analyse die je vooraf maakt moet toch ergens op gebaseerd zijn. De eerste keer dat je op een vreemd paard stapt kun je niet van te voren een uitgebreide analyse hebben, simpelweg omdat je nog helemaal niet weet wat je moet analyseren.
Pas nadat je dat vreemde paard een keer hebt bereden, op je gevoel hebt gereden en gereageerd, kun je een analyse gaan maken. Dat doe je dus achteraf maar vóórdat je de volgende keer op het paard stapt.
Want stel je hebt vanmiddag dat paard gereden en je analyseert vanavond aan de keukentafel, dan is dat vóór morgenochtend wanneer je er weer opstapt. Want daar gaat het om, dat je weet wat je de volgende keer moet doen. Dat is de output, maar om output te krijgen uit de blackbox heb je eerst input nodig. Je zult dus altijd een keer op het paard stappen zonder vooraf een nauwkeurige analyse te hebben, die ook nog klopt met wat je tegen gaat komen op dat paard.
Bovendien is elke analyse achteraf weer een analyse vooraf voor de volgende keer dat je (of een leerling) weer op dat paard stapt, anders is het helemaal niet nodig om die analyse te maken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:28

Ja, precies Appie.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:29

Gelukkig werkt het bij mij wel SP!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:32

mooi zo a8, maar jouw functie (analyseer die eens) brengt het hele verhaal wel weer een tikje naar de ongeloofwaardige kant.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:35

Grappig, wiskundige redenaties hebben bij mij altijd iets dwangmatigs. Bovendien betekent dat dat de ruiter niet vanuit het onderbewustzijn aan het rijden is, het lichaam moet echt nog gestuurd worden door de hersenen. Dat houdt in dat het lichaam niet zonder dwang kan functioneren.... eeeeh.... A8h.... wat was ook alweer jou motto???

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:36

Aimee: ik heb het paard wel zien lopen. Dan heb ik daar al een beeld van gemaakt. Door er op te stappen kan ik voelen of het beeld wat ik had klopt. Ik analyseer dus wel voordat ik erop ga. Nou zit ik op dat vreemde paard dan voel ik wat er onder mij gebeurd als dat iest is wat ik niet wil(dus dan ben ik eigenlijk te laat) en als het dreigt te gebeuren(dan ben ik dus op tijd) voel ik direct hoe ik daarop moet reageren. Dan heb ik in mijn kop dus al geanalyseerd wat het probleem is en hoe ik dat ga oplossen of ga voorkomen. Natuurlijk bespreek ik de problemen ook nog wel eens aan de keuken tafel. Maar dat is dan meer evalureren en niet zo zeer analyseren.

Dat dwang verhaal zoals jij het schets is totaal niet aan de orde bij mij. Dat kan ook helemaal niet want anders zouden de paarden niet zo goed aan de hulpen kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:38

Citaat:
Nou zit ik op dat vreemde paard dan voel ik wat er onder mij gebeurd als dat iest is wat ik niet wil(dus dan ben ik eigenlijk te laat) en als het dreigt te gebeuren(dan ben ik dus op tijd) voel ik direct hoe ik daarop moet reageren. Dan heb ik in mijn kop dus al geanalyseerd wat het probleem is en hoe ik dat ga oplossen of ga voorkomen

Dat doet toch iedereen?
Is dat analyseren?
Ik noem dat reageren op wat je voelt
Ik ga echt niet zitten, nu ga ik eens,mmmm, dat doen
Dan ben ik namelijk al een eeuw te laat[/i]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:40

A8 jij haalt constateren en analyseren door elkaar.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:42

Aqua8horse schreef:
Dat dwang verhaal zoals jij het schets is totaal niet aan de orde bij mij. Dat kan ook helemaal niet want anders zouden de paarden niet zo goed aan de hulpen kunnen zijn.
Verward je dwingt het paard toch te lopen voor je? of fluister je zachtjes in de oren?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:42

Lovely schreef:
A8 jij haalt constateren en analyseren door elkaar.
constateren we na een analyse Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:46

SuperPepeijn schreef:
constateren we na een analyse Haha!

nee man, dít is nou deductie *zucht*.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:54

Aqua8horse schreef:
Aimee: ik heb het paard wel zien lopen.


