waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:10

holly schreef:
Dat zeg ik ook wel eens, maar daarmee bedoel ik niet effe flink sjorren.
Wat ik dan bedoel is meestal, ben eens wat strenger, je vraagt toch iets, waarom laat je het dan toch voorbij gaan.



ik zeg het ook wel eens in mn lessen hoor, je vraagt het eerst vriendelijk, dan eis je het en daarna maakt het niet meer uit..... al ga je achterstevoren op het paard zitten als het maar gebeurd........... stap een en stap twee worden nooit overgeslagen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:17

patos schreef:
Handig, maar zeer pijnlijk manier Haha! Toen mijn instructrice mij dat in het begin onder de travers liet doen, werd ik toch even lelijk met mijn neus op de feiten gedrukt.


Laat ik het dan anders stellen.
Jij zegt nu, mijn instructeur liet mij dit eens doen.
Ik betrap mezelf er elke keer weer op dat ik in mezelf denk, ach domme doos dat had ik anders moeten doen, ik doe het fout.

Kan het misschien zo zijn dat dat mist?
Dat een ruiter zegt, ja als mijn instructeur het zo uitlegt is dat logisch, maar zelf zou ik er niet op gekomen zijn?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:20

ik denk zelf dat er inderdaad ERG VEEL voorbij wordt gelopen aan de basis. Hoe vaak zie je het niet inderdaad, er wordt een paardje gekocht, ze denken de wijsheid zelf in pacht te hebben en hobbelen maar.......paard wordt in de krul getrokken en goh "wat ziet het er mooi uit" ................

Dan mensen die geen les nemen of mensen (zoals ik) die verkeerde les hebben gehad.............gelukkig kom je daar ook wel achter, maar heeft bij mij ook even geduurd..................

Nu ben ik opnieuw begonnen met rijden, les bij tyrza, en het eerste wat ik zei was "al moet ik 3 maanden aan de longe, ik wil eerst normaal leren zitten"..........Ja, ik zou ook graag "echte" oefeningen doen, maar ben alweer blij als ik maddox kan sturen linksom... Schijnheilig

Ja, ook ik "verlang" naar de tijd dat ik hem met aanleuning en ontspannen kan rijden, maar ik heb het geduld om te wachten tot IK daarvoor klaar ben............

alles op z'n tijd ik denk dat je er later alleen maar plezier van kan hebben...........

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:20

gijsenkim schreef:
ik zeg het ook wel eens in mn lessen hoor, je vraagt het eerst vriendelijk, dan eis je het en daarna maakt het niet meer uit..... al ga je achterstevoren op het paard zitten als het maar gebeurd........... stap een en stap twee worden nooit overgeslagen


Dat ben ik helemaal met je eens.
Toch bedoel jij het ook op een goede manier.
Wil je verder komen dan moet je er aan werken.
Soms streng zijn voor jezelf.

Ik zie jou niet als een persoon die zal bedoelen, joh nu is het goed geweest, trek die knol eens flink in zijn smoel want ik wil een krulletje zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:24

nee, dat klopt Haha! Haha! Haha! Ik heb het gewoon nog over voltes, afwenden gebroken lijnen enzo..... Ik werk ook helemaal niet aan een krulletje als ik lesgeef...... mocht ie onverhoopt voorbij vliegen dan zeg ik gelijk tegen mn klant......... voel je dat???? Dit is het gevoel wat je wil....... maar dan moet het wel een krulletje over de rug zijn, anders zeg ik het nog niet eens en doe ik net of ik het niet zie Haha! Haha! Haha!......... en das wel lachen want dan kijken ze heel hoopvol naar mij en het enige wat ik dan zeg is ......... denk om je activiteit........ en dan kan men weer iets teleurgesteld zijn Haha! Haha! Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:25

IngridM schreef:
ik denk zelf dat er inderdaad ERG VEEL voorbij wordt gelopen aan de basis. Hoe vaak zie je het niet inderdaad, er wordt een paardje gekocht, ze denken de wijsheid zelf in pacht te hebben en hobbelen maar.......paard wordt in de krul getrokken en goh "wat ziet het er mooi uit" ................

