niet voorwaarts krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:49

Hoe drijf je? (afgezien van het feit dat je trapt wat je dus zowiezo niet moet doen). Je schrijft dat je haar aanspoort, en ze in draf gaat, dan nogmaals aanspoort en dan in galop gaat. Heb je wel verschillende hulpen voor verschillende gangen? Want als je dat niet goed duidelijk hebt zal je paard idd af gaan stompen. Om de hele simepele reden dat ze je niet begrijpt.

Onderscheidt in de hulpen is niet hard schoppen en minder hard schoppen, maar een keer kort drijven voor stap, een keer lang drijven voor draf, twee keer kort voor harder gaan, buitenbeen naar achter voor galop, enz.

Afgezien daarvanL er is nog nooit een paard gevoeliger geworden door harder te gaan drijven. Ga dus niet steeds harder en meer drijven, maar alleen zachtjes je kuit aanknijpen. Een paard voelt een vlieg op zijn rug, dus dat zal hij ook voelen. Het enige punt is dat jij nu nog moet leren dat je paard begrijpt wat je bedoelt en daar ook op reargeerd. Dat is dus iets wat JIJ moet leren. Laat je paard daar niet de dupe van worden door hem steed smeer en harder te gaan schoppen en slaan. Daar los je absoluut niets mee op.

Als je paard niet reargeerd op een zachte hulp geef je hem een tikje. Dat hoeft niet eens hard te zijn, het gaat er om dat hij weet dat het verkeerd is als hij niet reargeerd. Mijn ervaring met paarden die zo zijn afgestompt is dat ze zich vaak helemaal afsluiten vo rde pijn. Een harde tik zal daarom waarschijnlijk ook niet zoveel effect hebben. Ik denk dat het nuttiger is om een tikje op de hals te geven en je paard helemaal de hemel in te prijzen als ze een keer wel goed reargeerd.

Bedenkt dat je dit niet eventjes moet doen, maar iedere seconde dat je op je paard zit op moet letten en consequent zijn. Dus niet even gezellig gaan kletsen, of even om je heen turen, constant met je paard bezig zijn. En dat betekend niet dat je constant moet drijven, wel dat je iedere keer als je zachtjes drijft je een tikje geeft als hij niet reargeerd, en hem de hemel in prijst als hij dat wel doet..

Dit is een puur basisprobleem. Ik las dat je niet regelmatig op les mag, maar kun je niet zorgen dat je in elk geval een of twee keer naar de les kan? Op deze manier doe je je paard er op zijn zachts gezegt geen plezier mee om te gaan rijden.

succes met rijden, en voor de rest sluit ik mij aan bij de rest: het klinkt alsof je paard lichamelijk ergens last van heeft. Dat kan puur zijn van jou, door je manier van rijden, maar ook door het zadel of zijn tanden of wat dan ook. Bednk dat je je paard iedere keer pijn doet als je er op gaat zitten en hij heeft daadwerkelijk een medisch probleem.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:17

laurae schreef:
Hoe drijf je? (afgezien van het feit dat je trapt wat je dus zowiezo niet moet doen). Je schrijft dat je haar aanspoort, en ze in draf gaat, dan nogmaals aanspoort en dan in galop gaat. Heb je wel verschillende hulpen voor verschillende gangen? Want als je dat niet goed duidelijk hebt zal je paard idd af gaan stompen. Om de hele simepele reden dat ze je niet begrijpt.




dat was toen ik 1 keer ging springen, omdat ze t zo leuk vond, en ik weet hues wel de hulpen voor de galop. Maar ik denk dat ze t saai vind worden, anders had ze met t springen ook niet zo snel gaan galoperen, als ze dat ook niet leuk vond.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:42

en even voor de duidelijkheid, want volgens mij denkt iedereen dat ik alleen maar trap, maar dat is niet zo, ik spoor aan, geen reactie, dit doe ik 5 keer en als ze dan niet reageerd, dan ga ik harder aansporen.
niet dat ik alleen MAAR trap, of mep met de zweep, soms lukt t ook met mijn stem, dat probeer ik ook altijd nog.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:01

het probleem is dus juist dat je eerst 5 keer drijft voordat je je paard corrigeerd. Als hij de eerste keer niet hoeft te reargeren, waarom zou hij het de 3e, 4e, 5e of 6r keer dan wel doen?

1 keer zacht drijven en vervolgens een tikje als hij niet reargeerd. Niet harder gaan sporen. Je doel is een zachte hulp en als je harder gaat drijven zul je uiteindelijk moeten schoppen om een reactie te krijgen (wat nu dus gebeurd is). Er moet een duidelijk verschil zijn tussen de hulp en de correctie. En die heb je nu niet.

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:06

wat bij mij (perongelijk) heel goed heeft gewerkt is conditioneren,
Ik bedoel je moet je paard als het ware bang maken voor de zweep, door zelf te doen alsof die zweep echt heeeeeel eng is. Je probeert natuurlijk eerst aan te sporen, geeft ze geen reactie, geef je haar een tik, als ze dan harder gaat, doe je gewoon een overdreven "goedzo braaf is niet eng" achtig praatje. Mijn paard is ontzettend bang voor de longeerzweep, ze ging altijd echt keihard galoperen als ik de zweep maar wilde pakken (lag dan naast me op de grond) en ik altijd maar "hoooo braaf rustig " eigenlijk dus juist niet het goede, want dan denkt zij dus alleen maar dat het ook echt eng is... Nu heb ik trouwens wel veel voordeel, want aansporen doe ik niet eens meer, een klakje met mijn tong is voldoende!
succes ermee

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:04

ajieto schreef:
wat bij mij (perongelijk) heel goed heeft gewerkt is conditioneren,
Ik bedoel je moet je paard als het ware bang maken voor de zweep, door zelf te doen alsof die zweep echt heeeeeel eng is. Je probeert natuurlijk eerst aan te sporen, geeft ze geen reactie, geef je haar een tik, als ze dan harder gaat, doe je gewoon een overdreven "goedzo braaf is niet eng" achtig praatje. Mijn paard is ontzettend bang voor de longeerzweep, ze ging altijd echt keihard galoperen als ik de zweep maar wilde pakken (lag dan naast me op de grond) en ik altijd maar "hoooo braaf rustig " eigenlijk dus juist niet het goede, want dan denkt zij dus alleen maar dat het ook echt eng is... Nu heb ik trouwens wel veel voordeel, want aansporen doe ik niet eens meer, een klakje met mijn tong is voldoende!
succes ermee

dat is m nou juist, van de longeerzweep is ze heel erg bang, dan gaat ze meteen draven als k m pak, en wanneer ik er dan op zit, reageerd ze er bij niet op Scheve mond

ajieto
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:13

okey hmmm, ik denk er even overna