Dus het is geen vreemd paard meer. Kom op, iedereen stapt wel eens op een totaal vreemd paard. Of ligt dat aan mij? dat mensen mij wel eens vragen er eens op te stappen om te voelen wat ik er nou van vind. Dan heb ik echt geen flauw benul waar ik opstap hoor.
En niemand kan zo snel analyseren als dat ie moet reageren op een paard. Dat zou een onmenselijke gave zijn en ik geloof veel A8h, maar ik geloof niet dat jij over dat soort gaves beschikt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:55

Nee, ik weet heel goed het verschil tussen analyseren en constateren.
Ik analyseer op het moment dat ik iets voel. Dat gaat vrijwel gelijk met het reageren zoals ik al eerder heb uitgelegd.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:57

Dat is fysiologisch onmogelijk A8h!
Je hebt jezelf gewoon vastgel uld en dat durf je weer eens niet toe te geven.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:58

Misschien zou je dan gewoon eens moeten kijken. Want een conclusie trekken omdat jij iets voor onmogelijk houdt, is natuurlijk geen realistische conlusie, laten we wel zijn. Want toch rijd ik zo
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 04-08-04 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 14:02

Nee, Aimee dat is niet onmogelijk dat kan ik je toch gewoon laten zien!

En ik durf alles toe te geven...maar ik ga natuurlijk geen dingen toegeven als er niets toe te geven is.
Ik kan zo rijden, en als jullie dat niet willen of kunnen geloven is dat jammer. Maar ik zie dat niet als mijn probleem. Uiteraard ben je welkom om te komen kijken, dan kan je het zelf zien.

Dus jij vind een paard wat je voor het eerst ziet lopen op afstand geen vreemd paard? Verward Ik denk dat ik dan gewoon een andere definitie bij een vreemd paard heb dan jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:03

Ik kan ook fantastisch rijden hoor, alles loopt onder mij als een zonnetje en ze leren elke dag heel erg veel bij en ze worden steeds maar beter.

maar ik word ook elke ochtend weer wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:10

Als ik toch zo goed kon rijden
Elk paard binnen 10 min kan laten dansen, dan zat ik nu echt niet hier..maar in Athene
Plukte ik echt geen tomaatjes, maar was trainer van veel bekende ruiters, verdiende bakken met geld door geweldige clinics door het land heen te geven.
Werd dood gegooid met interviews voor IDS enzo.
Stond Arnd de hele tijd op de stoep met zijn camera en kon de deur niet uit door alle fans voor de deur.

Maar ook ik word elke morgen wakker door die rot wekker om 5.50 en moet braaf weer tomaatjes plukken Haha! Tong uitsteken

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:12

Lovely schreef:
Ik kan ook fantastisch rijden hoor, alles loopt onder mij als een zonnetje en ze leren elke dag heel erg veel bij en ze worden steeds maar beter.
balans zeker? Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 14:12

RK: Gezondheidsredenen, weet je nog..... Maar ik heb geen haast, en haastige spoed is zelden goed......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:15

Gezondheids reden heb ik helaas ook last van, vandaar dat ik geen 4/6 paarden per dag meer rij en helaas heel wat aanboden om te rijden heb moeten laten schieten.
Maar al had ik geen ME gehad, zat ik nog steeds hier in NL ipv in Athene Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:28

Aqua8horse schreef:
Misschien zou je dan gewoon eens moeten kijken. Want een conclusie trekken omdat jij iets voor onmogelijk houdt, is natuurlijk geen realistische conlusie, laten we wel zijn. Want toch rijd ik zo


Het gaat er niet om dat ík vind dat jou bewering fysiologisch onmogelijk is, dat vinden álle biologie boeken die ik zelfs nog heb moeten leren op het VWO. Bovendien álle medici, álle bewegingswetenschappers en ga nog maar even door. Mensen dus die elk mini-detail van het menselijk lichaam kennen.
Daarmee trek ik geen conclusie, ik kauw je voor wat in mijn biologie-boek staat. (wat hier overigens dubbel in de kast staat, dus als je geïnteresseerd bent.... )
Je dénkt dat je zo rijdt, net als ik wel eens denk dat ik een topruiter ben als ik m'n paard een keer top aanvoelt. Voor de rest van de tijd heb ik gelukkig meer realiteitszin.

En als je jou rijden zo ontzettend graag zou willen laten zien, zou je mee werken aan een clinic. Maar nee, nu moeten mensen maar naar jou toe komen. Terwijl jíj het zo graag wilt laten zien.
Weet je, ik heb een beter idee; zorg dat je mee doet aan het WK 2006 in Aken, daar ga ik zeker kijken.



Edit: ook academici maken wel eens domme spelfouten.... Bloos