Dan mensen die geen les nemen of mensen (zoals ik) die verkeerde les hebben gehad.............gelukkig kom je daar ook wel achter, maar heeft bij mij ook even geduurd..................

Nu ben ik opnieuw begonnen met rijden, les bij tyrza, en het eerste wat ik zei was "al moet ik 3 maanden aan de longe, ik wil eerst normaal leren zitten"..........Ja, ik zou ook graag "echte" oefeningen doen, maar ben alweer blij als ik maddox kan sturen linksom... Schijnheilig

Ja, ook ik "verlang" naar de tijd dat ik hem met aanleuning en ontspannen kan rijden, maar ik heb het geduld om te wachten tot IK daarvoor klaar ben............

alles op z'n tijd ik denk dat je er later alleen maar plezier van kan hebben...........


Kijk en daarbij maakt het geen drol uit welk niveau je er uit rijd. Je hebt lol en hebt geduld om iets te kunnen bereiken.
En alles zo goed mogelijk geprobeerd te doen.
Dan maakt het niet uit dat het nog fout gaat, je probeerd het immers op een goede manier te doen.

Ik zelf ben ook nog lang niet zover, en al was dat wel zo, dan zou ik nog niet tevreden zijn. Leren kan ik altijd nog meer.
Het enige verschil is, dat ik niet als een maloot mijn paard alle kanten op trek en het gewoon netjes probeer te bereiken.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:27

Om even terug te komen op die instructie...
Ik denk dat er inderdaad heel veel instructie is die te weinig kaas heeft gegeten van wat een echt goede basis is. Vooral instructie die zelf nog nooit echt goed heeft kunnen rijden of niet in kringen heeft verkeerd waar je een goed beeld geleerd krijgt van wat een goed gaand paard is.
(niet dat ik dat wel denk te kunnen zien, maar hopelijk met goede begeleiding komt het oog en gevoel ooit nog eens Schijnheilig Tong uitsteken )

Dan wordt al snel veel waarde gehecht aan de oefeningetjes die het paard kent.
Vooral ook jonge meiden die denken dat elk krulletje een aan de teugel lopend paard is en die niet kunnen wachten met aangaloperen vanuit stap en halthouden, vliegende galop wissels, wijken, travers, appuyeren, contragalop en noem maar op... En die zeggen dan ook doodleuk dat ze op dat niveau rijden... Of die oefeningen op de juiste manier zijn uitgevoerd is dan minder van belang.
Dat merk je ook op maneges... hoeveel instructeurs leren daar geen wijken en schouderbinnenwaarts aan? En lopen die paarden dan goed door de oefening?
Tuurlijk zullen er tussen zitten die het wel goed beheersen, maar ik denk dat je toch vaak een verkeerd idee krijgt van je eigen rijkunsten van zulke instructeurs... Je hebt uiteindelijk meer aan iemand die je een schoponder je kont geeft en met beide benen op de grond... Alleen wil je mensen vooral een goed gevoel over zichzelf en hun rijkunsten geven zodat ze tevreden klant blijven, dan zul je dat niet aandurven denk ik...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-07-04 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:28

gijsenkim schreef:
nee, dat klopt Haha! Haha! Haha! Ik heb het gewoon nog over voltes, afwenden gebroken lijnen enzo..... Ik werk ook helemaal niet aan een krulletje als ik lesgeef...... mocht ie onverhoopt voorbij vliegen dan zeg ik gelijk tegen mn klant......... voel je dat???? Dit is het gevoel wat je wil....... maar dan moet het wel een krulletje over de rug zijn, anders zeg ik het nog niet eens en doe ik net of ik het niet zie Haha! Haha! Haha!......... en das wel lachen want dan kijken ze heel hoopvol naar mij en het enige wat ik dan zeg is ......... denk om je activiteit........ en dan kan men weer iets teleurgesteld zijn Haha! Haha! Haha!


