waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:39

Oh, ik ben zeker de enige die soms (lees:regelmatig) als een malloot door de baan galoppeert met de teugel aan het gespje??? Dan doe ik ook stiekem wel eens whoaaah ook nog Haha! Haha!. De echte dressuurmuts-stalgenoten vinden dat allemaal maar raahaaaar.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:24

ik gallopeer ook welleens als een gek door de bak maar niet met de teugel vast aan een gespje.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:58

Lovely schreef:
Dan doe ik ook stiekem wel eens whoaaah ook nog Haha! Haha!.
gekke meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:58

Lovely schreef:
Oh, ik ben zeker de enige die soms (lees:regelmatig) als een malloot door de baan galoppeert met de teugel aan het gespje???

In Amsterdam reed Anky Salinero in de ochtend alvast eventjes ter voorbereiding op het middag programma. Het beeld: lange teugel, verlichte zit en aleen maar galop. Salinero genoot want die nam zo af entoe de kuierlatten en Anky kon er hartelijk om lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:06

Zie je, toch nog een beetje Anky systeem bij mij Lachen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 14:18

Whaha die SP Haha!

Ja idd, zo debiel is het helemaal niet hoor om eens alles te laten voor wat het is.

Maar het hele topic zoeft een andere richting uit Tong uitsteken
In eerste instantie was de vraag, iemand die enorm gekronkelt op zijn paard zit, en als dat al mogelijk is, nog kronkeliger rijd, waardoor je denkt, mijn god dat er nog iets van dat paard over is joh. Hoe komt dat?
Word er toch onkundig les gegeven, of misschien stoer omdat een ander ook zo leuk die galopwissel doet, of misschien helemaal geen les, of misschien nog iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:25

Lovely schreef:
Zie je, toch nog een beetje Anky systeem bij mij Lachen.

Ik dirfde het niet te zeggen Bloos

misschien zit je nog in de ontkenningsfase Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:39

Er zijn natuurlijk ook ruiters die gewoon lichamelijk niet in staat zijn tot anders rijden. Wellicht stijf, houterig, noem maar op.

Kan me ook voorstellen dat zo iemand wellicht niet netjes rijdt, maar wel effectief (maw houding laat te wensen over, maar hulpen zijn wel begrijpelijk voor het paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:44

Jippie schreef:
Ik dirfde het niet te zeggen Bloos

misschien zit je nog in de ontkenningsfase Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

Misschien doet ze mij wel na .

ALs ze maar een rollingstumpinggetdownjumpinhonkytonkygoodtime heeft Haha!.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 00:38

Apple schreef:
Er zijn natuurlijk ook ruiters die gewoon lichamelijk niet in staat zijn tot anders rijden. Wellicht stijf, houterig, noem maar op.

Kan me ook voorstellen dat zo iemand wellicht niet netjes rijdt, maar wel effectief (maw houding laat te wensen over, maar hulpen zijn wel begrijpelijk voor het paard).


Heb je mij wel eens zien zitten, dat is ook niet mooi.
Maar je ziet wel het verschil tussen iemand die verder kan komen, of iemand die je aan het schrikken maakt.
Iedereen begint toch eens voor de eerste keer. Als alles goed gaat, ga je netjes vooruit.
Toch zie je er figuren tussen die ineens in rijstijl omslaan, en dat nooit zo hebben geleerd lijkt mij. Of het moet een instructeur zijn geweest die zijn diploma bij een pakje boter heeft gekregen (uitdrukking he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:51

Ze zogenaamde Bonadeskundige!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 01:23

Lovely schreef:
Ze zogenaamde Bonadeskundige!

