HELP !! Paard heeft tegenligger vrees !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:51

Ik heb het jaren gehad met mijn paard. Het eerste jaar dat ik haar uitbracht heb ik geen problemen gehad. Ik startte haar toen nog bij de pony's. Het jaar daarop moest ik over naar de paarden, ze was inmiddels al 1.62. Toen begon het probleem vanaf de eerste wedstrijd.
Het probleem deed zich vooral voor met vreemde paarden inderdaad friezen. Boos worden had geen zin, want dat gaf alleen maar meer problemen. Het enigste wat bij haar hielp wat apart losrijden bij de trailers. En maar heel even op het inrijterrein. Als ze daar te lang was flipte ze ook helemaal. Als er een paard van voren kwam, moest ik goed blijven doorrijden en tegen haar praten. Uiteindelijk na 6 jaar is het toch nog goed gekomen en kon ik haar normaal tussen andere paarden rijden.
Het valt me overigens wel op dat steeds meer paarden dit probleem hebben.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:33

Bruun doet het ook, maar meer met achterop komende paarden. Ze rent niet weg, maar drukt haar rug weg en dreigt naar het aankomende paard. Heel vervelend want samen met iemand in een 20/40 bak rijden is lastig als ze iedere keer haar rug wegdrukt.

Ik denk niet dat er een makkelijke oplossing voor te vinden is, behalve oefenen en nog eens oefenen. Bruun is al 21 en ik heb niet de illusie dat ze dit nog af gaat leren.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:56

Hi!
Ik ben het zusje van evelijn (zie boven)...en ben inderdaad er mee opgehouden te proberen. Het was niet mijn paard en mijn instructeur zei dat het echt levensgevaarlijk was en dat ik even moest nadenken!!
Het paard was toen ook al 11 en een hele tijd niet meer bereden. In het begin ging het goed, had hij nog geen conditie. Maar langzaam aan werd het erger. Maar zoals jij blijkbaar ook had, aan de longe of aan de hand weinig tot geen probleem, alleen als ik er op zit schrikt hij van tegemoet komende verkeer en ik kon niet blijven zitten.
Uiteindelijk was ik natuurlijk ook banger en gespannender, hoeweel ik probeerde te doen alsof er niets aan de hand was, hem af te leiden, meer er aan te rijden enz. enz. Het is gewoon heel erg moeilijk en het heeft naast een ervaring ook iets te maken met het karakter van het paard.

Ik snap de manier van Emiel Voest ook wel, maar hoe win je het vertouwen van het paard als je er boven op zit?? Misschien is het toch handig om eens contact op te nemen van iemand die veel weet van Natural Horsemanship en je probleem eens voor te leggen.

Het is gewoon heel erg moeilijk en bovendien gevaarlijk 10 keer val je zonder pijn en dan 1 keer misschien heel erg verkeerd!
Heel veel succes!

groetjes Lise

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:03

Maitu schreef:
KLopt, Friezen zijn bijzonder griezelig!
Westernpaarden zijn absoluut onbetrouwbaar, die doen helemaal onverwachte 'abnormale dingen'. Bovendien flapperen en wapperen die aan alle kanten.

Eigenlijk is het best komisch zo'n paard wat schrik heeft voor soortgenoten


Mijn vorige pony was altijd bang voor paarden met dekens in de bak. Moest ik ook altijd mee lachen.