Ik geloof dat ik er ook erg goed in ben om chagerijnige koppies te kweken Tong uitsteken
Al loopt het paard nog zo mooi, als ik het niet goed vind, dan komt er een opdracht die het beter kan maken.
Maar tevens loop ik met complimenten te smijten als ik tevreden ben en een groot verschil zie, zo big smile van de ruiter is ook mooi om te zien (en werkt stiekem mee aan de houding Tong uitsteken )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:30

absoluut, er is niks leuker dan iemand op zn paard te zien glunderen...... op zo een moment lijkt het dan wel of de hele combinatie groeit........ en das het mooiste van mn werk

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:31

Ik heb trouwens de tik dat ik geen beginners les geef.
Dat krijg ik niet voor elkaar.
Ik mis het geduld denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:35

Holly, ik denk nog steeds dat heel erg veel instructeurs hun leerlingen niet het begrip bij brengen, ik denk dat het vak DIDACTIEK nog wel wat uitgebreider gegeven mag worden in zowel Deurne als Ermelo.

Patos, lachen he zo'n oefening Knipoog. Het is even zuur, maar dan weet je ook gelijk waar je aan moet werken, duidelijker kan bijna niet Haha!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:35

Ik heb veel jonge paarden in de les, daarom is de basis het enige waar ik aan werk.

En beginners (zoals de moeder van Ineke2) vind ik ook wel heel leuk hoor, die gaat per les goed vooruit..... zit super stil, luisterd heel aandachtig........ echt heel leuk om te doen.

Heb ook wel wat oudere paarden, met wat meer kunnende ruiters...... maar dan alsnog is het heel veel basis...... beetje schoudervoor, wijken en een enkeling wat schouder binnenwaards is wel het enige wat we doen.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 15:36

Mijn instructeur hamert ook erg op de basis. Dus wat doen wij in de les: overgangen, voltes, houding ruiter, grote acht. Als we een goede dag hebben mogen we misschien wijken in stap of een stukje middenstap Haha!.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:39

Joyce B. Ik heb vroeger dus met een trucendoos leren rijden.
Wist ik toen niet, maat nu ik wat verder ben en de pony tijd achter me heb gelaten, word me dat steeds meer duidelijk.
Toendertijd liep het paard netjes voor het plaatje. Netjes rond en de figuren waren netjes afgewerkt. Een prijsje zat er elke wedstrijd weer in.
Als ik nu terug kijk dan denk ik, dat werd me zo opgedragen, maar hoe of wat ik werkelijk aan het doen was, snapte ik niet.
Er moest ook altijd dat prachtige plaatje te voorschijn komen, kon je dat niet, kreeg je een hoop commentaar over je heen, want zo kon je niet verschijnen op het wedstrijd terrein.
Inmiddels rijd ik heel anders, maar toch bereik ik steeds dat plaatje.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 15:43

gijsenkim schreef:
Ik heb veel jonge paarden in de les, daarom is de basis het enige waar ik aan werk.

Heb ook wel wat oudere paarden, met wat meer kunnende ruiters...... maar dan alsnog is het heel veel basis...... beetje schoudervoor, wijken en een enkeling wat schouder binnenwaards is wel het enige wat we doen.


Ik heb maar 1 B ruiter met een 4 jarig paard, maar ik zie er zeker een toekomst in, en dat geef ik graag les.
Het punt is dat het een mega lang paard is, en dus heel erg veel moeite heeft met haar eigen benen, maar des te leuker is het als je dat paard netjes rond ziet gaan, na een half uurtje samen er aan te hebben gewerkt.
2 weken geleden hadden ze hun eerste wedstrijd en er zat toch 164 punten in. Zij trots, maar ik net zo.

Ik heb ook een paard wat Z licht is en ze de ruiter zelf Z, maar ik werk ook niet aan die oefeningen, want ik mis idd nog veel te veel de ontspanning en het soepel maken en houden van het paard.

Eigenlijk vind ik al die oefeningen helemaal niet belangrijk. De afwisseling des te meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:49

10 jaar geleden had ik je ook verteld dat ik zo goed bezig was. Ik nam wekelijks een uur dressuur en springles van iemand met 2de fase ORUN, nationaal gesprongen, meervoudig Z. Ik had nog nooit gevoeld had wat nageeflijkheid en ontspanning was en dat ik reed volgens het principe: schop 'm naar voren en trek 'm in de krul in navolging van de instructrice. En de instructrice leerde ons wijken, SB en zelf een vliegende wissel. En al die tijd dacht ik dat ik heel goed bezig was....