Verward

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:05

Er is al verschrikkelijk veel in dit topic gezegt en bij sommige dingen denk ik echt Verward maar een ding jij geeft mensen les maar hoe kan jij goed les geven als jezelf helemaal geen les krijgt...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:18

hmmm. Ik krijg naast mijn club en privéles ook nog regelmatig lesvan de eigenaresse van Moenira (gediplomeerd) die zelf nog maar zelden op een paard zit en dus ook niet meer lest... (maar wel veel les geeft) En toch leer ik er veel van...
Als iemand goed weet hoe iets eruit hoort te zien, snapt hoe een paard lichamelijk en geestelijk in elkaar zit en op welke manieren je mensen en paarden dingen kunt leren, dan kan zo iemand je een heel eind op weg helpen. Het is toch een (geoefend) oog op de grond, die dingen kan zien die ik (nog) niet goed kan voelen...
Ook bij oefeningen als wijken, schouder voor, vierkant halthouden en de figuren heb ik iemand die kritisch meekijkt...
Daarvoor hoeft diegene zelf niet te rijden, als ze maar weten wat goed is en wat minder goed Haha!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:19

Lovely schreef:
Oh, ik ben zeker de enige die soms (lees:regelmatig) als een malloot door de baan galoppeert met de teugel aan het gespje???


Ok, ik biecht het op: als ik uitgestrekte galop oefen in de 20x60 bak, kan ik het soms ook niet laten om 'eventjes' een flinke spurt te maken onder het mom: ze is wel erg fris vandaag Haha!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:30

ik kan je het heel simpel uit leggen, er zijn heel veel mensen die een paard kopen en willen meteen alles kunnen doen, wijken, schouderbinnenwaarts ect. ect.
Het kan hun helemaal niet schelen hoe het er uit ziet en hoe het is voor het paard, als hun maar kunnen zeggen "mijn paard kan wijken en schouderbinnenwaarts ect. ect."
Ik snap dat ook niet zo goed want het ziet er niet uit als je paard moet wijken en jij zit je het heen en weer te schoppen omdat je paard het niet doet omdat hij/zij niet voor me kaar is.
Dat verknald het hele plaatje van paard en ruiter.
Maar 1 ding is zeker de basis is onwijs belangrijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groetjes.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:51

patos schreef:
Ok, ik biecht het op: als ik uitgestrekte galop oefen in de 20x60 bak, kan ik het soms ook niet laten om 'eventjes' een flinke spurt te maken onder het mom: ze is wel erg fris vandaag Haha!

of in het bos een lang pad opzoeken
heerlijk!!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:16

runningkawa schreef:
of in het bos een lang pad opzoeken
heerlijk!!!!


En zóó gezond voor je paard!! Ook geestelijk!!

Ik denk dat er ook veel mensen zijn die wel les hebben maar kennelijk niet in staat zijn om te leren. Of niet willen leren. Niet luisteren naar de instructeur.

Aan de andere kant, paardrijden ís ook verdomde moeilijk. Ik heb mijn hele leven al les en elk jaar denk ik weer, 'nou, het gaat nu redelijk, het kan nog véél beter maar vorig jaar snapte ik er echt niks van!!'.. Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 14:59

Gail schreef:
Aan de andere kant, paardrijden ís ook verdomde moeilijk. Ik heb mijn hele leven al les en elk jaar denk ik weer, 'nou, het gaat nu redelijk, het kan nog véél beter maar vorig jaar snapte ik er echt niks van!!'.. Haha!


Hoe meer ik kan vragen van het paard hoe moeilijker ik het vind.
Paardrijden is een denksport, even niet denken en hoep het gaat verkeerd.

Waarom ik geen les heb en wel les geeft. Vanaf de grond kan ik het allemaal goed uitleggen, ik word begrepen. Toch is het anders als je zelf op een paard stapt, je ziet het niet meer vanaf de grond, het enige wat dan weer helpt zijn de spiegels, de foto's, de filmpjes. Veel kijken naar andere, veel luisteren naar lesgevers, veel infomatie vergaren.
Of ik nu les geef of zelf op het paard zit, ik blijf mezelf erin verdiepen, want leren doe je nooit genoeg. Nu heb ik het geluk dat ik van mijn eigen les geven, alles mee neem in mijn rijden, en mezelf ook keihard afstraf op fouten. Ik rij niet zomaar wat rond, maar leer van mezelf.
En ondanks dat ik geen betaalde instructeur had, heb ik niet alleen gereden. Ik had weldegelijk hulp langs de kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:38

