Ik heb het volgende dilemma:
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met les. Deze instructrice is heel eerlijk voor het paard, dus de kleinste onregelmatigheid in je hand en ongeoorloofd tikken met de zweep = de doodstraf
. Ik merk vooruitgang, d.w.z. hij ontwikkeld de juiste spieren (kontspieren, bij zijn schoft en nek) en is heel los in zijn lijf. Alleen....ik vind hem niet voorwaarts genoeg. Bijv: Als ik been geef, draaft hij wel aan, maar is niet snel genoeg weg naar mijn zin.Mijn instructrice zegt dat ik daar nu niet op moet letten (en vind hem in dit stadium voorwaarts genoeg), maar eerst op mezelf moet letten (handen stil, goede zit, hem niet in de weg zitten). Dan komt de voorwaartse drang vanzelf wel. Ik heb daar een hard hoofd in, want ik denk dat ie gewoon lui is. Nu reed gisteren een vriendin even op hem en die zei dat ze hem helemaal niet voorwaarts vond (niet of niet voldoende reageerde op het been). Maar, na een half uur rijden was hij wel bezweet op de goede plaatsen (flanken, tussen zijn billen, onderaan zijn borst)....en die spieropbouw...je ziet duidelijk verschil met een paar maanden geleden.
Nu mijn vragen:
1. Kan een paard dat niet voorwaarts is, wel de goede spieren ontwikkelen, of kan het één niet zonder het ander?
2. Hoe weet je of een paard lui is, of het gewoon nog moeilijk vind?
Ik wil hem niet overvragen en hem onterecht vooruit slaan met de zweep als hij niet voldoende reageert op mijn been. Misschien is zijn achterhand nog niet sterk genoeg? Paard is trouwens 7 en is nu pas echt aan het werk gezet.
Graag jullie reactie!
Groetjes,
Tinusje

Zal hij blij mee zijn

Als ik dus in een oefening mijn paard ineens op de "ho" zet en de teugels los laat, dan is het dus zo'n moment dat ik en/of het paard even een time-out nodig heb. Gelukkig heeft mijn instructie dat dan door dus laten ze me eerst even afkoelen voordat ik (desnoods eerst met iets anders) weer aan het werk moet... Vooral het geknoei met de galop maakt dat ik echt boos en gefrustreerd kan worden van binnen.