Wat ik hiermee wil zeggen: ik deed toen echt mijn best om het allemaal zo goed mogelijk te doen en ik wist niet beter . Pas toen er een ander paard kwam dat niet zo meegaand en tolerant was als mijn vorige paard kwamen we problemen tegen.

Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat ik destijds mijn eerste paard onder deskundige begeleiding, met de beste bedoelingen en grote inzet, in de vernieling heb gereden Huilen . Ik verwijt mezelf het nu nog. Maar ik zou ook niet weten wat ik destijds anders had moeten doen.

Dat verhaal gaat op voor veel Bokkers alsik de verhalen lees en foto's bekijk. Ik kan nog wel eens fel uit de hoek komen hier op RT Boos! . Want het enige dat je er aan kunt doen is denk ik mensen er op aan te spreken. En mensen die willen leren pikken het wel op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:51

holly schreef:
Laat ik het dan anders stellen.
Jij zegt nu, mijn instructeur liet mij dit eens doen.
Ik betrap mezelf er elke keer weer op dat ik in mezelf denk, ach domme doos dat had ik anders moeten doen, ik doe het fout.

Kan het misschien zo zijn dat dat mist?
Dat een ruiter zegt, ja als mijn instructeur het zo uitlegt is dat logisch, maar zelf zou ik er niet op gekomen zijn?


Tja, dat ligt eraan in welke situatie. Ik rijd nu voor het eerst op Z1 niveau, en mijn paard doet dat ook voor het eerst. Het bovengenoemde maniertje is iets dat je een keer geleerd moet hebben denk ik, als je het kent, kun je het toepassen. Bij andere zaken, het echte basis werk, kan ik mezelf tegenwoordig ook zonder insturctie beter controleren. Soms loopt patos gewoon op de buitenhand te hangen, opeens valt dan bij mij het kwartje; loslaten! Probleem opgelost.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:53

Lovely schreef:
Patos, lachen he zo'n oefening Knipoog. Het is even zuur, maar dan weet je ook gelijk waar je aan moet werken, duidelijker kan bijna niet Haha!.


Weet je meteen weer dat je als combinatie nog helemaal niets voorstelt en dat je nog ontiegelijk veel moet leren Haha!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:59

Jippie schreef:
10 jaar geleden had ik je ook verteld dat ik zo goed bezig was. Ik nam wekelijks een uur dressuur en springles van iemand met 2de fase ORUN, nationaal gesprongen, meervoudig Z. Ik had nog nooit gevoeld had wat nageeflijkheid en ontspanning was en dat ik reed volgens het principe: schop 'm naar voren en trek 'm in de krul in navolging van de instructrice. En de instructrice leerde ons wijken, SB en zelf een vliegende wissel. En al die tijd dacht ik dat ik heel goed bezig was....

Wat ik hiermee wil zeggen: ik deed toen echt mijn best om het allemaal zo goed mogelijk te doen en ik wist niet beter . Pas toen er een ander paard kwam dat niet zo meegaand en tolerant was als mijn vorige paard kwamen we problemen tegen.

Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat ik destijds mijn eerste paard onder deskundige begeleiding, met de beste bedoelingen en grote inzet, in de vernieling heb gereden Huilen . Ik verwijt mezelf het nu nog. Maar ik zou ook niet weten wat ik destijds anders had moeten doen.

Dat verhaal gaat op voor veel Bokkers alsik de verhalen lees en foto's bekijk. Ik kan nog wel eens fel uit de hoek komen hier op RT Boos! . Want het enige dat je er aan kunt doen is denk ik mensen er op aan te spreken. En mensen die willen leren pikken het wel op.