Gail schreef:
Aan de andere kant, paardrijden ís ook verdomde moeilijk. Ik heb mijn hele leven al les en elk jaar denk ik weer, 'nou, het gaat nu redelijk, het kan nog véél beter maar vorig jaar snapte ik er echt niks van!!'.. Haha!


hellup wat herkenbaar Bloos
Ik ben bang dat dat ook altijd wel zo zal blijven. En ook al rij je mee in Athene, ook die ruiters hebben zeker wel hun onzekerheden en twijfel over de perfecte aanpak in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:45

holly schreef:
Nu heb ik het geluk dat ik van mijn eigen les geven, alles mee neem in mijn rijden, en mezelf ook keihard afstraf op fouten. Ik rij niet zomaar wat rond, maar leer van mezelf.

En toch kan je dat op een heel verkeerd spoor zetten. Ik weet nu redelijk het verschil te voelen tussen een actief stuwend achterbeen en een meer dragend achterbeen. Dat heb ik wel moeten leren onderscheiden van elkaar. Ook ging ik nog wel eens de m ist in bij het verzamelen of traag worden. Ik zie het verschil direct. Maar om dat direct te voelen en te corrigeren dat duurde wel even. Voor die finesses is het vakkundig oog van een trainer onontbeerlijk voor mij. Ik ben niet bedeeld met veel talent, ik moet er erg had voor werken. En veel gevoel heb ik gekregen door steeds maar weer herhalen en leren herkennen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:46

Ik zou niet zonder les kunnen, echt niet............

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:11

runningkawa schreef:
of in het bos een lang pad opzoeken
heerlijk!!!!

Boos! , we hebben hier geen bos

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:55

Jippie schreef:
En toch kan je dat op een heel verkeerd spoor zetten. Ik weet nu redelijk het verschil te voelen tussen een actief stuwend achterbeen en een meer dragend achterbeen. Dat heb ik wel moeten leren onderscheiden van elkaar. Ook ging ik nog wel eens de m ist in bij het verzamelen of traag worden. Ik zie het verschil direct. Maar om dat direct te voelen en te corrigeren dat duurde wel even. Voor die finesses is het vakkundig oog van een trainer onontbeerlijk voor mij. Ik ben niet bedeeld met veel talent, ik moet er erg had voor werken. En veel gevoel heb ik gekregen door steeds maar weer herhalen en leren herkennen.


Dat ben ik met je eens.
Daarom ben ik ook heel blij geweest dat de fokster voor wie ik reed mij ondersteunde, want hulp kun je altijd gebruiken.
Wij konden tijdens en na mijn rijden heerlijk met elkaar praten over hoe ik reed en wat er anders zou moeten, en daar heb je veel aan. Zonder een toekijkend en helpend oog kun je gewoon niet.
Ik heb het er ook over geen betaalde instructeur te hebben.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:07

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik denk dat er in maneges etc wel geleerd wordt om te wijken etc.
Waarom? Omdat nageeflijkheid dikwijls moeilijk te leren is, door de vele verschillende ruiters. Zo leer je dan toch nog bij, en als je dan later de kans krijgt een netjes nageeflijk paard te rijden, dan gaat het wijken etc misschien al gemakkelijker.
Ook als je dan met een eigen (verzorg)paard rijdt, kan ik best begrijpen als je eens wijkt ofzo, al zit die basis(o.a.nageeflijkheid) er niet in.
Is die paar stapjes opzij nu zo'n ramp? Gaat het paard daardoor nu helemaal naar de "prut"(weet even geen deftig woord, dus gebruik ik dit maar Haha!)?
Ik denk dat het méér naar de "prut" gaat door al die zagende en trekkende ruiters.