Volgens mij moet je een keer flink op je bek zijn gegaan om te weten dat je helemaal fout bezig ben geweest. Ik heb dat gemerkt nadat ik toch 8 jaar op de manege had gereden en bij elke onderlinge wedstrijd wel prijzen wegreed. Ik voelde me heel wat, en toen ik mijn huidige paard kreeg dacht ik dat ik op die manier wel verder kon rijden.
Miscalculatie; ik heb compleet opnieuw moeten leren rijden, ik kon niet eens constante en gelijke druk op mijn teugels houden. Er was eigenlijk niets dat ik rijtechnisch gezien goed deed. Nu rijd ik met een heel ander gevoel, het voelt nu alsof het allemaal veel beter klopt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:05

Jippie schreef:
Wat ik hiermee wil zeggen: ik deed toen echt mijn best om het allemaal zo goed mogelijk te doen en ik wist niet beter . Pas toen er een ander paard kwam dat niet zo meegaand en tolerant was als mijn vorige paard kwamen we problemen tegen.


Zo heb ik het dus ook geleerd.
Zoals ik al zei heb ik met een trukendoos leren paardrijden en pas toen ik van de pony's overstapte naar de paarden toen leerde ik veel meer.
Ik kreeg op een gegeven moment een geweldige merrie te rijden.
Zij heeft mij zo ontzettend veel geleerd. Met die trukendoos werkte het ineens niet meer. Zij had Z gelopen en ik kreeg er niet meer als een fatsoenlijk L proef uit. Het heeft me veel uren werk gekost, maar uiteindelijk konden we samen door 1 deur en ging het hartstikke goed.
Mede door dit paard ben ik op een andere manier gaan rijden, en heb ik ook geleerd hoe ik moet nadenken als ik aan het rijden ben.
Altijd gedacht dat het helemaal niet moeilijk was, maar nu weet ik beter OK dan!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:08

Patos, mijn zin was niet tegen jouw bedoelt.
Het was eigenlijk meer de vraag, iemand die rijd onder het mom van, trek en pluk werk gaat het snelste, is het dan zo dat er zonder instructeur niet ingezien word dat het niet klopt? Of zou men onder de neus van de instructeur ook zo rijden?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:12

holly schreef:
Patos, mijn zin was niet tegen jouw bedoelt.
Het was eigenlijk meer de vraag, iemand die rijd onder het mom van, trek en pluk werk gaat het snelste, is het dan zo dat er zonder instructeur niet ingezien word dat het niet klopt? Of zou men onder de neus van de instructeur ook zo rijden?


Waarom zou je, wanneer je geen instructie hebt, op de ruk-pluk manier rijden terwijl je weet dat je fout bezig bent? Tenzij het onmacht is om zo met grof geschut je paard in de 'goede' houding te rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 18:17

Maar is het ook zo dat men weet dat men fout bezig is?
Soms heb ik het idee dat men het niet doorheeft namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:20

patos schreef:
Volgens mij moet je een keer flink op je bek zijn gegaan om te weten dat je helemaal fout bezig ben geweest.

Dat ik op mijn bek ga vind ik niet erg. Maar wat ik wel heel erg vind is dat ik, door mijn rijden, mijn paard een paar jaar eerder naar haar einde heb geholpen [dat weet je nooit 100% zeker maar ik ben er van overtuigd]. En dat ik haar, achteraf gezien, te vaak onterecht heb behandeld te hard, met te veel geweld. En als je een paard hebt dat dat allemaal pikt en een instructrice die je daarin aan moedigd dan krijg je nooit een signaaltje dat het misschien anders kan en moet.

Die valkuil zie ik hier te vaak. Paard is zeer tolerant en de oplossing is: hij moet eens flink op zijn donder hebben.... Soms is dat terecht, meestal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:21

Niet alles bij gelezen, dus reageer ff op het laatste

Veel hebben niet door dat ze het fout doen.
Zeggen ook, ik heb een zachte hand
echter als ik ze dan zie rijden, zie ik wat anders.
het is dan gewoon niet beter kunnen en misschien niet eens beter weten, ook al word er in de les gezegd naar de stille hand toerijdjen, want dat kwartje valt dan niet, gaat aan de oren voorbij omdat ze zich niet aangesproken voelen.